1

Onderwerp: 1/8ste, welke eisen ?

Hallo,

Na een (te) lange tijd van verplichte rust heb ik de sport ontdekt.

Ik was (verplicht) begonnen met zwemmen en ben na een tijd ook beginnen te fietsen.
En om dan toch nog wat extra te doen ook maar met lopen begonnen.

Geen toptijden, maar gewoon blij met het feit dat ik kan/mag sporten heb ik me een heel absurd idee gekregen: de triathlon.

Maar nu even de feiten:

zwemmen: +-25min op 1000 m
lopen: +-30 minuten op 5km
fietsen: +- 20-22 km/u (met een mtb)

Zou dit voldoende zijn om een 1/8 marathon te doen zonder een uur na de voorlaatste te eindigen ?

2

Re: 1/8ste, welke eisen ?

Hallo Nieuweling!

Om te beginnen welkom op dit forum!
Laat je niet afschrikken door de cracks hier; er zijn hier ook wel mindere goden.... (zoals ik...)
Je zwemt / fietst / loopt geen toptijden, maar laat je daar niet door ontmoedigen.
Ik liep m'n eerste 1/8e ook in 1:29. (praktisch onvoorbereid, maar wél vol enthousiasme). En was meteen verkocht!
Als je nu deze tijden doet, heb je nog een mooi aantal maanden voor je liggen om e.e.a. op te krikken; een minuutje of 3 van het lopen, een minuutje of 2 van het zwemmen, en je bent zeker niet als laatste.
Het fietsen is een ander verhaal.... Ik zou toch écht een racefiets kopen / lenen, want hier laat je veel te veel liggen. Je moet toch wel zien boven de 30 gem. te rijden, anders haalt dit onderdeel je klassering wel erg naar beneden. en dat zou jammer zijn!
Maar laat je niet afschrikken door de profi's, met dure fietsjes enzo, ga er gewoon voor, en heb plezier in de sport!!!
Na een aantal keer wil je toch steeds sneller, en ga je je meer verdiepen in de zwemtechniek, schema's en meer van dit soort zaken.

Succes!

3

Re: 1/8ste, welke eisen ?

Helemaal met Concorde eens. Gewoon de eerste keer doen zonder je druk te maken over een eindtijd. Gaan en zien waar het schip strand. En inderdaad gewoon kijken of je van een kennis een racefiets kan lenen voor de eerste keer. Scheelt heel veel in snelheid en het is zonde om gelijk forse investeringen te doen voordat je 100% zeker weet dat je dit echt leuk vind.

Succes en hou ons op de hoogte van je vorderingen.

Bram