1

Onderwerp: Wielen voor Campagnolo in Shimanofiets ?

Als beginner heb ik een vraag over wielen; wat moet er gebeuren en wat heb ik nodig om wielen, geschikt voor Campagnolo, te plaatsen in een fiets die Shimano afgemonteerd is?
En een tweede vraag: is er verschil tussen een velg voor draadbanden en een velg voor tubes of zijn deze uitwisselbaar?
Ze zeggen wel eens dat er geen domme vragen bestaan, ik hoop dat dat zo is wink.

2 Laatst bewerkt door Scighera (18-07-07 22:09:39)

Re: Wielen voor Campagnolo in Shimanofiets ?

Shimano vs Campagnolo

3 opties:

-1-
Een campagnolo cassette monteren en met veel geduld je shifters afstellen. Een shimano cassette is nl 70mm breed en een campagnolo 72mm (of omgekeerd). Het is soepel werkend te krijgen (zelf ook een tijdje mee gereden). Nadeel is wel dat als je je trainingswielen (neem aan dat je wedstrijdwielen had gevonden met campagnolo body) er weer in wil steken je de boel weer compleet opnieuw mag afstellen.

-2-
de campagnolo body vervangen door een shimano body zodat je gewoon shimano cassette's kan gebruiken: nadeel, vrij kostbaar en niet per definitie mogelijk

-3-
Speciale cassette bestellen. Naar mijn weten zijn er cassette's verkrijgbaar met de juiste afstand tussen de kransjes voor Shimano shifters die passen op een campagnolo body. Weet even niet 1.2.3. waar en door wie ze worden gemaakt.
Eventueel zou je een campagnolo cassette kunnen installeren, maar met losse shimano tussenringen ipv de campagnolo tussenringen. Ook dit weet ik niet zeker, zal even rondkijken


Tubes vs draad
Kan ik kort over zijn: er is een zeer groot verschil, en om ongelukken te voorkomen: niet uitwisselen smile

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

3

Re: Wielen voor Campagnolo in Shimanofiets ?

@Scighera; bedankt voor je helder en uitgebreid antwoord. Ik heb inderdaad wielen op het oog met een Campagnolo body. Het betreft Spinergy carbon wielen. Ik denk dat ik voor optie 2 ga, indien dat mogelijk is voor deze wielen.