1

Onderwerp: Ironman Maastricht 2018 - 5 augustus

Uitgeloot voor de Norseman (ik blijf het proberen), dus ingeschreven voor Ironman Maastricht. Lekker voordat we op zomervakantie gaan, dat is voor iedereen beter. Ambitie anders dan zo snel mogelijk gaan nog niet duidelijk, maar het is wel het NK dus dat levert wat extra druk op.

Al anderen hier die zich hebben ingeschreven?

2

Re: Ironman Maastricht 2018 - 5 augustus

Nope, maar ik zit er wel ernstig over te denken om dit als mijn eerste full distance triathlon te doen. Begin augustus lijk ik altijd op mijn best te zijn. Afgelopen maand in Afrika geweest voor werk en niet getraind. Net een weekje op Mallorca geweest en weer wat gelopen en elke dag gezwommen (bonus was dat Miriam van Rijen trainingen gaf in het hotel, wisten we vantevoren niet. Aantal zwem en looptrainingen van haar gehad waar m'n vriendin en ik de enige deelnemers waren!). Eerst maar eens een of twee maanden opbouwen en kijken hoe het gaat (achilles zeurt een beetje), en dan hopelijk Maastricht als doel stellen!

3

Re: Ironman Maastricht 2018 - 5 augustus

Ik doe normaal de Frysman anders zou ik Maastricht ook wel eens willen doen hebben. In 2019 mischien maar dan wil ik eigenlijk Kopenhagen doen :-) zoveel wedstrijden en zo weinig tijd :-(

4

Re: Ironman Maastricht 2018 - 5 augustus

Lijkt me supergaaf om een keer te doen. 2018 komt voor mij een jaartje te vroeg. Wellicht in 2019. Ben wel van plan met wat vrienden te gaan kijken om wat sfeer te proeven!

5

Re: Ironman Maastricht 2018 - 5 augustus

davidr schreef:

Lijkt me supergaaf om een keer te doen. 2018 komt voor mij een jaartje te vroeg. Wellicht in 2019. Ben wel van plan met wat vrienden te gaan kijken om wat sfeer te proeven!

Zeker doen! Dat heb ik vorig jaar gedaan en het is een leuke wedstrijd om te volgen (als het weer een beetje meezit). En probeer dan ook de zwemstart mee te pakken vanaf een van de bruggen.

6 Laatst bewerkt door LindaRotterdam (13-11-17 12:55:08)

Re: Ironman Maastricht 2018 - 5 augustus

Er doen steeds meer bekenden mee, dus dan kom ik ook wel een dagje kijken. Ik zet hem gelijk in de agenda!

Update: Misschien op de terugweg vanuit Eupen, die vallen natuurlijk weer tegelijk. hmm

7

Re: Ironman Maastricht 2018 - 5 augustus

Afgelopen 2 jaar meegedaan. Dit jaar andere plannen (Frankfurt & Wales) maar ik ga er zeker naar toe om te supporteren!

8

Re: Ironman Maastricht 2018 - 5 augustus

Ik ben ook van de partij. Maastricht wordt mijn eerste hele, samen met mijn broertje.

9

Re: Ironman Maastricht 2018 - 5 augustus

Ik kom er net achter dat deze wedstrijd in mijn vakantie valt. Vanaf 4 augustus sta ik op de camping op 10 km van Maastricht en op 500 meter vanaf het fiets parcours.
Ik zal dus zeker aanmoedigen. (full distance is voor mij persoonlijk echt een brug te ver)

10

Re: Ironman Maastricht 2018 - 5 augustus

Gisteren heb ik twee keer het (nieuwe) fietsparcours gedaan met telkens na afloop een stukje lopen. Ik kwam rond de 86.6km voor een enkel rondje, dus het fietsparcours gaat aan de korte kant zijn (maar loopt gevoelsmatig een stuk lekkerder zonder de Geulhemmerberg). De temparatuur was wel een issue, het tweede rondje was ik redelijk aan de kook.

En wat blijft die Hallembaye een rotding. Ik heb in mijn kleinste verzet (39x29, speciaal voor die klim gemonteerd) 300 watt getrapt en zat op sommige stukken onder de 10km/u, so be it.

11

Re: Ironman Maastricht 2018 - 5 augustus

Ik ben dus ook van de partij. Tot een maandje geleden ging het top, afgezien van wat gebroken/gekneusde ribben eind april, maar daar heb ik redelijk mee om kunnen gaan met aangepaste training. Afgelopen weken gaat het allemaal niet zo lekker maar alles zit weer in de lift gelukkig.
Hmmm, speciaal verzet voor de klim gemonteerd. Ik heb eigenlijk geen idee wat er bij op zit, standaard Cervelo P2. Heb wel naar het profiel gekeken en geulhemmerberg en bemelerberg leken me best te doen. Die geulhemmerberg zit er nu dus niet meer in. De Hallembaye leek me wel een pittige, maar vind het moeilijk te vergelijken met wat ik in het verleden gefietst heb. Deed in de VS regelmatig een loop waar een klimmetje in zat van een paar honderd meter met als steilste 14%, daar ging ik wel kapot op. Hier in Engeland zijn er niet zulke steile stukken in de buurt en de meeste klimmetjes zijn ook kort (<1k). Sommige daarvan zijn 9-10% (some met korte stukjes iets steiler) en goed te doen op mijn tri bike, er is er eentje die gaat tot 15,5% en daar ga ik wel kapot op. De Hallembaye heeft een stuk van 12-13%, dus dat is op het randje, of net erover, wat ik kan doen zonder in het rood te gaan fietsen (wat ik niet wil doen).

Ook afgelopen dagen een paar keer zonder wetsuit open water gezwommen. Kost iets meer moeite, maar vind het wel lekker eigenlijk. Wordt alleen lastiger om de tritop aan te trekken. Die doe ik normaal opgerold onder het wetsuit, maar aangezien ik geen swimskin ofzo heb zal ik die, als het een non-wetsuit swim wordt, na het zwemmen pas aandoen. Gaat een minuutje extra kosten. Maar dat is ook peanuts op zo'n hele dag. Finishen is het doel smile.

12

Re: Ironman Maastricht 2018 - 5 augustus

Hoe ga je dan zwemmen als je je tri top pas na het zwemmen aantrekt? In ontbloot bovenlijf is niet toegestaan dacht ik.

13

Re: Ironman Maastricht 2018 - 5 augustus

ronnyke schreef:

Hoe ga je dan zwemmen als je je tri top pas na het zwemmen aantrekt? In ontbloot bovenlijf is niet toegestaan dacht ik.

Je mag toch ook in een zwembroek zwemmen smile

triathlon is 3x leuker!

14

Re: Ironman Maastricht 2018 - 5 augustus

Voor zover ik weet mag je alleen geen zwem outfit aan die je armen voorbij de schouders bedekken. Maar er staat nergens iets over dat je iets van een top aan moet doen. Maar misschien weet iemand hier er meer over?

15

Re: Ironman Maastricht 2018 - 5 augustus

MontanaMan schreef:

Voor zover ik weet mag je alleen geen zwem outfit aan die je armen voorbij de schouders bedekken. Maar er staat nergens iets over dat je iets van een top aan moet doen. Maar misschien weet iemand hier er meer over?

Hmmm, in de 2017 ironman rules vind ik het volgende:

(c) Sleeves that extend from shoulder to elbow may be worn

http://eu.ironman.com/~/media/0e46954d8 … 0rules.pdf op pagina 12.

Nog nooit gezwommen met mn tritop met mouwtjes. Dit weekend maar eens proberen. Vermoed dat het wat restrictie geeft bij mijn schouders.

16

Re: Ironman Maastricht 2018 - 5 augustus

Ik heb zelf wel al enkele keren in een trisuit met mouwtjes gezwommen omdat ik geen andere heb en dat gaat perfect.

17

Re: Ironman Maastricht 2018 - 5 augustus

Maar het kan dat in Ironman in bloot bovenlijf mag gezwommen worden dat weet ik niet. In Belgie binnen de VTDL mag het niet dat weet ik wel.

18 Laatst bewerkt door elderenbosch (19-07-18 09:05:01)

Re: Ironman Maastricht 2018 - 5 augustus

MontanaMan schreef:

Voor zover ik weet mag je alleen geen zwem outfit aan die je armen voorbij de schouders bedekken. Maar er staat nergens iets over dat je iets van een top aan moet doen. Maar misschien weet iemand hier er meer over?

In Ironmans mag je een trisuit met lange mouwen dragen in non-wetsuit races. In NTB wedstrijden mag dat niet.
Wel belangrijk: in Ironmans mag je geen tubes dragen tijdens zwemmen bij non-wetsuit. Die moet je dus na het zwemmen aantrekken.
En misschien handig: je mag wel een swimskin over je trisuit dragen. Heb je iets meer drijfvermogen dan zonder.

Overigens zou ik je niet al te druk maken over de watertemperatuur. Vorig jaar lieten de metingen ook steeds hoge waarden zien. Op de wedstrijddag lag de temperatuur een stuk lager. De temperaturen die je online ziet, worden volgens mij niet gemeten waar je zwemt maar meer op plekken waar de Maas iets minder hard stroomt.

19

Re: Ironman Maastricht 2018 - 5 augustus

Of gemeten om 12u 's middags en niet om 6u 's ochtends, kan natuurlijk ook.
Het is een ironman wedstrijd, maar ook het NTB kampioenschap long distance. Maar die krijgen een andere kleur cap, en volgens mij heb ik me daarvoor niet voor ingeschreven. Dus dan lijkt het me dat ik met mijn trisuit met mouwtjes mag zwemmen. Sowieso dit weekend maar eens proberen hoeveel tijd me dat zou kosten.

20

Re: Ironman Maastricht 2018 - 5 augustus

ronnyke schreef:

Maar het kan dat in Ironman in bloot bovenlijf mag gezwommen worden dat weet ik niet. In Belgie binnen de VTDL mag het niet dat weet ik wel.

Natuurlijk mag je in zwembroek zwemmen. Althans, ik kan mij niet voorstellen dat het niet mag. Verbaas mij erover dat het in België klaarblijkelijk soms niet mag. Wat is daarvoor de reden ? Aanstootgevend

21

Re: Ironman Maastricht 2018 - 5 augustus

Ik heb een aantal jaren terug Ironman Frankfurt ook gewoon in mijn zwembroek gedaan hoor, was een no-wetsuit swim.

triathlon is 3x leuker!

22

Re: Ironman Maastricht 2018 - 5 augustus

Waar vinden jullie informatie over watertemperatuur ed ? En dat de geulhemmerberg eruit is ? Want als ik op de Ironman-site kijk, zit ie er nog steeds in, in de omschrijving, op de pdf & het gpx-bestand. Of staat er ergens anders een up to date bestand ?

23 Laatst bewerkt door MontanaMan (22-07-18 11:43:46)

Re: Ironman Maastricht 2018 - 5 augustus

Hmmm, ik dacht ik laat zien waar het staat in de athlete guide. Heb er van de week een uitgeprint maar die lag beneden, dus ik downloade hem gewoon weer. Twee keer achter mijn orgen gekrabt, toch naar beneden gelopen, athlete guide van van de week erbij gepakt en de route is inderdaad veranderd. Het had te maken met een brug die afgesloten was bij Vise in de buurt, maar misschien dat die toch weer open is en ze de route van vorig jaar aanhouden. Maar volgens mij zit de Geulhemmerberg er nog steeds niet in, komt nu bovenaan de Geulhemmerberg uit vanaf de Kuiterberg weg.
Waar je watertemperaturen kunt zien weet ik niet.

24 Laatst bewerkt door elderenbosch (22-07-18 18:15:19)

Re: Ironman Maastricht 2018 - 5 augustus

Geulhemmerberg zit er nu een soort 'van de andere kant in'. Als je Maastricht uitrijdt ga je direct rechtdoor richting Berg en Terbijt. Heb dat stuk in mei gereden en het lijkt niet veel maar loopt best lang door. Geen heel zware klim maar teveel om het vals plat te noemen.

25

Re: Ironman Maastricht 2018 - 5 augustus

elderenbosch schreef:
MontanaMan schreef:

Voor zover ik weet mag je alleen geen zwem outfit aan die je armen voorbij de schouders bedekken. Maar er staat nergens iets over dat je iets van een top aan moet doen. Maar misschien weet iemand hier er meer over?


Overigens zou ik je niet al te druk maken over de watertemperatuur. Vorig jaar lieten de metingen ook steeds hoge waarden zien. Op de wedstrijddag lag de temperatuur een stuk lager. De temperaturen die je online ziet, worden volgens mij niet gemeten waar je zwemt maar meer op plekken waar de Maas iets minder hard stroomt.

Geen stress over het zwemmen... laat dat maar aan mij over (dat stressen....).

We meten idd midden op de Maas rond 5.00 a 5.30 sochtends op de juiste diepte.  De voorspellingen voor de komende tijd geven inderdaad hoge temperaturen aan, maar vanochtend rond 5.30 was het ook nog onder de 24,5.....

Laat ons maar stressen, ga uit van de race briefing en van wat de speaker 1 uur van tevoren aangeeft....... bereid je voor op beide scenarios (wetsuit en non-wetsuit swim) en geniet!

(en jullie zien me aan de start....alleen dan als teamleader...)