1

Onderwerp: Welke 1/2 triatlon

In augustus zal ik mijn eerste full distance triathlon afleggen,
ik heb me namelijk ingeschreven voor de IM in Maastricht.

Als voorbereiding had ik graag een 1/2de triathlon gedaan rond april - mei, maar daarvoor wil ik niet te ver reizen.
Oorspronkelijk was het plan om deel te nemen in Leuven, maar de kans is reëel dat ik dat weekend onder de Spaanse zon verblijf.

Dus ben ik op zoek naar eventuele alternatieven.
Hebben jullie voorstellen/positieve ervaringen?

Ik had al gedacht aan Chtri’man of de triathlon van Brasschaat, maar ik denk dat deze te dicht tegen mijn hoofddoel liggen.
Ik kan me namelijk moeilijk inhouden eens het startschot is gegeven, wat betekent dat ik wel eens te diep zou kunnen gaan…

2

Re: Welke 1/2 triatlon

tsja in die spaanse zon zijn in mei wel de nodige halve triathlons te vinden....

3

Re: Welke 1/2 triatlon

Maastricht is ergens in augustus? Ik weet niet waar je woont maar de halve van Nieuwkoop is meestal laatste weekend mei ongeveer.  Dan zit je nog 2 maand voor je hele.

4

Re: Welke 1/2 triatlon

Halve van Leuven (Belgica) is in Mei

Ik heb aansluitend een andere vraag. Wat is de ideale timing om een halve triathlon te doen als voorbereiding op je eerste full distance wedstrijd?

Ik overweeg om in Kopenhagen mijn eerste full distance te doen (20 Aug), en plan ook graag een halve triathlon eerder in het seizoen in, zoals El Gordo. Is Juni te dicht tegen je hoofddoel? Wat is jullie mening?

5

Re: Welke 1/2 triatlon

Nieuwkoop is een mooie race. 22 mei 2017 als ik het goed heb.

6

Re: Welke 1/2 triatlon

TheYouth schreef:

Ik overweeg om in Kopenhagen mijn eerste full distance te doen (20 Aug), en plan ook graag een halve triathlon eerder in het seizoen in, zoals El Gordo. Is Juni te dicht tegen je hoofddoel? Wat is jullie mening?

In praktijk doe ik best wel eens races die niet ideaal te plannen zijn. De meeste halve triathlons zijn wel in te plannen in de voorbereiding op een hele maar:

3 - 4 weken ervoor is naar mijn mening het ideaalst. Geen taper voor de halve. Weekje of 10 dagen actief herstel na de race en dan rustig doortrainen naar de hele zonder al te veel verdere taper. Dan kun je twee races doen op 1 voorbereiding. De halve doe je als je al super fit bent van je training voor de hele en werkt als laatste specifieke training. De meeste ironman schema's hebben sowieso al een lange brick training in die weken. De rust na de halve is de taper voor de hele.

5-12 weken ervoor is lastiger vind ik. Dat zijn de belangrijkste trainingsweken voor de hele.

2 weken ervoor kan als je goed herstelt van dit soort dingen.

En 1 week ervoor is voor herstelfreaks.