1 Laatst bewerkt door rbsmts (04-08-17 16:43:05)

Onderwerp: Debuut Ironman Zurich

Afgelopen zondag mee gedaan aan de Ironman in Zurich. Geweldige ervaring!

Donderdagmorgen zijn we vanuit Nederland naar Zwitserland vertrokken en daar verbleven we op camping Rausenbach am Greifensee. Niet ver van Zurich. Schitterende kleine camping in een prachtige omgeving.

Vrijdag wilde ik het parcours per fiets verkennen, maar door hevige regenval heb ik het met de auto gedaan. Al snel duidelijk dat het een mooi fietsparcours is. Echter bij het zien van “Heartbreak-hill” en eerder in het parcours de “Beast”, begon ik toch twijfels te krijgen of ik wel de goede cassette achterop had gemonteerd (11-25, voor 50-34). “Geen probleem” volgens de zeer ervaren fietsers van mijn fiets vereniging, na het zien van de hoogte kaartjes…..Twijfel!!

Zondagmorgen in alle vroegte naar Zurich, klaar maken voor de zwemstart. Rollingstart, ik ging bij de startgroep van 60min. tot 70 minuten staan. Mag geen probleem zijn, zwemmen gaat me altijd wel goed af, maar ik heb altijd een hekel gehad aan massastarts in open water. Maar dit geld voor bijna iedereen. Ik kwam gelukkig snel in een goede slag. 2 keer “koers” moeten corrigeren, hierdoor “iets” teveel gezwommen. Geweldig zwemwater! Met mijn tijd van 01:01:55 was ik natuurlijk super tevreden!

T1, rustig omgekleed en nog naar de Dixi. En naar de fiets.
Fietsen ging meteen super, maar wist dat ik veel ingehaald zou worden. Ik fiets op een normale racefiets, wel met een opzetstuur, niet op een TT-Fiets (volgend jaar?). Langs het meer was het de eerst ca. 30 km vlak. Geen wind, dus met een lekker tempo op naar de beklimmingen. Wat een mooi parcours, ik heb echt genoten! Verder op wachtte de “Beast” waar ik tegenop zag, onterecht. Met mijn “gewone” race fiets kon ik makkelijker omhoog dan iedereen met TT fiets. Verder op in het parcours lag een mooie afdaling, met 79 km/h omlaag naar Zurich, dan op naar de beruchte “Heartbreak-hill”. Geweldige ervaring, alsof je in de Tour de France rijdt, zoveel publiek! Ook hier voldeed mijn 11-25 cassette. Bovenaan stond mijn vrouw met onze 2 kinderen. Geweldig! 1e doorkomst tijd ca. 2:45. Dik tevreden. 2e ronde ging iets moeizamer. Vermoeidheid natuurlijk, maar ook door de redelijke tegenwind langs het meer. Hierdoor merkte je toch het voordeel van de TT-fiets. Toch maar eens aan gaan denken. Eindtijd met fietsen 5:45. Gemiddelde van 30,9 met ca. 1300 HM. Weer tevreden!

T2, werd correct en snel geholpen met omkleden door een vrijwilliger van de organisatie (top organisatie trouwens, maar mag ook wel voor de hoge inschrijfgelden…).
Kwam gelukkig snel in een goede cadans, 1e 3 km in ca. 5 min/km gelopen. Maar wist al dat ik dit niet zou gaan volhouden, alleen al die temperatuur, 30 graden. Al snel ben ik bij bijna elke verzorgingspost door heen gaan wandelen en daar afkoeling gezocht, drinken, eten genomen en daarna weer verder gerend. Ook hier weer een op veel plaatsen veel aanmoedigingen. Gewoonweg schitterend. Kon de marathon toch nog voltooien net onder de 4 uur. 3:59:23

Hierdoor kwam mijn eindtijd op 10:55:28.

Super, super tevreden voor mijn debuut op hele triatlon. En zit nu op mijn vakantie adres in Italië te bedenken welke triatlon volgend jaar. Maar dan hoogstwaarschijnlijk ook met een TT-Fiets haha.

Kortom Züricher Ironman is een geweldige aanrader!!

2

Re: Debuut Ironman Zurich

Mooie prestatie hoor! Klinkt ook alsof je je goed vermaakt hebt big_smile

3

Re: Debuut Ironman Zurich

Mooi verslag, gefeliciteerd met je finish en je prestatie! Zurich staat toch ook wel op mijn verlanglijstje, ik lees eigenlijk alleen maar positieve verhalen.

4

Re: Debuut Ironman Zurich

Mooie prestatie hoor, gefeliciteerd! En leuk verslag.

5

Re: Debuut Ironman Zurich

Wij zijn opzoek naar een camping om te verblijven dichtbij Zürich ivm ironman. Is camping Rausenbach am Greifensee aan te bevelen? Wij hebben een dochter van bijna 3 dus een speeltuin is bijvoorbeeld fijn. En is er een strandje bij het meer of alleen een steiger?

6

Re: Debuut Ironman Zurich

Hoi Esther,

Ik weet niet of je al een camping geboekt hebt. Maar mijn kinderen waren iets ouder in 2017, 8 en 10, maar hebben zich daar super geamuseerd. Er is een kleine speeltuin en een steiger. Geen echt strandje. Ik kan de camping echt aanraden. Onze kinderen hadden nog graag even willen blijven, maar na mijn debuut in Zurich, hadden we een kleine camping in Piemonte geboekt.
Succes!