1

Onderwerp: CSS test

Gisteren mn eerste CSS test gedaan.

Ik wilde vooral niet te hard van start gaan dus bij beide afstanden de 2e helft versneld.
Achteraf had de 400m nog sneller gekund denk ik.
Nu ermee gaan trainen, ben heel benieuwd! Ik hoor er veel positieve verhalen over.
Ik sta ook wel achter het idee, immers van hardlopen in je lage zones ga je uiteindelijk ook sneller lopen, dus lijkt me dat dit voor het zwemmen ook zo geldt.
Over 2 maanden maar weer eens testen en dan zien wat de verschillen zijn.

Wie werkt hier nog meer mee en wat zijn je bevindingen?

2

Re: CSS test

Heb regelmatig zo'n test gedaan. Maar de trainingen die daarop gebaseerd zijn zijn niet echt met hardlopen in lage zones te vergelijken.
Een set van 15x100m met 10 sec recovery op je CSS snelheid zwemmen (of 10x 200m met 20 sec recovery) is zwaar! De eerste paar voelen makkelijk, maar uiteindelijk ga je toch goed kapot. Iets wat (bij mij iig) niet gebeurd bij het lopen in lage zones.
Maar wel erg nuttig om je CSS te weten. Combineer dat met een finis tempo trainer en je kunt behoorlijk gericht trainen.

3

Re: CSS test

Ik ga binnenkort eens zo'n 20x100m training doen.
Ik dacht alleen dat de recovery dan gelijk stond aan 1 piep/baan? (Dat is bij mij geen 20sec, maar bij jou wellicht wel). Ik ben benieuwd!

We moeten nu op de vereniging soms al meer in zones zwemmen, wel zo handig dat ik nu weet wat dat voor mij persoonlijk inhoud ipv dat ik meezwem met de meute in de baan.

4

Re: CSS test

Die tempo trainer is eigenlijk een metronoom en pas je aan aan je slagfrequentie. Dus elke piep zijn 2 slagen.

5

Re: CSS test

ronnyke schreef:

Die tempo trainer is eigenlijk een metronoom en pas je aan aan je slagfrequentie. Dus elke piep zijn 2 slagen.

Niet per see, hangt er vanaf hoe je hem instelt, er zijn meerdere modi.
Je kunt hem ook instellen dat hij piept als jij aan het einde van een baan hoort te zijn volgens je instellingen.
Dan is je rust dus 1 piep oftewel de tijd die je zou zwemmen over 1 baan.

6

Re: CSS test

Inderdaad, er zijn 2 modi, en beiden heel handig.
Je kunt dus of kiezen voor een piep elke slag (of 2 slagen) om te trainen of testen wat voor jou een goede slagfrequentie is (dan stel je het aantal pieps per minuut in). Welke frequentie kun je goed volhouden, en wat zijn je snelheden bij elke frequentie. Komen soms goede aanwijzingen uit.
Ook kun je instellen dat er een piep per zoveel secondes gegeven wordt, die gebruik je dan voor elk keerpunt. Zo zorg je dat je niet te snel start, en later wel hard werkt om op tijd weer te kunnen keren.
Aan het einde van een set neem ik een aantal secondes rust en die lees ik af van de zwembadklok, maar kan inderdaad ook via de tempotrainer, alleen komt hij dan nogal plotseling soms. In de praktijk maakt het niet zoveel uit (20 seconden op de klok of 22/23 op de tempo trainer).
Veel plezier met trainen hiermee!

7

Re: CSS test

Ik heb met mijne een 2 tal keer gezwommen en vond het niet zo mijn ding.

8

Re: CSS test

Ik vond het wel een handig ding, maar bij mij is nu de tweede al stuk, allebei binnen een paar maanden, dus ik doe het niet meer, ik kijk wel op de klok. Ik gebruikte 'm het meest als timer inderdaad, en bij een CSS-training timet-ie dan ook je rust, ja.

Maar zeker: trainen op CSS is geen rustige duurtraining. Dat voelt hooguit aan het begin zo, van 15X100.

Louise

Weblog over hoe ik op m'n 50e Ironman werd: http://www.delftweg9.nl/triathlon/

9

Re: CSS test

Aangezien ik de techniek nog niet zo goed beheers van het zwemmen doe ik ze ook op de klok ipv die tempotrainer. Zo had ik overlaatst een training van 3x 10x50m en op de minuut vertrekken met tussen elk blokje 1min rust en dat vond ik al vrij pittig om eerlijk te zijn.

10

Re: CSS test

Ik heb ook geen tempo trainer hoor.
Dus ga op de klok zwemmen.
Gek genoeg kan ik dat best nauwkeurig. Laat me zo 4x100m zwemmen en t scheelt misschien 1 a 2 sec onderling...

11

Re: CSS test

CSS is ook ongeveer een inschatting van je 1000 m wedstrijdtempo, dus dat is inderdaad flink doorzwemmen, al lijkt dat de eerste baantjes niet zo. Niet teveel rust nemen ook.

Ik gebruik de tempotrainer eigenlijk alleen voor slagfrequentie; tijden kijk ik wel op de klok of horloge.

12

Re: CSS test

Voor je rust tijden is zo'n tempotrainer niet zo belangrijk, maar als je sets van 200m of langer op een constant tempo wilt zwemmen heb ik wel veel profijt van anders ga ik te hard van start en stort ik in op een gegeven moment.

13

Re: CSS test

Vandaag weer een CSS test bij mezelf gedaan, en ondanks dat mn trainingen wel aangeven dat ik makkelijk sneller zwem dan een jaar geleden, kwam dit niet uit de test.

Mijn probleem is dat ik niet goed kan inschatten hoe snel ik van start moet gaan om mezelf volledig leeg te zwemmen.
Ik ben dus te voorzichtig.
Iemand die de gouden tip heeft voor mij? smile

14

Re: CSS test

Je horloge of tempo trainer je gehoopte tempo aan laten geven.
Ik vind het ook altijd superlastig om in te schatten. De eerste 100m voelen altijd makkelijk, maar zijn vaak langzamer dan een 100m voluit op het einde van een training.
Maar als je niet helemaal kapot was zou ik volgende keer een training op je CSS training gebaseerd doen, maar dan een tijd nemen die 1-2 sec per 100m sneller is. Bijvoorbeeld 20x 100m met 10 sec rust. Naar mijn ervaring voelen de eerste 5-10x in zo'n set redelijk makkelijk, maar zijn de laatste 5 altijd zwaar.

15

Re: CSS test

Hedcandy schreef:

Vandaag weer een CSS test bij mezelf gedaan, en ondanks dat mn trainingen wel aangeven dat ik makkelijk sneller zwem dan een jaar geleden, kwam dit niet uit de test.

Mijn probleem is dat ik niet goed kan inschatten hoe snel ik van start moet gaan om mezelf volledig leeg te zwemmen.
Ik ben dus te voorzichtig.
Iemand die de gouden tip heeft voor mij? smile

Wat is je trainingsdoel als je jezelf volledig wilt 'leegzwemmen'? Weerstandsvermogen verbeteren, snelheid, conditie?

Unlock your potential, be your best!

16

Re: CSS test

Bij een test waarbij je 400m max en daarna 200m max doet, is het toch handig alsje daarna niet nog het idee hebt dat je nog over hebt?

17

Re: CSS test

Ik vond zo'n css test altijd jammer van een training.

Op de club deden we die vaak. Ik vond de resultaten van de css test slecht terugkomen bij wedstrijden.

Ik zwom gewoon wekelijks de 20 - 40x100 training op 10-15sec rust. Dan weet je je css tot op de seconde precies en hoef je geen training te verprutsen met die rare test.

Trouwens, ook een dag na de css test voluit zwom ik altijd waardeloos. Dus die test gooide 2 dagen training weg. Tikt toch aan als je die test meerdere keren per jaar doet!

18

Re: CSS test

thijs schreef:

Ik zwom gewoon wekelijks de 20 - 40x100 training op 10-15sec rust.

En dan op het tempo dat je maximaal en constant kan volhouden?

Is natuurlijk ook gewoon een test big_smile Maar wel eentje die dan inderdaad beter in je trainingen past.

19

Re: CSS test

Als je zo vaak CSS sets zwemt dan lijkt me inderdaad niet dat die tests nodig zijn, dan pas je gewoon je CSS tijden aan op basis van die trainingen. Lukt een set redelijk makkelijk, dan doe je de volgende keer 1-2 sec per 100m sneller.

20

Re: CSS test

Vandaag de eerste training gedaan die staat op de site van zwemanalyse, die je kunt doen om je CSS te verbeteren.
Het was 10x100m*  met ongeveer 30sec rust ertussen.
Volgens de theorie zou ik 3 sec onder mn huidige css moeten zwemmen, maar de eerste keer zat ik er al dik 5 onder. Dit kon ik blijven volhouden dus heb ze alle 10 zo gedaan.
Fijn gevoel!!
(En het bevestigd ook mn gevoel dat ik met mn laatste CSS test niet alles uit de kan heb gehaald).
Ik ben benieuwd of het volgen van hun opbouw mn snelheid ook daadwerkelijk verbeterd.

*daarna uiteraard nog verder getraind, anders was het wel erg kort smile

21

Re: CSS test

LindaRotterdam schreef:
thijs schreef:

Ik zwom gewoon wekelijks de 20 - 40x100 training op 10-15sec rust.

En dan op het tempo dat je maximaal en constant kan volhouden?

Is natuurlijk ook gewoon een test big_smile Maar wel eentje die dan inderdaad beter in je trainingen past.

Ik vond het beste passen bij een triathlon race om een tempo te kiezen dat de laatste kwart van de training net niet meer vol te houden was. De moeilijkheid van triathlon zwemmen is dat het compleet anders ingedeeld wordt dan een hardlooprace, de meeste open water zwemwedstrijden of tijdrijden op de fiets. Het is maximaal beginnen de eerste 5-10 minuten en dan is het harken naar het einde. Kijk maar eens naar tussentijden als het zwemmen uit meerdere rondjes bestaat. 1-1,5min/km vertragen is zelfs in een kopgroep de norm. Naar mijn mening moet je dat geregeld trainen.

22 Laatst bewerkt door Louise (01-05-19 09:45:43)

Re: CSS test

Over de snelle eerste helft zwemmen gaat het toevallig ook net even in de huidige aflevering van Sportgericht, artikel over pacing (verder niet bijster interessant). Maar dat gaat over OD's bij de top: stayerwedstrijden. Die hebben er alle belang bij om in de zwem-kopgroep te komen zodat ze ook in de fiets-kopgroep zitten. En over heel erg goede zwemmers - en dat ben jij kennelijk ook, thijs, als je 40X100 zwemt in een training - heb jij het ook over stayerwedstrijden?

Voor de mindere goden (en dus niet-stayerwedstrijden) is vlak zwemmen (= ongeveer op CSS) toch nog steeds de meest effectieve strategie, of hooguit even versnellen als je daarvoor vervolgens achter iemand kunt draften, maar dat is minder planbaar dan de strijd om de kopgroep. En voor mindere zwemmers is veel trainen op 'afbrandtempo' te zwaar, al is het alleen maar omdat je dan techniek verliest.

@Hedcandy - sowieso lastig dat een CSS-test een momentopname is -  ik zit met het omgekeerde, ik had bij m'n meest recente CSS-test een uitschieter, en nu dus de frustratie dat ik dat tempo in trainingen niet haal. Momentopname geldt voor elke test natuurlijk, maar de fluctuaties zijn bij zwemmen groot - groter dan bij de andere sporten, bij mij, dus de vorm van de dag en/of de omstandigheden in het zwembad.

Louise

Weblog over hoe ik op m'n 50e Ironman werd: http://www.delftweg9.nl/triathlon/

23

Re: CSS test

Vandaag ook m'n eerste CSS test gedaan. Ik ben geen geoefende zwemmer dus ik heb nog heel veel te winnen op dit gebied.  400m in 2:34/100m en 200 in 2:38/100m. Voel me nog niet echt comfortabel om (voor mij) zo'n lange afstand voluit te zwemmen. Wel tevreden dat ik 1900m achter elkaar (kleine tussenpauzes) heb kunnen zwemmen.