1

Onderwerp: sportdietist Amsterdam

Iemand tips? Wil voor mijn eerste hele eens kijken wat er te winnen valt op het gebied van voeding...

2

Re: sportdietist Amsterdam

Jerry schreef:

Iemand tips? Wil voor mijn eerste hele eens kijken wat er te winnen valt op het gebied van voeding...

Idem hier. Maar dan voor regio Zwolle. Ik heb het idee dat ik ook wel veel laat liggen tav het eten.
Diëtisten zijn er genoeg natuurlijk, maar een goede, in mijn ogen, voor sport nog niet gevonden.

3

Re: sportdietist Amsterdam

Ik weet er geen in Amsterdam of Zwolle, maar misschien kan je eens kijken bij

Janneke Pieterson of  Yneke Kootstra

4

Re: sportdietist Amsterdam

Josette van Toor in Almere.

http://www.jvtvoedingsadvies.nl/

5

Re: sportdietist Amsterdam

Ik heb al verschillende sport diëtisten bezocht. Vorig jaar had ik wel een hele goeie die begeleide enkele atleten naar de OS. Maar die zit in Antwerpen dus dat zal wat ver zijn. Echt veel mag je er niet van verwachten al heeft ze wel mijn probleem opgelost.

6

Re: sportdietist Amsterdam

ronnyke schreef:

Ik heb al verschillende sport diëtisten bezocht. Vorig jaar had ik wel een hele goeie die begeleide enkele atleten naar de OS. Maar die zit in Antwerpen dus dat zal wat ver zijn. Echt veel mag je er niet van verwachten al heeft ze wel mijn probleem opgelost.

Ik weet ook niet wat ik ervan moet verwachten, maar als ik dan toch heen ga; liever naar een bekwame. Ik heb er geen behoefte aan om bij een terecht te komen die 600 diabetespatienten per jaar ziet en maar een dorpsgek als ik met een totaal andere hulpvraag. En een eind rijden voor een goede diëtist vind ik geen 'no go'.

7

Re: sportdietist Amsterdam

True that@ver rijden.

8

Re: sportdietist Amsterdam

Een sport diëtist gaat je raad en tips geven om je maaltijden over de dag te verdelen en welke voornaam zijn op welke moment. Bv voor het trainen energierijke (Kh) en na de training meer de nadruk op herstel (eiwit) en natuurlijk ook wat en wanneer tijdens het trainen want er word zoveel geroepen over van alles terwijl je lichaam toch maar een beperkte hoeveelheid van iets op kan nemen. Zo zijn er die beweren dat je bv meer dan 1 liter vocht op moet nemen terwijl je lichaam maar 800 a 1000ml kan op nemen per uur ga je daarover kom je in een gevarenzone, zelfde met Kh neem je meer dan 60-70gr maagproblemen enz.

9

Re: sportdietist Amsterdam

@ronnyke: dus niet zinvol?

10

Re: sportdietist Amsterdam

Het is zeker zinvol. Maar ik bedoel maar dat je geen wonderen mag verwachten maar het kan je wel helpen om meer energie tijdens je trainingen te hebben en je recuperatie te verbeteren. Ook krijg je een beetje zekerheid naar je voeding in wedstrijden toe dat je het juiste in de juiste hoeveelheden binnenkrijgt.

11

Re: sportdietist Amsterdam

Ok. Ik ga eens denken. Dank voor je info.

12

Re: sportdietist Amsterdam

Een aantal jaren geleden ben ik bij Yneke Kootstra langsgeweest om mijn voeding te laten analyseren. Daar kwamen niet veel spannende zaken uit en achteraf ook geen dingen die je niet zelf zou kunnen uitvinden met behulp van de juiste boeken, maar ik vond het toch heel erg nuttig om eens iemand met kennis van zaken een analyse te laten maken. En ik heb een aantal zaken ten positieve kunnen veranderen. Het is eigenlijk hetzelfde als iemand betalen voor trainingsschema's, dat kan je na een aantal jaren sporten en inlezen in de materie prima zelf, maar een objectieve blik van een buitenstaander kan net een aantal essentiële verschillen maken.

13 Laatst bewerkt door Jerry (29-11-16 09:34:07)

Re: sportdietist Amsterdam

Ahja, precies. Ga ik toch eens een keertje langs bij iemand, want trainingsschema's hebben me ook wel goed op weg geholpen. En inderdaad: nu doe ik het zelf. Dank.

14

Re: sportdietist Amsterdam

Ik ben in de aanloop  naar de Ironman ook bij een sportdiëtiste geweest, en vond dat ook nuttig. Ik had een heel specifieke vraag, namelijk hoe bij hitte de balans te houden tussen te veel en te weinig drinken. Helder antwoord/advies, en ze heeft mijn algemene voeding en mijn eetplan voor de Ironman ook nog doorgenomen. Dat eerste vond ze helemaal prima, wat ook wel eens leuk is om te horen, en voor het tweede had ze nog de tip dat er te weinig zout in zat. Dat heb ik aangepast. Dus ik was dik tevreden. In 1 consult en nog een keer mailen en bellen.

Voor mensen hier uit de buurt (omgeving Rotterdam/Den Haag): het ging om Sandra Buijing: http://invorm.net/dietisten/sandra-buijing/

Louise

Weblog over hoe ik op m'n 50e Ironman werd: http://www.delftweg9.nl/triathlon/

15

Re: sportdietist Amsterdam

Dat was dus mijn probleem ook. In wedstrijd wist ik dat ik genoeg dronk en Kh innam en toch telkens een dip naar het einde toe. En idd te weinig zouten. Ben er dus zelf ook met aan de slag gegaan en daar veel voordelen uitgehaald. In het mountainbiken bv nam ik in de bevoorradingen altijd zoete dingen en kort daarna paf een dip en nu neem ik zoute koekjes of zelfs droge worstjes en geen problemen meer. In september nog een marathon van 8u uitgereden zonder problemen.

16 Laatst bewerkt door @Jeanette (29-11-16 19:22:25)

Re: sportdietist Amsterdam

Nemen  jullie dan zout als tabletten ?
Een poos geleden had ik als ik bv op de bank zat spier trekjes in mijn kuiten .
Wellicht kent iedereen dat bv bij het oog .
Any way werd mij geadviseerd 2 zouttabletten ( hele kleintjes )  te nemen samen met calcium en magnesium .
Dit neem ik dus op mijn trainingsdagen. En nu is het idd weg .

17

Re: sportdietist Amsterdam

Met die tabletten moet je toch wel oppassen op wedstrijd en zeker goed gebruiken op training want ikzelf word er misselijk van. Ik heb ze en heb ze ook al gebruikt. Beter is gewoon wat zout of sodium bicarbonate aan je sportdrank toe te voegen. En er ook voor te zorgen dat je op voorhand voldoende zout inneemt. De meeste sporters eten enkel zoete saaie dingen voor een wedstrijd en dat doe ik niet meer.

18

Re: sportdietist Amsterdam

Ik heb van die electrolyten-tabletten voor door gewoon water in je bidon, daarnaast was er bij de Ironman tijdens het lopen Tuc en had ik zout beleg (Marmite) op gewone boterhammen tijdens het fietsen. In sportdrank e.d. zit ook zout, maar in verschillende hoeveelheden per merk. Ik gebruikte twee soorten en voegde aan eentje zelf wat toe. En inderdaad ook vooraf wat extra zout door mijn eten.

Ik heb het dan trouwens wel over gewoon zout, natriumchloride. Calcium en magnesium is iets anders. Keukenzout zou je in het dagelijks leven niet bij moeten hoeven slikken volgens mij, dat zit al meer dan genoeg in je dagelijkse voeding en is alleen maar nodig bij extreme omstandigheden, zoals lang en zwaar trainen en wedstrijden, vooral bij hitte. Dan zweet je veel en langdurig en slaat dat gewone eten over.

Ik had vroeger altijd mintnopjes bij me voor als ik er doorheen kom te zitten, van die rood-witjes, ben ik dol op en het leek  me ook goed qua zout, maar op dat punt werd ik ook door de diëtiste wijzer: daar zit salmiakzout in, en ook dat is geen NaCl. Dus voor de pittige smaak en de suiker prima, maar niet voor het zout.

Louise

Weblog over hoe ik op m'n 50e Ironman werd: http://www.delftweg9.nl/triathlon/

19

Re: sportdietist Amsterdam

Misselijk ben ik er gelukkig tot nu toe nog niet van geworden .
Maar ik slik ze ook niet , maar los ze op in water in mijn bidon , samen met de calcium en magnesium .
Dat is dan mijn sportdrank .

Idd Louise , vandaag de dag zit er meer dan genoeg zout in onze voedingsmiddelen verstopt .
En toch lijkt het er op dat mijn lijf af en toe wat meer nodig heeft

20

Re: sportdietist Amsterdam

Op gebied van die magnesium veel sporters slikken het en toch vind mijn dokter en diëtist het niet nodig omdat je tijdens de inspanningen sodium verliest en geen magnesium. Maar vorig jaar heb ik een tijdje magnesium gebruikt en ik voelde me er ook niet slechter bij dus als het trainingsvolume wat omhooggaat ga ik het wel terug wat bijnemen.