1

Onderwerp: Niet fit, wel sporten?

Tijdens een verkoudheid en keelontsteking sport ik door, bij koorts stop ik. Waar ligt jullie grens?

Wel sport ik dan meer binnen.

2

Re: Niet fit, wel sporten?

Bij verkoudheid en lichte keelpijn sport ik door. Bij lichte spierpijn / niet fit (niet direct sport gerelateerd) pas ik intensiteit aan of sla ik dagje over. Bij koorts en algehele malaise stop ik.

3

Re: Niet fit, wel sporten?

Mijn standaard regel: Niet fit boven de schouders is gewoon/rustig door trainen. Last van iets onder de schouders is rust houden voor mij.

Op alle uitzonderingen na als ik me toch minder goed voel, of juist wat beter en toch besluit wél te trainen. :-)

4

Re: Niet fit, wel sporten?

Koorts sowieso niet. Bij verkoudheid ligt het er aan, voel ik me echt belabberd, maar toch geen koorts dan ga ik ook niet.

Helaas heb ik vaak last van hoofdpijn en migraine en daar ligt de grens al helemaal niet duidelijk. Ik heb medicijnen (triptanen) die meestal helpen en dan ga ik toch, hoewel ik door de medicijnen behoorlijk duf kan zijn. Maar soms slaan ze niet aan en dan kan ik niet anders dan op bed liggen. Meestal moet ik dan ook (veel) overgeven. Als ik geluk heb duurt het een dag. Heb ik pech dan ben ik 3 of 4 dagen out of order.

5

Re: Niet fit, wel sporten?

Geen idee, laatste keer dat ik ziek was sportte ik nog niet. Nu zo'n 4 jaar geleden. Ik stel mezelf voor dat als je ziek bent je wel andere dingen aan je hoofd hebt dan af te wegen of je gaat sporten. Maar nogmaals: geen ervaring op dit punt.

Je moet sneller dan de klos zijn.

6

Re: Niet fit, wel sporten?

Ik zit er middenin, vind het soms lastig. Bij koorts is het duidelijk: niet sporten plus een extra rustdag. Bij symptomen onder de hals ook, al heb ik wel heel gauw verhoogde rusthartslag en daar trek ik me niet altijd wat van aan.

Verder kan het wel, maar laat ik het sterk afhangen van zin en energieniveau en dan gaat andere dingen (vooral werken) voor. En in geval van twijfel maar liever niet - voor een spoedig herstel is rust cruciaal.

Ik ben ziek sinds vrijdag, zwaar verkouden, 't zit vooral rond strottenhoofd/keel maar ook een beetje bovenin. Ik had vrijdagmiddag/-avond lichte koorts, wandelen naar de supermarkt vond ik al heel wat. Zaterdag ook niks gedaan, zondag heel sukkelig gelopen, dat voelde wel lekker. Maandag 'echt' getraind, hardlopen, ging ook goed, beter dan ik had verwacht, voelde me daarna ook beter. Maar gister weer harder aan het hoesten, niet gezwommen (overdag) omdat ik 's avonds een afspraak had en dacht dat ik dan wel door m'n energievoorraad heen zou zijn - en dat was ook zo. Vanochtend proberen hard te lopen maar dat afgebroken uit ademnood en futloosheid. Altijd een lastig stadium, dit, dat duurt bij mij soms heel lang voordat het allemaal slijt, het snot en hoesten, en ik ben het alweer spuugzat!

Groet,

Louise

7

Re: Niet fit, wel sporten?

mcguyver schreef:

Geen idee, laatste keer dat ik ziek was sportte ik nog niet. Nu zo'n 4 jaar geleden. Ik stel mezelf voor dat als je ziek bent je wel andere dingen aan je hoofd hebt dan af te wegen of je gaat sporten. Maar nogmaals: geen ervaring op dit punt.

4 jaar lang niet echt ziek, oké, ben jaloers maar oké.
Maar 4 jaar lang helemaal geen verkoudheidje, ontsteking of infectietje? Wist niet dat dat bestond.

8

Re: Niet fit, wel sporten?

Altijd trainen, geen uitvluchten.

9

Re: Niet fit, wel sporten?

Ik houd dit altijd aan: https://www.smamiddennederland.nl/wp-co … -Check.pdf

Als er geen koorts is en de last alleen boven de nek (keelpijn, oorpijn, neusverkhoudheid) dan sport ik door. Als er koorts is, spierpijn etc dan niet. Meestal begin ik wel weer sneller dan wordt geadviseerd als ik me weer goed voel.

10

Re: Niet fit, wel sporten?

Ziek ben ik ook eigenlijk nooit en ik laat het afhangen van de zin en energie.
Wat overigens ook soms lastig is omdat ik de neiging heb om steeds meer te gaan sporten. Tijdig even rust pakken blijft zoeken.

11

Re: Niet fit, wel sporten?

Toevallig laatst een interessant filmpje hierover zitten kijken.

Komt er op neer dat je vooral je hartslag in de gaten moet houden.

https://youtu.be/pGmJiJ-XA2U

12

Re: Niet fit, wel sporten?

Leuk filmpje inderdaad. Maar iets te simplistisch. Als ik altijd eerst echt helemaal (fully) beter zou moeten zijn na een verkoudheid, zou dat me wel heel veel training kosten, want voordat het laatste snot en hoesten weg is, ben ik zo een paar weken verder. Ik laat het in de praktijk dan toch meer van m'n energieniveau afhangen. Als dat weer normaal is, is sporten ook weer okee.

Louise

13

Re: Niet fit, wel sporten?

Buus schreef:

Maar 4 jaar lang helemaal geen verkoudheidje, ontsteking of infectietje? Wist niet dat dat bestond.

Ja verkouden wel. Maar dan ben ik niet ziek.

Je moet sneller dan de klos zijn.

14

Re: Niet fit, wel sporten?

ronnyke schreef:

Altijd trainen, geen uitvluchten.

Ha ha ha. Helemaal mee eens.

Je moet sneller dan de klos zijn.

15

Re: Niet fit, wel sporten?

MontanaMan schreef:

Ik houd dit altijd aan: https://www.smamiddennederland.nl/wp-co … -Check.pdf

Als er geen koorts is en de last alleen boven de nek (keelpijn, oorpijn, neusverkhoudheid) dan sport ik door. Als er koorts is, spierpijn etc dan niet. Meestal begin ik wel weer sneller dan wordt geadviseerd als ik me weer goed voel.

Thanks, handig artikel !

Echt ziek (man flu, hoofdpijn) heb je volgens mij geen zin / energie om te sporten. Ik in ieder geval niet. Verkouden kan ik nog wel rustig lopen of beetje op de tacx peddelen. Als er verder niets op t spel staat, maakt het mij ook niet uit om even wat minder of niets te doen, behalve me uiteraard te wentelen in zelfmedelijden smile

16

Re: Niet fit, wel sporten?

Buus schreef:
mcguyver schreef:

Geen idee, laatste keer dat ik ziek was sportte ik nog niet. Nu zo'n 4 jaar geleden. Ik stel mezelf voor dat als je ziek bent je wel andere dingen aan je hoofd hebt dan af te wegen of je gaat sporten. Maar nogmaals: geen ervaring op dit punt.

4 jaar lang niet echt ziek, oké, ben jaloers maar oké.
Maar 4 jaar lang helemaal geen verkoudheidje, ontsteking of infectietje? Wist niet dat dat bestond.

Herkenbaar, ook jaren nooit ziek geweest. Op een kleine verkoudheid na. Het laatste jaar, sinds de geboorte van ons zoontje, ineens regelmatiger niet helemaal fit.

17

Re: Niet fit, wel sporten?

Als je ziek bent kan je best opletten dat je jezelf niet slechter ipv beter maakt. Als je lichaam nog herstellende is van ziekte en je gaat het nog verder afbreken door te trainen denk ik niet dat het veel nut heeft.

18

Re: Niet fit, wel sporten?

Verkoudheid kan je ook goed ziek van zijn hé.

Ik train zoveel mogelijk door, maar wel op veel lagere intensiteit. Je kan je energie beter in het herstellen steken. Heb door m'n astma al wat kwetsbaardere longen, en dan blijft het oppassen om ze niet teveel te belasten.

19

Re: Niet fit, wel sporten?

LindaRotterdam schreef:

Verkoudheid kan je ook goed ziek van zijn hé.

Nou, zeg dat wel! Ik heb sinds mijn vorige post niet meer kunnen trainen: hoest, kortademig. Ik hoop de draad deze week weer voorzichtig op te pakken.

Wat ik me sinds vorige week ook nog realiseerde is dat ik verschil maak tussen een verkoudheid die nog 'in wording' is, dus die nog erger wordt en verandert van symptomen, en dus 'op retour', dus duidelijk aan de beterende hand. Bij 'in wording' ben ik veel voorzichtiger met trainen en strenger met de nekcheck dan bij 'op retour', dan vertrouw ik er wel op dat het goed komt. Achteraf gezien had ik vorige week maandag niet moeten gaan hardlopen, want ik dacht toen dat-ie al op z'n retour was, maar toen kwam er nog iets bronchitis-achtigs achteraan. Nouja, pech.

Nog even een vraagje: hoe begrijpen jullie die nekcheck, dus wat is precies 'onder de nek', telt je nek/hals daarin mee of niet? Ik heb 'm altijd zo begrepen dat je nek/hals zelf bij 'erboven' hoort, dus dat 'onder de nek' wil zeggen zo ongeveer vanaf je schouders naar beneden. Maar ik zag 'm toevallig donderdag uitgelegd worden door iemand die er een gebaar bij maakte dat het meer was vanaf je kin naar beneden, dus dat nek/hals bij 'onder de nek' horen. Voor keelpijn, stem kwijt, hoest vanuit je keel maakt dat precies uit natuurlijk.

Louise

20

Re: Niet fit, wel sporten?

Als ik hoest waarbij een boel troep naar boven komt, dan is dat voor mij 'onder de nek'. Het komt vaak uit de keel, boven de schouders, maar uiteindelijk komt het uit de longen, dus daar is iets mis. Keelpijn die hoog in de keel zit, en waarbij ik niet echt hoef te hoesten, of een beetje een kriebelhoest waarbij er niks meekomt, dan is voor mij de nekcheck ok. Uiteraard telt het hele gevoel van het lijf ook mee. Maar ik heb ook wel eens dat ik aan het snotteren ben, me niet echt top voel, en dan toch ga lopen, dat ik me na het lopen een stuk beter voel en de luchtwegen weer open zijn.

21

Re: Niet fit, wel sporten?

MontanaMan schreef:

Als ik hoest waarbij een boel troep naar boven komt, dan is dat voor mij 'onder de nek'. Het komt vaak uit de keel, boven de schouders, maar uiteindelijk komt het uit de longen, dus daar is iets mis. Keelpijn die hoog in de keel zit, en waarbij ik niet echt hoef te hoesten, of een beetje een kriebelhoest waarbij er niks meekomt, dan is voor mij de nekcheck ok.

Ja, precies, zo begrijp ik 'm ook.

MontanaMan schreef:

Maar ik heb ook wel eens dat ik aan het snotteren ben, me niet echt top voel, en dan toch ga lopen, dat ik me na het lopen een stuk beter voel en de luchtwegen weer open zijn.

Ja, dat herken ik ook. Buiten zijn kan erg lekker zijn (alleen liever bij iets zachter weer dan nu, brrr…), en het bloed weer laten stromen ook!

Louise

22

Re: Niet fit, wel sporten?

En als je het over de duivel hebt. Gistermiddag begon het snotteren, vannacht vaak wakker geworden van het niezen (nooit eerder gehad) en vandaag zou ik de nek check doorkomen, maar voelde me belabberd --> niet trainen dus. Hopelijk is het een korte verkoudheid.

23 Laatst bewerkt door Louise (20-11-18 19:35:45)

Re: Niet fit, wel sporten?

Urgh, dit onderwerp is toch niet besmettelijk? wink Beterschap gewenst!

24 Laatst bewerkt door TumTumTum (27-11-18 18:17:04)

Re: Niet fit, wel sporten?

Tja, ontzettend moeilijk.

Bij koorts en pijn, lig ik in bed.
Bij malaise in je borst/ingewanden gebied...misschien bij koortsvrij een stuk wandelen.
Bij verkoudheid, als ik niet te duf ben, dan wel hardlopen of fietsen. Als ik snotverkouden ben vind ik zwemmen niet heel fijn.

Met gekneusde ribben na een ongeval ben ik tijdje geleden juist wel zo snel mogelijk gaan zwemmen, om die spieren te bewegen. Ik gebruikte wel een drijfplankje en heb een paar keer in het warme bad van de 55 plussers liggen revalideren. Ik denk dat dat wel heeft gezorgd voor snel herstel, maar het was wel zwaar.

Ik vind het erg moeilijk, nog steeds, om goed te beoordelen of sporten het erger maakt, je lichaam heeft namelijk ook energie nodig voor herstel van de ziekte. Of dat het bewegen en buiten komen juist herstel bevorderd. Meestal doe ik het instinctief wel goed maar soms gaat het toch wel fout en dat bekoop je dan weer met dat het allemaal nog langer duurt of erger word. Zo heb ik een paar jaar geleden eens met een longontsteking een fietstocht gemaakt omdat ik gewoon niet door had dat ik zo ziek was.

Over het algemeen is het wel zo dat als ik me volgens de theorie (nekcheck of hoe je het noemt) goed genoeg zou moeten voelen maar ik voel me belabberd...dan blijf ik lekker thuis. Kennelijk wil mijn lijf dan rust.

Volgens mij bedoelen ze met boven de nek; keelpijn, snotteren, hoofdpijn. Onder de nek; hoesten vanuit de longen, ontstoken bronchiën, dat werk. Grofweg het verschil tussen een neusverkoudheid of een griep/bronchitis.

25

Re: Niet fit, wel sporten?

Zwemmen met gekneusde ribben? Dat was bij mij zo'n beetje het laatste wat ik weer kon doen toen ik mn ribben kneusde/brak. De twee dingen die ik nog later kon doen zonder pijn waren op mijn buik slapen en 's ochtends opstaan.

Die verkoudheid leek donderdag goed onder controle en vrijdag weg. Vrijdag naar NL gekomen, zaterdag hardgelopen wat langer werd dan gepland aangezien ik de weg niet kende. Daarna zaterdag en zondag hele lange dagen gehad, maandag weer terug gereisd en dat heeft er allemaal wel ingehakt. Zit nu met een lekker diepe hoest vanuit de borst en voel me lamlendig.