1

Onderwerp: Even voorstellen

Hallo allemaal,

Ik ben Mimi91, een voltijd student die gisteren net 25 jaartjes jong is geworden en sinds 1 januari bij wijze van goede voornemen fanatiek aan hardlopen is begonnen. Dit doe ik met alle plezier, maar het begint wel een beetje saai te worden. Ik leef nu van wedstrijd naar wedstrijd waar ik tot nu toe steeds een verbetering van mijn tijd zie (momenteel 10k in 1 uur). Een paar weken terug heb ik een ATB aangeschaft om tijdens mijn rustdagen te kunnen fietsen, zo ben ik toch nog lekker aan het sporten (het liefst gebruik ik de ATB als racefiets, ik ben echt totaal geen offroad rijder!)

Ik zit nu al een tijdje met enthousiaste oogjes te kijken naar de triathlon, wat lijkt het mij ontzettend gaaf om ooit eens eentje te doen en nog binnen de tijd te finishen ook! Ik heb alleen nog geen fiets- en zwemervaring (ik rijd een aardig tempo op m'n ATB en kan schoolslag). Ik heb dus nog een hele lange weg te gaan, maar binnenkort wil ik serieus aan de bak met het werken richting de eerste 1/8 triathlon!

Naast sport studeer ik voltijd HBO Diermanagement en deeltijd WO Rechten, sport is dus een hele fijne afwisseling en ook erg leuk om te doen! Met sport en studie vul ik het merendeel van mijn dagen wel, maar het beetje extra tijd wat ik nog overhoud besteed ik aan crime- en detectiveseries (TV dan wel), vrijwilligerswerk of gewoon een leuk spelletje.

Ik ben heel erg benieuwd hoe mij de weg richting mijn eerste triathlon gaat bevallen! Het zal nog een hele tijd duren voordat ik er klaar voor zal zijn, maar gelukkig heb ik nog een heel leven voor me wink
Beginnerstips zijn trouwens heel erg welkom! En als je meer wilt weten mag je natuurlijk van alles vragen smile

Sportieve groetjes,
Mimi91

2

Re: Even voorstellen

Welkom! Als je 500 m kan zwemmen (schoolslag mag) en 20 km kan fietsen, kun je een 1/8e doen toch? Als je er eentje laagdrempelig wilt proberen, kan ik de Vrouwentriathlon van harte aanbevelen - 28 augustus in Beesd. Daar is geen tijdlimiet; tijdlimieten zijn er bij de korte afstanden sowieso meestal niet, voor zover ik weet. Dus als het je leuk lijkt (wat het inderdaad ook heel erg is!) kun je er daar zeker al eens mee kennismaken!

Louise

(ook vrijwilliger/webredacteur voor de Vrouwentriathlon trouwens, dus ik mag graag een beetje reclame maken af en toe wink )

3

Re: Even voorstellen

Welkom op het forum Mimi .
Leuk hoor , ben zelf ook sinds dit jaar in de ban van de triatlon .
Train sinds dit jaar met het triatlon  team bij de sportschool mee .
Met erg veel plezier .
Mijn eerste start is op 13 augustus .

Zit er geen vereniging bij jou in de buurt ?!

4

Re: Even voorstellen

Mag je met een ATB deelnemen aan triathlons Louise? Ik heb geen racefiets en voorlopig ook even geen geld ervoor. Veel materialen heb ik nog niet als ik het lijstje van de NTB erbij pak en helaas leef ik van een studentenlening waarvan de helft tot 3/4 van het geld naar mijn studies, OV en rekeningen gaat sad Maar dat betekent niet dat ik niet alvast kan beginnen! Mijn doel is dan ook om volgend jaar mijn eerste 1/8 triathlon te doen, waar weet ik nog niet (waarschijnlijk ergens in het noorden van het land vanwege reistijd). Ik kan dit jaar dan gebruiken om een basisconditie op te bouwen en te werken aan vooral mijn zwem- en fietstechnieken, die zijn waarschijnlijk erg belabberd.

Jeanette, ik heb een triathlon vereniging gevonden bij mij uit de stad (Assen), waar ik na de zomer wil kijken of ik een proefperiode mee kan doen. Het is bij mij helaas vooral het geld waar ik vooral mee zit te stoeien. Een triathlon is niet goedkoop heb ik gezien!

5

Re: Even voorstellen

Vertel mij wat .. Sporten is duur .
Heb dit jaar echt veel geld  aan de sport uitgegeven .
Kom er gewoon niet aan toe te sparen ha ha .
Ik betaal 40 Euro per maand voor de triatlon trainingen , dat vind ik nog mee vallen .
Daarvoor heb ik op maandag zwemles , woensdag hardlooptraining , donderdag core en zondag fietstraining . In de winter is zondags spinning en core .
Tevens iedere maandag een trainingsschema van de trainer waarin buiten de vaste dagen nog extra trainingen gepland kunnen zijn .
Voor vragen / hulp / wedstrijd planning etc staat altijd de trainer paraat . Zo heb ik volgende week een afspraak staan om te overleggen hoe de voorbereiding te doen voor mijn halve marathon tussen mijn nog geplande evenementen .

6

Re: Even voorstellen

Met een ATB mag je zeker meedoen aan een triatlon. Natuurlijk mag je dit niet gaan vergelijken met een race of TT fiets maar je gaat er zeker mee rond geraken. Voor een 1/8e tri ga je vlug klaar zijn als je in regelmaat sport. Je ziet tijdens zo een wedstrijd genoeg mensen die hun debuut maken en tegen zichzelf vechten in de wisselzone :-)

7

Re: Even voorstellen

Mimi91 schreef:

Mag je met een ATB deelnemen aan triathlons Louise? Ik heb geen racefiets en voorlopig ook even geen geld ervoor. Veel materialen heb ik nog niet als ik het lijstje van de NTB erbij pak en helaas leef ik van een studentenlening waarvan de helft tot 3/4 van het geld naar mijn studies, OV en rekeningen gaat sad Maar dat betekent niet dat ik niet alvast kan beginnen! Mijn doel is dan ook om volgend jaar mijn eerste 1/8 triathlon te doen, waar weet ik nog niet (waarschijnlijk ergens in het noorden van het land vanwege reistijd). Ik kan dit jaar dan gebruiken om een basisconditie op te bouwen en te werken aan vooral mijn zwem- en fietstechnieken, die zijn waarschijnlijk erg belabberd.

Jeanette, ik heb een triathlon vereniging gevonden bij mij uit de stad (Assen), waar ik na de zomer wil kijken of ik een proefperiode mee kan doen. Het is bij mij helaas vooral het geld waar ik vooral mee zit te stoeien. Een triathlon is niet goedkoop heb ik gezien!

Je mag volgensmij op elke fiets meedoen! Ik heb er bij triathlon010 zelfs gezien op een NS leenfiets. big_smile

Het kost je dus alleen inschrijfgeld en wat vrije tijd. Een triathlonpakje is handig, maar een korte afstand kan ook prima in een strak hardloopbroekje. Een zwembrilletje is wel erg fijn als je niet alles met je hoofd boven water doet, een badmuts krijg je altijd van de organisatie.

Zo'n laagdrempelig event zou perfect zijn voor je. Vrouwentriathlon is een aanrader, daar hebben ze zelfs een 1/16 afstand.

8

Re: Even voorstellen

Mimi welkom! Gewoon inschrijven voor een korte triathlon in de buurt en meemaken, zoveel spullen heb je nou ook weer niet nodig (al kan je het zo extreem maken als je wilt natuurlijk).

Wat is diermanagement? Ik deed tijdens mijn studie voornamelijk aan biermanagement.

9

Re: Even voorstellen

ATB is geen probleem. Ik zag van de week nog een foto voorbij komen van een triathlon waar mensen met OV-fietsen deelnamen smile

10

Re: Even voorstellen

Ja, die OV-fiets heb ik vorige week ook gezien, erg leuk, en bij de Vrouwentriathlon doen er ook mee op opoefietsen. Het mag sowieso, en bij de Vrouwentriathlon is het ook nadrukkelijk de bedoeling om geen financiële of andere drempels op te werpen.

Louise

11

Re: Even voorstellen

Ik zou me gewoon inschrijven op een triathlon bij jou in de buurt 1/8 of 1/16. Daar komt naar mijn ervaring een heel wisselend publiek op af en het is eigenlijk altijd gezellig. Van lokale doorgewinterde triatleten op tijdritfietsen die het als hun thuiswedstrijd zien tot mensen die alleen willen finishen en op een fiets rijden met de zijtassen en de mand er nog op en het lopen grotendeels wandelen. In de reglementen van de specifieke triathlon staat wat is toegestaan qua fietsen en of je ook mag wandelen en zwemmen met hulpmiddelen als flippers en handschoenen en hoelang je erover mag doen.

12

Re: Even voorstellen

Ik heb voor dit seizoen een verkeerd moment gekozen om al mee te doen zie ik. De enigste triathlon die ik zou kunnen doen is in Zwolle op 24 september, maar de inschrijving voor de 1/8 is al vol. In Groningen zijn er ook nog 2 dit jaar, maar óf geen 1/8 óf ik heb dan al een hardloopwedstrijd waarvoor ik heb ingeschreven lol Wel wil ik naar die van Zwolle gaan om dan te kijken (ook voor volgend jaar als het parcours hetzelfde blijft). Misschien is het maar goed ook hoor, ik heb al jaren niet gezwommen en nog nooit in buitenwater gezwommen. De fietstraining van 30km van gisteren viel ook zwaar, maar ik ben wel tevreden met m'n 25 km/h als gemiddelde snelheid! Ik train nog even lekker door zodat ik volgend jaar goed en wel mee kan doen aan verschillende triathlons in Noord-Nederland smile Binnenkort trek ik de triathlonvereniging bij mij in de buurt even aan de mouw om een proefperiode mee te draaien.

De triathlon in Beesd kan ik helaas niet heen, dan heb ik een hardloopwedstrijd staan. Is Beesd een beetje bereikbaar met OV (stukkie fietsen geen probleem natuurlijk, maar vanuit Assen is dat wel erg ver weg)? Misschien doe ik volgend jaar wel mee, of bij die in Utrecht!

Maca944 diermanagement is een Hbo-opleiding die zich kort gezegd richt op het managen van dierbedrijven en organisaties die zich met dieren(welzijn) bezighouden. We richten ons voornamelijk op het verbeteren van dierenwelzijn, kennisverwerving en natuurlijk de vertaling van dierenwelzijn naar praktisch haalbare managementprogramma's. De opleiding is ontzettend breed, je kan kiezen om met proefdieren aan de slag te gaan, je richten op educatie en communicatie, het doen van onderzoek naar (wilde) dieren, het managen van je eigen dierbedrijf, beleidsmedewerker voor de overheid (gemeente/provincie/ministerie), etc. Zelf wil ik bezig gaan met de wetgeving rondom dieren (en natuur). Wetgeving komt in mijn opleiding wat minder terug, daarom studeer ik hiernaast ook rechten. Zo hoop ik zelf de combinatie te kunnen maken tussen recht en dierenwelzijn (en heb ik twee beroepen om een baan mee te vinden!)

13

Re: Even voorstellen

Mimi91 schreef:

De triathlon in Beesd kan ik helaas niet heen, dan heb ik een hardloopwedstrijd staan. Is Beesd een beetje bereikbaar met OV (stukkie fietsen geen probleem natuurlijk, maar vanuit Assen is dat wel erg ver weg)? Misschien doe ik volgend jaar wel mee, of bij die in Utrecht!

Beesd is dichtbij het station, dat is prima te doen. maar dat is wel een stoptreinstationnetje. Utrecht is op zich een groot station natuurlijk, maar de Vrouwentriathlon is een eind buiten de stad. Station Vleuten is dichterbij.

Klinkt interessant, je opleiding. Er is op het gebied van dierenwelzijn in elk geval nog een heleboel te verbeteren. Ik ben al meer dan 30 jaar vegetariër vooral omwille van het dierenwelzijn (of gebrek eraan dus). En dier & recht is zeker een interessante combinatie!

Louise

14

Re: Even voorstellen

Hoi Mimi,

Ik ben momenteel bezig met een 8 weekse start2tri cursus in Arnhem, mijn 1/8e zal op 21 augustus plaatsvinden.

Ik liep al hard, maar niet zo snel. En voor de afwisseling ging ik graag zwemmen, schoolslag, want de borstcrawl had ik nooit geleerd. Ik begon met 35 minuten continue baantjes trekken en toen de cursus begon zat ik op 50 minuten continue.

Ik begon meer en meer te fietsen op mijn toerfiets, maar kon vlak voor de cursus starte een hybride ATB overnemen. Daar ga ik de triatlon op uitrijden. Maar goed, ik begon dus met eerst zoveel mogelijk de fiets pakken, want ik kwam al tijden niet meer verder dan het volgende dorp. Toen ben ik eens heel rustig 20 km gaan fietsen, kijken of dat lukte. Op de site van de triatlon bond staat een schema met trainingen die je zelf kunt doen in aanloop naar een sprint. Daarmee kun je gericht je kilometers en snelheid omhoog brengen.

Voor mij is budget ook een issue, mijn uitrusting komt van de Lidl en de Decathlon etc. En ik heb de kosten over een half jaar uitgesmeerd, en ik was tussendoor nog jarig waardoor ik ineens wat leuke suggesties voor een verlanglijst had

15

Re: Even voorstellen

Leuke opleiding! Ben zelf bezig met een phd in ecologie, heb een master biologie en jaren in Afrika gewerkt met de grote roofdieren. Toen ook m'n conditie kwijtgeraakt, was moeilijk om hard te lopen daar. Wel geprobeert, maar moest regelmatig stoppen vanwege olifanten, en ook een keer een tricky run-in gehad met een leeuw.

Hopelijk kun je nog een leuke, korte tri vinden dit jaar, en anders volgend jaar maar. Ik vind het trainen net zo lekker als de wedstrijden. Waar ik nu woon (Montana) zijn niet zoveel wedstrijden, vrijwel altijd klein (60-70 man) en 'dichtbij' is een uur of 3 rijden. Had vandaag een off-road wedstrijd (voorheen een Xterra) gepland maar die was afgelast wegens te weinig inschrijvingen...toen maar zelf het parcours gedaan (alleen 1 rondje ipv 2 gefietst en gelopen).

@onthecountof23 goed bezig! Lekker door blijven trainen en je merkt de vooruitgang. Ik had vandeweek hard 1u20min gefietst met heuvel sprintjes en daarna rustig 5km gelopen. Halverwege het lopen besefte ik dat het 'rustige' tempo wat ik liep, het tempo was wat ik vorig jaar in september bij mijn eerste sprint triathlon liep, en toen liep ik de longen uit mijn lijf.

16

Re: Even voorstellen

@onthecountof23 Goed bezig! Ik ben vorige week ook begonnen met het serieus trainen van het fietsen en het zwemmen. Het hardlopen doe ik nu vooral 'onderhoudswerk', hoewel ik dankzij de trainingen met mijn loopgroep vandaag net niet gemiddeld 11 km/h liep op een 11,5km duurloop.

@MontanaMan Hardlopen in Afrika lijkt mij inderdaad ook erg lastig met al het wild! Maar je kan wel supermooie kiekjes scoren tijdens je run wink Afrika lijkt me trouwens supergaaf om nog een keer naar toe te gaan!