1 Laatst bewerkt door Lennart73 (22-09-16 16:28:28)

Onderwerp: Felt DA1 2012 of Felt B12 2016?

Na 2 jaar mijn triathlons doen op mijn Trek 2.5, wil ik hem vervangen door een triathlon fiets. Eerst had ik een Felt B12(2016 model) op het oog maar nu kwam er toevallig een Felt DA1(model 2012) op mijn pad voor dezelfde prijs. Het is wel heel erg aantrekkelijk om die te nemen, omdat het toch een high-end fiets is. Of is de techniek in 4 jaar tijd zo ge-evolueerd dat de B12 nu net zo goed is als de oude DA1.

Graag zou ik juliie advies eens willen horen over deze lastige keuze.

2

Re: Felt DA1 2012 of Felt B12 2016?

Is de geometrie hetzelfde: m.a.w. welke past je het beste?

3

Re: Felt DA1 2012 of Felt B12 2016?

kan je tussen de fietsen geen advies geven, maar ik lees dat je een wil vervangen voor een triathlonfiets...

zou persoonlijk je racefiets er naast houden voor te trainen, altijd op een triathlonfiets is niet ideaal

4 Laatst bewerkt door Lennart73 (22-09-16 15:27:21)

Re: Felt DA1 2012 of Felt B12 2016?

De geometrie van beide fietsen scheelt bijna niet, de stack bij de b12 is 1cm langer. Voor de rest komen ze nagenoeg overeen.

Welke het beste past weet ik nog niet. Zaterdag ga ik naar de DA1 kijken, als die niet bevalt ga ik pas naar de B12 kijken.

Mijn oude fiets wil ik nog wel houden met idd het idee om hem te gebruiken als trainingsfiets. Mezelf kennende ga ik toch zoveel als mogelijk op de beste fiets zitten, waardoor de andere staat te verstoffen.

5

Re: Felt DA1 2012 of Felt B12 2016?

Mijn triathlonfiets ( focus izalco chrono ) is verreweg de betere fiets...

toch rijd ik veel meer kilometers op mijn giant TCR 1...

Ik doe ook veel kilometers als interval, dit vind ik een stuk prettiger op een racefiets als op tijdritfiets, ook met een groep fietsen is op tijdritfiets niet prettig, als ik een kwartier met mijn handen op de handvatten moet rijden krijg ik last van mijn polsen

6 Laatst bewerkt door woes (22-09-16 16:59:28)

Re: Felt DA1 2012 of Felt B12 2016?

Eens met Marcel, de TT is bij mij een compromisloze wedstrijdfiets en mijn racefiets is iets 'vriendelijker'. Lange afstanden gaan op beide fietsen prima, maar op mijn racefiets zit ik toch net iets gemoedelijker. Dus ik ben blij dat ik die er bij heb, dat is ook echt mijn hoofdfiets.

Is die DA1 in de loop der jaren veel veranderd? Ik heb bv een SHIV (weliswaar uit 2015), maar die is sinds 2012 niet meer qua geometrie veranderd. Dus een 2012 model is in theorie net zo goed als degene uit 2016.

Als er goed op gepast is (facturen e.d. erbij), geen beschadigingen zou ik het wel aandurven. Heb je jezelf al op laten meten of deze fietsen passen?

7

Re: Felt DA1 2012 of Felt B12 2016?

Sinds 2 jaar wordt de DA serie van Felt niet meer gemaakt daarvoor in de plaats hebben ze nu de IA serie. Die helemaal anders is als de DA serie. Tot het verdwijnen bleef de geometrie hetzelfde.

Ik heb mijzelf niet laten opmeten maar wel zelf gemeten. Deze waarden heb ik gebruikt om te bepalen of de framemaat goed is. Ook heb ik de tool van felt gebruikt om te bepalen welke maat goed zou zijn voor mij.

8

Re: Felt DA1 2012 of Felt B12 2016?

Mwuah de DA wordt nog wel gemaakt door Felt, het is namelijk hun snelste UCI legale frame. Maar waarschijnlijk niet meer als volledige fiets, alleen als frameset. Kristin Armstrong won ermee de Olympische tijdrit bijvoorbeeld.

Het grote verschil tussen de B series en de DA is de voorbouw. De B-series hebben een gewone stuurpen en stuurkolom, de DA een zgn. bayonet stuur, waarbij eigenlijk de hele voorkant van de vork en de balhoofdbuis één stuk is, en meebeweegt als er gestuurd wordt. Bij sommige versies van de DA is de voorrem ook weggewerkt in voorvork, maar niet bij alle. Het gevolg van deze bayonet vork is dat je niet een normale stuurpen hebt, maar een stuurpensysteem dat speciaal voor deze fiets is ontworpen, wat de verstelbaarheid vaak niet ten goede komt (en reserve onderdelen ook niet). Maar als het past met de standaard pen (meestal krijg je bij de fiets/frame meerdere pennen mee, als je de fiets tweedehands koopt zou ik daar ook zeker naar vragen) dan hoeft dat geen probleem te zijn.

9

Re: Felt DA1 2012 of Felt B12 2016?

Ik bedoelde de volledige fietsen, de framesets zijn nog iets teveel uitzoekwerk voor mij.

Thomass, bedankt voor je heldere uitleg. Je hebt zo te lezen al veel ervaring met Felt fietsen. Weet je misschien ook de hudige B12 zicht verhoudt tot de 4 jaar oude DA1? Zijn ze vergelijkbaar of blijft de DA1 toch de betere?

10

Re: Felt DA1 2012 of Felt B12 2016?

Nou ja de ervaring is puur door algemene interesse, ik heb op geen van deze fietsen gereden. Als ik zelf zou moeten kiezen uit een nieuwe DA of een nieuwe B12 dan zou ik voor een DA gaan, maar een vier jaar oude DA vs een nieuwe B12 is een wat moeilijkere keuze, vooral als de prijs gelijk is. Maar volgens mij is alles achter de voorvork bijna identiek.

Het hangt er een beetje van af wat voor aerobar op de DA zit. Die van de B12 is op zich prima en aardig verstelbaar, maar die van de DA zal wel wat aerodynamischer zijn. Hoeveel dat zal schelen (ook de stuurpen in achtnemend)... misschien 20s op 40k, tenzij er een carbon Devox bar op zit (maar daar kun je heel weinig aan sleutelen), dan wellicht iets meer.