1

Onderwerp: Nieuwe fiets.. van een leek!

Ik ben van plan een nieuwe een fiets aan te schaffen..
Ik heb een laag budget en ik heb al een fiets op het oog: RED BULL PRO-1000

http://www.roseversand.de/output/contro … ail2=11617

Nu ken ik nauwelijks iets van goed en degelijk materiaal, dus ik hoop op jullie hulp!

Wat is het beste: een classic of compact frame?
Is een shimano tiagra een goede groep?
Wat zijn de VOORDELEN en wat zijn de NADELEN van deze fiets?


Alvast bedankt!

2

Re: Nieuwe fiets.. van een leek!

ik zou toch voor wat sterkers gaan dan tiagra. Ben je wel wat duurder uit maar anders staat tie over een jaar meer bij de fietsenmaker en dan ben je dat geld ook kwijt. Op zijn minst shimano 105. Ik weet niet hoe sterk jij bent maar mij werd tiagra afgeraden en ik ben 14 !!!

Kijk niet terug op successen maar kijk uit naar nieuwe uitdagingen

3

Re: Nieuwe fiets.. van een leek!

Ik heb ook tiagra op m'n fiets zitten en heb er geen problemen mee.. ik zie niet waarom ik (als beginneling) een duurdere groep zou moeten gebruiken.

4

Re: Nieuwe fiets.. van een leek!

Ik heb nu sora en naar verluidt is dit nog zwakker dan tiagra. Ik rij nu al dik 3 jaar met een sora groep rond en nog nooit één defectje gehad..

5

Re: Nieuwe fiets.. van een leek!

echt een aanrader heb er zelf ook me fiets gekocht een maandje geleden moest er wel ruim een uur voor rijden maar was zeker de moeite waard, www.vosfietsen.nl

6

Re: Nieuwe fiets.. van een leek!

Ziet eruit als een goede degelijke fiets waar je veel plezier aan kunt hebben...

Over de voor en nadelen van een klassiek of compact frame weet ik te weinig...

Persoonlijk ben ik wel een liefhebber van een goede set onderdelen, dus misschien is deze fiets (zie linkje) iets om mee te nemen in je overweging, enigszins vergelijkbaar qua frame, als je kiest voor het klassieke model frame tenminste en met een 105 groep en ook nog iets betere wielen voor 50 Euro meer...

http://www.canyon.com/rennraeder/index.html?b=21

Als tweede optie zou je nog naar het huismerk van Math Salden, Massini kunnen kijken op www.salden.nl

Succes!!!

7

Re: Nieuwe fiets.. van een leek!

Kev!nator schreef:

Ik ben van plan een nieuwe een fiets aan te schaffen..
Ik heb een laag budget en ik heb al een fiets op het oog: RED BULL PRO-1000

http://www.roseversand.de/output/contro … ail2=11617

Nu ken ik nauwelijks iets van goed en degelijk materiaal, dus ik hoop op jullie hulp!

Wat is het beste: een classic of compact frame?
Is een shimano tiagra een goede groep?
Wat zijn de VOORDELEN en wat zijn de NADELEN van deze fiets?


Alvast bedankt!

De Red Bulls zijn kwalitatief goede fietsen voor weinig geld (Duitse frames over het algemeen)
De Shimano Tiagra is een mooie opstapgroep, wat zwaarder dan de duurdere groepen en minder verfijnd, maar werkt goed. Nadeel: 9-speed, terwijl de nieuwe (2008) Tiagra naar 10-speed zou gaan.
Ander nadeel voor het vlakke Nederland: een triple is niet echt nodig, een dubbel 52-39 lijkt meer op zijn plaats.

Een compact frame is door zijn vormgeving meestal wat stijver door de kleinere geometrie. Als nadeel kun je zeggen dat het ten opzichte van een klassiek frame wel wennen is.
De standaardwielen zijn Shimano Wh-r500. Als het mogelijk is een stapje hoger gaan, uit testen blijkt dit een nogal zwabbersetje te zijn. Dat ga je merken bij het stan op de pedalen (moet je ze wel eerst kopen, die zitten er niet standaard bij).
De fiets zoals nu neergezet is een fietsje waarmee je ook in de heuvels (qua verzetten) goed mee uit de voeten kunt.
Nadeel: als je service wilt, moet je naar Duitsland.

Maar voor euro 800 is het geen slechte fiets. Mooi opstapmodel, met wat veranderingen prima.
Laat je wel opmeten vooraf en ga een keer kijken naar de fiets.