1

Onderwerp: Marathon Rotterdam 2017

Titel zegt het al, er zullen vast meer mensen starten in Rotterdam op 9 april


Voor mij word het me eerste marathon ( op mijn 47ste smile ), na een super triathlon seizoen toch maar is de stap te zetten en het te proberen...

Uiteraard laat ik het niet aan het toeval over en wil ik me hier goed op voorbereiden, ik heb hulp gevraagd aan een vriend die veel ervaring heeft als hardloper en de marathon ook onder de 3 uur loopt..


Natuurlijk zijn dit soort tijden niet mijn doel maar neem geen genoegen met alleen maar finishen, ik heb ingezet rond de 3:30, volgens ingewijden zou ik het sneller moeten kunnen maar ben liever voorzichtig.

2

Re: Marathon Rotterdam 2017

Onder de 3u30 zou idd voor jou geen probleem mogen zijn als je jezelf daar op toelegt en blessure vrij blijft natuurlijk. Succes alvast en veel plezier met je voorbereiding.

3

Re: Marathon Rotterdam 2017

Ben ook ingeschreven voor Rotterdam. Eerst in december nog Spijkenisse.
Succes met de voorbereiding!

4

Re: Marathon Rotterdam 2017

Ik doe ook mee, vorig jaar niet meer gedaan dan de halve (estafette). Maar ik heb wel behoefte aan meer inhoud in 2017. Mijn pr staat niet zo scherp op 3:33, maar mijn halve marathon heb ik in 1:28 gedaan. Dus ik zet 'm voorlopig op 3:15. Dat lijkt mij voldoende uitdaging voor de komende maanden.

-- M

5

Re: Marathon Rotterdam 2017

mstyz schreef:

Ik doe ook mee, vorig jaar niet meer gedaan dan de halve (estafette). Maar ik heb wel behoefte aan meer inhoud in 2017. Mijn pr staat niet zo scherp op 3:33, maar mijn halve marathon heb ik in 1:28 gedaan. Dus ik zet 'm voorlopig op 3:15. Dat lijkt mij voldoende uitdaging voor de komende maanden.

-- M

Mooie uitdaging !!!!

Pijn is maar voor even, roem voor eeuwig

6

Re: Marathon Rotterdam 2017

Emiel1969 schreef:

Ben ook ingeschreven voor Rotterdam. Eerst in december nog Spijkenisse.
Succes met de voorbereiding!

aan je naam te zien, van het zelfde bouwjaar smile

dank je wel en jij ook veel succes


Voor alle andere ook alvast succes met voorbereiden...

Pittige uitdaging hoor MSTYZ, mooi doel, zou het ook wel willen maar geen idee of ik dit ga redden..



In het voorjaar een 28km gelopen in 2:06 ( 4:30 min/km gemiddeld ), dit was een dag na een sprint triathlon smile

4:30 min/km zou wel heel mooi zijn op een marathon maar weet niet of dit straks te halen is

7 Laatst bewerkt door Surfnl (05-10-16 19:16:27)

Re: Marathon Rotterdam 2017

Ik sta ook ingeschreven voor de hele Rotterdam. Dit wordt tevens mijn eerste hele marathon. Afgelopen mei de halve in Leiden gelopen en over anderhalve week loop ik de halve in Amsterdam. Dan wordt het toch wel tijd om eens te kijken wat ik er op een hele van ga bakken. Vooralsnog ga ik voor een tijd onder de 4 uur. Aan de hand van de trainingen zal ik bepalen of dit naar beneden bijgesteld kan worden. Ik heb er in elk geval zijn in.

Allen succes met de voorbereidingen! !!!

8

Re: Marathon Rotterdam 2017

Ik sta (nog) niet ingeschreven. Net terug van Berlijn en dan heb ik er nooit zo'n zin meer in smile

Komende maanden staan in het teken van 5km en 15km loopjes (drechtstedenloop, zevenheuvelenloop en bruggenloop) daarna eens rustig kijken of de marathon rotterdam een optie is. Zou de vierde op rij worden als ik hem doe.

9

Re: Marathon Rotterdam 2017

Hier ook ingeschreven voor Rotterdam!

Vorig jaar Amsterdam gedaan, doelstelling was 3:20-3:25, uiteindelijk mislukte dit en was ik na 3:43 binnen. Dus nu maar ingeschreven op 3:10 tongue

10

Re: Marathon Rotterdam 2017

Leuk om te lezen allemaal. Rotterdam was in 2005 mijn eerste marathon en dit jaar heb ik daar mijn pr aangescherpt naar een tijd waar ik heel hard voor moet werken om die nog te verbeteren. Daarnaast heb ik in Rotterdam gestudeerd en ben ik er geboren, dus genoeg warme gevoelens. En daarnaast is het ook een geweldige marathon, zowel het parcours als de enthousiaste mensen (bijna) overal. Uiteraard is het druk, maar ik heb daar zelf nooit echt last gehad tijdens mijn 4 deelnames.

Volgend jaar doe ik niet mee, maar ik kom jullie zeer hoogswaarschijnlijk wel aanmoedigen.

11

Re: Marathon Rotterdam 2017

Ik ga 'm ook doen, na 14 jaar als supporter langs de kant te hebben gestaan, dat zal gek zijn. Voor mij wordt het een test om te zien of het ooit gaat lukken, een beetje fatsoenlijke marathon lopen zonder te hoeven wandelen. Als ik goed kan trainen en weer boven de 30 moet gaan wandelen, dan stap ik uit én zet ik marathons lopen verder uit mijn hoofd. Zonder wandelen zou rond de 4u30 mogelijk moeten zijn.

Ik ben benieuwd. Met de marathonrevolutiemethode als training. En lekker in mijn eigen stad dus slapen in mijn eigen bed en op het fietsje naar de start. Ik ben wel een beetje beducht voor de drukte en de herrie.

Maar vooralsnog ben ik er niet mee bezig: dit is mijn eerste rustweek na het seizoen en voorlopig ga ik vooral met m'n techniek aan de slag. Rond kerstmis start de opbouw.

@EB86, niet te lang wachten met inschrijven, hoor, want hij raakt elk jaar eerder uitverkocht.

Louise

12

Re: Marathon Rotterdam 2017

Ben benieuwd hoe je een marathon gaat lopen met hooguit 14 km duurloop als voorbereiding.
Naar mijn idee moet je toch redelijk gehard zijn in langere duurlopen om fatsoenlijk een marathon te kunnen lopen.
Ben misschien wel van de oude stempel :-)
Ben benieuwd in ieder geval. Succes met jullie voorbereiding.

13

Re: Marathon Rotterdam 2017

Met lange duurlopen lukte het mij vorig jaar ook niet, en ik vond dat helemaal niet leuk, dus dat doe ik zeker niet meer. Maar voor de discussie over de methode was al een onderwerp in het looptraining-subforum, die lijkt me daar ook meer op z'n plaats dan hier.

Louise

14

Re: Marathon Rotterdam 2017

Zelfs ik heb me ingeschreven. Eerste keer een marathon. Doel in onder de 3:45. Gezien ik mijn doelen altijd redelijk soepel vaststel verwacht ik er tot 10min onder te kunnen zitten. Daarbij heb ik nog een half jaar om te trainen. Iemand nog tips om de lange duurlopen leuk te houden?

15

Re: Marathon Rotterdam 2017

ErikE schreef:

Zelfs ik heb me ingeschreven. Eerste keer een marathon. Doel in onder de 3:45. Gezien ik mijn doelen altijd redelijk soepel vaststel verwacht ik er tot 10min onder te kunnen zitten. Daarbij heb ik nog een half jaar om te trainen. Iemand nog tips om de lange duurlopen leuk te houden?

De manier hoe ik mijn lange duurlopen leuk maak is door in de waterleidingduinen te gaan lopen. Ik kan daar makkelijk 2 uur verdwalen en het is niet zo complex dat je daar moeite hebt om de uitgang te vinden. Gewoon lekker lang lopen zonder duidelijk routeplan in een mooie omgeving dus.

Voor mijn marathon van Rotterdam heb ik veel progressieve duurlopen gedaan, tot 2u30m. Door naar de intensievere intervallen toe te werken voelden die duurlopen ook een stuk korter, en daarnaast heb ik het gevoel dat ik met name veel baat heb gehad van deze trainingen.

Muziek is ook een optie, maar ik vind dit niet prettig lopen.

16

Re: Marathon Rotterdam 2017

Wat voor mij helpt; niet steeds het vaste rondje lopen, maar veel variëren.

Daarnaast vinden veel mensen het prettig om met muziek op te lopen. Ik zelf overigens niet. Zonder muziek komt mijn brein tot leven en doe ik altijd ideeën op en voor ik het weet ben ik dan weer een paar km verder. Overigens zijn het niet altijd de beste ideeën hoor ;-)

17

Re: Marathon Rotterdam 2017

Louise schreef:

Ik ga 'm ook doen, na 14 jaar als supporter langs de kant te hebben gestaan, dat zal gek zijn. Voor mij wordt het een test om te zien of het ooit gaat lukken, een beetje fatsoenlijke marathon lopen zonder te hoeven wandelen. Als ik goed kan trainen en weer boven de 30 moet gaan wandelen, dan stap ik uit én zet ik marathons lopen verder uit mijn hoofd. Zonder wandelen zou rond de 4u30 mogelijk moeten zijn.

Ik ben benieuwd. Met de marathonrevolutiemethode als training. En lekker in mijn eigen stad dus slapen in mijn eigen bed en op het fietsje naar de start. Ik ben wel een beetje beducht voor de drukte en de herrie.

Maar vooralsnog ben ik er niet mee bezig: dit is mijn eerste rustweek na het seizoen en voorlopig ga ik vooral met m'n techniek aan de slag. Rond kerstmis start de opbouw.

@EB86, niet te lang wachten met inschrijven, hoor, want hij raakt elk jaar eerder uitverkocht.

Louise


Ach vorig jaar was het midden februari. Als ik mij inschrijf zal het rondom nieuwjaar zijn. Tijd zat smile

18

Re: Marathon Rotterdam 2017

Ik doe ook weer mee! Kriebelde dit jaar bij t supporten toch te erg.

3:45 is t doel en moet als er geen geen gekke dingen gebeuren ook echt wel haalbaar zijn.

Nu al zin om voor te trainen. Nog even geduld!

19

Re: Marathon Rotterdam 2017

Emiel1969 schreef:

Ben benieuwd hoe je een marathon gaat lopen met hooguit 14 km duurloop als voorbereiding.
Naar mijn idee moet je toch redelijk gehard zijn in langere duurlopen om fatsoenlijk een marathon te kunnen lopen.
Ben misschien wel van de oude stempel :-)
Ben benieuwd in ieder geval. Succes met jullie voorbereiding.

Goed te doen hoor.

Ik ga het ook weer op deze manier doen. Veel trainen op marathontempo, alleen geen lange duurlopen.

Misschien ook de oplossing voor ErikE? wink

20

Re: Marathon Rotterdam 2017

LindaRotterdam schreef:
Emiel1969 schreef:

Ben benieuwd hoe je een marathon gaat lopen met hooguit 14 km duurloop als voorbereiding.
Naar mijn idee moet je toch redelijk gehard zijn in langere duurlopen om fatsoenlijk een marathon te kunnen lopen.
Ben misschien wel van de oude stempel :-)
Ben benieuwd in ieder geval. Succes met jullie voorbereiding.

Goed te doen hoor.

Ik ga het ook weer op deze manier doen. Veel trainen op marathontempo, alleen geen lange duurlopen.

Misschien ook de oplossing voor ErikE? wink

Nee dank je. Ik ben net als Emiel van mening dat ik die lange duurlopen nodig heb. En gezien ik nog geen falend lichaam heb zie ik geen redenen om ze niet te doen, behalve dat ze soms wat saai zijn. Maar daar kan aan geknutseld worden.

21

Re: Marathon Rotterdam 2017

Ik heb me ook ingeschreven.
Voor mij wordt het de tweede keer in Rotterdam (1e was op 04-04-04) en de zesde Marathon. Doel is om het loopvermogen weer wat op te krikken voor de triatlon, na 6 jaar geen grote afstanden te hebben gelopen.

22

Re: Marathon Rotterdam 2017

Mooi om te zien dat iedereen al bezig is met volgend jaar. De marathon van Rotterdam is een mooi doel om in de winter maanden door te trainen.

Ik heb zelf de marathon van Koln gelopen afgelopen zondag. Vanaf juli ben ik mijn training schema van 12 weken in gegaan.
Daarbij zijn de zwem en fiets trainingen omlaag gegaan, en de loop kilometers omhoog.

Het resultaat was goed. PR met 4 minuten aangescherpt en verval kunnen beperken tot 1 minuut.
Komende week nog herstellen en dan terug het zwemmen en fietsen oppakken, je blijft een triathleet natuurlijk.

Hoewel de echte voorbereidingen pas over 2 maanden zullen beginnnen, wil ik iedereen alvast succes wensen met de voorbereidingen. Voor mij werkte het om veel kilometers te lopen en veel intervallen op marathon tempo.

23

Re: Marathon Rotterdam 2017

Als de eindtijd niet belangrijk is en je er niet om geeft om +5u over een marathon te doen lijkt dat sportrusten toch niet zo slecht.

24

Re: Marathon Rotterdam 2017

ronnyke schreef:

Als de eindtijd niet belangrijk is en je er niet om geeft om +5u over een marathon te doen lijkt dat sportrusten toch niet zo slecht.

Dan heb je volgens mij het idee achter sportrusten niet begrepen. Zij claimen juist snellere tijden.
Het kan natuurlijk ook zijn dat je er niet in gelooft. Maar dan zou het prettig zijn om met een meer gefundeerd verhaal te komen.

25

Re: Marathon Rotterdam 2017

Ze claimen zoveel. Als je dat allemaal moet geloven..... Maar voel je vrij om het tegendeel te bewijzen. Mijn mening is dan weer als je niet meer dan 14km wil lopen en maar 42km per week waarom begin je dan in godsnaam aan een marathon?