1 Laatst bewerkt door superpark (27-02-17 23:43:03)

Onderwerp: Canyon speedmax CF 9.0 sl

Ik zoek sinds kort een tijdritfiets en stuitte op de speedmax "budget" versie  van canyon. De canyon speedmax CF 9.0 sl. Qua prijs kwaliteit is dit weer een 10/10 (vind ik), ik twijfel alleen over de ergonometrie. In vergelijking met de SLX, heeft canyon de  lengte van het zadel naar het stuur korter gemaakt. Je zit dus meer rechtop.

Nu weet iedereen dat de houding van dat vlees bovenop de fiets zo'n 80-90% is van de aerodynamica; waardoor ik mezelf afvraag; ben ik niet sneller met een wat goedkopere tijdritfiets, maar een diepere houding (zoals bij de SLX versie)?
Ik ben benieuwd hoe "rechtop" je zit en of hier al meer onderzoek naar gedaan is qua snelheid.

Zijn er mensen die wat meer leesvoer hebben over deze fiets of er zelf toevallig ervaring mee hebben? Klopt mijn stelling (puur gelet op snelheid)? Bedankt!

Voor de duidelijkheid: het gaat om het model uit 2016/2017. Niet die uit 2014.

2

Re: Canyon speedmax CF 9.0 sl

Lijkt mij geen issue, lage stuurnok erop en de lengte is terug, maar dan zelfs met als pluspunt dat je gewicht mooi voorbij de vooras komt en d fiets dus veel strakker zal sturen dan een fiets met kortere stuurnok.

3

Re: Canyon speedmax CF 9.0 sl

Tsja, je moet ook nog lopen..

Het is een echte triathlonfiets.... Gericht op comfortabel aero, zodat je nog een strakke 10, 21 of 42km kunt lopen. Hij is niet gemaakt om hard core Tony Martin aero te zitten.. Filmpje ter info ende vermaak smile

https://www.youtube.com/watch?v=rqSKuHrFxoc

Als je dat wil is het advies van Pannenkoek je methode of idd een ander model.

4

Re: Canyon speedmax CF 9.0 sl

Ik ga gewoon het standaard cliche antwoord geven ;-)

Koop een fiets die je past. Doe een bike fit en je weet het!

Bij mij paste de SLX niet en de gewone CF wel. Bij jou is het misschien andersom.

Je doet trouwens net of het een soort omafiets is, waar je helemaal rechtop op zit. Maar dat is het zeer zeker niet.

ik had bijvoorbeeld met de identieke geometrie ook op een Felt, Trek Cervelo of Quintana Roo gepast. Dat zijn ook geen omafietsen.