1

Onderwerp: Triathlon Zwolle - 24-09-2016

Zijn er nog mensen die hier dit jaar aan mee doen? Ik wel, de kwart, wordt mijn eerste triathlon.

Mijn doel was binnen de 3 uur, maar na vorige week zelf een kleine kwart triathlon bedacht te hebben en dat inclusief lange wissels (zwembad en fiets terug in de schuur enzo) in 2 uur en 52 minuten gedaan te hebben, heb ik mijn doel bijgesteld naar 2 uur en 45 minuten. Benieuwd of ik dat ga redden...

Benieuwd of er nog meer meedoen van hier en of iemand nog/ervaringen heeft in Zwolle.

2

Re: Triathlon Zwolle - 24-09-2016

Ik had er wel naar gekeken, maar de inschrijvingen voor de sprint zaten helaas al vol. Volgend jaar dan maar

3

Re: Triathlon Zwolle - 24-09-2016

Zelf heb ik ook  meegedaan aan de kwart. Eerste keer voor mij. Doel was om onder de 2:30 te finishen. Voor de eerste keer mijn doel goed haalbaar gehouden.
Zwemmen rustig aan gedaan (gezien ik zwemmen nog niet eerder had gecombineerd met fietsen en rennen) en stond na 19' in de wisselzone. Rap wetsuit uit, en na 10x controleren of ik alles wel bij mij had voor het fietsen (novice, ik weet het) was ik klaar om te vertrekken. Wissel net onder de 3'. Fietsen ging goed. Wind tegen, die er behoorlijk was, viel een beetje tegen, maar ik heb goed door kunnen trappen. Na 1h10' fietsen was ik weer terug van mijn 40km. Deze wissel ging wat sneller en ik was binnen 2' aan het rennen geslagen. De eerste 5km ging het lopen goed, maar het laatste deel was de batterij aardig leeg. Toch iets te snel gefietst... De koek was echt op en de laatste 3km op mijn tandvlees afgelegd. Op 2h25'over de streep en voor een eerste keer dik tevreden.

Hoe is het jou vergaan joete?

4

Re: Triathlon Zwolle - 24-09-2016

Netjes hoor! Onder de 2,5 uur!

Bij mij ging ie super.
Was ook mijn eerste triathlon, dus verder ook geen vergelijk, maar vond de start en finish wel een behoorlijk eind van de wisselzone liggen...waren natuurlijk ook omstandigheden...

Zwemmen
Ben geen snelle zwemmer, in het zwembad 24 minuten over een km, soms 22/23 minuten, maar meestal rond de 24. Open water zwemmen 2x geprobeerd, 1x met en 1x zonder wetsuit, maar dat ging toen helemaal voor geen meter, 26 minuten.
Ook nu weer moeite met het zwemmen. Snel buiten adem met de borstcrawl, over op de schoolslag, tot 2x toe een teug water achter in m'n strot omdat ik precies adem hapte op het moment dat er een golfje aan kwam. Gelukkig was er alleen maar een beetje blauwalg gemeten in de haven en daarom het parcour verlegt...gelukkig tot op vandaag geen last van gehad...
Totaal iets van 5x m'n brilletje beslagen gehad, waardoor ik onderweg naar de 2e boei een mooi stukje scheef aan het zwemmen ben geweest. Uit eindelijk met 22 minuten aan de overkant, voor mij niet verkeerd.

Fietsen
Fietsen ging lekker, 5 minuten sneller dan gepland. Op de dijk windje in de rug, terugweg windje tegen. Bij de 4e ronde toch wat verzuring in de benen, omdat ik toch iets harder wilde dan dat m'n benen eigenlijk konden. Stug doortrappen en met 1 uur en 12 minuten terug in de wisselzone.

Lopen
Bij mijn oefenronde een paar weken terug viel deze overgang me erg tegen, echter nu geen last van gehad. Eerst wel even onwennig, maar snel in het goede ritme. Zoals gewoonlijk startte ik met 13,5km/u weer eens te snel voor mijn doen om een uur door te kunnen lopen, snel afzakken naar iets onder de 12. Dit de eerste ronde redelijk vol kunnen houden (11km/u), de 2e ronde voelde ik m'n benen langzaam steeds meer en ging het steeds iets langzamer, maar met de finish in zicht de laatste km weer opgetrokken naar bijna 11km/u om zo met een mega smile te finischen in 54 minuten.

Overall
Z: 22:03
T1: 3:29
F: 1:12:37
T2: 3:52
L: 54:48
Totaal: 2:36:49
Met het doel om onder de 2:45 te finishen mag ik zeker niet klagen en ben ik echt mega tevreden over hoe het gegaan is.

Garmin FF735xt
Mijn eerste triathlon, dus ook mijn eerste met de Garmin. Dik tevreden met het horloge. Goede registratie van alles en mooi alles inzichtelijk wat je wilt weten tijdens het zwemmen, fietsen en lopen. Hartslag mooi in de gaten kunnen houden en die is ook niet heel schrikbarend hoog geweest.
Linkje naar de registratie: Garmin Connect (zwemmen gedeeltelijk met schoolslag, dus helaas niet alles goed geregistreerd...

5

Re: Triathlon Zwolle - 24-09-2016

Voor een eerste triathlon zijn dat prima tijden! En dan is Zwolle ook een leuke wedstrijd met een niet te groot start veld met zwemmen (meerdere series) waardoor je met zwemmen ook niet veel last van elkaar hebt. Daarbij is het zwemparcours breed en je zwemt dus snel vrij. Jammer alleen van de blauwalg in het haventje. Daardoor was het parc ferme voor de toeschouwers te ver weg en krijg je niet veel mee van het verloop van de wedstrijd. Voor de deelnemers was het prima. Ook het fietsparcours is leuk. Een snel overzichtelijk rondje waar je hard kan rijden. Lopen rond de plas is ook prima. Maar het lusje over de wielerbaan vond ik wat minder, dacht dat ik er al bijna was en dan moet je weer terug. Wel een handig punt om te kijken waar je staat tov de concurrentie.

Ik zelf deed mee aan de 1/8. Zwemmen voor mijn doen redelijk. 10.31 (23e) op 665m volgens mij Garmin. 2min van de snelste zwemmer. Fietsen ging goed. Wel hoog in mn hartslag maar kon dit goed volhouden: 30.41 (5e) net geen 40km/h. Laatste wissel ging erg goed. Kwam als 6e de wisselzone binnen net achter een groepje. Maar was veel sneller en kwam als 3e uit de wisselzone. Lopen was zwaar. Het was warm en had dus 3 man redelijk dicht achter mij zitten. Tempo zakte per kilometer 5 sec. Maar uiteindelijk 3.46min/km gelopen met een tijd van 19.38 (6e) Parcours was iets langer dan 5km. Uiteindelijk 3e overall en 2e in de categorie H24+.

Toch leuk om het triathlon seizoen op het podium af te sluiten

6

Re: Triathlon Zwolle - 24-09-2016

Ondanks de vele startgroepen, waardoor het deelnemersveld behoorlijk verspreid ligt en het wat onzeker finishen is mbt de uitslag is Zwolle net als bijvoorbeeld Zeewolde een verborgen pareltje. Prima georganiseerd en een mooi en snel parcours.

Omdat ik altijd loop te rotzooien met mijn garmin horloge leg ik die tegenwoordig maar bij mijn loopschoenen. Met zwemmen kijk ik er niet op, met fietsen heb ik een garmin op de fiets en met lopen is het wel fijn. Dus ik weet nooit tussentijden en richttijden.

Doel op de kwart vandaag was volle bak zwemmen, lekker fietsen en kijken wat het lopen oplevert. Het deelnemersveld was voor mij redelijk onbekend met slechtst enkele kanshebbers op de winst.
De start was een beetje amateuristisch, seintje vanaf de kant terwijl de starters zo'n 50 meter verder nog lang niet op 1 lijn stonden.
omdat het parcours verlegd was, en ik dus geen garmin had heb ik de afstand niet kunnen meten, maar aangezien ik met 16.35 uit het water kwam en hiermee als 8ste uit mijn serie denk ik dat het iets meer dan een km geweest moet zijn. Ik wist dat ik redelijk vooraan zwom, maar dacht dat er nog een aantal zwemmers voor mij lagen. Precies voor de zwem exit werd ik nog voorbij gezwommen door twee of drie anderen, die blijkbaar de hele tijd achter mij zwommen. Wel jammer, maar zeer tevreden over het zwemmen.
Eerste wissel ging ook goed en bij de exit was het groepje zwemmers wat nagenoeg gelijktijdig uit het water kwam in de eerste km aardig door elkaar gegooid door het wel/ niet met fietsschoenen op de fiets starten. Nadat ik mijn ritme vond kon ik de snelste uit de groep net niet volgen, maar ik reed wel weg bij de rest. Aangezien in de derde fietsronde de tweede startserie ook op het fietsparcours kwam en ook de langzamere starters uit serie 1 op een fietsronde gezet werden had ik geen idee waar op ongeveer kon liggen. Door de wind was het stuk terug richting de start van de fietsronde wel pittig, maar ik ben, nadat ik mijn tempo had gevonden geen enkele keer ingehaald op de fiets. Dus toen ik bij de wissel de wisselzone inreed en nog net twee fietsers voor me opslokte was ik niet heel erg verrast dat er bijna geen fietsen in het parc ferme stonden. De aanmoedigingen van het publiek waren enthousiast en bemoedigend. Niet zo heel gek bleek later want ik was door het fietsen als vierde de wisselzone inkomen, fietstijd 1.01.30. Dat had ik absoluut niet verwacht. Ik ben er nu best wel trots op. In de wissel wel meteen weer twee plekken verloren, maar ik zat vooraan in het deelnemersveld. Als slechte loper weet ik dat de triathlon voor mij pas bij het lopen begint.
In de eerste ronde nog een aantal keer ingehaald door snellere lopers en ik kon niet volgen. Bij de finish werd ik aangemoedigd door mijn trainingsmaatje DVL die later derde werd op de 1/8 ste. Ik lag nog bij de beste 15 kreeg ik mee. In de tweede loopronde opnieuw het overzicht verloren, maar het feit dat er langzamere lopers op het parcours liepen gaf me wel moed om door te blijven lopen. Uiteindelijk gefinisht met een looptijd van boven de 49 minuten op 10,4 km, wat voor mij lang niet slecht is. Totaaltijd was 2.11.25 en daarmee 15e in mijn startserie. Uit de tweede serie kwamen daar nog 5 mannen overheen waardoor ik uiteindelijk 20ste werd. De nrs. 16 tot en met 20 zijn binnen de 25 seconden van elkaar gefinisht. Erg spannend dus.
Kortom, mooi weer, leuke sfeer, leuk evenement en vooral een mooie en snel parcours. En als ik echt wil meedoen zal ik toch echt meer moeten gaan doen met het lopen.