1

Onderwerp: Altijd vroeg inschrijven?

Als prille beginner ben ik mij aan het oriënteren op wedstrijden die ik volgend jaar wil gaan doen.

Dit worden sowieso 1/8e of sprint triathlons en het liefst een beetje in de omgeving (Bollenstreek).

Ik begreep dat de inschrijving van Noordwijkerhout al binnen een week vol was. Is dit overal zo?
Vrouwentriathlon? Amsterdam Bosbaan?

Ik twijfel of ik het volgend jaar nog even bij zwembadtriathlons hou of dat ik de stap naar open water al maak, maar ja dat moet ik dan in januari al beslissen dan zo ongeveer. En dan heb ik nog niet kunnen testen of open water mijn ding is.

Ik ben met zwemmen nog niet zo heel lang bezig (bijna 3 maanden) en pas een week of 4 borstcrawl. Schoolslag en borstcrawl gaan bovendien ook ongeveer even snel. 500 meter gaat nu in ongeveer 12,5 minuut. Ben net gestart bij een triathlonvereniging en zwem in de langzaamste baan aan het vinkentouw. De TV biedt vanaf juni open water trainingen aan, maar dat zijn allemaal snelle zwemmers.

Hoe deden jullie dat in je eerste jaar. Alleen zwembad of meteen open water?

2

Re: Altijd vroeg inschrijven?

Ik ken de wedstrijd zelf niet, dus ik weet niet hoe snel hij vol zit, maar ik zou jezelf gewoon inschrijven. Je geeft zelf aan pas net begonnen te zijn en 4 weken bezig te zijn met borstcrawl. Als je komende winter gewoon lekker door blijft oefenen dan moet het zwemmen in een 1/8 of sprint geen probleem zijn. Ik neem aan dat er ook een trainer op de kant staat bij de trainingen bij je club? Dat is wel erg prettig als je net begint zodat je geen verkeerde gewoontes aanleert.

In het slechtste geval moet je tijdens je wedstrijd overschakelen op schoolslag en ook dat is absoluut geen schande. Zeker bij 1/8 en sprintwedstrijden doen er vaak veel mensen mee die nog nooit een triathlon hebben gedaan, en er zijn altijd wel mensen die een deel van of zelfs het hele zwemonderdeel schoolslag zwemmen.

Om op je laatste vraag te antwoorden: ik ben zelf na ongeveer na een maand of 4 trainen voor het eerst in buitenwater gaan trainen. Let er wel op dat in het begin van het seizoen (eind april/mei/begin juni) het buitenwater nog erg koud is en zwemmen zonder wetsuit dan nog erg koud (en bij lagere temperaturen zelfs onverantwoord) is.

3

Re: Altijd vroeg inschrijven?

Hoe snel een wedstrijd vol is, verschilt nogal per wedstrijd. Er zijn er binnen een paar tellen vol, de heel populaire, maar er zijn er ook die niet vol zijn als de inschrijving sluit. Vrouwentriathlon was de laatste jaren bijvoorbeeld niet 'uitverkocht'.

Maarre - verder helemaal eens met Basv. Gewoon inschrijven, je moet toch een keer 'het diepe' in en de zwemstart bij een triathlon is voor iedereen wennen en geen probleem om schoolslag te gaan zwemmen. Maar ik zou wel ook in de zomer voor het eerst in buitenwater meedoen, niet te vroeg (of te laat) in het seizoen, vanwege de mogelijke kou. Bosbaan bijvoorbeeld, die is heel vroeg en heel laat, daar zou ik niet mee beginnen.

Ik heb mijn eerste triathlons schoolslag gedaan en de eerste paar keer dat ik in principe kon borstcrawlen lukte dat ook nog niet in de drukte en/of de kou. Maar wat maakt het uit? Het is gewoon leuk om te doen en het geeft je een doel om voor te trainen.

Louise

4

Re: Altijd vroeg inschrijven?

De triathlons van Amsterdam kan je meestal tot een week van te voren inschrijven..

5

Re: Altijd vroeg inschrijven?

Terwijl je voor het inschrijven voor de wedstrijd in Woerden ongeveer een uur de tijd schijnt te hebben..

6

Re: Altijd vroeg inschrijven?

Cootje schreef:

Terwijl je voor het inschrijven voor de wedstrijd in Woerden ongeveer een uur de tijd schijnt te hebben..

Woerden gaat tegenwoordig via een loting. Inschrijven kan tot een bepaalde datum en daarna wordt er geloot.

7

Re: Altijd vroeg inschrijven?

Zwintriathlon ook zoiets, dat is mij afgelopen jaar niet gelukt. En de Mitteldistanz van Bocholt was vol binnen een paar minuten (ik kwam er wel door, mijn man tegelijkertijd niet want die moest even zoeken naar z'n chipnummer en toen was het al te laat).

Maar daar staan er dus tegenover die niet vol raken - en wel ook heel erg leuk zijn!

Louise

8

Re: Altijd vroeg inschrijven?

Zwintriathlon gaat niet met loting. Wie eerst geregistreerd staat mag meedoen. 2x ingeschreven en 2x kunnen meedoen. Je moet wel om stipt 7u aan je pc zitten en inschrijven om kwart na 7 ben je al te laat.

9 Laatst bewerkt door Louise (11-10-17 15:54:01)

Re: Altijd vroeg inschrijven?

Ik heb nooit eerder meegedaan aan de Zwintriathlon, dat is een aparte sessie en dat gaat waarschijnlijk om maar heel weinig plekken. Ik had me binnen 50 seconden na opening aangemeld, dacht erdoorheen te zijn, maar hoorde een paar dagen later dat ik toch niet mee kon doen. Dat komt wat mij betreft neer op een loterij.

Louise

10

Re: Altijd vroeg inschrijven?

Ook hier in Noord Holland zijn de bekende woensdag avond sprints al heel snel vol. Overige wedstrijden is dat gelukkig minder.