1

Onderwerp: Ironman 70.3 Wiesbaden 14-08-2016

Volgende week zondag ga ik mijn eerste halve triathlon doen in Wiesbaden. Zijn er nog meer mensen van het forum die ook mee doen? Ik heb pas 6 weken geleden besloten deze wedstrijd te doen, dus ik ben benieuwd!

Qua tijden heb ik niet echt een doelstelling, finishen is het belangrijkste. Het is een zwaar parcours dus vooral het fietsen zal niet snel zijn, dus een tijd rond de 5:30 zal denk ik mooi zijn.

2

Re: Ironman 70.3 Wiesbaden 14-08-2016

Heb in 2013 Wiesbaden gedaan in 5:22. Fietsen is inderdaad zwaar. Had 3:06. In hetzelfde jaar 2:50 in St. Pölten om te vergelijken. En St. Pölten is ook niet vlak!

De eerste 40 km in Wiesbaden, noch voor de beklimming van de "Platte", zien er op papier niet zo problematisch uit, maar daar had ik al 10 minuten langzamer als gedacht. Veel stijle afdalinkjes en scherpe bochten.

Veel succes en wees niet teleurgesteld als je langzamer bent als de planning van 5:30!

3

Re: Ironman 70.3 Wiesbaden 14-08-2016

Dank je wel, mooie tijden! Die 5:30 is een voorzichtige schatting maar langzamer is inderdaad ook niet erg!

4

Re: Ironman 70.3 Wiesbaden 14-08-2016

Ik doe ook mee dit weekend,
mijn target was 5u20 – wat al vrij optimistisch is voor mij 

Alleen gisteren opgestaan met een pijnlijke kuit – zelfs wandelen is niet pijnloos,
dus nu 5 dagen platte rust ipv nog enkele rustige trainingen, hopelijk is dat tegen zondag opgelost!
Het wordt alleszins een rustige halve marathon

5

Re: Ironman 70.3 Wiesbaden 14-08-2016

Mijn eerste halve was ook Wiesbaden... 3 jaar terug.
Heel mooi parcours en veel sfeer.. het lopen is behoorlijk vlak, met elke ronde 1 kuiten bijtertje.
Fietsparcours is behoorlijk op en neer... niet onlogisch met een 1600hm op 90 km.

6

Re: Ironman 70.3 Wiesbaden 14-08-2016

Wat een race! Om 08:10 van start met de bijna 2km zwemmen, dit ging best goed in 34 minuten. Daarna voor 90km de fiets op, wat een parcours! Geen meter vlak en zwaarder dan verwacht. Doel was onder de 3 uur en ik kwam binnen in 2 uur 58, met het gevoel nog goed aan het lopen te kunnen beginnen. Toen stond er nog een halve marathon van 4 ronden op het programma. 1e ronde ging erg lekker in 25min, bij de 2e en 3e ronde werd het al een stuk zwaarder. Net voor de start van de 4e ronde ging het licht uit en was het zwoegen tot aan de streep. Halve marathon ging daardoor in 2:08.

Uiteindelijk na 5 uur en 51 minuten totaal kapot over de streep, maar het was het waard! Voor de volgende keer weet ik waar ik aan moet werken, maar eerste even wachten totdat de spierpijn weg is..

https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/14034903_10210075194457514_3055350242259642412_n.jpg?oh=6059487b75c31f8bee895325432d5e03&oe=584BB36A

https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/13962651_10210075194497515_5023771468226833245_n.jpg?oh=7e5e234114b3c4112508ae9ac149077a&oe=585DAD5E

https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/13906933_10210075195017528_2542982525024644317_n.jpg?oh=a7374a2b5f2221c92cbd07e701e22c6e&oe=584E1809

7

Re: Ironman 70.3 Wiesbaden 14-08-2016

evrieselaar schreef:

Wat een race! Om 08:10 van start met de bijna 2km zwemmen, dit ging best goed in 34 minuten. Daarna voor 90km de fiets op, wat een parcours! Geen meter vlak en zwaarder dan verwacht. Doel was onder de 3 uur en ik kwam binnen in 2 uur 58, met het gevoel nog goed aan het lopen te kunnen beginnen. Toen stond er nog een halve marathon van 4 ronden op het programma. 1e ronde ging erg lekker in 25min, bij de 2e en 3e ronde werd het al een stuk zwaarder. Net voor de start van de 4e ronde ging het licht uit en was het zwoegen tot aan de streep. Halve marathon ging daardoor in 2:08.

Uiteindelijk na 5 uur en 51 minuten totaal kapot over de streep, maar het was het waard! Voor de volgende keer weet ik waar ik aan moet werken, maar eerste even wachten totdat de spierpijn weg is..

Gefeliciteerd! Ziet er naar uit dat je niet genoeg hebt gegeten omdat het lopen steeds moeilijker ging? Of denk je het lag aan wat anders?

8

Re: Ironman 70.3 Wiesbaden 14-08-2016

Gefeliciteerd! Super prestatie. Volgend jaar doe ik mijn eerste halve!

9

Re: Ironman 70.3 Wiesbaden 14-08-2016

Coole foto,s !!
En gefeliciteerd ...toch een super prestatie !

10 Laatst bewerkt door el gordo (17-08-16 07:26:53)

Re: Ironman 70.3 Wiesbaden 14-08-2016

Het voorbije weekend heb ik ook deelgenomen aan het EK in Wiesbaden,
wat die titel ook van waarde moge hebben voor de meeste amateurs in het deelnemersveld.

Om 8u10 werd het startschot gegeven en kon de massa, zo’n 10minuten na de start van de pro’s, het water in.  Via een goed georchestreerde zwemstart werden om de 5 seconden een 8-tal atleten het water in gestuurd.
Zwemmen is mijn minste onderdeel, dus ik had plaats genomen net voor de groep van 35 minuten.  Uit ervaring weet ik dat ik de 1900 zwem op die tijd en mijn voorspelling kwam perfect uit, na iets meer dan 35min liep ik over de mat met de tijdsregistratie.  Het zwemmen verliep vrij gemoedelijk – ook al kwam je tragere zwemmers tegen op je weg omwille van te grote overschatting van hun zwemtijd, meestal was er wel voldoende plaats om rustig te blijven zwemmen.

Na een ellendige lange wissel vertrokken op het fietsparcours.  Vanaf nu kon het genieten beginnen al is het woord genieten relatief.  De aanloopstrook naar richting Wiesbaden was een mengeling van vlak, vals plat (in het nadeel wel te verstaan) en korte hellingen.  En dit is dan het snelle gedeelte van de fietsproef. :-) Het begin vlotte goed.  Mijn hartslag genegeerd en beginnen rijden op gevoel welk goed zat.  Deze 1/2de afstand is slechts mijn 3de wedstrijd ooit, maar uit ervaring weet ik al wel dat ik het begin van de fietsproef mijn hartslag onrealistisch hoog is en dat hij even later welk normaliseert.  Zo gezegd, zo gedaan en de 1ste kilometers verdwenen als sneeuw voor de zon, evenals verrassend veel deelnemers dat ik passeerde.
Na +-38km passeerden we Wiesbaden voor de eerste maal om daarna aan te zetten voor een lus van +-50km waarin de meeste hoogtemeters zich presenteerden.  En onmiddelijk begonnen we te klimmen, met de langste klim in het parcours van ongeveer 7km.  De hartslag zoeken waarvan je weet dat je deze lang kan volhouden en de pedalen laten spreken, dat was het motto.  Daarna  tijdens het gedeelte bergaf konden we wat recupereren.  Geen enkele vlakke meter kregen we nog voorgeschoteld, maar het was vooral genieten.  Mooie uitzichten, goede sfeer naast het parcours, bijna allemaal perfecte banen, …

Iedereen heeft zijn specialiteit of voorkeur, bij mji is dat bergop rijden.  Keerzijde van de medaille is dat ik een aversie heb tov dalen. :-) Hierdoor werd er regelmatig haasje-over gespeeld met andere deelnemers.
Bergop kwam ik langszij, eens het omlaag ging, werd ik vlotjes ingehaald door andere deelnemers.

Na 90km werden de schoenen verwisseld en werd ons de halve marathon voorgeschoteld!
Hartslaggewijs gezocht naar mijn ideale racepace – ongeveer 15 slagen onder mijn overslagpols – en vertrokken voor het laatste gedeelte. Na de aanloopstrook bestond het loopgedeelte uit 4 rondes van +-5.2km waarbij het grootste gedeelte licht glooiiend.  De 1ste 3 rondes verliepen vlot en het was aangenaam om clubgenoten te kunnen aanmoedigen terwijl we elkaar kruisten op het parcours.  Ik was ongeveer 2 minuten eerder vertrokken dan een clublid waarvan ik wist dat hij een betere loper is dan ik.  Tot mijn verbazing werd ik slechts in de laatste 2km ingehaald door hem.  Even een praatje slaan – ja dat ging nog – en toen zei ik hem dat hij gerust kon versnellen.  Hij zette zijn versnelling in en tegen alle verwachtingen in kon ik vlot volgen waardoor we samen over de finishlijn liepen.

Gefinished in ong. 5u13, wat beter is dan verwacht en zelfs beter dan mijn optimistische doel. 
Moe en voldaan, maar wel met een gevoel dat het lopen beter had gekund 

Na de finish nog even gesproken met andere clubleden en andere deelnemers.
Daaruit bleek dat iedereen meer hoogtemeters had geregistreerd dan vooraf aangekondigd.  Hieruit leidden we af dat er ongeveer 1.600 a 1.650hms waren ipv de voorspelde 1.450hms

11

Re: Ironman 70.3 Wiesbaden 14-08-2016

Echt super leuk om dit soort verslagen (inclusief foto's) te zien! Dit is waarom de triathlon sport mij aantrekt en waarom ik het zo graag een keertje wil ervaren. Afzien en daarna trots kunnen zijn op je resultaat, ook als die minder is dan gepland/gehoopt. Gefeliciteerd allebei!

12

Re: Ironman 70.3 Wiesbaden 14-08-2016

el gordo schreef:

Gefinished in ong. 5u13

Molto bene!

13

Re: Ironman 70.3 Wiesbaden 14-08-2016

longtrousers1 schreef:
evrieselaar schreef:

Wat een race! Om 08:10 van start met de bijna 2km zwemmen, dit ging best goed in 34 minuten. Daarna voor 90km de fiets op, wat een parcours! Geen meter vlak en zwaarder dan verwacht. Doel was onder de 3 uur en ik kwam binnen in 2 uur 58, met het gevoel nog goed aan het lopen te kunnen beginnen. Toen stond er nog een halve marathon van 4 ronden op het programma. 1e ronde ging erg lekker in 25min, bij de 2e en 3e ronde werd het al een stuk zwaarder. Net voor de start van de 4e ronde ging het licht uit en was het zwoegen tot aan de streep. Halve marathon ging daardoor in 2:08.

Uiteindelijk na 5 uur en 51 minuten totaal kapot over de streep, maar het was het waard! Voor de volgende keer weet ik waar ik aan moet werken, maar eerste even wachten totdat de spierpijn weg is..

Gefeliciteerd! Ziet er naar uit dat je niet genoeg hebt gegeten omdat het lopen steeds moeilijker ging? Of denk je het lag aan wat anders?

Sorry voor de late reactie, maar iedereen bedankt!
Het zou inderdaad kunnen dat het aan het eten lag, hoewel ik naar mijn idee best veel heb gegeten/gedronken (ik had niet van te voren een bepaalde behoefte berekend, dus het zou inderdaad kunnen!) Het kan ook zijn dat het aan een gebrekkige voorbereiding lag, pas 6 weken van te voren bedacht deze wedstrijd te doen. Dan mis je toch wat inhoud, vooral op de lange lopen. Maar dat is leerzaam voor de volgende!

14

Re: Ironman 70.3 Wiesbaden 14-08-2016

@el gordo

Super resultaat! Mooi verslag ook!