1

Onderwerp: Marathon in april begin oktober ironman

Ik ben een aardige fietser. Ik ben bezig met rennen en zwemmen zit ik op niveau watertrappelen. Afgelopen weekend als test 1/8 gedaan in 1:20. 61st van de 150 deelnemers.

Nu wil ik de Ironman van Barcaeona gaan doen en de marathon van Rotterdam als training. Kan dit in een jaar?

Meerdere mensen die in een jaar getraind hebben en Ironman gedaan. hoe is dat bevallen? Gaan er mensen op een trainingstage voor een ironman in de winter/voorjaar?

gr,

2

Re: Marathon in april begin oktober ironman

Ik denk dat er veel mensen hier een marathon en volledige triatlon combineren in hetzelfde jaar. Vanzella bv heeft Rotterdam gelopen en dan de volledige triatlon van Maastricht en Almere.

3

Re: Marathon in april begin oktober ironman

Wanneer in het jaar is IM Barcelona?

Lijkt me prima te doen in hetzelfde jaar, maar of dat je binnen een jaar van een keer een 1/8 naar een hele triathlon opbouwt, vraag ik me af. Waarom niet eerst eens een kwart en/of halve afstand proberen?

4

Re: Marathon in april begin oktober ironman

LindaRotterdam schreef:

Lijkt me prima te doen in hetzelfde jaar, maar of dat je binnen een jaar van een keer een 1/8 naar een hele triathlon opbouwt, vraag ik me af. Waarom niet eerst eens een kwart en/of halve afstand proberen?

+ 1, zeker met wat je zegt over je zwemmen. Heb je al eens eerder een marathon gelopen? De combi kan wel, maar als je het allebei nog niet gedaan hebt, neem je wel risico. Ik zou het ook wat rustiger opbouwen.

Als je wilt weten hoe ik Ironman-training heb aangepakt: neus eens rond op http://www.delftweg9.nl/triathlon/ Mijn marathon zat er wat langer voor (november, voor IM in augustus) en ja, ik ben een week in Portugal wezen fietsen in het voorjaar.

Ik heb na die marathon wel even flink moeten bijkomen. Nou had ik dat ook niet goed aangepakt, denk ik achteraf, maarja, dat was ook voor het eerst, dus dat wist ik nog niet. Dat is wat ik bedoel met dat risico.

Louise

5

Re: Marathon in april begin oktober ironman

Als je instinct is van: ik moét een marathon gedaan hebben om een ironman te kunnen uitlopen dan kan ik je geruststellen, dat is helemaal niet nodig. Als je het leuk vind om in april een marathon te doen dan moet je het vooral doen, en je hebt dan nog een half jaar om toe te werken naar je ironman in oktober. Je geeft aan dat je zwemniveau nihil is, hoe zit het met je loopniveau? Niet dat dit de doorslag moet geven, maar als je ook net begint het hardlopen dan is het misschien niet wenselijk om direct zo hard van stapel te lopen (dan is bijv. een marathon en een halve triathlon een wat toegankelijkere combinatie).

6 Laatst bewerkt door elderenbosch (16-09-16 20:15:53)

Re: Marathon in april begin oktober ironman

Mijn coach raadt mij af een marathon op tempo te lopen in de voorbereiding op de triathlon. Simpelweg omdat een marathon op tempo relatief veel hersteltijd vraagt. Tijd die je nodig hebt voor je lange duurtrainingen. Overigens zou ik zelf ook niet direct van 1/8 naar een hele gaan. Ik zou tenminste een keer een halve doen om een beetje gevoel te krijgen bij de duurinspanning die je moet leveren. Ik heb zelf dit jaar mijn eerste hele gedaan. Daarin trouwens ook meteen mijn eerste marathon gelopen. Twee vliegen in één klap wink

7 Laatst bewerkt door thomass (16-09-16 21:02:07)

Re: Marathon in april begin oktober ironman

elderenbosch schreef:

Simpelweg omdat een marathon op tempo relatief veel hersteltijd vraagt. Tijd die je nodig hebt voor je lange duurtrainingen.

Maar in april hoef je toch nog geen lange duurtrainingen te doen voor een triathlon in oktober?