1

Onderwerp: Zeewolde Endurance 2016

Waar er momenteel veel geschreven wordt over de ICAN is het vooral stil rond de Zeewolde Endurance. Ik snap wel waarom. De deelnemers die dit evenement 'ontdekt' hebben willen het vooral niet met de buitenwereld delen. In de angst dat er volgend jaar twee keer zo veel deelnemers voor dit tot nu toe knusse, overzichtelijke en bijzonder prettige en goed georganiseerde evenement ingeschreven staan.

Met dit jaar een serieuze uitbreiding door de 2e divisie ntb wedstrijden voor heren- en damesteams te organiseren heeft de organisatie van de Zeewolde Endurance mijns inziens zelf al een stap richting de maximaal toelaatbare capaciteit op het prettige parcours gemaakt.

Ondanks een deelnemersveld van slechts ca. 100 OD-ers zorgde een gefaseerde start ervoor dat het zwemonderdeel toch behoorlijk in elkaar overliep. De 2e divisie heren startte om 10 uur, de dames 2e Divisie om 10.02 en de OD-ers geloof ik weer 2 minuten later (het kunnen er ook 4 geweest zijn). Omdat het zwemparcous bestaat uit twee rondes  kan de tijd tussen de starts ook niet heel veel verder gerekt worden aangezien de snelle 2e divisie zwemmers dan tussen de mindere zwemgoden onder de OD-ers belanden.

De start van het zwemonderdeel in het water is door het beperkt aantal deelnemers en de zeer brede startstrook een feestje in vergelijking met een start vanaf een strand zoals in Almere (Duin) of Huizen. Je hebt alle ruimte om een rustig plekje op te zoeken en zwemt al snel in je gewenste tempo. Door de eerdere start van de divisies waren het nu vooral de snelle OD zwemmers die zich langs de vrouwen en langzamere divisie heren moesten worstelen.
Omdat ik tegenwoordig een redelijke zwemmer ben zag ik al snel de eerste groen mutsen (2e divisie) voor me. Waar ik normaal gesproken geen vechter ben en meters omzwem om iemand te passeren stoorde ik mij zo aan het enorme snelheidsverschil en de ligging van sommige zwemmers dat ik voor het eerst besloot dat ik er niet omheen, maar overheen ging. Excuus aan de twee tot drie langzamere zwemmers die door mij echt even kopje onder zijn geduwd omdat ik vooral met mijzelf bezig was..

Bij de wissel zag ik direct dat ik mijn krat niet goed ingedeeld had. Omdat ik op de fiets naar de start was gekomen lag mijn fietskleding los in de krat en omdat ik dat graag droog wilde houden voor de terugrit heb ik bij de wissel de tijd genomen om die kleding eerst op te ruimen voordat mijn natte wetsuit de krat inging. Opnieuw een mindere wisseltijd (niet mijn sterkste onderdeel).

Fietsen begon vooral met een hoge hartslag en wat moeite om een tempo te vinden ivm de wind en het omhoog rijden van de dijk. Maar op het volledig afgesloten fietsparcours daarna toch een lekker tempo kunnen vinden. Dan begint opnieuw het inhalen van de voor mij gestarte divisie dames en hier en daar een divisie heer od snellere OD zwemmer. Ingehaald werd ik nog niet. Het fietsparcours bestaat uit 2 ronden van ca. 18 km en door brede wegen is stayeren niet nodig, al las ik wel dat hier en daar toch andere ervaringen zijn. Pas in de laatste kilometers, terug naar de wisselzone kwamen 3 snellere heren uit mijn groep voorbij. Helaas ook mijn maatje waardoor de wedstrijd in de wedstrijd  al voor het looponderdeel werd beslecht aangezien hij veel sneller loopt dan ik. Op zo'n laatste stuk terug naar de wisselzone blijf je toch een beetje bij elkaar. Ik kon het tempo prima volgen en besloot om gewoon mee te rijden ipv me af te laten zakken om stayeren te voorkomen. Op die 500 meter heeft het me toch niets opgeleverd.

Terug in de wisselzone snel schoenen aangedaan en omdat de achterkant van m'n schoen niet goed zat opnieuw een wissel  verprutst omdat ik mn schoen twee keer aan moest doen. Ik ben geen loper, ik wordt geen loper en mijn loopprestatie is afhankelijk van mijn dagvorm, motivatie en de uiteindelijk uitslag vooral afhankelijk van de andere lopers.
Die liepen goed, ik niet, waar ik de eerste 4 km nog wel mijn tempo kon vasthouden, zakte ik daarna wat verder terug. Mijn voeten deden veel pijn in mijn nieuwe (wel ingelopen) schoenen en tussen mijn oren had ik mij er al bij neergelegd dat er niet meer inzat. De laatste km nog wat kunnen versnellen en uiteindelijk gefinisht met een verbetering van mijn 2015 tijd met maar liefst 5 minuten..

Als jullie nou volgend jaar weer massaal ICANS of andere tot de verbeelding sprekende evenementen opzoeken, start ik volgend jaar opnieuw op de goed georganiseerde OD in Zeewolde met de ambitie mijn 2016 tijd te verbeteren. Wie weet wel weer met 5 minuten omdat het opnieuw zo lekker rustig is...

2

Re: Zeewolde Endurance 2016

Mooi verslag!
Vorig jaar was Zeewolde mijn allereerste triathlonwedstrijd, toen nog de helft kleiner als dit jaar.
Toen ook al perfect georganiseerd, ik had hem graag dit jaar weer gedaan. Maar keuzes keuzes, ik ging naar Oud Gastel, de enige plek waar je een 1/3e kan doen.
Mooi dat het ondanks de groei toch nog een fijne wedstrijd is gebleven en hopelijk ook zo blijft.

3

Re: Zeewolde Endurance 2016

Wat doe je nu VDH! Het best bewaarde geheim van de kalender verklappen!

Ik heb dit jaar wederom deelgenomen aan deze wedstrijd en ik heb precies dezelfde ervaring. Goede sfeer en enorm goed georganiseerd. Enige nadeel dit jaar was inderdaad dat de divisie wedstrijden vlak voor ons startte waardoor er geen tijd was om in te zwemmen en ik na +/- 200 meter (al bij de eerste boei) tussen de dames met groene muts terecht kwam. Hierdoor ook ongeveer 1,5 minuut langzamer gezwommen dan vorig jaar, maar dat mocht de pret verder niet drukken.

Dit jaar zelf veel progressie gemaakt op de fiets en het lopen waardoor ik uiteindelijk toch mijn tijd van vorig jaar met 10 minuten heb weten te verbeteren. Ik ben dus meer dan tevreden en hopelijk kunnen we volgend jaar wederom van deze leuke wedstrijd genieten.

4

Re: Zeewolde Endurance 2016

Dit jaar ook weer meegedaan, deze keer met de divisie. Het was dit jaar nog beter dan vorig jaar. Daar in Zeewolde weten we wel hoe ze de organisatie neer moeten zetten!

Volgend jaar weer.

5

Re: Zeewolde Endurance 2016

Ik ben ook voor het eerst gestart in Zeewolde (op de OD).
Gelukkig had ik al even ingezwommen voor de briefing, want inderdaad inzwemmen voor de start kon eigenlijk niet.

Er was veel ruimte bij de zwemstart, echter het start schot kwam voor mij zo onverwacht dat ik nog helemaal niet goed lag.
Dus veel mensen moeten inhalen in de eerste ronde (waaronder ook de langzamere dames uit de 2e divisie die voor ons waren gestart).

Zwemtijd was uiteindelijk redelijk (27:33)
Wissel ging weer wat te traag.
Fietsen zat ik de eerste 5km ook wat in de hoge HF, stabiliseerde daarna en toen goed door kunnen fietsen (1:00:15)
Er was toch amper wind, meer dan windkracht 1 kan het toch niet geweest zijn.

Ik had mijn krat ook niet handig ingedeelde waardoor mijn natte wetsuit over allerlei spullen heen lag.
Loop schoenen aan en hop aan het lopen. Lopen ging vrij makkelijk waardoor ik mijn snelste 10km ooit in een triathlon kon realiseren.

Eindtijd uiteindelijk 2:17:18, dik PR voor de OD (ook na rekening houden met fietsen van slechts 37.24km)

6

Re: Zeewolde Endurance 2016

Voor mij was het de eerste keer OD in Zeewolde, ook de eerste OD van dit seizoen trouwens....

Zwemstart is super, lekker breed en je zwemt snel vrij, wel voor de eerste boei kwam ik al tussen 2de divisie zwemmers, waardoor mijn zwemtijd wel iets beïnvloed is, ik klokte mijn klokje af toen ik bij het trappetje was en had daar 23:30 gezwommen..

Wissel ging goed en kon heerlijk doorfietsen, naderhand bleek ik de 1ste fietstijd van mijn categorie te hebben ( 40+ ), werd trouwens wel nog een keer ingehaald op die landweg, alleen deze fietser kreeg een stop en go van de NTB omdat hij overduidelijk aan het stayeren was ( heb hem niet meer terug gezien dus weet niet hoeveel tijd hij er aan kwijt was )

Wissel naar lopen was minder, spring van de fiets af, ga over de balk, had wel een tik gehoord maar geen aandacht aan besteed, kijk na 20 meter naar beneden bleek dat ik een fietsschoen was verloren, fiets tegen het hek aan gezet en teruggelopen om mijn fietsschoen te halen.

Hierna het lopen , persoonlijk vind ik het heerlijk om meerdere rondes te lopen, lekker overzichtelijk, helaas doordat alle series door elkaar lopen heb je geen idee waar je ligt in het veld, nu ben ik geen geweldige loper ( 4:24 gemiddeld ) maar kreeg van mijn vrouw te horen dat ik behoorlijk voor in het veld van de individuele deelnemers zat, dus zelfde tempo doorgelopen.

Blijven hangen voor de prijsuitreiking, zou toch een keer leuk zijn om op een podium te komen, bleek dat ik de eerste plaats had in de 40+ categorie, 3,5 minuut voor op nummer 2

zelf geklokte tijd was 2:08:17


tevreden terugkijkend, volgend jaar maar weer proberen en kijken of ik het lopen wat beter krijg

Heb eigenlijk maar 1 minpunt op de dag en dat was dat de prijsuitreiking wel erg laat was, hierdoor waren er al verschillende mensen naar huis toe, alle podiumplaatsen waren voor 12:30 binnen en de uitreiking was om 14:15

7 Laatst bewerkt door DVL (27-06-16 15:04:40)

Re: Zeewolde Endurance 2016

Na een jaar geen triatlons wegens rugklachten dit jaar weer voorzichtig aan het trainen en de OD Zeewolde was mijn eerste evenement dit jaar. Ik heb nog 'maar' 11 weken training er op zitten en ben nog 2kg te zwaar dus ik wist niet goed wat mijn snelheid en niveau zou zijn.

Maar eerst het evenement: veel vriendelijke vrijwilligers en parc ferme zag er goed uit. Ook een goede trap om in en uit het water te komen en een doek om naar de wisselzone te lopen.
Door de wisselbakken heb je wel wat minder ruimte naast je fiets maar het werkt prima. Omdat ik vorig jaar geen wedstrijden heb gedaan was ik toch wat nerveus en heb voor alles ruim de tijd genomen. Ik wilde ook inzwemmen en ben dus 25min voor de start gaan in zwemmen. Werd er door de speaker omgeroepen dat er een briefing volgde en je niet (meer) kon inzwemmen. Blij dat ik toch even wat meters heb kunnen maken. Dit is ook mijn enige kritiek op deze zeer goed georganiseerde triatlon. Zorg voor een inzwem baan of maak er tijd voor. Nu was dat nog onduidelijk.

Nadat de mannen en vrouwen van de 2e divisie werden weggeschoten begon mijn start. En die kwam voor mij ook wat onverwacht. Pas in het tweede rondje kwam ik in mijn ritme.

Door de brede startlijn heb ik niet hoeven vechten en heb ik voor mijn doen goed gezwommen. Het rondje zwemmen is voor mij als zwakkere zwemmer prima te doen en het stuk door het kanaal is erg leuk en maakt het navigeren een stuk makkelijker. Ik had support mee die het verschil tussen VDH en mij klokte want ik wist dat ik met achterstand aan het fietsen moest beginnen. Maar het verschil viel mee, iets meer dan 1,5 minuut na de 1e wissel. Zwemtijd. 26.50 (29e tijd)

Fietsparcours is super en snel. Zeker omdat wij nog weinig wind hadden. Wind tegen rond de 36 en wind mee rond de 42. Aan het einde van het fietsen kwam ik VDH tegen en reden dus bijna samen de wisselzone binnen. Uiteindelijk 38.9 km/h over een iets te kort fietsparcours. 57.47 (5e tijd)

Daarna lopen: niet het meest mooie parcours maar wel overzichtelijk. Rondje van 2.5km. Eerste 2 rondjes gingen in 10min. Lekker vlak dus maar daarna iets verval. Uiteindelijk 40.52 (5e looptijd)

Eindtijd 2.07,15 en 7e overall. Net achter de eerste vrouw. Met een betere 1e wissel, ik liep te hanessen met m'n wetsuit en horloge had ik er voor moeten zitten. Mar zeer tevreden met dit resultaat.

Prima wedstrijd met goede sfeer en goede organisatie en vrijwiligers. Alleen zouden ze dus nog iets moeten verzinnen op het inzwemmen.

8

Re: Zeewolde Endurance 2016

DVL schreef:

Na een jaar geen triatlons wegens rugklachten dit jaar weer voorzichtig aan het trainen en de OD Zeewolde was mijn eerste evenement dit jaar. Ik heb nog 'maar' 11 weken training er op zitten en ben nog 2kg te zwaar dus ik wist niet goed wat mijn snelheid en niveau zou zijn.

Maar eerst het evenement: veel vriendelijke vrijwilligers en parc ferme zag er goed uit. Ook een goede trap om in en uit het water te komen en een doek om naar de wisselzone te lopen.
Door de wisselbakken heb je wel wat minder ruimte naast je fiets maar het werkt prima. Omdat ik vorig jaar geen wedstrijden heb gedaan was ik toch wat nerveus en heb voor alles ruim de tijd genomen. Ik wilde ook inzwemmen en ben dus 25min voor de start gaan in zwemmen. Werd er door de speaker omgeroepen dat er een briefing volgde en je niet (meer) kon inzwemmen. Blij dat ik toch even wat meters heb kunnen maken. Dit is ook mijn enige kritiek op deze zeer goed georganiseerde triatlon. Zorg voor een inzwem baan of maak er tijd voor. Nu was dat nog onduidelijk.

Nadat de mannen en vrouwen van de 2e divisie werden weggeschoten begon mijn start. En die kwam voor mij ook wat onverwacht. Pas in het tweede rondje kwam ik in mijn ritme.

Door de brede startlijn heb ik niet hoeven vechten en heb ik voor mijn doen goed gezwommen. Het rondje zwemmen is voor mij als zwakkere zwemmer prima te doen en het stuk door het kanaal is erg leuk en maakt het navigeren een stuk makkelijker. Ik had support mee die het verschil tussen VDH en mij klokte want ik wist dat ik met achterstand aan het fietsen moest beginnen. Maar het verschil viel mee, iets meer dan 1,5 minuut na de 1e wissel. Zwemtijd. 26.50 (29e tijd)

Fietsparcours is super en snel. Zeker omdat wij nog weinig wind hadden. Wind tegen rond de 36 en wind mee rond de 42. Aan het einde van het fietsen kwam ik VDH tegen en reden dus bijna samen de wisselzone binnen. Uiteindelijk 38.9 km/h over een iets te kort fietsparcours. 57.47 (5e tijd)

Daarna lopen: niet het meest mooie parcours maar wel overzichtelijk. Rondje van 2.5km. Eerste 2 rondjes gingen in 10min. Lekker vlak dus maar daarna iets verval. Uiteindelijk 40.52 (5e looptijd)

Eindtijd 2.07,15 en 7e overall. Net achter de eerste vrouw. Met een betere 1e wissel, ik liep te hanessen met m'n wetsuit en horloge had ik er voor moeten zitten. Mar zeer tevreden met dit resultaat.

Prima wedstrijd met goede sfeer en goede organisatie en vrijwiligers. Alleen zouden ze dus nog iets moeten verzinnen op het inzwemmen.

Je moet me ingehaald hebben met lopen als ik het zo zie, ik heb bijna 3 minuten sneller gezwommen, ongeveer 1 minuut langzamer gefietst en 3,5 minuut langzamer gelopen, je eindtijd is ongeveer 1 minuut sneller dus we zaten dicht bij elkaar en je valt dus duidelijk niet in de 40+ klasse ( ik ben 47 )

9

Re: Zeewolde Endurance 2016

Wij stonden tegenover elkaar in de wisselzone. Als ik naar de de tijden van Mylaps kijk had jij 1.5min voorsprong na het zwemmen en fietsen. Dus ik zal je idd ergens in rondje 3 of 4 hebben ingehaald. En ik ben 36 dus ik mag nog 4 jaar in deze leeftijdsgroep.

10

Re: Zeewolde Endurance 2016

Ik wilde jullie even opzoeken in de uitslagen, namen koppelen aan forum namen, maar de uitslagen zijn offline gehaald.
Heel bijzonder, ik dacht dat de uitslagen die zondag op MyLaps stonden correct waren.

Ik stond bij uitslagen bij H40-49, terwijl ik bij andere wedstrijden bij H50+ sta.
Geboren 1966 en de indeling is op kalenderjaar.

Misschien heeft het feit dat ook het compleet verkeerde NTB nummer bij mijn naam stond daar mee te maken.
(En ik was niet de enige bij wie dit niet klopte volgens de dames bij de inschrijftafel)

11

Re: Zeewolde Endurance 2016

DVL schreef:

Wij stonden tegenover elkaar in de wisselzone. Als ik naar de de tijden van Mylaps kijk had jij 1.5min voorsprong na het zwemmen en fietsen. Dus ik zal je idd ergens in rondje 3 of 4 hebben ingehaald. En ik ben 36 dus ik mag nog 4 jaar in deze leeftijdsgroep.

ah ok, dan komen we niet samen in een leeftijdsgroep :-)

heb trouwens niet in de gaten gehad dat we vlak bij elkaar in de wisselzone stonden

12 Laatst bewerkt door marcelca (28-06-16 12:26:22)

Re: Zeewolde Endurance 2016

Arnoutdv schreef:

Ik wilde jullie even opzoeken in de uitslagen, namen koppelen aan forum namen, maar de uitslagen zijn offline gehaald.
Heel bijzonder, ik dacht dat de uitslagen die zondag op MyLaps stonden correct waren.

Ik stond bij uitslagen bij H40-49, terwijl ik bij andere wedstrijden bij H50+ sta.
Geboren 1966 en de indeling is op kalenderjaar.

Misschien heeft het feit dat ook het compleet verkeerde NTB nummer bij mijn naam stond daar mee te maken.
(En ik was niet de enige bij wie dit niet klopte volgens de dames bij de inschrijftafel)

ze waren vanuit mylaps aardig aan het klooien die dag denk ik, in de eerste uitslag die online stond was ik 2 minuten sneller als mijn eigen geklokte tijd, halve dag later was alles bijgewerkt en klopte de tijd weer wel..

idd nu zie ik ook dat alles offline is, ik heb geboortejaar 1969, voor zover ik weet ga je naar een klasse in het jaar dat je bijvoorbeeld 40 of bijvoorbeeld 50 word, dus je kan als 49 jarige wel in een 50+ klasse vallen

mijn naam is trouwens Marcel Caro ( dan hoef je niet te zoeken :-) )

13

Re: Zeewolde Endurance 2016

Ik las ergens dat de uitslagen opnieuw bekeken worden door mylaps..

14

Re: Zeewolde Endurance 2016

De tijden staan weer online, bij mij is er niets veranderd :-)

15

Re: Zeewolde Endurance 2016

Mijn tijd is ook gelijk gebleven: 2:17:18

16 Laatst bewerkt door denyos (30-06-16 11:24:56)

Re: Zeewolde Endurance 2016

Ik moet vlak achter je gezeten hebben Arnoutdv. Mijn eindtijd is 02:18:22 (ook gelijk gebleven overigens).