1 Laatst bewerkt door Swann (06-01-18 21:19:03)

Onderwerp: Training behendigheid fietsen

De afgelopen jaren heb ik veel energie gestoken in leren zwemmen en duurtraining. Inmiddels heb ik eea aardig op de rit. Nu heb ik nog 1 grote beperkende factor. Ik beb een waardeloze coureur op de fiets. En hoewel ik bijvoorbeeld uitdagingen met mijn crosser in het veld niet uit de weg ga, merk ik dat het mij bij het tijdrijden op de weg toch echt een groot nadeel oplevert. 

Met mij in een groepje (5+) rijden is trouwens ook best link, dus meestal rijd ik dan of op kop of rijd ik achteraan en moet ik na iedere bocht een gat dichtrijden.

Ik heb weleens trainingen in de ardennen gehad waarbij de afspraak was dat ik als ik eerder boven was ik niet meer zou wachten op de anderen omdat anders iedereen weer beneden op mij moest wachten.

De theorie van het bochten rijden heb ik al vaak grondig bestudeerd. Alleen ik voel en zie het niet in de praktijk. Ook heb ik veel te weinig vertrouwen waardoor ik niet 'durf' te sturen met mijn lijf en dan ga je rare dingen doen. Iets waar ik bv bij het skieen minder last van heb. Het lijkt dus ook echt deels een vertrouwens ding.

Nu heb ik ook pas na veel zwemtrainingen een beetje de techniek van het zwemmen onder de knie gekregen. Daarbij heb ik heel veel baat gehad bij 'het oog van de meester'.

Weet iemand of we ook clinics of cursussen bestaan  voor bochtenrijden met de racefiets?Waar je ook wat behendigheid en vertrouwen op de fiets bij op doet. Ik snap dat er waarschijnlijk weinig vraag naar is omdat dit als een basisvaardigheid wordt gezien. Maar het zou mij erg helpen denk ik smile

2

Re: Training behendigheid fietsen

Geen idee of dat soort in Nederland gegeven worden, vast wel. In Zwitserland zijn ze er wel. Een vriendin van mij deed er vorig jaar een waar zij woont (Davos). Theorie, vervolgens iedereen met een bus naar boven gebracht en dan afdalen, met coaching. Vervolgens weer met een bus omhoog. Daar heeft ze toch wel het een en ander van geleerd.

3 Laatst bewerkt door ronnyke (07-01-18 08:50:55)

Re: Training behendigheid fietsen

Als je goed wil leren fietsen is voor mij in groep rijden het ideaal. Als je met die groep waar ik soms mee mee rij niet in het wiel rijd en je bochten niet goed inschat lig je er gewoon af en kun je alleen naar huis.

4

Re: Training behendigheid fietsen

Ga in de winter MTBen, dat is al veel meer sturen!
Daar worden in elk geval veel cursussen in gegeven, heb je zeker wat aan op de weg.

In peloton of waaier fietsen zou ik oefenen met wat fietsmaatjes die het wel al kunnen. Wel.zonder opzetstuurtje doen dan ivm veiligheid.

5

Re: Training behendigheid fietsen

Ha dank voor de reacties tot zover!
1. Ja. Zoiets als in Zwitserland maar dan in Nederland zoek ik.
2. In een groep rijden met als straf alleen naar huis werkt alleen als je motivatie zoekt om echt je best te doen maar je verder wel weet waar het gedrag niet juist is. Helaas ben ik daar niet zeker van.
3. Wat betreft MTB. Ik heb een (cyclo)crossfiets en doe soms technische single track bij bv Noordwijk. Dat helpt idd. Maar juist op de weg komt het er niet uit. Maar als ik geen wegtraining vind zal ik dit maar gaan intensiveren.

6

Re: Training behendigheid fietsen

Nu om eerlijk te zijn de meeste tri en duatleten zijn geen al te beste piloten op de fiets hoor. Doe maar eens een stayer wedstrijdje mee dan weet je genoeg.

7

Re: Training behendigheid fietsen

Ik heb bij de lokale wielervereniging een bochten-clinic gedaan. Die was  gericht op koersrijden, maar wel erg nuttig. [https://rwcahoy.nl/wielrenclinic/]


De KNWU biedt dit jaar een zes-daagse cursus aan, waar je ook in een groepje leert rijden. Echt wel handig, nu er steeds meer stayerwedstrijden komen. [http://jointherace.nl/]

8

Re: Training behendigheid fietsen

Ook ik merk bij mijzelf dat ik beter op de weg de bochten rijd als ik regelmatig een technische mtb route rijd.
Nu heb ik toevallig een echt mickey mouse parcours vlakbij, namelijk mtb route Geestmerambacht. Verder is dan ook redelijk in de buurt mtb route Schoorl. Daar leer je echt wel goede bochten rijden, anders heb je totaal geen snelheid.

9

Re: Training behendigheid fietsen

Ik heb een cursus gedaan bij www.starttorace.nl , daar heb ik erg veel geleerd..

10

Re: Training behendigheid fietsen

Dankjewel! Erg nuttige tips. Ik ga hier mee aan de slag. Tof smile

11

Re: Training behendigheid fietsen

Een simpele en een van de beste techniek oefeningen is als volgt. Zoek iemand op om mee te trainen (1 of meerdere) neem een recht parcours van ong. 100m en doe een wedstrijd die er het langst over doet zonder met je voet de grond te raken.

Zo leer je heel simpel goed op je fiets zitten en je balans houden, sturen met je lichaam en vast nog wel wat andere dingen.

Je kan ook nog een bidon van de grond pakken en weer terug zetten, fietsen met een hand aan het stuur, of zonder handen aan het stuur, bij je stuurpen vasthouden, slalommen.

MTB, veldrijden, in een groep rijden zijn ook prima dingen om betere controle te houden.

12

Re: Training behendigheid fietsen

melvinkeppel schreef:

Een simpele en een van de beste techniek oefeningen is als volgt. Zoek iemand op om mee te trainen (1 of meerdere) neem een recht parcours van ong. 100m en doe een wedstrijd die er het langst over doet zonder met je voet de grond te raken.

Zo leer je heel simpel goed op je fiets zitten en je balans houden, sturen met je lichaam en vast nog wel wat andere dingen.

Je kan ook nog een bidon van de grond pakken en weer terug zetten, fietsen met een hand aan het stuur, of zonder handen aan het stuur, bij je stuurpen vasthouden, slalommen.

MTB, veldrijden, in een groep rijden zijn ook prima dingen om betere controle te houden.


Dank!