1

Onderwerp: nieuwe triathleet

Begin 2016 zocht een collega een sportieve uitdaging. Ik wilde wel meedoen zo lang het maar om fietsen ging, dat deed ik al regelmatig. De derde collega wilde ook meedoen zo lang we maar zouden gaan hardlopen. Aangezien de organiserende collega vaak naar de sauna gaat moest hij maar gaan zwemmen.

September 2016 hebben we meegedaan aan de estafette triathlon in Enschede. Het resultaat was met een derde plaats boven verwachting (totaal 10 teams). Komend jaar zijn we allemaal van plan een sprint triathlon te gaan doen en ik wil zelf ook een kwart individueel gaan doen.

Ik ben na de triathlon van september direct begonnen met hardlopen en zwemmen. Aan hardlopen heb ik altijd een hekel gehad, zwemmen vind ik leuk maar de vrije slag heb ik nooit echt geleerd. 

Hardlopen probeer ik 3 keer in de week 30 minuten te doen. Ik ben gaan opbouwen met "start to run" van Evy Gruyaert. heel handig om een schema te volgens zonder zelf te timen. In het begin ging dat erg goed en vond ik het zelfs leuk om te doen.
Inmiddels luister ik niet meer naar Evy en ga ik zelf aan de slag. Helaas heb ik de laatste weken last van mijn knieën na ca 3km. De pijn is de dag na de training gelukkig wel weg, maar ik had naar Evy moeten luisteren en wat langzamer moeten opbouwen. Ik ben te snel aan 5km op tempo (5min/km) gaan lopen. Nu loop ik dus minder en langzamer om te zorgen dat ik niets overbelast.

Zwemmen probeer ik ook 3 keer per week te doen en dat lukt me prima. In de ochtend ga ik vaak 1km zwemmen. Hier heb ik geen speciale opbouw in gehad. Ik ben begonnen bet schoolslag en af en toe 50 meter vrije slag. In het begin viel het me zwaar tegen om de overkant te halen met vrije slag. Ik raakte buiten adem en juist dat ademhalen was al een uitdaging op zich.
Inmiddels ben ik ruim 25km verder en gaat het steeds beter. Vrije slag wissel ik nog wel af met schoolslag, maar de verhoudingen gaan de goede kant op. Mijn probleem is dat ik niet goed rustig kan zwemmen waardoor ik buiten adem raak, als ik dan op techniek concentreer gaat het beter. Binnenkort wil ik les nemen om wat meer techniek te krijgen.

Fietsen is mijn discipline, in Enschede had ik 1:05 gefietst op de 40km, waar ik best trots op ben. Wat betreft training ligt het nu wat op zijn gat, af en toe ga ik mountainbiken en iedere dag fiets ik naar het werk, dat is totaal zo'n 50km per week.

Momenteel ben ik vooral meters aan het maken om mijn conditie op orde te krijgen voor het zwemmen en mijn lichaam voldoende te laten wennen aan hardlopen. Daarnaast kan ik ook nog wel wat gewicht verliezen, maar dat gaat gelukkig vanzelf.

In 2017 wil ik vroeg in het seizoen deelnemen aan 2 sprint triathlons, met als doel sneller te zijn dan mijn collega's daarnaast zou het mooi zijn om 1:15 te halen, maar met alles onder de 1:20 ben ik tevreden.
Juli wil ik mijn eerste kwart doen, doel daar is afhankelijk van de resultaten van de eerste sprints. Nu wisselen mijn verwachtingen tussen "blij als ik het haal en niet laatste ben" tot "2:30 zou wel mooi zijn" en dat is afhankelijk van het gevoel tijdens de training.
Daarnaast staan er ook 2 estafettes op het programma waar ik 1 keer ga fietsen en 1 keer zwemmen&fietsen.

Dan nog even mijn specs:
Man, 34 jaar, 3 dochters, ICTer, 5kg te zwaar.

Wat betreft materiaal:
Fietsen doe ik op een Giant TCR Advanced uit 2010. Deze heb ik voor de estafette van september ge-upgrade met hoge velgen, een triathlonstuur en Mio Cyclo 505hc.
Zwemmen doe ik nog in mijn Hawaï boxershort, inmiddels heb ik wel een trisuit gescoord via aliexpress in China en een wetsuit via de Decathlon.
En voor het hardlopen heb ik Salomon schoenen met "snelle" veters.

Ik heb al best veel gelezen op het forum vandaar dat ik me maar eens aanmeld en voorstel, wel zo netjes toch.

2

Re: nieuwe triathleet

Wat een toffe uitdaging! En je hebt wat betreft fietsen al een goede voorsprong te pakken. Zwemmen is vooral techniek, ik denk dat je aan lessen meer hebt dan aan het opbouwen van conditie.  Succes!

3

Re: nieuwe triathleet

Welkom!

4

Re: nieuwe triathleet

Barthed welkom! Lopen zou ik inderdaad heel rustig opbouwen als je daar geen achtergrond in hebt, dat is toch een andere belasting dan fietsen.

Je noemt de borstcrawl vrije slag en dat zette me aan het denken. Bij zwemwedstrijden zijn er de schoolslag, rugslag, vlinderslag en de vrije slag (en alles gecombineerd in de wisselslag). Aangezien het vrije slag is mag je neem ik aan doen wat je wilt en ben je niet verplicht om borstcrawl te doen (los van het feit dat borstcrawl doorgaans wel de snelste slag is)?

Als je in de gelegenheid bent zou ik inderdaad eens wat technieklessen nemen, dat gaat veel schelen.

Veel succes met de trainingen!

5

Re: nieuwe triathleet

Maca944 schreef:

Je noemt de borstcrawl vrije slag en dat zette me aan het denken. Bij zwemwedstrijden zijn er de schoolslag, rugslag, vlinderslag en de vrije slag (en alles gecombineerd in de wisselslag). Aangezien het vrije slag is mag je neem ik aan doen wat je wilt en ben je niet verplicht om borstcrawl te doen (los van het feit dat borstcrawl doorgaans wel de snelste slag is)?

Je mag inderdaad zelf weten wat je doet, ook bij officiele wedstrijden! Geloof dat alleen met wisselslag, de slag niet gelijk mag zijn aan één van de andere slagen, er moet wel gewisseld worden.
Er is alleen nog niemand die op een olympische spelen iets snellers heeft verzonnen dan de borstcrawl wink

6

Re: nieuwe triathleet

leuke intro. welkom!

7

Re: nieuwe triathleet

Welkom! Leuk hoor, mooie doelen, moet wel kunnen lukken ook lijkt me. Nouja, geen idee hoe snel je collega's zijn natuurlijk wink

Met uit het fietsen komen en bij hardlopen last van je knieën heb ik ook nog een adviesje: verdiep je in hardlooptechniek. Wat je benen het beste kunnen doen is nogal anders dan bij fietsen en voor lang niet iedereen komt een beetje fatsoenlijke loopstijl vanzelf - daar is vaak een boel winst te behalen, zowel in blessurepreventie als in snelheid.

Louise

Weblog over hoe ik op m'n 50e Ironman werd: http://www.delftweg9.nl/triathlon/

8

Re: nieuwe triathleet

Als ik zo je verhaal lees ben ik vooral jaloers omdat je vanzelfs gewicht verliest. Ik train vrij veel en stevig en ik kom alleen maar bij :-( Verder zou ik me niet alleen in je looptechniek verdiepen maar in je volledige trainingen want na een start to run 5km lopen tegen 12km/h klinkt wel goed maar is te veel en te vroeg. Ook die schoenen zijn niet echt geschikt als hardloop/ trainingsschoen vind ikzelf maar goed als ze goed zitten..... Veel succes verder met je opbouw.

9

Re: nieuwe triathleet

Hi welkom, gaaf om te lezen dat je als trio atleet nu een echte triatleet aan het worden bent. Dat is toch echt de essentie van deze sport!

Succes met het leggen van de puzzel, dat is een mooie uitdaging.

-- M

10

Re: nieuwe triathleet

Bedankt voor de reacties en tips. Ik zal me ook eens gaan verdiepen in de looptechniek. Inmiddels gaat het beter met mij knieën, ik een nu langzamer en korter en dat scheelt heel veel.
Wat betreft de schoenen, daar heb ik ook mijn twijfels bij.
En vrije slag/borstcrawl gebruik ik door elkaar, ik bedoel borstcrawl.

11 Laatst bewerkt door Barthed (11-01-17 08:26:46)

Re: nieuwe triathleet

Deze week nieuwe schoenen laten aanmeten bij de speciaalzaak. Wat een wereld van verschil in de winkel alleen al. Na aanschaf ben ik ze direct gaan testen. Maar helemaal geen last meer van mijn knieën na 3km lopen, ik heb slecht 4km gelopen, maar ik verwacht dat de oorzaak wel aangepakt is. Fijn gevoel dat de conditie nu de beperkende factor is voor het lopen en niet de pijn.
Overigens heb ik ook nog een stuk sneller gelopen (terwijl dat niet de bedoeling was), scheelde zeker 15 seconde per km.

Het zijn overigens Brooks GTS 16 geworden.

12

Re: nieuwe triathleet

Barthed schreef:

Bedankt voor de reacties en tips. Ik zal me ook eens gaan verdiepen in de looptechniek. Inmiddels gaat het beter met mij knieën, ik een nu langzamer en korter en dat scheelt heel veel.
Wat betreft de schoenen, daar heb ik ook mijn twijfels bij.
En vrije slag/borstcrawl gebruik ik door elkaar, ik bedoel borstcrawl.

Ik weet niet op welke Salomon schoenen je hardloopt, ze zijn vooral bekend voor hun trailrunning schoenen en wandelschoenen. Ik zou je zeker aanraden om een paar hardloopschoenen voor de weg te laten aanmeten, een paar snelveters kosten nog geen € 20,- dus die kun je er altijd in rijgen. Misschien heb je meer dempende schoenen nodig op het asfalt als beginnende loper met iets meer gewicht. Mocht je ooit een cross triatlon proberen, dan zijn Salomon schoenen wel je vriendje

13

Re: nieuwe triathleet

onthecountof23 schreef:

Ik weet niet op welke Salomon schoenen je hardloopt, ze zijn vooral bekend voor hun trailrunning schoenen en wandelschoenen. Ik zou je zeker aanraden om een paar hardloopschoenen voor de weg te laten aanmeten, een paar snelveters kosten nog geen € 20,- dus die kun je er altijd in rijgen. Misschien heb je meer dempende schoenen nodig op het asfalt als beginnende loper met iets meer gewicht. Mocht je ooit een cross triatlon proberen, dan zijn Salomon schoenen wel je vriendje

Dank voor je reactie, ik heb dus al al andere schoenen zoals ik aangaf, en dat maakt 100% verschil. de "snelle veters" kreeg ik er van hem bij wink

14

Re: nieuwe triathleet

Barthed schreef:
onthecountof23 schreef:

Ik weet niet op welke Salomon schoenen je hardloopt, ze zijn vooral bekend voor hun trailrunning schoenen en wandelschoenen. Ik zou je zeker aanraden om een paar hardloopschoenen voor de weg te laten aanmeten, een paar snelveters kosten nog geen € 20,- dus die kun je er altijd in rijgen. Misschien heb je meer dempende schoenen nodig op het asfalt als beginnende loper met iets meer gewicht. Mocht je ooit een cross triatlon proberen, dan zijn Salomon schoenen wel je vriendje

Dank voor je reactie, ik heb dus al al andere schoenen zoals ik aangaf, en dat maakt 100% verschil. de "snelle veters" kreeg ik er van hem bij wink

Ik had duidelijk niet ver genoeg doorgescrolled :-) Zie het nu ook. Veel plezier met je voorbereidingen!

15

Re: nieuwe triathleet

Wellicht leuk om een kleine update te plaatsen over mijn vorderingen...

Wat betreft mijn hardloop blessures/kwaaltjes en vorderingen. Dat is helemaal in orde nu. Ik heb met mijn nieuwe schoenen wel opnieuw wat last gehad van mijn knieën, maar na 2 tot 3 weken rust was dat allemaal over en heb ik er geen last meer van gehad. Inmiddels loop ik nu regelmatig +10km, zelfs een keer meegedaan aan een 10km "wedstrijd" van een loopvereniging, dik tevreden gefinisht met 45:22. Lopen is nog steeds mijn minst favoriete discipline, maar vervelend vind ik het niet meer.

Zwemmen, vind ik heerlijk ook in open water. Ik ga regelmatig met mijn zwemboei een rondje in de de lokale zandafgraving zwemmen. Dat gaat inmiddels op 1:55/100m, prima tevreden mee.

Fietsen was al in orde en dat is het nog steeds. ik kan prima 36km/h vasthouden op +40km, dus dat krijgt de minste aandacht.

Ik heb inmiddels ook 2 wedstrijden gedaan, de derde is in aantocht.

Eerste was een 1/8 in Krimpen aan de Lek.
Alles ging daar mis, er zat blauwalg in de surfplas, dus het werd een run-bike-run. Daarnaast was ik snipverkouden en enorm vermoeid na een intensieve reis naar Chili. In Chili had ik ook al weinig getraind, dus ik stond er slecht voor. De verkoudheid was zo hevig dat ik nog overwogen niet te gaan, mede omdat het een run-bike-run (5-20-2,5), en dat was niet de bedoeling. Uiteindelijk ben ik toch gegaan, er zijn namelijk altijd wel redenen te bedenken om niet te gaan en ik was er toch al sinds september mee bezig.

Het voelde superzwaar, ik vond het fiets parcours niet echt fijn. Heel veel bochten en ook wat gevaarlijke punten zoals een bruggetje wat zo steil was dat je gelanceerd werd als je niet afremde en enkele bochten met grind in de binnenbocht en zelfs een gat in de binnenbocht.  Lopen was verder wel een prima parcours 1,25km!! een water post. Dat was erg fijn met +30graden in de volle zon. Uiteindelijk heb ik een prima prestatie neergezet met 1:17:12 de 29e overall (van de 102 starters)
in detail:
5km Lopen: 22:53
T1: 1:18
24km Fietsen: 39:51
T2: 1:08
2.5km Lopen: 12:04

Mijn tweede wedstrijd was 1/4 in Terheijden, drie weken na de 1/8
Deze wedstrijd maakte ik onderdeel uit van een team. Ik ging zwemmen en fietsen en een vriend van me ging lopen. Ik had ons in januari ingeschreven en toen ging het lopen bij mijn nog erg slecht. Daarnaast wil de loper in 2018 ook beginnen met triatlons, dus dit was voor hem ook een perfecte manier om een triatlon te ervaren.
Zwemmen ging goed, was mijn eerste wedstrijd in open water, Maar ik had vertrouwen en ging vooraan liggen. Ik heb de hele "wasmachine" gevoeld en er ook flink aan meegedaan, het was wel kicken, totaal geen angst ervaren. Het zwemmen ging redelijk, helaas heb ik mijn streeftijd van 20:00 niet gehaald en kwam ik 21:15 in de eerste wissel terecht.
De wissel was dramatisch, ik was vergeten mijn schoenen open te zetten, dus ik moet de plastic "skibinding" nog open maken. Een echte beginnersfout. Verder was de overgang naar het fietsen prima.
Fietsen ging ook lekker, flink wat tegenwind op een lang smal stuk. maar uiteindelijk 1:05:16 over de streep. We lagen 2e van de teams!!! Dat ging wat worden....
De loper had zich goed voorbereid en ging voor 4:00/km. De eerste ronde ging netjes, langzamer dan gepland, maar met de hitte ook te verwachten. Ik stond klaar om samen over de finish te gaan, maar toen kwam hij maar niet....40 minuten.....45 minuten.......50 minuten........nu zou hij er toch wel moeten zijn. Had ik hem gemist? Had hij een blessure gelopen? Na ongeduldig rond te lopen bij de finish en parc fermee was het inmiddels ruim een uur..... zelfs wandelend zou hij er nu moeten zijn.
En toen kwamen en 3 of 4 ambulances voorbij..... dat zal toch niet, hij loopt zo vaak en is zo fit. Halve marathons, 10K en 10mile runs....allemaal geen probleem.
Uiteindelijk was hij bevangen geraakt door de hitte, onderuit gegaan en opgepikt door een ambulance. toen ik arriveerde in het ziekenhuis bleek dat hij een heat stroke had gehad. Het ging al wat beter maar hij was redelijk verward.
Inmiddels is alles weer goed met hem, we zijn nog steeds verbaasd over hoe het mis heeft kunnen gaan, hij had goed gegeten, goed gedronken bij all waterposten en was top fit.

Dat was dus wederom anders dan gepland. Ik heb natuurlijk wel mijn onderdelen kunnen doen en ervaring op gedaan. maar het had een bittere nasmaak.

De derde wedstrijd is in aantocht, 1/4 in Oirschot, individueel.
Inmiddels ben ik eindelijk 100% van mijn verkoudheid af en ik voel me echt fit. Zwemmen en lopen gaan de laatste dagen ook erg goed. Ik heb het gevoel dat ik voortgang maak en het me makkelijker af gaat. Daarnaast ben ik magnesium en multivitaminen gaan slikken, in de hoop geen kramp te hebben bij de wissel naar hardlopen. Streven voor deze wedstrijd is onder de 2:30:00 te blijven. In het beste geval doe ik het in 2:20:00, maar dat is denk ik nog net niet haalbaar. Alles hangt af van het lopen. Na het fietsen gaat lopen de ene keer slecht en de andere keer redelijk.

16

Re: nieuwe triathleet

Heftig verhaal, zeg, over je loper! En dus geen idee waar het mis op is gegaan? Nouja, warmte/zon natuurlijk, maar waarom dat dan ineens zo hard toeslaat?

En verder klinkt het alsof je het triathlonvirus aardig te pakken hebt. Ik was ook in Krimpen, voor de kwart, maar dat was inderdaad niet zo'n pretje, zonder zwemmen in de snikhitte, en ik was niet fit dus voor mij werd het al snel na de start een overduidelijke DNF.

Louise

Weblog over hoe ik op m'n 50e Ironman werd: http://www.delftweg9.nl/triathlon/