1 Laatst bewerkt door vdrweide (03-10-16 10:21:08)

Onderwerp: Hallo allemaal

Ik ben Menno en woon met mijn gezin in de kop van Noord-Holland. Na jaren van inactiviteit en onverantwoorde gewichtstoename is dit jaar het roer om gegaan en ben ik weer gezond en actief gaan leven. Resultaat is dat ik inmiddels 40 kilo ben afgevallen. In dit kader is het ook belangrijk om doelen te stellen, en een van de doelen is om volgend jaar een 1/8 triatlon te doen.

Vroeger heb ik zeer veel gezwommen (competitie), gefietst en zelfs halve marathons gelopen, maar een triatlon heb ik nog nooit gedaan. Inmiddels zwem ik weer twee keer per week zeer intensief en ook het fietsen gaat weer lekker. Ik wil alleen nog 10 kilo kwijt voordat ik begin met hardlopen daar ik bang ben voor blessures. Vanwege mijn lengte van ruim twee meter zal ik nooit een lichtgewicht worden, maar elke kilo helpt.

Ik hoop op dit forum tips en informatie te vinden om volgend jaar mijn eerste 1/8 triatlon te kunnen doen. En daarna wil ik kijken of een 1/4 en later zelfs een 1/2 mogelijk gaat zijn. Dit zal vooral af gaan hangen van het lopen, dat is bij mij echt de lastigste discipline.

2

Re: Hallo allemaal

40 kg! Respect! En een goed idee inderdaad om nog niet hard te lopen, al zou ik wel eea inbouwen alvast voor het opbouwen naar hardlopen. Wandelen, en sessies op een elliptical bijvoorbeeld. Gezien je zwemmen en fietsen zal de conditie er wel zijn om hard te lopen, dus het kan lastig worden om dat met de rem erop te doen. Zeker in het begin lijkt het me dat je met hardlopen niet moet kijken naar hoe moe je ervan wordt, maar hoe je je erna voelt (direct erna en de volgende dag), met name je spieren en gewrichten.
Als je de toewijding hebt om 40 kg af te vallen dan moet een triathlon ook kunnen lukken! Zeker gezien je erg bewust bezig bent om overbelasting te vermijden.

3

Re: Hallo allemaal

Hoi Menno,

Wow! Goed bezig!

Ik weet niet hoe zwaar je nu nog bent en hoe lang je jezelf geeft om die laatste 10 kg voor het hardlopen kwijt te raken.

Toen ik begon met hardlopen was ik zo'n 8 kg. zwaarder dan nu, en ik heb alles gevoeld! Kuiten, knieën, scheenbeen, heupen, fysiek was het echt geen grap! In het begin was 2x per week hardlopen echt het maximaal haalbare. Langzaamaan kon ik af en toe 3x gaan en toen ik begon af te vallen hielp dat zeker.

Je zou kunnen overwegen eerst regelmatig te wandelen om toch wat loperskracht in de benen te krijgen en dan geleidelijk met een 0-5 km programma je hardloop momenten op te bouwen. Conditioneel kun je het waarschijnlijk veel sneller, maar het gaat echt om het opbouwen van je bewegingsapparaat voor het lopen, dus neem hier echt je tijd voor!  Hardlopen is gewoon een high impact sport, dus kijk hoe snel je herstelt van zo'n loopsessie.

Succes!
Els

4

Re: Hallo allemaal

Ik heb ooit geleerd dat je eerst vijf kilometer zonder problemen moet kunnen wandelen voordat je aan het hardlopen ervan moet beginnen.

5

Re: Hallo allemaal

Ja, volgens mij zegt harloopgoeroe Noakes dat ook in The Lore of Running, dat gaat dan over onderzoek waaruit blijkt dat als je níet eerst wandelt, je een veel groter blessurerisico hebt, vooral shinsplints. Sowieso hardlopen voorzichtig opbouwen, met van die lullige minuutjes per keer. Dat voelt helemaal niet als sport, zeker niet als je al een goede fietsconditie hebt (ik spreek uit ervaring), maar is wel verstandig.

Enne - welkom, Menno, en ook van mij respect voor 40 kilo afvallen!

Louise