1

Onderwerp: Fietsadvies

Ik weet het, weer een ik-wil-een-racefiets-kopen-help-mij topic. Ik heb al gezien dat eea hierover gezegd is in verschillende andere topics. En dat ben ik ook allemaal zorgvuldig aan het doorlezen. Toch start ik deze omdat ik benieuwd ben naar jullie mening (hoewel het misschien moeilijk te zeggen is met alleen een plaatje en erg summiere info). Ik heb namelijk een aantal modelletjes gezien waar ik interesse in heb. Ik ga ze de komende weken stuk voor stuk bekijken voordat ik besluit over mijn aankoop, maar ik hoor ook graag wat jullie erover te zeggen hebben smile

Batavus Professional, €385: http://hhfietsen.nl/fietsen/batavus-professional-56cm/
Bioracer Probike Full Dura Ace, €395: http://hhfietsen.nl/fi…/bioracer-probik … -ace-56cm/
Koga Miyata Exerciser, €200: http://hhfietsen.nl/fietsen/koga-miyata-exerciser-58cm/
Giant Speeder, €155: http://hhfietsen.nl/fietsen/giant-speeder-58cm/
Koga Miyata Gentsracer, €395: http://hhfietsen.nl/fietsen/koga-miyata … acer-58cm/
Giant Peloton Superlite, €175: http://hhfietsen.nl/fietsen/giant-pelot … lite-58cm/
Target Racing 7005, €300 (geen website, lokale fietsenwinkel, heb wel een foto maar alleen van vooraanzicht)

2 Laatst bewerkt door Benn (10-10-16 22:34:51)

Re: Fietsadvies

Op het eerste zicht  vind ik de meeste nogal "duur". Zo'n "retro" fietsen zijn tegenwoordig nogal gewild door menig hipster, dus de prijzen zijn soms wat overdreven.
Voor die prijs vind je al iets beter denk ik


Een vluchtige zoektocht leverde bv al dit op
http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- … amp;pos=14
http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- … amp;pos=29
http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- … ichSnippet
http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- … amp;pos=26

3

Re: Fietsadvies

Wat wil je met de racefiets doen?
Je hebt allemaal retro modellen uitgezocht, wil je er gewoon een beetje mee toeren of wil je er ook wedstrijden mee doen.
Hoeveel denk je te gaan rijden enz enz.

Wellicht is het wat raadzamer om een wat modernere fiets te bekijken, onderdelen zijn makkelijker beschikbaar en de techniek is ook allemaal wat beter.

4 Laatst bewerkt door Mimi91 (13-10-16 21:34:11)

Re: Fietsadvies

Bedankt voor de tips. Heb de retro modellen de deur uit geschopt. Ondertussen heb ik contact met iemand die semi-prof wielrenner is geweest. Samen met mij een paar winkels uitgezocht waar ik even kan kijken naar de voorraad en via marktplaats en Belga Fietsen op de volgende modellen gekomen:

Wilier, Shimano 105: http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- … amp;pos=18
Giant Defy, afmontage onbekend: http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- … amp;pos=19
Trek 1.7, Shimano 105: http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- … amp;pos=17
SCOTT Team, Shimano 105: https://www.belgafietsen.nl/fietsen/twe … 72766.html

Deze lijken mij al wat beter smile

5

Re: Fietsadvies

Voor tweedehands fietsen zou ik niet zo snel bij een fietsenzaak aankloppen. Dat zijn meestal inruilmodelletjes die echt een lachwekkende vraagprijs hebben. Die Scott is de helft waard, net an. De enige pré is dat je bij ze kunt aankloppen als er iets niet deugt aan je tweedehandsje, maargoed, dat kan in sommige gevallen natuurlijk best een belangrijk punt zijn. Met die fietsvriend aan de arm kun je de echte mankementen al wel herkennen denk ik.

Wilier: volgens mij de beste van deze vier. Ziet er nog redelijk proper uit en ook pas 2 jaar oud
Giant: Maar 1 foto dus wienig aan af te lezen maar 8 speed staat er, zal dus iets van Shimano Claris of Sora zijn (al is Sora nu 9 speed). Iig minstens twee stapjes lager dan 105. Links laten liggen m.i.
Trek: Ook een prima starter, wellicht op zelfde niveau als de Wilier, zou voor beiden toch niet meer dan 500 betalen en liever nog wat minder.
Scott: Op zich ook een prima starter maar niet voor die prijs.

Wilier en Trek hebben ook een triple, handig voor als je naar de bergen wilt. Eigenlijk gewoon prima alleskunners. Ik neem aan dat je in de regio Groningen woont gezien de Belga advertenties? Je zou ook nog bij Bikelife in Roden kunnen kijken, die hebben ook wel eens goede tweedehandsjes, ik heb de mijne daar destijds gekocht (toen ik ook niets van fietsen wist).

6

Re: Fietsadvies

Welke framemaat ben je eigenlijk naar op zoek? Dan nog kan het per fiets erg verschillen, dus even een paar uitzoeken en een proefritje maken.

Die Trek ziet er goed uit; even nagaan of het alleen het frame betreft of ook wielen, zadel, etc.

Op triathlonartikelen aangeboden op Facebook staat ook regelmatig wat betaalbaars.

7

Re: Fietsadvies

Ik zou voor de Trek of Willier gaan. Mijn inschatting is dat de DT Swiss wielen wat beter zijn dan de Shimano's.

Verder lijken het mij beide prima fietsen.

Volgens mij moet je dan degene kiezen die het beste past.

8

Re: Fietsadvies

Er zijn bij een fietsenwinkel bij mij in de stad een paar 2de hands Treks 2.5 Madone (of Domane, heb het helaas niet opgeschreven) voor €750 met Ultegra afmontage. Ik kon de fietsen helaas niet bekijken omdat ze op dit moment zijn uitgeleend voor een triatlon, maar ze komen binnenkort weer terug (ik geloof dat de verkoper volgende week zei) en dan word ik gebeld zodat ik ze kan bekijken. Maten 54 en 56, pedalen niet inbegrepen. Lijkt mij een betere deal dan de Wilier of Trek 1.7?
Ik zoek trouwens maat 56, maar misschien dat ik voor sommige modellen ook wel 54 moet hebben.

9

Re: Fietsadvies

Het budget lijk je steeds verder op te trekken, dus nieuwe prijzen liggen wel in bereik...

zou ook is kijken bij 12gobiking ( jammer dat ze ver weg zitten voor je ), hebben veel fietsen voor scherpe prijzen en enorme voorraad

Verder heb je vanaf Sora een afmontage die je zeker niet kapot trapt ( hoogstens dat het wat zwaarder is, hierboven heb je tiagra en denk dat dit zeker niet slechter is als 105 van een paar jaar geleden

10

Re: Fietsadvies

Goed gezien marcelca, het budget lijk ik inderdaad te hebben opgeschroefd. Dat klopt niet helemaal, ik heb altijd al een maximumbedrag van €800 voor de fiets zelf zonder onderhoudskosten voor ogen gehouden, maar als ik een redelijk goede 2de hands kan krijgen als eerste racefiets, hoor je mij niet klagen. En ik zie deze eerste fiets echt als een soort instapmodel totdat ik een baan heb en makkelijker kan sparen voor een mooie nieuwe race- of TT-fiets. Deze Trek 2.5 klinkt aantrekkelijk, maar ik ga pas echt een koop overwegen als ik een proefrit heb gedaan en heb nagelopen op eventuele gebreken (voor zover mijn amateursoog het kan zien). Dat geldt ook voor de Trek 1.7 en de Wilier op marktplaats. In ieder geval gaat het bedrag niet hoger worden dan €850 voor een fiets inclusief pedalen. Meer kan ik echt niet uit de portemonnee trekken en is denk ik ook niet nodig voor een goede 2de hands.

12gobiking is inderdaad erg ver weg helaas!

Als Sora en Tiagra wat zwaarder trappen dan 105 en hoger, dan heb ik toch liever die 105. Ik ben een lichtgewicht met 50kg, weet niet of dat wat uitmaakt, maar tot nu toe heb ik met elke sport snelheid boven kracht verkozen en datzelfde ervaar ik nu ook op m'n ATB. Die Trek 2.5 heeft overigens Ultegra, lijkt me toch wel beter dan Tiagra/105, hoewel ik niet weet hoe oud de fiets is (geloof een jaar of 2/3 gezien het model).

11

Re: Fietsadvies

Het zit niet in zwaarder trappen maar dat de onderdelen iets zwaarder zijn, hiervoel je weinig tot niets van.

Zoals gezegd zal tiagra van nu vermoedelijk beter zijn als 105 van 2 jaar terug

Gewicht van fiets zal het meest opvallen bij klimmen, tt fietsen zijn over het algemeen ook zwaarder als een racefiets maar het aerovoordeel weegt zwaarder als het gewicht.

Ben eerlijk gezegt niet super voorstander van 2de hands bij winkel, kijk evt of er overjarig is

12

Re: Fietsadvies

Ik heb een paar jaar geleden online een nieuw overjarig instapmodel gekocht met een 105 voor EUR899. Giant TCR.
Ze zijn er nog in die prijsklasse. Rijdt prima en er mankeert tot nu toe niks aan.
Zoiets heb ik, maar dan oudere letters http://www.123sportfietsen.nl/giant-tcr … 0woddAcA2w

13

Re: Fietsadvies

Misschien een rare vraag, maar als je 50 kg weegt is maat 54/56 dan niet veel te groot? Ik weeg er zelf rond de 70 (vooruit, in het wedstrijdseizoen iets minder)  met mijn 1 meter 73, ik heb zelf een 56 en dat had eigenlijk een 54 moeten zijn. Neem aan dat jij een stukje korter bent dan ik.

14

Re: Fietsadvies

marcelca, mag ik vragen waarom je geen voorstander bent van gebruikte fietsen? Ik heb wel wat overjarige modellen gezien bij een paar lokale fietsenwinkels, maar die hebben bijna allemaal Claris met het budget waar ik zoek. Het kan misschien ook wel zijn dat ze bij mij gewoon dure prijzen hanteren omdat ze weinig last hebben van concurrentie in de directe omgeving.

Sandra86, ik heb ouders die allebei tenger waren en niet al te zwaar wogen (wel meer dan ik, ondertussen zie je het niet meer bij hen). Deze genen heb ik waarschijnlijk van ze allebei gekregen met als resultaat een chronisch ondergewicht. Ik ben namelijk 1m 78 en weeg 50kg, maar ben fit en in prima conditie. Ik denk dat in mijn geval het afhangt van het model of ik maat 54 of maat 56 moet hebben.

15

Re: Fietsadvies

Hey Mimi, in dat geval was mijn aanname niet correct, is wel handig om makkelijk bergop te fietsen zo (ik weet dat er ook nadeel aan zit mijn tante heeft ook ondergewicht en mijn moeder lijkt ook die kant op te gaan...)

Maareh goed om te horen dan ben je inderdaad naar de goede maat fiets aan het kijken smile Ik zou nu voor een tweedehandsje gaan (of inderdaad een superkoopje met een oud model) en zoals je zegt als je echt 'hooked' bent en er het geld voor hebt een TT fiets of een mooi nieuw carbon modelletje kopen.

16

Re: Fietsadvies

Marcelca is niet een super voorstander van 2e hands bij een winkel, net als thomass...Allebei weten aardig wat van fietsen, dus ik zou hun mening wat dat betreft wel redelijk zwaar laten wegen.
2e hands particulier is op zich ok, en je kunt een goede deal krijgen, of een miskoop doen als je niet op een aantal punten checked die hier genoemd zijn. 2e hands bij een winkel heb je minder kans op een miskoop, maar zul je zeker in je portemonnee voelen.

17 Laatst bewerkt door woes (14-10-16 23:04:30)

Re: Fietsadvies

Zonder verdere maatvoering te weten (binnenbeenlengte ed), is de gemiddelde 54 veel geschikter naar mijn mening. Ik ben 180, rijd ook een 54. Of kies een 'kleine' 56 uit. Te groot kom je uitgestrekt te zitten, wat sowieso bij vrouwen al een ding is qua geometrie (langere benen, kortere romp). En leidt tot spanning op je rug en schouders.

Voordeel bij een winkel kopen is natuurlijk een stukje service, wat voor sommigen wel wat vertrouwder kan zijn. Tweedehands kan je natuurlijk (zeker in deze prijsklasse) op het oog een nette fiets kopen waar dan technisch veel aan moet gebeuren.

18

Re: Fietsadvies

MontanaMan ik laat het zeker meewegen, dat is ook de hele reden waarom ik deze topic ook gestart ben. Ik heb geen verstand van zaken en zie gewoon mooie fietsen voorbij komen. Maar velen van jullie, waarschijnlijk iedereen wel, hebben al ervaring met racefietsen / TT-fietsen. En jullie reacties helpen mij om een tot een goede keuze te komen, dat waardeer ik enorm!

Sandra86, mijn nadeel zit ook erg in kleding. Omdat ik wat langer ben, maar erg tenger heb ik vaak twee maten (m lengtemaat en s omtrek, of zelfs s lengtemaat en een kindermaat omtrek). Lastig om dan de juiste kleding te vinden, maar gelukkig biedt elastiek een goede oplossing. En elk zuchtje wind kan mij bij wijze van spreken al doen omwaaien

woes Ik kan mij laten meten bij dezelfde winkel die ook de 2de hands Treks heeft. Ze hebben ook nieuwe fietsen. Het lijkt mij hoe dan ook geen slecht idee om een proefritje op die Trek te maken en dan meteen ook die meting te doen. Qua fiets staan alle opties nog open, behalve die retro modellen.

marcelca, thomass, mag ik jullie mening vragen over de kwaliteit van een Shimano Claris afmontage op bv. een Trek 1.1 (nieuw)? https://www.anjojagerfietsen.nl/product … 83f379489f

19 Laatst bewerkt door thomass (15-10-16 01:47:20)

Re: Fietsadvies

Ik heb geen persoonlijke ervaring met Claris, maar ik zou toch minstens voor Sora gaan als nieuwkoop. Je moet de groep ook niet helemaal los zien van de rest van de fiets. Het geeft een segment aan. Als je overigens gaat kijken wat een volledige groepset kost, dan zie je ook dat Sora, Tiagra, en 105 binnen een bereik van ongeveer 100€ zit. Daarna worden de stappen in prijs groter (en de vooruitgang in kwaliteit minder groot)


Claris is het laagste wat er is, en dus is de rest van de onderdelen net zo laag ingeschaald. Het stuur, de wielen, zadel, etc. (Trouwens, alleen de derailleurs en schakelaars van die gelinkte Trek zijn Shimano, de rest is merkloos of Sunrace) Grote kans dus dat je daar toch een en ander aan zal moeten vervangen. Nu ga je met je 50kg en als beginnende fietser die wielen een stuk minder pijn doen dan ik met mn 90kg, daar heb je in zekere zin geluk mee wink

Om je zoektocht nog wat te compliceren; ik zou me niet doodstaren op Shimano... Er zijn ook andere opties, ik denk voornamelijk aan Campagnolo. Een 9 of 10 speed Veloce groep van een paar jaar oud staat gelijk aan Ultegra van een paar jaar terug. Nieuwprijzen zijn meestal wat hoger maar tweedehands niet perse. Centaur, Athena, ook allemaal goed, maar misschien wat boven budget.

20

Re: Fietsadvies

Als je aan een nieuwe fiets zit te denken zou ik naar Sensa kijken.
Is een Nederlands bedrijf en aardig in opmars (zie steeds meer Sensa's)

De Sensa Umbria met volledige Tiagra afmontage (3 X 10) kost bij:

12gobiking € 719,-
Vos fietsen € 636,-

Die Vos schijnt ook een afhaalpunt te hebben in het noorden van het land.
Hij schijnt ook niet zo'n hele goede reputatie te hebben en met afmontage te rommelen. Maar als je weet wat je koopt niet zo'n probleem.

Ik heb deze fiets (trouwens niet gekocht bij deze 2 aanbieders) sinds vorig jaar en ben er zeer tevreden over. Heel degelijk. En ik ben een zwaargewicht van over de 100 kg. Mijn andere fiets met oude Ultrega schakelde echt minder dan mijn nieuwe Tiagra. Maar dat zal ook wel slijtage zijn.

21

Re: Fietsadvies

Net zoals thomass, geen ervaring met claris...

zoals eerder gezegd beter niet lager als een sora groep gaan ( dus niet alleen een sora achter derailleur )

Ik rijd zelf op mijn race en tt allebei met 105, mijn dochter rijd met ultegra, misschien is het te meten maar er is niet een echt merkbaar verschil tussen deze groepen kwa schakelen ( mits goed afgesteld ).

Persoonlijk denk ik dat je je beperkt door bij de lokale fietsenwinkels te shoppen, deze hebben misschien een monopoly positie waardoor de prijzen toch wat aan de hoge kant zijn.

12go heb ik erg goede ervaringen mee, kwa, prijs, voorraad maar ook aftersales, Bij Vos in Zwanenburg ben ik een keer geweest, hebben af en toe scherpe aanbiedingen maar je moet heel goed weten wat je koopt en het is niet mijn soort winkel ( lees: personeel, is nergens op gebaseerd maar meer een gevoel )

denk ook gezien je lengte een 54 een betere keus is, een grotere maat heeft vaak ook een langere bovenbuis waardoor je te gestrekt komt te zitten, en eventueel met een ligstuur het helemaal niet werkt omdat je stuur te ver weg zit, ook heeft een kleinere maat het voordeel dat je bij gebruik van een ligstuur wat dieper komt te zitten

22

Re: Fietsadvies

Wahtjuh schreef:

Die Vos schijnt ook een afhaalpunt te hebben in het noorden van het land.
Hij schijnt ook niet zo'n hele goede reputatie te hebben en met afmontage te rommelen. Maar als je weet wat je koopt niet zo'n probleem.

Ik zou Vos vermijden als ik jou was.
Salden is een betere optie!

23

Re: Fietsadvies

Salden is zeker een goede optie maar denk als hij Moordrecht te ver vind dat Salden helemaal geen optie is

ik vermoed dat de woonplaats Assen is, Salden is dan 290km en 12go in Moordrecht 208km

24

Re: Fietsadvies

Vanuit Groningen was het niet? kun je misschien een uitstapje maken naar Borger. Daar zit Egbert Egberts. Genoeg tweede hands en mensen met verstand van fietsen. En anders evt. Scholten in Dalen. Beide in Drenthe dus, maar in ieder geval dichter bij dan Salden en 12go smile

25 Laatst bewerkt door Mimi91 (17-10-16 20:42:34)

Re: Fietsadvies

Het is inderdaad vanuit Assen. Ik heb op verschillende fietsfora gelezen dat Bikestudio en Stappenbelt, beide in Zwolle, ook goede winkels zijn. Daar heb ik een Trek Lexa SL gezien met tiagra afmontage en voor €807 (nieuw). Is een damesmodel, geen idee of dat voor mij echt verschil gaat uitmaken in vergelijking met herenmodellen. Egbert Egberts ga ik zeker ook nog kijken, net als BikeLife in Roden. Ik hoop daar komend weekend te kunnen snuffelen en dan ga ik toch echt eens een besluit maken smile

Het is inderdaad erg jammer dat 12go en Salden zo ver weg zijn voor mij. Ik wil best wat over hebben voor een racefiets, maar als ik ook nog eens afhankelijk ben van het ov ga ik toch liever niet voorbij Apeldoorn, tenzij er echt een hele speciale aanbieding is

Ik had nog even verder gekeken naar die 2de hands Trek 2.5 met ultegra, maar die blijkt uit 2011 te komen. Dan vraag ik me af of ik niet beter een nieuwe kan kopen met sora/tiagra of veloce ipv deze.