1

Onderwerp: Suunto Spartan vs. 9?

Zijn hier nog Suunto-gebruikers die een beetje up-to-date zijn met de modellen voor triathlon (vraag ik maar even, omdat het bijna alleen maar over Garmin gaat verder)?

Vanwege zeer onfortuinlijke omstandigheden (inbraak) zijn mijn man en ik allebei halsoverkop op zoek naar een nieuw sporthorloge - allebei onze Suunto's zijn gister gejat (3 en 5 jaar oud, marktwaarde 0 maar voor ons heel vervelend). Wij blijven Suunto trouw. Ik heb al snel gekeken naar het aanbod, de prijzen en DC Rainmaker en denk dat ik aan een Spartan genoeg te hebben (deze) en dat scheelt een paar honderd euro. Maar ik ben dus wel benieuwd naar eventuele ervaringen.

Wat er verder weg is, is te overzien, maar er zat één ding bij met voor mij grote emotionele waarde: de rugzak van mijn Ironman. Die gebruikte ik als zwemtas en die stond voor het grijpen. De zwemspullen zijn eruit gegooid, de dief heeft de tas gebruikt als draagtas. Dat is duidelijk zichtbaar op de beelden - onze buren hebben een bewakingscamera, en daarop zie je hem dus lopen met mijn dierbare tas op z'n rug.... Ik ga de Ironman-organisatie mailen om te vragen of ze nog wat voor me kunnen betekenen.

Verder is er contant geld weg en camera's en is het raam in de achterdeur stuk, en is het een boel gedoe. Ook nog benieuwd natuurlijk wat we van de verzekering terugkrijgen.

Louise

2

Re: Suunto Spartan vs. 9?

He verdorie, waarom kunnen mensen niet van andermans spullen afblijven.
Vooral de emotionele schade lijkt me groot en het idee dat iemand door je privé bezittingen heeft lopen struinen.
En dat waarschijnlijk voor een paar tientjes handel...

3

Re: Suunto Spartan vs. 9?

He getver zeg, klote zoiets.
Hopelijk voel je je nog wel op je gemak in je eigen huis...

4

Re: Suunto Spartan vs. 9?

Knoop inmiddels al doorgehakt, na nog wat googlen enzo. Ieder de andere kant op: Henk heeft een Suunto 9 besteld, ik een Spartan. Beetje haast gemaakt, sporten zonder horloge is echt niks - zo ontdek je maar weer eens hoe afhankelijk je bent van de gadgets wink

Hedcandy schreef:

Hopelijk voel je je nog wel op je gemak in je eigen huis...

Ja, dat valt nog wel mee, daar heb ik geen last van, hooguit is het ietsje spannend om weer allebei weg te zijn. Ik vind het vooral heel veel gedoe, allemaal van dat regelwerk waar je niet op zit te wachten, vandaag van glasscherven opruimen en thuis moeten zijn voor de technische recherche tot DC Rainmaker uitpluizen vanwege een nieuw horloge. Ik had ook nog bezoek maar ben aan niks anders toegekomen, en m'n hoofd loopt bij vlagen nogal om. We gaan zo nog wel even zwemmen.

Dus:

Arnoutdv schreef:

He verdorie, waarom kunnen mensen niet van andermans spullen afblijven.

Nou, zeg dat wel!

Louise

5

Re: Suunto Spartan vs. 9?

Heel naar zo'n inbraak. Inderdaad allemaal gedoe wat je erbij krijgt. Gelukkig zijn er niet meer dingen met emotionele waarde meegenomen. Heb via fb al contact met Hans gehad. Hopelijk kan de IronMan organisatie iets voor je betekenen.

6

Re: Suunto Spartan vs. 9?

Ah, dat was jij inderdaad, via fb, dat dacht ik al, leuk! Ik heb de organisatie gemaild inderdaad, even afwachten, en je hoort ervan.

Louise

7

Re: Suunto Spartan vs. 9?

Onze Suunto's zijn net aangekomen, en al was het tegen wil en dank, ik ben nu stiekem wel een beetje blij met m'n nieuwe horloge. Maar over 'gedoe' gesproken: we zijn allebei al anderhalf uur bezig met de instellingen en 'm te laten doen wat we willen. Zometeen stukje hardlopen om 'm uit te proberen.

We ontdekken ook nog steeds dingen die gestolen zijn, soms ook maffe: van Henk één paar schoenen.

Louise

8 Laatst bewerkt door Louise (23-07-18 17:21:13)

Re: Suunto Spartan vs. 9?

Ik heb inmiddels bericht van Ironman Vichy: ze hebben geen tassen meer uit 2016, maar  ik kan er wel een van 2018 krijgen. Daar ben ik heel blij mee!

Ik heb ondertussen wel ook de schurft van het gepiel met het nieuwe horloge, want het lukt niet om m'n (anderhalve week oude) vermogensmeter te calibreren en hij meet (dus?) vermogens waar Tom Dumoulin jaloers op zou zijn.  Met Henks horloge idem dito, maar met de oude Suunto was het probleemloos. Dat was Ant+, nu Bluetooth, misschien maakt dat uit? Morgen maar eens naar TriPro bellen of ze raad weten.

Het kost allemaal nog steeds erg veel tijd en ruimte in mijn hoofd!

Louise

9

Re: Suunto Spartan vs. 9?

Das is wel lief van de Ironman organizatie! Maar wel vervelend natuurlijk, zo'n inbraak. Zeker als ze dingen meenemen die voor jou (emotioneel) veel waard zijn en voor hen helemaal niets. Succes nog met de bureaucratische afhandeling!

10

Re: Suunto Spartan vs. 9?

Louise schreef:

Ik heb inmiddels bericht van Ironman Vichy: ze hebben geen tassen meer uit 2016, maar  ik kan er wel een van 2018 krijgen. Daar ben ik heel blij mee!
Louise

Dat is echt super van de organisatie .

11

Re: Suunto Spartan vs. 9?

Ik ben inmiddels contact met TriPro voor de Powertap en met de Suunto-importeur verder, plus een topic op het Fietsforum, maar nog steeds geen soelaas - geen goed contact tussen horloge en vermogensmeter. Er is nog een beetje hoop: de beide 'handelaren' zijn nog bezig, en ik ben op zoek naar iemand met een iPhone om te proberen of ik via de Powertap-app (die er alleen voor iPhone is) iets kan bewerkstelligen.

Maar inmiddels is het gedoe met het horloge+vermogensmeter wel helemaal symbool geworden voor de post-inbraak-frustratie!

Louise

12

Re: Suunto Spartan vs. 9?

Ik ben er ondertussen achter dat er inderdaad een compatibiliteitsprobleem tussen de Suunto Spartan Trainer (plus een paar andere Suunto's met bluetooth, althans in onze ervaring) en de Powertap P1 S. Ze zijn compatibel in de zin van: ze maken wel contact, maar de waarden zijn niet goed en calibreren lukt ook niet.

Ik ben er vorige week speciaal voor langs Tripro gegaan, en daar kwam Jeroen al tot de conclusie, en inmiddels is het ook bevestigd door Suunto, via de importeur. Suunto is bezig met een fix, maar weet niet hoe lang dat gaat duren.

Ben ik mooi mee in de aap gelogeerd dus. Ik kan het horloge nog net terugsturen, dat ga ik doen, maar dan moet ik dus wel een (duurdere) Garmin gaan kopen en afscheid nemen van Suunto/Movescount (m'n web-logboek).

Maar wel blij dat het nu helder is, het was een hele zoektocht.

Louise

13

Re: Suunto Spartan vs. 9?

Wat een gedoe zeg!
En toch wel jammer dat je niet kunt blijven bij het merk wat je graag wilde.

Welke Garmin wordt t?

14

Re: Suunto Spartan vs. 9?

In principe de 935, die doet in elk geval alles wat ik wil. Of misschien toch nog een ander merk: TriPro verkoopt ook een Coros sporthorloge, die zou 't ook moeten doen en het scheelt nogal in de prijs. Maar daar weet ik verder niks van, moet ik me komende week nog in gaan verdiepen.

Louise

15

Re: Suunto Spartan vs. 9?

Louise schreef:

In principe de 935, die doet in elk geval alles wat ik wil. Of misschien toch nog een ander merk: TriPro verkoopt ook een Coros sporthorloge, die zou 't ook moeten doen en het scheelt nogal in de prijs. Maar daar weet ik verder niks van, moet ik me komende week nog in gaan verdiepen.

Louise

Ik heb de 935, nu bijna een jaar in gebruik. Ben er erg tevreden over, maar had ook geen fatsoenlijk vergelijkingsmateriaal :-)
Ik vond het ook vreselijk duur, maar zeker geen spijt van.

16

Re: Suunto Spartan vs. 9?

Louise schreef:

In principe de 935, die doet in elk geval alles wat ik wil. Of misschien toch nog een ander merk: TriPro verkoopt ook een Coros sporthorloge, die zou 't ook moeten doen en het scheelt nogal in de prijs. Maar daar weet ik verder niks van, moet ik me komende week nog in gaan verdiepen.

Louise

Ook hier een tevreden 935 gebruiker.

Je moet sneller dan de klos zijn.

17

Re: Suunto Spartan vs. 9?

En je kunt je movescount gegevens vast wel via een tool als tapirik importeren in Garmin Connect of een andere tool...

triathlon is 3x leuker!

18

Re: Suunto Spartan vs. 9?

Toevallig vandaag iemand lang gesproken over de Coros. Die was over het algemeen tevreden, alleen niet over het registreren bij het open water zwemmen.
Daar klopte niets van zei hij...

Geen idee hoe de ervaringen van anderen hiermee zijn, wellicht fijn om er meer te horen?

19

Re: Suunto Spartan vs. 9?

Denk ook aan de opvolger van de V800.
Die komt pas rond oktober, dus je zou dan wel iets moeten hebben ter overbrugging.
Aangezien je zo'n horloge normaal voor lange tijd koopt, misschien toch de overweging waard.
Ik heb van de Run2day bij ons gehoord dat de V800 opvolger wel een hele stap vooruit is, met bijv. medspec hartslagmeting op de pols.

20

Re: Suunto Spartan vs. 9?

HansH schreef:

En je kunt je movescount gegevens vast wel via een tool als tapirik importeren in Garmin Connect of een andere tool...

Kan dat? Daar weet ik niks van, en dat zou wel fijn zijn, want een van de dingen die ik het jammerste vind van de 'merkswitch' is de breuk in m'n logboek.

En over dat 'normaal voor een lange tijd' - dat is waarom ik niet zo'n Garmin-fan ben. Mijn man heeft er een heel aantal versleten die juist niet lang meegingen, en was daarom overgestapt naar Suunto. Zijn gestolen Suunto deed het al 6 jaar probleemloos.

Ik ga me zeker nog in de Coros verdiepen, en uitstellen van de aankoop is ook nog een optie. Ik zou zelfs de Suunto kunnen houden en het een paar maanden met (ongeveer) 220 % van de reële vermogenswaarde doen (want daar komt het op neer) om iets rustiger te kijken wat er komt en wat ik wil (en wat we ondertussen van de verzekering terug hebben gekregen...). Keuzes, keuzes...

Groet,

Louise

21

Re: Suunto Spartan vs. 9?

Met garmin heb ik niet zo'n ervaring, maar daarom schreef ik ook 'normaal' tongue

ik vind de Fenix 5S Saphire wel een tof ding, maar wil even op de V800 opvolger wachten.
Mijn schoonbroer heeft een V800 die hij al 4 jaar gebruikt. En hij traint veel!

22 Laatst bewerkt door Louise (13-08-18 11:00:44)

Re: Suunto Spartan vs. 9?

Oja, over de Suunto Spartan trouwens nog: open water zwemmen is daarbij ook heel slecht: 1,5-2 keer de reële afstand en de GPS-track ziet eruit alsof je stomdronken bent wink  Dat viel me ook tegen, dat een 3,5 jaar nieuwer horloge dat slechter deed dan het oude. Dus zelfs zonder het Powertap-probleem was ik niet helemaal tevreden geweest.

Dank voor het meedenken trouwens!

Louise

23

Re: Suunto Spartan vs. 9?

De kogel is door de kerk: ik heb net de Coros besteld. Het scheelt nogal met de Garmin 935 en volgens Jeroen is-ie eerder beter dan slechter, en de open water GPS even goed. Ik ben erg benieuwd, ook naar de app erbij, dat is een beetje de onzekere factor, maar dat heb ik er wel voor over voor het prijsverschil.

Nou hopen dat-ie gauw geleverd wordt, want de Suunto is een paar dagen terug al retour gegaan en sporten zonder sporthorloge is toch wel heel wezenloos.

Louise

24

Re: Suunto Spartan vs. 9?

Ik ben heel benieuwd hoe hij gaat bevallen!

25

Re: Suunto Spartan vs. 9?

Ja ik ook, heb eindelijk een budgetje bij elkaar voor een horloge en dit ziet er uit als een erg interessante optie, kende het nog niet.