76

Re: Ironman Maastricht 2018 - 5 augustus

Er zijn genoeg nederlanders die waar ook ter wereld een IM doen dus denk ook niet dat het daar echt aan ligt.

Maar IM zette er dit jaar zelf nog Hamburg tegenover, ook niet echt slim, zo dichtbij. Ook dan gaan mensen toch kiezen.

77

Re: Ironman Maastricht 2018 - 5 augustus

Het gezeur over inschrijfgeld snap ik echt niet, elke IM kost zoveel en de Challenge evenementen zijn wel iets goedkoper, maar hebben ook een flinke prijs..

78

Re: Ironman Maastricht 2018 - 5 augustus

Dus een beter / vlakker fietsparcours. Ik zeg full distance in Hoorn.

79

Re: Ironman Maastricht 2018 - 5 augustus

Macer schreef:

Het gezeur over inschrijfgeld snap ik echt niet, elke IM kost zoveel en de Challenge evenementen zijn wel iets goedkoper, maar hebben ook een flinke prijs..

Dat dacht ik ook, ja: je kunt helemaal niet voor een paar tientjes ergens anders hetzelfde doen. Als je het te duur vindt, houdt het sowieso op. Het prijsverschil met de Challenge is verwaarloosbaar, en als je gaat kijken naar wat er zoal in het parc fermé staat, hebben de deelnemers bepaald geen geld te weinig.

Halve is wel een iets ander verhaal, daar zijn wel degelijk goedkopere alternatieven.

Louise

80

Re: Ironman Maastricht 2018 - 5 augustus

Mja maar als je ziet wat zo een organisatie van subsidies krijgt soms + de sponsors die het evenement steunen vraag ik mezelf toch wel af of het echt niet wat goedkoper kan? Ikzelf heb nu ingeschreven voor Kopenhagen en dat kwam op 580 euro enkel inschrijving. Mijn coach heeft dit jaar voor Kona 800 euro moeten neertellen.

81

Re: Ironman Maastricht 2018 - 5 augustus

En dan draait de complete organisatie en uitvoering op 100en of 1000en vrijwilligers.
Dus ergens blijft toch een hoop geld aan de strijkstok hangen.

82

Re: Ironman Maastricht 2018 - 5 augustus

Aan de strijkstok van de Chinese aandeelhouders...

Ironman draait trouwens niet alleen maar op vrijwilligers, voor zover ik weet.
En als je ziet hoe snel sommige vol zitten, dan is er weinig prikkel om de prijzen te verlagen natuurlijk. Het verbaast me op dat punt ook echt van Maastricht, dat die dus kennelijk níet vol  te krijgen is.

Louise

83

Re: Ironman Maastricht 2018 - 5 augustus

Ik heb heel erg getwijfeld tussen Maastricht en Hamburg dit jaar. Voor mij was het fietsparcours wel de belangrijkste reden om voor Hamburg te kiezen. Dit had te maken met zowel de zwaarte van het fietsparcours, als met dingen die ik over het fietsparcours gelezen had van eerdere edities (m.n. slechte wegen in België). Nu heb ik ook begrepen dat het huidige fietsparcours wel sterk verbeterd is t.o.v. de eerste editie(s), maar omdat ik voor het eerste een volledige IM ging doen, koos ik uiteindelijk toch voor Hamburg.

Voor het komende jaar zou ik toch heel graag deelnemen in Maastricht, ik hoop dan ook dat deze toch wel doorgaat. Het klopt dat de prijzen behoorlijk hoog zijn. Er zal ongetwijfeld heel veel aan verdiend worden, het is dan ook duidelijk een commerciële organisatie. Tegelijkertijd is het mij elke € ook zeker waard. De organisatie en de verzorging onderweg zijn wat mij betreft heel goed geregeld, net als de finisherzone en dergelijke. Het is al eerder gezegd, maar de hele beleving van een IM-evenement is gewoon heel mooi om mee te maken.

84

Re: Ironman Maastricht 2018 - 5 augustus

Vergeet ook niet dat de organiserende stad een flinke zak geld moet neertellen bij IM om het evenement uberhaupt te mógen organiseren...

85

Re: Ironman Maastricht 2018 - 5 augustus

Ik blijf het een hoop geld vinden ondanks dat ik denk dat het inderdaad een super ervaring zal zijn.
Als het zover is zal mijn voorkeur dan toch uitgaan voor de Frysman (schrijf je dit zo?)

86

Re: Ironman Maastricht 2018 - 5 augustus

Hedcandy schreef:

Vergeet ook niet dat de organiserende stad een flinke zak geld moet neertellen bij IM om het evenement uberhaupt te mógen organiseren...

En doorkomstgemeenten langs het fietsparcours. Maar dit geld verdient een gemeente makkelijk terug door het toerisme. Alleen geld natuurlijk ook hier dat een evenement met 2000 deelnemers meer oplevert dan een met 1500.

87

Re: Ironman Maastricht 2018 - 5 augustus

Nederlanders zijn echt verwend wat betreft goede wegen om te fietsen. De wegen in Belgie waren misschien iets minder dan in Nederland, maar het slechtste stuk op de route is ongeveer een gemiddelde weg waar ik hier in Engeland altijd op moet fietsen.
Verder denken heel veel buitenlanders dat Nederland plat is. Bijna iedereen waar ik hier tegen zeg dat ik IM Maastricht heb gedaan antwoord: "That must have been nice and flat on the bike!".  Niet dus, al vond ik het zelf erg meevallen. Maar ik kan me voorstellen dat veel potentiele deelnemers, juist zoeken op 'Ironman Maastricht' of 'Ironman in Nederland' omdat ze een vlak parkoers verwachten. Als ze dan lezen dat er 1200 hoogtemeters inzitten zoeken ze verder. Misschien heeft IM Maastricht dus last dat ze niet voldoen aan het platte imago van Nederland.

88

Re: Ironman Maastricht 2018 - 5 augustus

Ik denk dat een hele IM in Noord-Holland best een goede optie zou zijn.. Zwemmen in het IJsselmeer, vervolgens vlakke en snelle wegen in West-Friesland zijn makkelijk te vullen, om vervolgens door Hoorn hard te lopen.. Dicht bij Amsterdam/Alkmaar, dus dat zal ook wel extra mensen aantrekken.

89

Re: Ironman Maastricht 2018 - 5 augustus

In de tweede editie, 2016, stonden er 2000 deelnemers aan de start. De potentie is er gewoon.

90

Re: Ironman Maastricht 2018 - 5 augustus

hugo schreef:

Ik blijf het een hoop geld vinden ondanks dat ik denk dat het inderdaad een super ervaring zal zijn.
Als het zover is zal mijn voorkeur dan toch uitgaan voor de Frysman (schrijf je dit zo?)

Hier ben ik het wel mee eens.

Het lijkt me echt wel geweldig om een 'echte' te doen maar op het moment is mijn fiets goedkoper dan de deelname aan een Iron Man... voor 500 euro kunnen we ook met het hele gezin 2 weken op vakantie smile

Voor loopjes hanteer ik meestal het "1 euro per kilometer" principe en ik snap dat dit niet voor hele triathlons opgaat.
En ik snap ook wel dat het betaald moet worden maar als ik voor de volledige afstand ga (duurt nog een paar jaar waarschijnlijk) dan ga ik die hopelijk doen in Friesland.

En Maastricht... Tsja, als ik dan toch moet reizen dan is Kopenhagen of Hamburg "net zo makkelijk". Het is toch een behoorlijke afstand, dus een overnachting (van te voren) is wel handig. En als we er dan toch zijn kunnen we eer net zo goed een lang weekend van maken..? Dan zijn er in het buitenland opties genoeg. Luxemburg?

Zo denk ik er op dit moment over, ik moet echter mijn eerste halve nog doen dus ik heb nog tijd om te sparen big_smile

91

Re: Ironman Maastricht 2018 - 5 augustus

PGN10T schreef:
hugo schreef:

Ik blijf het een hoop geld vinden ondanks dat ik denk dat het inderdaad een super ervaring zal zijn.
Als het zover is zal mijn voorkeur dan toch uitgaan voor de Frysman (schrijf je dit zo?)

Hier ben ik het wel mee eens.

Het lijkt me echt wel geweldig om een 'echte' te doen maar op het moment is mijn fiets goedkoper dan de deelname aan een Iron Man... voor 500 euro kunnen we ook met het hele gezin 2 weken op vakantie smile

Voor loopjes hanteer ik meestal het "1 euro per kilometer" principe en ik snap dat dit niet voor hele triathlons opgaat.
En ik snap ook wel dat het betaald moet worden maar als ik voor de volledige afstand ga (duurt nog een paar jaar waarschijnlijk) dan ga ik die hopelijk doen in Friesland.

En Maastricht... Tsja, als ik dan toch moet reizen dan is Kopenhagen of Hamburg "net zo makkelijk". Het is toch een behoorlijke afstand, dus een overnachting (van te voren) is wel handig. En als we er dan toch zijn kunnen we eer net zo goed een lang weekend van maken..? Dan zijn er in het buitenland opties genoeg. Luxemburg?

Zo denk ik er op dit moment over, ik moet echter mijn eerste halve nog doen dus ik heb nog tijd om te sparen big_smile

Op zich valt het met 2 euro en een beetje per kilometer nog best mee wink

Maastricht staat overigens nog steeds in de lijst van Ironman, zij het dat de datum `TBD`is.
Ik ga er voorlopig nog vanuit dat Maastricht in 2019 gewoon doorgaat.

92

Re: Ironman Maastricht 2018 - 5 augustus

Macer schreef:

Ik denk dat een hele IM in Noord-Holland best een goede optie zou zijn.. Zwemmen in het IJsselmeer, vervolgens vlakke en snelle wegen in West-Friesland zijn makkelijk te vullen, om vervolgens door Hoorn hard te lopen.. Dicht bij Amsterdam/Alkmaar, dus dat zal ook wel extra mensen aantrekken.

Waarom in zou dit een interessant evenment zijn voor ons Nederlanders?

Deze wedstrijd bestaat al. Alleen start hij in Almere, met een ander logo wink

Maastricht is juist ideaal als locatie voor Nederlanders smile

93

Re: Ironman Maastricht 2018 - 5 augustus

2euro en een beetje is nog eens een mooie manier om ernaar te kijken. smile

94

Re: Ironman Maastricht 2018 - 5 augustus

Vanzella schreef:
Macer schreef:

Ik denk dat een hele IM in Noord-Holland best een goede optie zou zijn.. Zwemmen in het IJsselmeer, vervolgens vlakke en snelle wegen in West-Friesland zijn makkelijk te vullen, om vervolgens door Hoorn hard te lopen.. Dicht bij Amsterdam/Alkmaar, dus dat zal ook wel extra mensen aantrekken.

Waarom in zou dit een interessant evenment zijn voor ons Nederlanders?

Deze wedstrijd bestaat al. Alleen start hij in Almere, met een ander logo wink

Maastricht is juist ideaal als locatie voor Nederlanders smile

Daar heb je gelijk in, maar ze hebben vorig jaar ook de halve aangekondigd voor hetzelfde gebied.. Limburg blijft wat dat betreft inderdaad een uitzondering voor Nederlandse begrippen, maar blijkbaar werkt dat dus ook niet om genoeg deelnemers te trekken.

Verder blijft IRONMAN toch een bijzondere naam, wat meer mensen zal lokken dan Challenge. Ik heb nu 3 halve Challenges gedaan en ik vond het echt top geregeld, maar mijn eerste Full Distance wil ik toch onder de IRONMAN vlag doen en als ik eerlijk ben vooral vanwege de naam.

95

Re: Ironman Maastricht 2018 - 5 augustus

hugo schreef:

2euro en een beetje is nog eens een mooie manier om ernaar te kijken. smile

OK, fair enough smile Dat is eigenlijk ook wel weer zo.
Het blijft echter een smak geld, en als je hem dan zou missen door een onverwachte blessure of iets anders... ouch!

96

Re: Ironman Maastricht 2018 - 5 augustus

Of het wordt een r-b-r of nog erger: een swim- run zoals dit jaar in Zell am See....dan baal je echt!!

97

Re: Ironman Maastricht 2018 - 5 augustus

Ja een club genoot had door sneeuw in Oostenrijk een swim run en die was niet blij.

98

Re: Ironman Maastricht 2018 - 5 augustus

hugo schreef:

Ja een club genoot had door sneeuw in Oostenrijk een swim run en die was niet blij.

Gelukkig acht ik die kans tussen juli en september in Nederland niet heel groot.
R-B-R daarentegen is dan wel mogelijk vanwege de waterkwaliteit.

99

Re: Ironman Maastricht 2018 - 5 augustus

Iedereen kan weer slapen er is in elk geval duidelijkheid. Het feest gaat niet soor.

100

Re: Ironman Maastricht 2018 - 5 augustus

Hoe weet je dat?