1

Onderwerp: verkoudheid/grieperig, zaterdag wel starten?

Ik ben grieperig/ verkouden (keelpijn, hoofdpijn, zweterig de hele mikmak) Nu is er zaterdag Holten..... Help???
Kan je starten als je niet fit ben? Waar moet je dan op letten?
Ik ga er wel vanuit dat ik tegen zaterdag weer koortsvrij ben (heb nu alleen nog verhoging), maar helemaal jofel is het natuurlijk niet

2

Re: verkoudheid/grieperig, zaterdag wel starten?

Ik heb hetzelfde probleem.
Ik zou ook in Holten starten, maar heb afgezegd....
Heb een longontsteking. Maar als ik jouw verhaal zo zie, dan vraag ik me af of je Zaterdag fit bent.
Best lullig, vooral als je er al heel lang naartoe traint. Holten is toch wel een hele mooie triathlon....
Ik zou Zaterdagmorgen nog maar's kijken hoe je je voelt, maar bij twijfel zou ik niet starten. Halverwege van je fiets vallen omdat je geen energie meer hebt is ook niks... sad

Beterschap,

Gr, Jan

3

Re: verkoudheid/grieperig, zaterdag wel starten?

O, een longontsteking is heftig. Dat heb ik gelukkig niet, maar als eerst die koorts maar weg is. Ik heb deze week ook niet kunnen trainen... grrr

4

Re: verkoudheid/grieperig, zaterdag wel starten?

"Ik heb deze week ook niet kunnen trainen... grrr"

Maar dat is juist goed. Lekker rust voor een wedstrijd is beter hoor. Welek afstand doe je in Holten?

Kijk niet terug op successen maar kijk uit naar nieuwe uitdagingen

5

Re: verkoudheid/grieperig, zaterdag wel starten?

kwart, als de koorts tenminste zakt, de weerberichten leken goed, maar wijzigen nu ook iets

6

Re: verkoudheid/grieperig, zaterdag wel starten?

De vuistregel is: elke dag koorts is twee dagen niet trainen. Dus heb je 3 dagen koorts gehad, dan pak je ook nog 3 rustdagen als de koorts voorbij is.

7

Re: verkoudheid/grieperig, zaterdag wel starten?

moet ik dus morgen koortsvrij zijn. Telt verhoging ook mee??

8

Re: verkoudheid/grieperig, zaterdag wel starten?

Beste Jani,
Rot voor je dat je zo vlak voor de wedstrijd ziek bent geworden! Ik zou ook twijfelen, echter is het volgende citaat uit het boek ‘Moderne training voor wielrenners’ van Cees Vermunt is altijd mijn leidraad geweest.

Infectieziekten
Verkoudheid, keelontsteking, voorhoofds- en kaakholteontsteking en griep zijn infectieziekten. Deze ziekten worden veroorzaakt door virussen of bacteriën, die giftige stoffen afgeven, waardoor diverse mechanismen in het lichaam verstoord worden. Bij een infectieziekte is op de allereerste plaats van belang om te beoordelen of er van koorts sprake is. Bij koorts is het verboden om te sporten, want koorts is een waarschuwingssignaal van het lichaam dat het een gevecht met de ziekteverwekker(s) aangegaan is. Sporten met koorts is onverstandig en gevaarlijk. Onverstandig, omdat het lichaam alle krachten nodig heeft om zich tegen de ziekteverwekker(s) te verweren. Gevaarlijk, omdat een infectie soms ook de hartspier kan aantasten in de vorm van een ontsteking (= myocarditis) of de binnenwand van het hart kan infecteren (= endocarditis). Bij een ontstoken hartspier kan een matige inspanning al tot een hartstilstand of de dood leiden!

Bij een lichte verkoudheid kun je rustig doortrainen. Bij een zware verkoudheid kun je beter enkele dagen niet trainen, maar veel rusten. Bij een griep of een keelontsteking is er vaak koorts mee gemoeid. Raadpleeg een arts. Het is verstandig om na genezing niet te snel weer te gaan trainen. Het herstel-en prestatievermogen zijn aangetast. Als je te vroeg begint, is de kans niet denkbeeldig dat je nog lang last hebt van vermoeidheid. De beste indicatie om weer met de training te kunnen beginnen is de rustpols, die weer op zijn vertrouwde waarde terug is. Pas zo'n veertien dagen nadien mag weer echt voluit getraind worden.

Gr,
Peter

9

Re: verkoudheid/grieperig, zaterdag wel starten?

Jani,

Advies uit eigen ervaring: als je je nog niet 110% hersteld voelt dan niet meedoen. Het is het niet waard om weken nadien nog moe te zijn. Je gezondheid gaat ver boven deelname aan de wedstrijd. Gewoon de frustratie die je nu voelt omdat je niet mee kan doen in een andere wedstrijd omzetten in super motivatie en in die wedstrijd er 120% voor gaan en boven jezelf uit te stijgen! Luisteren naar je lichaam: ALTIJD!! Voel je vooral geen slappeling als je niet meedoet. Met níet meedoen bewijs je soms meer karakter dan met wél meedoen.

Hoe dan ook, succes met het herstel!

10

Re: verkoudheid/grieperig, zaterdag wel starten?

hm lastig hoor, was vandaag koortsvrij, maar ik vond de trap naar boven al heftig, en mijn hormonale toestanden spelen ook mee (dan is de temp altijd wat hoger) Wat vinden de dames? Herkenbaar? voor de menstruatie vatbaar voor alles, lamlendig en futloos? En hoe dat in te passen in een trainingsschema.

11

Re: verkoudheid/grieperig, zaterdag wel starten?

O, voordat iemand opmerkt dat ik op tijd naar bed moet.... kom net pas uit mijn werk, en slaap morgen een gat in de dag...

12

Re: verkoudheid/grieperig, zaterdag wel starten?

het is idd beter om niet te starten als je je niet superfit voelt. Als de trap naar boven al te zwaar / bijna te zwaar is, zal ik niet starten in ieder geval.
het hormonale gebeuren kan idd flink roet in het eten gooien. moet wel zeggen dat het beter gaat, naarmate ik meer train, maar vooral hardlopen is bij mij altijd pijnlijk, omdat ik altijd last heb van mijn  rug als ik ongesteld ben.
Verwen jezelf lekker tijdens deze dagen door te doen waar je zin in hebt, pin je niet vast op trainingen en ga er van uit dat de tempo's waarschijnlijk lager liggen dan normaal. maar ja, we hebben helaas altijd die hormonen.......
succe sin een wedstrijd (welke je ook besluit te gaan doen)
Wilma

Winnaars zijn een deel van de oplossing, verliezers een deel van het probleem.
Ik ben een winnaar.........

13

Re: verkoudheid/grieperig, zaterdag wel starten?

dank voor je reactie wilma, heb jij ook altijd in de laatste week voor de menstr. een te hoge rustpols (scheelt bij mij zeker 10%) op de eerste dag is dan alles weer normaal, zou dat ook nog invloed hebben op de prestaties? En hoe hou je het "droog" tijdens de wedstrijd? Loop je tijdens wissels naar de wc om tampons te wisselen? wat ingewikkeld allemaal. Het gaat iets beter vandaag trouwens maar nog niet top

14

Re: verkoudheid/grieperig, zaterdag wel starten?

hmm, weersvooruitzichten zijn idd helaas bijgesteld. gelukkig lijkt het er wel op dat merendeel van de neerslag in de ochtend valt. Na 1500u zit de temperatuur op 20 graden en met een aardig windje, kracht 5bft

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

15

Re: verkoudheid/grieperig, zaterdag wel starten?

Hoi Jani
rustpols is dan meestal niet heel veel hoger, verschilt ook wel per maand. en idd, meestal is ie de eerste dag weer normaal. Door de hogere rustpols is je Hf tijdens inspanning ook hoger, waardoor je eerder in een bepaalde zone zit.
ik ga niet tussendoor naar het toilet, houd gewoon één en dezelfde in, maar mijn wedstrijden duren max 2.45 uur, dus met nog wat inlopen / inzwemmen en omkleden vooraf erbij prima te doen voor eentje, tenzij je het heel erg hebt tijdens een wedstrijd. Je kunt trouwens ook speciale kussentjes kopen bij bijv de DA drogist, deze kunnen meer vocht opnemen, merkt je helemaal niet en kunen ook langer blijven zitten, misschien een optie????

groetjes
Wilma

PS ga je nog naar Holten? Ik doe Zuidwolde

Winnaars zijn een deel van de oplossing, verliezers een deel van het probleem.
Ik ben een winnaar.........

16

Re: verkoudheid/grieperig, zaterdag wel starten?

Ben nog in twijfel, ga zo even rustig fietsen kijken hoe dat gaat, voel me nog niet top, en die menstr. komt maar niet op gang. grr.
Dat weer is ook irritant

17

Re: verkoudheid/grieperig, zaterdag wel starten?

Als je je startnummer al hebt jani, geef die dan even door hier, dan moedig ik je extra aan wink

Wie starten er eigenlijk nog meer in Holten van dit forum?

Gr, jan

P.S. waarom heeft er bijna niemand een logo? Iedereen heeft toch wel een leuke actiefoto!

18

Re: verkoudheid/grieperig, zaterdag wel starten?

ik ben iig zeker van de partij, in gezelschap van deze http://www.vafp.nl/pictures/tcrR01.jpg tijdens het fietsonderdeel smile

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

19

Re: verkoudheid/grieperig, zaterdag wel starten?

wauw mooi fietsje, niet mee van de berg vallen hoor

20

Re: verkoudheid/grieperig, zaterdag wel starten?

ik ben ook v. d. partij, op de OD serie.. 14.35uur starten dus zit nu aan een stapel witte boterhammen met jam smile

Ik heb vorige week op vakantie mn voet open gehaald aan de rosten en dat doet lelijk pijn maar het gaat toch wel pijn doen dus lekker knallen vanmiddag!!

Veel succes!!

21

Re: verkoudheid/grieperig, zaterdag wel starten?

Was beregezellig in Holten.....
Balen dat ik niet kon starten. Het kriebelde wel gigantisch!
Over één á twee weken begin ik weer met trainen, en dan moet 't in Deventer maar gebeuren....

Scighera (4224) niet gezien, maar heb alleen maar Zwemmen en lopen gekeken (ivm vrouw en kids...)

Jani nog gestart?

22 Laatst bewerkt door Scighera (07-07-07 21:56:54)

Re: verkoudheid/grieperig, zaterdag wel starten?

ik was er, zeer mooie race gehad, ook dankzij het weer smile

als eerste van de 3e startgroep binnengekomen in de 2e wisselzone smile zeer goed gezwommen en gefietst. Lopen wat minder (maar 2x ingehaald, in de laatste ronde) doordat mijn maag geen zin meer had moest dus kotsen met een lege maag na het finishen)

Kan niet wachten op de uitslagen:)

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

23

Re: verkoudheid/grieperig, zaterdag wel starten?

hmm, 17e van de 234. en een gedeelde 2e fietstijd. kon slechter.

Trouwens...zijn de wissels meeberekend? alsi k de eindtijd neem min de 3 onderdelen dan hou ik 1 minuut over, en ik weet zeker dat mijn wissels niet zo snel waren (respectievelijk geklokt op 1m58 en 1m01) en mijn zwemtijd valt anders ook erg tegen tongue

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

24

Re: verkoudheid/grieperig, zaterdag wel starten?

Jani gestart, totaal 2.51 da's sneller dan ik mezelf als newbie had gegeven. Moest wel drie keer stoppen vanwegen vrouwelijke problemen, maar wat was het leuk! Topsfeer, goede organisatie, lekker weer, wat een super wedstrijd. Ook veel tijd verloren met een noodgedwongen wissel van kostuum na het zwemmen (vanwege die vrouwelijke toestanden)

25

Re: verkoudheid/grieperig, zaterdag wel starten?

@ Scighera, hm ik zwom maar een minuut langzamer dan jij..... Maar je hebt wel ongelofelijk hard gepeddeld daar op die berg. Dat was nog best een klim. De afdalingen waren soms zo hard dat ik (schaam) heb bijgeremd. Gelukkig heb ik geen angstgilletjes geslaakt.