1

Onderwerp: Wanneer klaar voor thriathlon?

Hallo aan alle,ik ben nieuw op het forum.
Ben een persoon van 1.82m en weeg 77kg leeftijd:35jaar,ben heel sportief altijd gelopen en fietsen.
Maar wil nu aan thriathlon doen.
Graag had ik info gekregen over mijn training.
Ik loop 3x per week(12km) tijd:48min aan goed tempo,kan zeker nog sneller!
Zwemmen doe ik nu 1maand(2a3xweek).
Kan de 1000m zemmen in 25min,wat is een goede zwemtijd in wedstrijd?
Fietsen 1xweek(60km).
Zwem alléén in het zembad,moet ik ook in het kanaal trainen of nog niet?
Heb nog geen wetsuit gekocht,is nogal prijzig!
Geeft dit veel voordelen,zwemmen met of zonder wetsuit?
Wat moet ik veranderen aan mijn training om beter te worden

Always on the run,swimming en cycling!!

2

Re: Wanneer klaar voor thriathlon?

op mijn wedstrijd staan schema's om mee te trainen, van een 1/8ste tot een 1/4 de. Een redelijke zwemtijd is op de 1000 zo'n 15 tot 17 minuten. daarmee hoor je nog niet tot de toppers, dan moet je 12 a 13 minuten zwemmen. Ik zou als ik jou was bij een triathlonvereniging gaan. Die kunnen je helpen met de techniek bij het zwemmen enz. Ik zou als ik jou was beginnen met een 1/ste. Veel succes.
Jeroen

Kijk niet terug op successen maar kijk uit naar nieuwe uitdagingen

3

Re: Wanneer klaar voor thriathlon?

Dag jeroen,maar biedt een vereniging dan zo veel meer voordelen?
Nu kan ik zelf mijn trainingen bepalen anders ben je verplicht op deze dagen te trainen.
kris

Always on the run,swimming en cycling!!

4

Re: Wanneer klaar voor thriathlon?

Het lijkt me dat je allereerst niets verplicht bent tov. een vereniging. En zoals Jeroen zegt kunnen zij je wellicht helpen met je techniek, toch de key naar een goeie zwemtijd (meer het investeren waard dan een wetsuit).

Verder misschien wat variatie in je looptraining, als je nu 3* in de week op hetzelfde tempo traint zet dat waarschijnlijk minder zoden aan de dijk dan wanneer je wat variatie aanbrengt.

Verder denk ik dat je veel kunt leren door veel lezen, voor wat betreft zwemtechniek bijvoorbeeld www.zweminfo.nl . Daarnaast zou je kunnen overwegen, als je tegen een vereniging opziet, om te kiezen voor een online begeleider. Heb zelf goede ervaringen met Chris Brands, goochel dat maar eens.

Succes!

Langzaam snel! (of snel langzaam?)

5

Re: Wanneer klaar voor thriathlon?

Bedankt,zal ik doen!
grt

Always on the run,swimming en cycling!!

6

Re: Wanneer klaar voor thriathlon?

Ha Kris,

Als ik zie wat je doet en hoe lang je al loopt en fietst, zou ik zeggen doe dit seizoen nog 1 of 2 keer een 1/8e, om de smaak te pakken te krijgen smile Anders is het misschien moeilijk om je trainingsmotivatie vast te houden tot mei volgend jaar als het seizoen weer begint.. En met jouw trainingen tot nu toe zul je zeker niet bij de laatsten eindigen als je nu al een recreatieve afstand doet...

verder sluit ik me aan bij de anderen. Werk aan je zwemtraining, zodra je rond de 20 minuten kunt zwemmen op 1 km hou je aansluiting bij het veld op de kwart afstand.. Op de achtste zijn meer mensen die het zwemmen lastig vinden en heb je nog genoeg mensen om je heen als je op de fiets springt als je twaalf minuten zwemt...


Succes!!

7

Re: Wanneer klaar voor thriathlon?

Hoi,

Wat een goede tips allemaal, speciaal die site van Jeroen! Ik ben sinds april lid geworden van een triathlonclub en heb daar mn het zwemmen getraind. 1 km ongeveer 19 min. Het fietsen vond ik nog het lastigste te trainen in m'n uppie,lopen altijd wel een beetje gedaan. Vorige week toch maar eens ingeschreven voor m'n 1e 1/8 triathlon. Mn het zwemmen met geleende wetsuit vond ik een drama ,zeker 11 min . Fietsen ging voor mijn doen redelijk, 46 min en lopen 21 min.
Voor jullie natuurlijk een suffe tijd,maar het is een begin. Mijn vraag: is trainen in wetsutis in natuurwater toch an te raden en hoe kan ik secifiek het fietsen verbeteren.Meer mensen met soortelijke ervaring? Ik ben niet meer de jngste, 42 jaar,dus geen hoge doelen.

Groet,
Fleur

8 Laatst bewerkt door jeroen (04-08-07 07:58:25)

Re: Wanneer klaar voor thriathlon?

@Fleur: Bedankt dat je mijn site zo goed vind. Op die site staan ook trainingsschema's. Je zou het fiets onderdeel uit zo'n schema kunnen nemen. Of je neem t een heel schema. Ik zelf zit bij een wielervereniging. Zag dat alleen fietsen niet zo zitten smile Welke tri ga je doen?

Kijk niet terug op successen maar kijk uit naar nieuwe uitdagingen