1

Onderwerp: Trianen tijdens je forenzenrit

Ik fiets ongeveer 2 keer per week naar mijn werk van Utrecht naar Amsterdam (30km heen en 30km terug).

Niet een mega afstand maar wellicht genoeg om toch iets aan training te doen op die stukken (mijn route is langs het ARK en dus bijna niet onderbroken door verkeerslichten, rotondes of andere "vertragers").

Nu zit ik op mijn fitnessbike (Trek FX 2011 toen die FX'jes nog met een mountainbike groep werden verkocht) in 1 van de zwaarste verzetten te stampen maar dat lijkt me niet een heel efficiente manier van trainen.

Mijn vraag is dus eigenlijk, hoe kan ik die rit naar mijn werk inrichten om zo toch wat duurtraining of tempotraining oid te doen. Heeft iemand ideeen, oefeningen die ik kan toepassen zodat ik meer uit de rit haal dan het simpele "gezonde alternatief voor de trein" ;-)

2

Re: Trianen tijdens je forenzenrit

Ik heb me daar wel eens in verdiept toen mijn man dagelijks over die afstand forensde, dat is wel een beetje anders, maar toch, daarvoor gold maar één advies en dat was: varieer. Als je iets vaak doet, zoals dezelfde afstand in dezelfde intensiteit fietsen, heb je op een gegeven ogenblik geen trainingsprikkel meer (maar je wordt er nog wel moe van).

De oplossing is dan dus om te variëren: de ene keer rustig, de andere keer hard, dan eens de hele rit met een hoog beentempo, de andere keer juist op kracht, bouw de volgende keer intervallen in en varieer ook daarin weer, maak op de terugweg eens een ommetje voor wat meer duur. Enzovoort.

Louise

3

Re: Trianen tijdens je forenzenrit

Hmm goede tips hier kan ik wel wat mee. Dank je!

Vooral dat “ommetje”, geinig,  kwam amper in me op omdat ik eigenlijk zoiets heb dat ik zo snel mogelijk naar mijn werk en weer terug wil, als ik er een uurtje aan vastplak kan ik idd weer op die duurtraining gaan zitten.