1

Onderwerp: Chinees materiaal

Even een nieuw draadje openen waar het over Chinees materiaal kan gaan.
Ik had namelijk even gezocht en vond wel een algemeen wielen topic, maar nog niet speciaal voor overige items.

Zelf ben ik op de bekende Ali site aan het kijken naar een aero helm. Nu zie ik daar wel een paar leuke exemplaren staan voor belachelijk lage prijzen. Wat ik mij afvraag, zijn deze helmen toegestaan tijdens de wedstrijden? Of mist er een bepaald keurmerk, waardoor de helmen waardeloos zijn daarvoor?
Eigenlijk zou ik namelijk zo'n helm dan alleen tijdens een wedstrijd gebruiken. (oke een paar keer oefenen hoort daar ook bij, anders fiets je rond met koppijn als hij niet goed zit)

2

Re: Chinees materiaal

Volgens de meeste reglementen zoals bv het VTDL reglement moet een helm van een EG sticker voorzien zijn. Natuurlijk word dit zelden gecontroleerd maar maw is zo een chinese helm niet toegestaan.

3

Re: Chinees materiaal

Bezuinigen op je hoofd...tsja.
Ik denk er anders over.

4

Re: Chinees materiaal

Er is wel eens een test geweest waarbij juist de goedkope helmen als veiliger werden beoordeeld ten opzichte van de dure exemplaren.
Als er dus wel een keurmerk op zit hoeven ze zeker niet onder te doen qua veiligheid. Alleen zie ik dus nergens iets staan over een keurmerk, vandaar hier de vraag

5

Re: Chinees materiaal

Ik denk dat in beginsel ze wellicht even goed scoren.
Alleen de duurzaamheid is wel echt anders. Dat geldt ook zo bij motorhelmen.
En dan is goedkoop duurkoop, gooi je weer spullen onnodig vaak weg, ik hou ook daar niet zo van...

6

Re: Chinees materiaal

Waar je ook op moet letten, is of je niet (onwetend of onbedoeld) namaak koopt. De boete hiervoor kan behoorlijk oplopen.

Ontopic. Een vriend heeft zo'n aero-helm van Ali. Ik geloof 50 euro. Heeft er afgelopen jaar alle wedstrijden mee gedaan zonder enige vorm van controle op stickers e.d. Wel allemaal recreanten-wedstrijden. Soms ook met een 'pro'  wedstrijd die simultaan gehouden werd.

7

Re: Chinees materiaal

wilagro schreef:

Er is wel eens een test geweest waarbij juist de goedkope helmen als veiliger werden beoordeeld ten opzichte van de dure exemplaren.
Als er dus wel een keurmerk op zit hoeven ze zeker niet onder te doen qua veiligheid. Alleen zie ik dus nergens iets staan over een keurmerk, vandaar hier de vraag

EG gekeurde helmen kan je inderdaad zo goedkoop nemen als je wilt, enige verschil is merknaam, draaggemak en aerodynamica. Qua veiligheid zou het niet uit moeten maken.

Ik betwijfel of dat ook zo is met die helmen van Ali. Lijkt me niet iets om mee te gokken.

8

Re: Chinees materiaal

Even verder gekeken, en er wordt gewoon een CE keurmerk aangegeven. Denk dat ik toch binnenkort maar eens een gokje neem. Voor €30 zie ik wel wat ik dan binnenkrijg.

9

Re: Chinees materiaal

CE of CE?

CE kan ook staan voor China Export, logo is bijna identiek.