1

Onderwerp: Triathlon Half Challenge Salou

Geschat Z - F - L / 35 - 2.35 - 1.42

Zaterdagavond 28 mei

Championsleague finale. Was Nederland – Ierland al slaapverwekkend, dit was niet veel beter. Eerste helft de naam Ronaldo niet eens gehoord. Na de 1-1 de tv uitgezet en naar bed gegaan want de wekker stond op kwart over 5. Ondertussen flitste en rommelde het flink buiten en kwam de regen hard naar beneden. Maar er was mooi weer voorspeld met een stevige wind.
Ik ben wel 5 keer wakker geweest en telkens hoorde ik de wind fluiten en gieren om het appartement. Het enige wat ik dacht was : fuck, golven, langzame zwemtijd en langzamer fietsen dan gepland. Eenmaal uit bed 2 Broodjes gegeten, bidons klaargemaakt en toen weg, was nog een half uurtje lopen naar het parc ferme. Rustig aan gedaan want moe werden we later toch wel. Over de boulevard lopend zag ik de zee en daar werd ik nou niet echt blij van, maar het zou nog erger worden.

Eenmaal bij de fiets de bidonnen erop gezet, bandenspanning gecontroleerd, nog ff naar de wc en toen richting strand met wetsuit en aanverwante spullen. Tja, ik had in Almere ook wel eens wind gehad met schuimkoppen op het gooimeer, toch Ab? Iets met drijvende krentenbollen. Maar schuimkoppen op de Middellandse Zee is toch ff wat anders. Wat al vaker gezegd werd bleek ook nu weer waar : een Challenge organisatie is helaas toch ff minder dan een Ironman organisatie.

Het zwemparcours was “ opeens” omgegooid, maar hoe je moest zwemmen en langs welke boeien??? Via via kwamen wij er toch achter en het leek logisch alleen hoe ging je onderweg die boeien zien? Ze hadden aan 2 !!! boeien een grote ballon vastgemaakt, uiterst linkse en uiterst rechtse, maar het waaide zo hard dat zelfs die ballon weer op het water werd terug geblazen. Leuk idee dus , maar het werkte niet.

Afijn, het was een wave-start en ik zat in de 5e groep, 15 min na de pro’s. Maar door al het gedoe met zwemparcours was de start van de pro’ s al 15 min vertraagd. Gelukkig was ik nog niet begonnen met inzwemmen. Goed, ergens rond half 8 klonk ons mini Rotterdam kanon en was het avontuur begonnen. Meteen werden we naar links van de eerste grote boei gedreven door de harde wind en stroming. Golven? Tja, een golf en/of kitesurfer had ze heel leuk gevonden. Ik zal er kort over zijn. Wat je ook aan oriëntatie getraind had en hoe hard ik ook in ons meer heb gezwommen……..het telde allemaal niet vandaag. Zelfs bovenop een golf zag je niks anders dan nog meer golven. Af en toe een glimp van een grote boei en gokken maar weer. Terug was helemaal een ramp. Niemand zag iets want je keek recht tegen de zon in en er was maar 1 boei waar je heen MOEST, maar die was onmogelijk te zien. Toen we ver genoeg uit de richting waren kwam er een kano aan om te zeggen waar we heen moesten. Goed, bijna 39 min later stond ik op de kant en was het een best stukkie lopen naar T1.

Zo snel als het ging gewisseld en op de fiets gestapt. Ook met de fiets aan de hand nog veel lopen want er moest “ op straat” gestart worden en het parc ferme was op een soort van boulevard. Eerste 20 a 30 km door en om Salou heen om vervolgens op de snelweg te komen, a la Almere met de Hoge Ring van destijds (1998). Vanaf km 30 had je de wind dan ook “ vol in de bek” en dan blijkt windkracht 5 toch wel hard te zijn. Een glooiende snelweg met erg lange stukken vals plat op en af wat resulteerde in snelheden tussen de 18 en 50. Ik heb een paar keer gevloekt ja………bij die 18 per uur, helemaal als er dan een Dimitri P-5 voorbij komt :-) Er was 1 pittige heuvel aan het eind. Op het profielkaartje op de website stond dat het ongeveer km 45 zou zijn, maar in het programmaboekje weer na de 50. Het werd 51 km. Eindelijk terug en eindelijk wind mee………….maar ook weer die langgerekte heuvels op waardoor er nog stukken van onder de 30 bij zaten. Er waren 2 “aid stations” waarvan 1 op het keerpunt en dus dacht ik dat we die andere 2 keer zouden passeren omdat die ergens bij km 20 zat. Dat was ff een misrekening, want of het laatste gedeelte was anders fietsen of alles was al weg. Hoe dan ook, ik was al zo slim om extra gels mee te nemen en de sportdrank viel ook niet heel erg lekker op het bedje van zout water in mijn maag, dus de gels en water deden uitstekend hun werk.
Op het keerpunt dacht ik nog dat ik richting de 3 uur zou gaan en werd ter plekke chagrijnig, maar het wind mee gedeelte maakte iets goed en ik kwam met 2.45 weer bij het parc ferme, bijna 32 gemiddeld. Mocht ik met die wind best trots op zijn.

Goed, die 5 uur grens zat er vandaag dus niet in met dat drama zwemmen en veel te langzame fietsen, maar ik wilde wel zeker weten dat ik een goed schema had EN dat de vorm inderdaad goed was. Na een redelijke wissel maar meteen het 50+ gas erop gezet (Rinke, wel oude maar niet versleten :-) ) wat resulteerde in 13 km/u op mijn klokje. Ik wist dat ik dan in ieder geval ruim binnen de 1.45 ging lopen. Ik had nauwelijks verval en zag met regelmaat de 13 bij snelheid staan en bij het wind tegen stuk (ja ook met lopen nog steeds die harde wind) hield ik hem nog op 12,4 a 5.

In de 3e ronde even een lastig moment, maar dan komt de oude kreet uit het schaatsen weer om de hoek : je gaat naar de beeeeeeelllll. En zo voelde het ook. Het was nog zeker 8 km maar ik ging er vol voor. Gels gingen op gezette punten naar binnen maar ook hier was de verzorging weer matig. Alleen maar water en een onbekende sportdrank wat natuurlijk niemand gaat proberen in een wedstrijd. Ook geen cola. Ik bleef bij het water. Elke ronde een gel met 3 bekertjes en op de terugweg dezelfde post ook weer 3 bekertjes gepakt maar dan voor koeling.

De laatste ronde. Ik voelde dat het goed moest gaan en dat ik nog sneller zou kunnen zijn dan in Royan (5.12). Op het verste keerpunt keek ik op mijn klok en zag 1.30. Waaaaaat 1.30??? Ik wist dat het nog iets minder dan 2 km was en dus gaf ik alles wat er nog in zat en weer kwam de 13 op mijn klokje in beeld. Met een heel fijn gevoel roste ik de finishstraat in en zag 5.25 op de klok staan. Even een moment van twijfel, maar ik mocht er nog 15 min vanaf trekken door de wave zwemstart . Na de streep keek ik op mijn klok en stond er nou 1.38???? Kolere, mijn laatste solo halve marathon was 1.37………..3 jaar geleden. Ik geloof dat ik HEEL tevreden moet zijn. “Als” bestaat niet in de sport, maar als het toch eens een gladde zee was en net zoveel wind als vrijdag en zaterdag? Uiteindelijk was de tijd 5.09.50 :-)

De verzorging voor de atleet na afloop was wel perfect, moet gezegd worden. Eten en drank in overvloed. Heel gezellig met diverse andere “ internationals” gesproken en toen kwamen wij er achter, die leeftijdsgenoot en ik, dat we wel eens dicht op het podium zouden kunnen zitten. De uitslagen hingen er al en………………..Artoer Mekenkamp…………..5e !!!! in de AG. Voor het podium kwam ik 9 min te kort, dus dat was echt niet haalbaar, maar ik zeg : Frank Heldoorn, dank voor een zeer fijn en goed schema.

Op naar Gueret, begin juli.

2

Re: Triathlon Half Challenge Salou

mooi verslag en mooie prestatie!

3

Re: Triathlon Half Challenge Salou

Inderdaad. Bij Salou denk ik altijd hossende hollanders en met je rooie kokosnoot op het strand maar wist niet dat het zo kon spoken voor een triathlon! Chapeau voor de prestatie, "Artoer" wink

4

Re: Triathlon Half Challenge Salou

Leuk verslag en goed gedaan!

5

Re: Triathlon Half Challenge Salou

Haha, ja, mijn beeld van Salou is ook heel anders! Voor wind moet je toch in Nederland zijn??? Maar leuk verhaal en goed gedaan, zeker het lopen!

Louise