1

Onderwerp: QR FIT Dolce

Heeft iemand ervaring met de QR FIT Dolce? Ik ben er erg van gecharmeerd (van het plaatje dus) en ga hem in april proefrijden. In april pas denk je, tja, dan ben ik pas in NL. Ik heb er al reviews van gelezen maar ben ook benieuwd of iemand hem hier heeft. Ik hoor het graag.

2

Re: QR FIT Dolce

Past die jou?

3

Re: QR FIT Dolce

MontanaMan schreef:

Past die jou?

Dat weet ik nog niet. Hier in Dubai is hij niet verkrijgbaar dus ik moet wachten tot ik hem in april uit kan proberen.

4

Re: QR FIT Dolce

Ik denk dat de juiste manier voor het kopen van een fiets waar je hopelijk vele uren op gaat spenderen is om eerst een fitting te doen waarmee bepaalt wordt welke modellen bij jou passen, en dan uit die modellen een keuze maken. Dat kost een paar honderd euro, maar uiteindelijk fietst dat fijner, en als je een fiets koopt weet je hoe die afgesteld moet worden. Dus zelfs als bij de fitting eruit komt dat die QR een goeie keuze voor je is is het niet weggegooid geld! En er kan ook gelijk een zadelmeting worden gedaan zodat je ook een zadel kunt kiezen wat goed bij je past.

5

Re: QR FIT Dolce

MontanaMan schreef:

Ik denk dat de juiste manier voor het kopen van een fiets waar je hopelijk vele uren op gaat spenderen is om eerst een fitting te doen waarmee bepaalt wordt welke modellen bij jou passen, en dan uit die modellen een keuze maken. Dat kost een paar honderd euro, maar uiteindelijk fietst dat fijner, en als je een fiets koopt weet je hoe die afgesteld moet worden. Dus zelfs als bij de fitting eruit komt dat die QR een goeie keuze voor je is is het niet weggegooid geld! En er kan ook gelijk een zadelmeting worden gedaan zodat je ook een zadel kunt kiezen wat goed bij je past.

Dat is wen goed idee. Weten jullie misschien waar ik dat kan laten doen?

6

Re: QR FIT Dolce

Elke keer als het over bike fitting gaat wordt Tri-run in Hilversum positief genoemd. Zelf geen ervaring mee (woon in het buitenland, net als jij). Maar als ik weer eens in NL ben zou dat de eerste zijn waar ik contact mee op zou nemen voor een bike fitting.
Er zijn er meer waar ik goed verhalen over heb gehoord, maar die schieten me nu even niet te binnen.

7

Re: QR FIT Dolce

Idd tri-run is een goeie.

Zelf heb zelf ook goede ervaringen bij Leisure World bikestore in Dronten. Wel alleen voor racefiets, voor een TT bike zou ik naar Tri-Run gaan.

8

Re: QR FIT Dolce

Zonder een uitspraak te doen over de kwaliteit en service van een bike fit bij tri-run. Staar je niet blind op alleen deze aanbieder. Het bike-fitten is enorm in opkomst. Steeds meer winkels bieden een bikefit-programma, maar ook bij een grote sportbegeleider als SMA (Guido Vroemen), of wat minder grote als Chris Brands kan je al jaren een goede bike fit doen.
Ik heb zelf ervaring met twee bike fits, waaronder 1 bij tri-run en ook ik ben verder tevreden en zou tri-run in een 1 op 1 gesprek best aanraden. Maar ik vind dat hier op een groot forum ook aandacht mag zijn voor andere vergelijkbare aanbieders.
Volgens mij maakt tri run inmiddels geen gebruik meet van de Retul systematiek, maar dat weet in niet zeker. Je zou kunnen zoeken wat de verschillende uitgangspunten van de meetmethodes zijn en dan kijken wat er bij jou in de buurt (in NL, maar ook ergens anders) aan mogelijkheden zit. In principe zouden twee bikefitters die dezelfde meetmethode gebruiken op de zelfde afstelling/ fiets/ mogelijkheden uit moeten komen. Sterker nog, ook als andere methodes gebruikt zouden worden zou je toch aan mogen nemen dat de einduitkomst van een meting allemaal min of meer vergelijkbaar zouden moeten zijn.

Nogmaals, ik zeg niet dat er iets mis is met Tri-Run, in tegendeel, maar zijn gewoon veel meer mogelijkheden.

9

Re: QR FIT Dolce

Helaas is dat laatste niet helemaal het geval.
Het tijdschrift fiets heeft enige tijd geleden een test gedaan met dezelfde vraag bij verschillende bike fitters, en daar kwamen nogal wat verschillen uit.
Wat niet wegneemt dat je maar op 1 aanbieder blind moet staren. Wat natuurlijk groot in het voordeel van Tri-Run spreekt is de ervaring met triathlon fietsen en de specifieke houding daarop. Deze ervaring zal je niet snel bij een andere aanbieder vinden, daar die voornamelijk normale racers en mtb's pas maken.
Zelf ook laatst een meting gedaan voor mijn racefiets in Petten, en ik ben daar zeer te spreken over wat daar gedaan is, maar op mijn vraag naar een juist triathlon frame kon hij geen antwoord geven vanwege te weinig ervaring.

10

Re: QR FIT Dolce

Disclaimer: ik ben de eigenaar van tri-run

11 Laatst bewerkt door Jeroentri (15-03-17 11:32:04)

Re: QR FIT Dolce

Ik zie de berichten voorbij komen en zoals een aantal correct aangeven is de juiste volgorde het uitvoeren van een goede bike fit de eerste stap maken. Het testrijden van triathlonfietsen is een complete wassen neus. Ik zal je uitleggen waarom. Als eerste is de afstelling van de fiets waarop je gaat rijden vrijwel zeker niet de jouwe. M.a.w. wanneer je zou gaan testlopen op hardloopschoenen die net niet goed passen dan lopen de schoenen niet fijn. Maar probeer je ze in de juiste maat dan kunnen ze plotseling heel erg lekker lopen.
Een ander issue is de fiets uitgerust met het voor jou juiste zadel. De juiste zadelhoek. Op triathlonfietsen zo'n beetje het grootste probleempunt voor velen. Zit het zadel niet lekker dan ga je verkeerd op de fiets zitten omdat je bijv. te ver naar voren of naar achteren schuift, maar het stuur niet met je meeschuift en je dus te compact of te uitgestrekt komt te zitten.
Daarbij hebben de gebruikte wielen, banden en bandespanning enorm veel invloed op het gevoel dat de fiets geeft en als laatste waarmee ga je het vergelijken?
De triathlonpositie is een complexe en onnatuurlijke houding voor het lichaam die gewenning en training vereist. Maar verder spelen bijv. het type aerobar extensions, de hoek waarin deze staan, de breedte van de armpads e.d. allemaal een rol. Een testritje is echt veel te kort om dat objectief te beoordelen.

Dat gezegd hebbende is inderdaad de bike fitting wereld in beweging en veranderen en verbeteren de materialen en inzichten. In de professionele bike fitting spreken we niet eens meer van een bike fit wanneer dit alleen op je eigen fiets is uitgevoerd en niet op een fit bike. Wanneer je op de eigen fiets een fit krijgt dat zijn de drivers de 'cijfertjes' omdat jezelf geen echte feedback kunt geven op wat beter of slechter voelt in een aanpassing. Elke aanpassing in zadelhoogte, zadelsetback, stuurbreedte, stuurdiepte, stuurpenlengte, ed kost zoveel tijd dat je je nauwelijks kunt herinneren hoe de vorige positie was. Op een fit bike kun je de verschillende aanpassingen achter elkaar voelen en waar nodig weer terug en eventueel een paar keer heen en weer op elk vlak in slechts enkele seconden. Of zelfs twee of drie verschillende posities vlak na elkaar. Dan ben jij de 'driver' en de cijfertjes zijn slechts ter controle en bevestiging. En dat is het waar het in een bike fit om gaat.

Doe een goede fit bij een fitter met een fit bike, maar die ook genoeg verschillende triathlonzadels heeft liggen zodat je die eerst kunt testen en je dat eerste contact point goed hebt. Daarnaast 3 of meer verschillende sets aerobar sturen zodat je de voor jou meest comfortabele polspositie kunt vinden. En dan op de fit bike de meting doen. De fit coordinaten kunnen dan worden omgezet in fietsen die bij je passen en weet je precies wat wel,of niet goed gaat en in welke maat en met welke afstelling.

Wij kijken naar een bike fit en fiets(maat) advies alsof we met jouw geld aan het spelen zijn en daar is geen gokwerk bij. Testrijden of een fiets kopen zonder een bike fit op een fit bike te hebben gedaan is serieus gokken als je niet weet waar je op met letten.
En doe het bij een fitter die zelf aan triathlon doet, die weet wat het is om eerst te zwemmen en na het fietsen te moeten hardlopen. Doet de fitter niet aan triathlon, ook geen triathlon fit doen.
Kijk anders ook eens op slowtwitch.com of op onze eigen site tri-run.com onder bike fitting.

Grt en succes met je keuze!

Jeroen
Tri-Run.com

12

Re: QR FIT Dolce

Jeroentri schreef:

Ik zie de berichten voorbij komen en zoals een aantal correct aangeven is de juiste volgorde het uitvoeren van een goede bike fit de eerste stap maken. Het testrijden van triathlonfietsen is een complete wassen neus. Ik zal je uitleggen waarom. Als eerste is de afstelling van de fiets waarop je gaat rijden vrijwel zeker niet de jouwe. M.a.w. wanneer je zou gaan testlopen op hardloopschoenen die net niet goed passen dan lopen de schoenen niet fijn. Maar probeer je ze in de juiste maat dan kunnen ze plotseling heel erg lekker lopen.
Een ander issue is de fiets uitgerust met het voor jou juiste zadel. De juiste zadelhoek. Op triathlonfietsen zo'n beetje het grootste probleempunt voor velen. Zit het zadel niet lekker dan ga je verkeerd op de fiets zitten omdat je bijv. te ver naar voren of naar achteren schuift, maar het stuur niet met je meeschuift en je dus te compact of te uitgestrekt komt te zitten.
Daarbij hebben de gebruikte wielen, banden en bandespanning enorm veel invloed op het gevoel dat de fiets geeft en als laatste waarmee ga je het vergelijken?
De triathlonpositie is een complexe en onnatuurlijke houding voor het lichaam die gewenning en training vereist. Maar verder spelen bijv. het type aerobar extensions, de hoek waarin deze staan, de breedte van de armpads e.d. allemaal een rol. Een testritje is echt veel te kort om dat objectief te beoordelen.

Dat gezegd hebbende is inderdaad de bike fitting wereld in beweging en veranderen en verbeteren de materialen en inzichten. In de professionele bike fitting spreken we niet eens meer van een bike fit wanneer dit alleen op je eigen fiets is uitgevoerd en niet op een fit bike. Wanneer je op de eigen fiets een fit krijgt dat zijn de drivers de 'cijfertjes' omdat jezelf geen echte feedback kunt geven op wat beter of slechter voelt in een aanpassing. Elke aanpassing in zadelhoogte, zadelsetback, stuurbreedte, stuurdiepte, stuurpenlengte, ed kost zoveel tijd dat je je nauwelijks kunt herinneren hoe de vorige positie was. Op een fit bike kun je de verschillende aanpassingen achter elkaar voelen en waar nodig weer terug en eventueel een paar keer heen en weer op elk vlak in slechts enkele seconden. Of zelfs twee of drie verschillende posities vlak na elkaar. Dan ben jij de 'driver' en de cijfertjes zijn slechts ter controle en bevestiging. En dat is het waar het in een bike fit om gaat.

Doe een goede fit bij een fitter met een fit bike, maar die ook genoeg verschillende triathlonzadels heeft liggen zodat je die eerst kunt testen en je dat eerste contact point goed hebt. Daarnaast 3 of meer verschillende sets aerobar sturen zodat je de voor jou meest comfortabele polspositie kunt vinden. En dan op de fit bike de meting doen. De fit coordinaten kunnen dan worden omgezet in fietsen die bij je passen en weet je precies wat wel,of niet goed gaat en in welke maat en met welke afstelling.

Wij kijken naar een bike fit en fiets(maat) advies alsof we met jouw geld aan het spelen zijn en daar is geen gokwerk bij. Testrijden of een fiets kopen zonder een bike fit op een fit bike te hebben gedaan is serieus gokken als je niet weet waar je op met letten.
En doe het bij een fitter die zelf aan triathlon doet, die weet wat het is om eerst te zwemmen en na het fietsen te moeten hardlopen. Doet de fitter niet aan triathlon, ook geen triathlon fit doen.
Kijk anders ook eens op slowtwitch.com of op onze eigen site tri-run.com onder bike fitting.

Grt en succes met je keuze!

Jeroen
Tri-Run.com

Wow, bedankt voor de enorm uitgebreide reactie. Hier heb ik wat aan! Als ik straks thuis ben ga ik even bij jullie op de site kijken en me er nog eens in verdiepen.

Nogmaals bedankt.