1

Onderwerp: Zwift en thuis trainen

Goedenavond,

Ik zit er naar te kijken om met Zwift de winter door te trainen. Nu heb ik een beetje online zitten kijken maar het is mij niet helemaal duidelijk wat ik precies nodig heb.

Volgens mij:

- Zwift
- Tacx
- Power meter

Hebben jullie tips voor een goede setup? Bij het googlen wel tegengekomen dat je soms aparte banden moet hebben die niet slijten om een Tacx etc.
Is het ook mogelijk om de Zwift workouts te koppelen aan Strava en garmin connect?

Gr,

EB86

2

Re: Zwift en thuis trainen

Een direct aangedreven smart trainer, zoals de Tacx Neo of andere types. Neo geeft ook een soort van force feedback. Dat maakt het extra leuk. Een buitenband is niet nodig.

Bij een smarttrainer heb je geen aparte vermogensmeter nodig. Die heeft de smart trainer zelf al.

Een goede ventilator en een windows pc met een groot (tv) scherm waarop je zwift installeert en een Ant+ usb dongle aansluit. Met iPad gaat het dacht ik ook.

Via Google kun je overigens genoeg info vinden hierover. Zie oa de video's van Shane Miller.

3

Re: Zwift en thuis trainen

Wellicht ook interessant:
https://www.dcrainmaker.com/2016/10/ann … tions.html

4

Re: Zwift en thuis trainen

Wat Deem zegt.

Verder weet ik niet wat je wensen zijn en je budget. Zelf heb ik sinds vorig seizoen ook een Zwift-opstelling. Ik was op zoek naar 'Zwift voor de laagste prijs' smile in combinatie met een trainer waar ik geen 'trainingsband' voor nodig had (zo'n blauw ding). Voor deze setup heb ik gekocht:

- Elite Turbo Muin B+ (tegenwoordig Elite Turno, nu prima te koop bij bijv. Mantel of 12Go) voor ong. 450,00
- USB Ant+ dongle (voor in je laptop) a 30,00 geloof ik
- Cassette (om op de trainer te monteren) a 30-40

Voordeel van een direct drive trainer (a la de Turno) is dat deze stiller zijn, je dus geen trainingsband nodig hebt en een realistischer gevoel geeft.

De powermeter zit (bij de Turno in elk geval) ingebouwd. Je ritten kun je automatisch synchroniseren met Strava. Koppelen met Garmin heb ik geen ervaring mee.

5

Re: Zwift en thuis trainen

Ik ben mij aan het oriënteren om een smart fietstrainer aan te schaffen. Budget is tussen de €200 - €400, mag tweedehands. Iemand nog goede, of juist slechte ervaringen?

De Bkool smart pro2 lijkt me misschien wel wat, zeker als die 2dehands is te krijgen.

6 Laatst bewerkt door Tri-John (06-09-18 23:37:23)

Re: Zwift en thuis trainen

Ik heb me recent een tacx flow 2900 aangeschaft via marktplaats voor ongeveer jou bovengrens qua budget.

Heb er nog maar een paar keer op getraind maar moet zeggen dat de proeftijd van zwift me prima is bevallen, hier ga ik zeker de winter mee doorkomen.

Het verschil in prijs zit hem meestal in de helling dat het apparaat kan simuleren. De flow max 10% maar dat is voor mij meer dan genoeg.

De reden dat ik voor deze heb gekozen is dat ik niet met een trainingsband oid aan de gang wil, gewoon na het seizoen mijn fiets in dat apparaat en fietsen maar.

Hij heeft ook een vermogensmeter ingebouwd, iets wat de meeste trainers met trainingsband niet hebben volgens mij.

Wat je wel even in je achterhoofd moet houden is dat zwift op een behoorlijk recente pc moet staan of Apple apparaat. (Heb geen ervaring met Android). Dat kan een investering opzich zijn.

7

Re: Zwift en thuis trainen

Ik heb 5 weken met Zwift getraind toen ik mijn arm had gebroken. Wij hebben de Bushido Smart. Deze was een jaar of 2 geleden iets van € 500. Beviel heel goed. Ik draaide via laptop, maar dan moest ik vaak veel geduld hebben met opstarten. En dan via hdmi naar tv. Eén keer ging mijn laptop net updaten, duurde gruwelijk lang. Toen via Ipad gedraaid. Dit gaat eigenlijk veel sneller, enige nadeel is dat dit met bluetooth draait en je maar met 1 apparaat kan connecten, in dit geval dus de tacx, en ik had dus geen gegevens van mijn hartslagmeter. Niet heel erg, want dat zag ik wel op mijn Edge.

8

Re: Zwift en thuis trainen

Hmm tja, niet over een computer nagedacht. Ik beschik enkel over een IPhone SE en een 5 jaar oude laptop.

9

Re: Zwift en thuis trainen

Goedkoopste manier is een Apple TV waarmee je Zwift kan doen..

10

Re: Zwift en thuis trainen

Ik gebruik sinds vorig jaar een Tacx Booster (geen Smart trainer) voor Zwift. Deze heb ik via Marktplaats relatief goedkoop kunnen kopen, inclusief trainingsband en mat. Ik heb geen ervaring met een Smart trainer, wou dit met name eens uitproberen voordat ik er veel geld aan zou besteden. Dit is me afgelopen winter erg goed bevallen. Ik heb mijn fiets gekoppeld aan Zwift via mijn telefoon (Bluetooth, Tacx speed/cadence sensor). Soms gebruik ik alleen mijn telefoon voor Zwift, soms koppel ik deze aan mijn laptop via Zwift Companion (dit is een app, die maakt via hetzelfde Wifinetwerk contact met de laptop).

Bij beklimmingen merk je natuurlijk geen verschil in de weerstand, wel in de snelheid die je fietst. Wat ik dan vaak doe is mijn verzet een stuk zwaarder zetten en zelf meer vermogen trappen, om het toch nog een beetje na te bootsen. Voor nu werkt dit voor mij prima, al sluit ik niet uit dat ik in de toekomst ook overstap op een Smart trainer.