1

Onderwerp: Pedalen fiets

Zaterdag doe ik voor het eerst mee aan een 1/8e triathlon. Daar het mijn 1e is en ik niet weet of ik het vaker ga doen wil ik er niet te veel geld aan uitgeven. Ik heb al wel een trisuit besteld, maar zit er nu mee wat ik met mijn fiets pedalen doe.

Heb nu alleen klikpedalen met fietsschoenen, maar daar kun je toch niet mee lopen in de wisselzones...
Heb ook al gekeken naar toeclips o.i.d., waar ik dan met mijn hardloopschoenen in kan, maar dan zou ik ook volledig nieuwe pedalen moeten kopen volgens mij.

Wie heeft er een handige, liefst goedkope oplossing?

2

Re: Pedalen fiets

Je moet je schoenen vastklikken aan de pedalen en met elastiekjes vastzetten zodat ze horizontaal staan. Dan lekker op je blote voeten rennen (niet lopen) door de wisselzone, dat gaat prima en doet bijna iedereen zo. Op de fiets springen en dan trap je de elastiekjes los (soms moet je ze effe stuk trekken), als je wat op tempo bent en de ruimte hebt stop je je blote voeten in je schoenen, goed uitkijken dat je niet slingert als je dat doet.

3

Re: Pedalen fiets

Nou.... De meeste triathleten rennen gewoon op hun fietsschoenen hoor. Dat gaat prima. Voordat je een wissel doet met vastgeklikte schoenen, zou ik dat eerst uitgebreid oefenen.... En zeker niet bij je eerste Triathlon doen. Succes.

triathlon is 3x leuker!

4

Re: Pedalen fiets

Jack33 schreef:

Je moet je schoenen vastklikken aan de pedalen en met elastiekjes vastzetten zodat ze horizontaal staan. Dan lekker op je blote voeten rennen (niet lopen) door de wisselzone, dat gaat prima en doet bijna iedereen zo. Op de fiets springen en dan trap je de elastiekjes los (soms moet je ze effe stuk trekken), als je wat op tempo bent en de ruimte hebt stop je je blote voeten in je schoenen, goed uitkijken dat je niet slingert als je dat doet.

Dit is prima advies, maar niet voor een beginnende triatleet.

Gewoon je schoenen aan en door de wisselzone lopen, doen er voldoende anderen ook. Ik doe het ook omdat ik te lui ben om wissels te oefenen.

Eigenlijk dezelfde mening als HansH dus wink

5

Re: Pedalen fiets

Met lopen bedoelde ik uiteraard rennen, als hardloper wordt de term loper bij mij niet vaak meer verward met wandelen tongue

Bedankt voor de adviezen, ik denk dat ik dan maar gewoon op de schoenen ga lopen. Ik zat te denken aan blote voeten fietsen en met sokken lopen, is dat aan te raden? En heeft iemand verder nog tips? Zal helaas wel schoolslag moeten gaan zwemmen sad

Ik doe overigens de triathlon in Holten.

6

Re: Pedalen fiets

Je kan in T2 wel even sokken aantrekken voor het hardlopen. Tip: trek ze aan en rol ze dan helemaal terug. Leg ze zo klaar, dan kan je ze gewoon weer terug om je voeten heen rollen, scheelt weer wat tijd.

En bij de eerste 1/8e: gewoon genieten! Niet teveel op de tijd focussen. Holten is in ieder geval een mooi parcours. Succes :-)

7

Re: Pedalen fiets

Dat is wel een handige tip smile

Tijd focussen wordt hem sowieso niet, paar weken terug een virus gehad (met verkamping van dikke darm tijdens sporten) waardoor ik 2 weken niet heb kunnen trainen icm conditieachteruitgang.

Een ligstuur is wel toegestaan toch, aangezien stayeren is verboden?! Of heb ik dat verkeerd begrepen..

8

Re: Pedalen fiets

Wat ik doe als 'ervaren maar niet super snelle' triathleet (maar dat is maar 1 van de opties die er zijn, anderen doen het vast anders):

- in T1 doe ik mijn fietsschoenen aan bij de fiets, en ren met mijn fietsschoenen aan en de fiets in de hand naar de opstapplaats. Als je je renkunsten op fietsschoenen niet vertrouwt kun je op je fietsstuur leunen.
- Vlak voor T2 doe ik mijn fietsschoenen vast uit op de fiets, maar dit is iets wat je moet oefenen. Ik kan rennend van de fiets afstappen, maar dit moet je wel oefenen voor de wedstrijd! Anders gewoon stoppen voor de afstapstreep en op je schoenen verder rennen.
- voor het hardlopen doe ik altijd sokken aan, anders krijg ik blaren. Ook dit is optioneel. Sokken aandoen al na het zwemmen is ellende, dan zijn je voeten nat en van fietsen krijg je toch geen blaren normaal gezien.

Ligstuurtjes zijn inderdaad toegestaan bij een niet-stayertriathlon, zolang ze maar vastzitten en niet voor je voorwiel uitsteken.

9

Re: Pedalen fiets

Als je zaterdag al de triathlon hebt, dan zou ik niet meer gaan uitproberen. Gewoon in de wisselzone al de fietsschoenen aan doen en daar op lopen tot de balk. Ook bij terugkomst stoppen bij de balk en op fietsschoenen naar de wisselplek lopen.
Persoonlijk vind ik het heel vervelend om zonder sokken in de fietsschoenen te rijden, dus ik doe na het zwemmen al de sokken aan. (hangt natuurlijk ook van de schoenen af, de ene is nu eenmaal beter afgewerkt aan de binnenkant dan de ander) En dan volledig eens met een eerder advies om de sokken opgerold klaar te leggen, dan is het ook op natte voeten nog wel te doen om de sokken aan te krijgen.
Wel nog een iets ander advies, en dat heeft betrekking op het soort fietsschoenen die je hebt. Als je namelijk zo'n mooi systeem hebt met een buckle, dan zou ik die los laten. Die zijn er namelijk niet op gemaakt om snel los te krijgen, en dan loop je in de wisselzone toch behoorlijk te klooien. Uiteraard is dit alleen mogelijk indien je verder nog wel velcro sluitingen hebt. Met 2 velcro sluitingen zit de schoen namelijk ook wel goed vast.

10

Re: Pedalen fiets

https://pics.ricardostatic.ch/2_8202981 … chrome.jpg

Wel een buckle dus...., en ga er niet op kunnen lopen zonder dat die buckle dicht zit denk ik aangezien ze niet erg strak zitten...
Nouja het zal wel moeten tongue

Achja 1e word ik toch niet!

11

Re: Pedalen fiets

Ik ren ook op mijn fietsschoenen door de wisselzone, gaat best!

Tip voor in je schoenen: talkpoeder.
Dan drogen je natte blote voeten sneller in je fietsschoenen.
In mijn loopschoenen doe ik het ook, bij een sprint loop ik hard zonder sokken, bij een kwart met.