1

Onderwerp: Voeding tijdens een IM70.3

Goedenavond,

ik zal aankomende zomer mijn eerste IM70.3 doen en vroeg mij af wat jullie allemaal bij een IM70.3 eten/drinken tijdens het fietsen en lopen? Ik ga tijdens het lopen in ieder geval 2 a 3 gelletjes van SIS nemen. Tijdens het fietsen weet ik het nog niet precies. Wat raden jullie aan?

2

Re: Voeding tijdens een IM70.3

Tijdens het fietsen neem ik elk kwartier een stukje energie reep, bij elkaar 1-1,5 reep per uur. Verder electrolyte drank en water tijdens het fietsen. Bij het lopen elk half uur ongeveer een gel en water bij de aid stations (meestal doe ik de gel vlak voor een aid station en dan dus gelijk erna water). Mogelijk dat ik in 2e helft lopen over ga naar platte cola als ik denk dat nodig te hebben.
Voeding probeer ik ook te trainen met wat lange en intensievere trainingen. Bijvoorbeeld 3u fietsen waarvan laatste 2 (bijna) op wedstrijd intensiteit en daarna 15k lopen waarvan eerste 10k op wedstrijd intensiteit. En tijdens zo'n training dus het voedingsplan testen.

3 Laatst bewerkt door elderenbosch (22-04-18 21:46:26)

Re: Voeding tijdens een IM70.3

Tijdens het fietsen 3 gels per uur en dan drink ik er vooral water bij. Ongeveer 1 bidon per uur. Ook tijdens lopen 3 gels per uur met af en toe sportdrank af en toe water. Zo kom je aan ongeveer 75 gram koolhydraten per uur. De meeste mensen hebben 60-90 gram per uur nodig. Moet je voor jezelf een beetje testen. Cola neem ik eigenlijk niet. In hele ironmans alleen in de laatste paar kilometers wel eens gedaan omdat ik dan echt gels zat ben wink

4

Re: Voeding tijdens een IM70.3

Ik tijdens het fietsen 500ml isotone sportdrank en 1 gel per uur als het warmer is ook nog water tussendoor. Bij het lopen gewoon zoveel mogelijk proberen drinken van wat men aangeeft en ook 2 a3 gellekes. Ook zorg ik ervoor dat ik iets zoutigs bijheb.

5

Re: Voeding tijdens een IM70.3

Test vooral ook uit wat werkt voor je, ik kan zelf bijvoorbeeld niet tegen vast voedsel. Op de fiets pakte ik ieder half uur een gelletje en een bidon water per uur. Met hardlopen heb ik vaak hetzelfde plan, maar omdat ik de gelletjes dan beu ben ga ik vaak over op de sportdrank van de organisatie met 2 of 3 gelletjes over de hele loopafstand. Wel eerst uitproberen of je de drank die de organizatie schenkt ook kan verdragen. Cola is ook lekker bij het lopen, maar dan moet voor mij persoonlijk wel echt alle prik eruit zijn.

6

Re: Voeding tijdens een IM70.3

De combinatie gel + sportdrank is hypertoon (relatief te veel koolhydraten t.o.v. water), daar droog je van uit. Bij gel drink je beter water. Uitproberen wat de organisatie verschaft is ook belangrijk, ja, en de samenstelling nagaan. Let daarbij ook op zout(-en), in gel zitten die vaak niet, sportdranken verschillen erin en je hebt ze wel nodig, zeker bij hitte. En verder inderdaad van alles uitproberen, in trainingen en wedstrijden, hoeveel van wat je weg kan krijgen wat het beste bevalt.

Ik ben niet zo'n gel-fan, dus zo lang als ik vast voedsel weg kan werken (op de fiets dus) heeft dat mijn voorkeur. Ik heb (alweer drie jaar geleden, de tijd vliegt) mijn voedingsplan voor een halve en een 111 op mijn blog gezet.

Louise

Weblog over hoe ik op m'n 50e Ironman werd: http://www.delftweg9.nl/triathlon/

7

Re: Voeding tijdens een IM70.3

Ik eet ook zo lang mogelijk repen op de fiets, afgewisseld met sportdrank om het vocht aan te vullen.
Bij het lopen redde ik het met 3 gels.
Vlak voor de start van de wedstrijd neem ik een powershot, daar red ik t zwemmen wel op.
Bij het fietsen gelijk beginnen met aanvullen...

Tip: mocht je last krijgen van je maag, neem dan n slok cola. Dat werkte bij mij echt super...wilde dat ik het gelijk had gedaan toch ik last kreeg maar wist toen nog niet dat t zo zou helpen.