1

Onderwerp: Conditie bijhouden

Ik heb vorige week mijn enkel verstuikt en ben dus wel even uit de running, letterlijk. Best jammer in voorbereiding op de Rotterdam marathon.

Ik kan wel op de Tacx aan de slag en hoop na volgende week ook weer wat te mogen zwemmen.
Wat zijn verder de beste manieren om je conditie op pijl te houden en hoe pak ik dat aan?

En als ik naar verwachting over 4 weken weer rondhuppel, hoe bouw ik dan het snelst mijn training weer op?

2 Laatst bewerkt door ErikE (21-01-17 15:00:59)

Re: Conditie bijhouden

Je conditie kun je prima blijven trainen op de Tacx. Het nadeel is dat het weinig sportspecifiek is, maar dat is helaas even niet anders.

Ik weet niet precies wat je bedoelt met verstuikt, maar lees anders even de richtlijn sportgeneeskunde inversie trauma van de enkel. Staat alles wel in, als het om een inversietrauma gaat.

http://www.sportgeneeskunde.com/richtlijnen-vsg

3

Re: Conditie bijhouden

Balen, Linda! Kan je op de crosstrainer? Zo heb ik vorig jaar met m'n voetblessure nog een beetje wat gedaan wat op lopen lijkt. En verder fietsen inderdaad en ik heb ook schoolslag gezwommen omdat dat je liezen ook nog een beetje belast (en dus in vorm houdt).

Ik kon toen 2 maanden niet lopen en moest heel voorzichtig opbouwen (ontsteking die kon terugkomen), dus dat was beginnen met een minuutje, maar ik denk dat het na een verstuikte enkel sneller kan. Er zijn op het internet wel schema's voor te vinden.

Louise

Weblog over hoe ik op m'n 50e Ironman werd: http://www.delftweg9.nl/triathlon/

4

Re: Conditie bijhouden

ErikE schreef:

Je conditie kun je prima blijven trainen op de Tacx. Het nadeel is dat het weinig sportspecifiek is, maar dat is helaas even niet anders.

Ik weet niet precies wat je bedoelt met verstuikt, maar lees anders even de richtlijn sportgeneeskunde inversie trauma van de enkel. Staat alles wel in, als het om een inversietrauma gaat.

http://www.sportgeneeskunde.com/richtlijnen-vsg

Thanks. Ik had al een korter kopietje van de richtlijn enkelletsel meegekregen, maar vind het altijd fijn om er wat meer over te lezen. Ik weet niet of verstuiking het juiste woord is: ben op de zijkant van mijn voet geland en beide kanten van de enkel zijn gekneusd en gedeeltelijk gescheurd. Distorsie dus, volgens het document.

Louise, crosstrainer heb ik even geprobeerd, maar dat gaat al snel pijn doen. De afwikkeling van m'n voet is nog lastig en itt fietsen, is die beweging daar wel nodig. Misschien volgende week wel. Wil niet alleen conditie behouden en zo snel mogelijk weer lopen, maar er ook nog eens niets aan over houden. Lastige balans wink

5

Re: Conditie bijhouden

LindaRotterdam schreef:

Wil niet alleen conditie behouden en zo snel mogelijk weer lopen, maar er ook nog eens niets aan over houden. Lastige balans wink

Ja, zeker lastig - zegt mijn ene hardlooptrainer altijd, dat een blessure vooral mentale training is wink

Wat ik later nog dacht: aquajogging, zou dat misschien binnenkort wel gaan? Ik had dat vorig jaar ook wel willen proberen maar het kwam steeds niet uit. Als ik me goed herinner, hebben ze in de Wilgenring een uur daarvoor.

Louise

Weblog over hoe ik op m'n 50e Ironman werd: http://www.delftweg9.nl/triathlon/

6

Re: Conditie bijhouden

Wat balen Linda, ik wens je een spoedig herstel!

7 Laatst bewerkt door LindaRotterdam (30-01-17 10:10:32)

Re: Conditie bijhouden

Aquajogging is best een goed idee! Eens zien waar ik dat kan doen. In een wedstrijdbad wordt het lastig wink
Zit nu wat soepeler tape om, dat ik bovendien zelf kan vervangen na het zwemmen.

Fietsen buiten ging ook goed, alleen de laatste 10 minuutjes werd het pijnlijk.

8

Re: Conditie bijhouden

Zwemmen gaat nog niet, door het water krijg je op een onnatuurlijke manier druk op je voet. Met een pullbuoy is wel e.e.a mogelijk. Crosstrainer lukt inmiddels wel pijnvrij, ontdekte ik vanmorgen. En de fysio raadde ook een steps-apparaat aan.
Heb dus gelijk maar een proefabonnement bij de lokale sportschool genomen, daar hebben ze dat soort spul staan wink

Ik hoop stiekem na volgende afspraak weer te mogen lopen. Hoef dan niet op te bouwen; als het eenmaal belastbaar is, dan kan het qua hardlopen wel een tijdje mee. Voetbal of andere spring- en draaisporten zou veel risicovoller zijn.
Heb dan nog 8 weken tot de Rotterdam marathon. Zonder verdere tegenslagen dus wel mogelijk!

9

Re: Conditie bijhouden

LindaRotterdam schreef:

Zwemmen gaat nog niet, door het water krijg je op een onnatuurlijke manier druk op je voet. Met een pullbuoy is wel e.e.a mogelijk. Crosstrainer lukt inmiddels wel pijnvrij, ontdekte ik vanmorgen. En de fysio raadde ook een steps-apparaat aan.
Heb dus gelijk maar een proefabonnement bij de lokale sportschool genomen, daar hebben ze dat soort spul staan wink

Ik hoop stiekem na volgende afspraak weer te mogen lopen. Hoef dan niet op te bouwen; als het eenmaal belastbaar is, dan kan het qua hardlopen wel een tijdje mee. Voetbal of andere spring- en draaisporten zou veel risicovoller zijn.
Heb dan nog 8 weken tot de Rotterdam marathon. Zonder verdere tegenslagen dus wel mogelijk!

Goeie zaak dat er progressie in zit. Wat voor doel had jij jezelf gesteld voor de marathon? Want ik kan me voorstellen dat je trainingsschema een drama is op dit moment. Zelf heb ik me ook ingeschreven voor de marathon en heb door de griep bijna een week niet kunnen trainen en krijg daar al bijna slapeloze nachten van!

10

Re: Conditie bijhouden

ErikE schreef:

Goeie zaak dat er progressie in zit. Wat voor doel had jij jezelf gesteld voor de marathon? Want ik kan me voorstellen dat je trainingsschema een drama is op dit moment. Zelf heb ik me ook ingeschreven voor de marathon en heb door de griep bijna een week niet kunnen trainen en krijg daar al bijna slapeloze nachten van!

Wilde 'm in 3:45 lopen. Ik heb geen idee of dat nog lukt, zal de komende weken zien welk tempo ik kan volhouden en hoe snel ik het weer oppak. Heb dan naar verwachting 5 weken niet gelopen, maar wel veel gefietst en heb een aardige basisconditie, dus begin niet helemaal van 0.

Vorige jaren veel last gehad van m'n longen en inderdaad ook griep. Ik heb dus altijd langer (12-14 weken) voorbereiding gehad, maar met veel tussenpauzes en kwalitatief niet veel beter.

En misschien dat ik uiteindelijk gewoon al blij ben als ik 'm kan lopen wink

11

Re: Conditie bijhouden

Ik mag weer gewoon lopen! Althans "de belasting opbouwen".  Maar dat klinkt mij al goed in de oren.

Of ik mn conditie ook een beetje heb behouden zal ik dan nog wel merken. Nu een fikse verkoudheid incl. koorts te pakken, dus kan er helaas niet gelijk tegenaan.

Heeft dus echt wel 5.5 week geduurd. Maar heb wel vanaf t begin kunnen fietsen.