1

Onderwerp: wetsuit maten

heb vandaag mijn APEX binnen gekregen in de maat 6. Ik had eerst een P-Flex in maat 7:

ORCA P-Flex size 7: 175-191cm, 73-79kg

ORCA APEX size 6: 169-177cm, 68-79kg small-medium
ORCA APEX size 5: 162-172cm, 60-70kg XS-small

de APEX is iets minder flexibel dan de P-Flex, (terwijl die iets groter oogt juist). Koste me ook meer tijd om hem te passen. Maar ook bij dit wetsuit blijf ik ruimte over houden bij de onderrug, waar (gezien de rits) geheid weer water in gaat komen, en als ik pech heb gaat dat water mijn hele wetsuit door. Iets wat ik bij de Pflex ook had, bleek toen zelfs nog ruimte te hebben bij de schouders (niet prettig in een 50m bad). Zolang het bij onderrug buik blijft is het niet zo hinderlijk, maar zodra het richting schouders toe gaat wordt het een ander verhaal. Dat is ook de reden dat ik een ander wetsuit zoek.

Een maat kleiner? wordt erg krap denk ik bij schouders en borst, en de vraag is of ik er op vooruit ga.... Aangezien ik weinig verbetering verwacht bij bijv Blue Seventy, SailFish of Aqua Sphere (zal qua pasvorm wel hetzelfde zijn)...vraag ik me af wat jullie zouden doen.

Die ruimte bij taille is bij mij een bekend probleem. Ook met normale kleding/ triathlon tops. zit het vaak iets te strak bij de borst en flink te ruim bij de taille.

Ik heb de neiging om een SailFish Attack in maat WL (165-180cm, 61-70kg. heren S zit nog te ruim met een 165-178cm en 68-78kg) of een AquaSphere WXP in maat WL (60-75kg, 173-185cm) te passen (damesmaten dus, in de hoop dat ze wat smaller zijn bij taille). Verder is de AquaSphere FXP in maat S (63-73kg, 165-175cm) nog een optie. Maar ja, moet ik eerst vervoer naar Bocholt zien te regelen smile

PS.
en dan zeggen ze dat orca vrij strak valt smile

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

2

Re: wetsuit maten

Ik heb eigenlijk ook een probleem met het vinden van de juiste maat. Wie heeft er een tip voor iemand met mijn lengte (1.90) en behoorlijk gewicht (104 kg)??

Tot u sprak,
Drs5je

"Bis vincit qui se vincit."

3

Re: wetsuit maten

Alle merken passen tot je een ons weegt (er tijd insteken dus, want op een forum krijg je toch geen antwoord waar je heel veel aan hebt).

En geen wetsuit kopen bij de LIDL,ALdi of een surfwetsuit van Marktplaats.

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website

4

Re: wetsuit maten

hmm smile wordt toch  een ritje naar Duitsland dus, eens kijken of het mij lukt om die kant op te gaan. ik pas vanavond nog een keer de APEX en hak dan de knoop door smile Den kdat het voor mij toch te weinig zin heeft om verder te kijken, heb gewoon een behoorlijk afwijkend fysiek (door oa een te holle onderrug, genetisch aangelegd dus niets aan te doen icm met teveel bilspier).

even een andere vraag; hoe strak moet ie zitten bij de pols? heb het gevoel dat ie daar iets te ruim zit in tegenstelling tot de rest van de arm

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

5

Re: wetsuit maten

Waarom geen Metal Cel II 2007 getest?
Of heb je dat al eens gedaan?

6 Laatst bewerkt door Scighera (21-07-07 09:53:02)

Re: wetsuit maten

Nog geen dealer hier kunnen vinden (iig niet die ook hun wetsuit in het assortiment heeft)

Ik heb net de APEX nog ff gepast (had hem een stuk sneller aan dan de volgende keer) en weet dat ik hem niet kleiner moet hebben. Hij zit al zeer strak bij schouders en borst. (ook logisch want ik zit met 74kg bij 1.80m al behoorlijk op het randje van maat 6. max van maat 6 is 74kg bij 1.77m). Daarbij moet er volgens Orca ook een beetje water tussen huid en suit komen. dus ik denk dat ik er maar bij blijf smile

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

7

Re: wetsuit maten

De naam zegt het eigenlijk al, wetsuit, dus natpak. Er hoort een laagje water tussen te komen, wat dan wel moet blijven zitten. Dit laagje water is je isolatie, voorkomt dus dat je teveel afkoelt. Een wetsuit moet niet zo wijd zijn dat je het water voelt stromen, dan blijf je steeds nieuw water opwarmen, en werkt de isolatie niet.
Ik heb wl eens gehoord over wetsuit pasdagen, dan kun je in een zwembad wetsuits van verschillende merken/modellen passen en uittesten. Wanneer en waar, geen idee, maar Google is je vriend wink

8

Re: wetsuit maten

die wetsuit test dagen zijn volgens mij in Hilversum en Almere, maar altijd in het voorseizoen smile

9

Re: wetsuit maten

je hebt wel meer wetsuit test dagen, maar die zijn wel aan te bevelen, want de opgegeven maten zijn alleen een indicatie, het passen heeft veel te maken met je bouw zoals Jacob al zegt: passen,passen,passen

10

Re: wetsuit maten

Hallo,

Ik  ben maar net een beginnertje, afgelopen week met een geleend wetsuit van iemand m'n 1e 1/8 triathlonnetje gedaan. t zwemmen was een ramp,volgens mij zat het pak te strak. Maar ik wil niet gelijk een duur wetsuit kopen, leiver toch een uitverkoopje of via marktplaats. Ik ben 171 en 59 kilo,normale bouw. Wat raden jullie me aan, hoe veel te passen?Trainen jullie met de wetsuits speciaal?

Groet,Fleur