1

Onderwerp: Tripakje met mouwen, reglementair OK?

Gekregen als cadeau. Zou dit voor recreatief deelnemen ok zijn? Of toch iets mouwloos aanschaffen.

2 Laatst bewerkt door Mart (01-02-19 19:59:06)

Re: Tripakje met mouwen, reglementair OK?

Ik ben begonnen met een mouwloze trisuit, maar heb tegenwoordig een trisuit met (korte) mouwen (Orca Core). In eerste instantie was voor mij een reden om hier voor te kiezen het feit dat ik zo'n beetje levend verbrand was op mijn schouders bij mij eerste 70.3. Buiten het feit dat ik daar nu natuurlijk geen last meer van heb, vind ik het ook veel prettiger zitten en zelfs wat verkoeling geven. Daarnaast schijnt het iets aerodynamischer te zijn op de fiets, maar dat voordeel is in mijn geval denk ik te verwaarlozen. Al met al zou ik niets anders meer willen.

3

Re: Tripakje met mouwen, reglementair OK?

Zie  https://www.triathlonbond.nl/over-triat … er-regels/ eerste vraag: officieel mag het niet, behalve op lange afstanden als wetsuit ook mag - maar recreatief wordt er niet op gehandhaafd.

Louise

4

Re: Tripakje met mouwen, reglementair OK?

In Belgie is het sinds vorig jaar al toegestaan. Mouwtjes mogen wel niet over de elle boog komen maar tja.....

5

Re: Tripakje met mouwen, reglementair OK?

Ikzelf draag al een 4 tal jaar niks anders meer.

6

Re: Tripakje met mouwen, reglementair OK?

ronnyke schreef:

Ikzelf draag al een 4 tal jaar niks anders meer.

Heb je m ook aan met zwemmen en zit dat lekker onder je wetsuit?

Vond het zelf nogal knellen en weet dat er mensen zijn die m dan half los doen.

7

Re: Tripakje met mouwen, reglementair OK?

Ja heb het gewoon onder mijn wetsuit aan zonder problemen. En gewoon heb ik er ook al mee gezwommen.

8

Re: Tripakje met mouwen, reglementair OK?

Bedankt voor de reacties.
Er zitten redelijke lange mouwen aan maar elleboog is vrij. Broekspijpen net boven de knieen. Aptonia trisuit 500. Nog geen weer geweest om te dragen, nog even geduld hebben.
Ik zal een schaar meenemen om desnoods die mouwen eraf te halen, moesten der moeilijk doen.

9

Re: Tripakje met mouwen, reglementair OK?

Officieel mag het vaak niet. Recreatief ook niet. Ik heb er vorig jaar zes gedaan mét en nooit gezeur over gehad. Ik heb één keer toestemming gevraagd, maar men gaf er geen bal om. Ik doe echter uitsluitend recreatief en eindig vaak net iets buiten de top 10 (dus ik doe niet meer voor de prijzen), dat scheelt wellicht ook.

10

Re: Tripakje met mouwen, reglementair OK?

Officieel mag het niet maar recreatief wordt het gedoogd op de afstanden t/m de OD.
Behalve bij de wedstrijden van de teamcompetie's mogen de pakjes met mouwtjes NIET..

11

Re: Tripakje met mouwen, reglementair OK?

Recreatief en korte afstand blijft het wel. Maar toch maar een mouwloos exemplaartje tegen de zomer erbij kopen. Moet ook nog zien dat ik een 'drafting legale' racefiets heb tegen dan. Oude fiets ombouwen of cheap tweedehands aanschaffen, ben er nog niet uit.

12

Re: Tripakje met mouwen, reglementair OK?

amadeeke schreef:

Recreatief en korte afstand blijft het wel. Maar toch maar een mouwloos exemplaartje tegen de zomer erbij kopen. Moet ook nog zien dat ik een 'drafting legale' racefiets heb tegen dan. Oude fiets ombouwen of cheap tweedehands aanschaffen, ben er nog niet uit.

Ga je een stayer wedstrijd doen dan?

Het belangrijkste is je opzetstuur, dat moet aan bepaalde eisen voldoen bij stayeren.
Evt haal je die eraf en klaar is kees.

13

Re: Tripakje met mouwen, reglementair OK?

In Belgie mag een opzet stuurtje zelfs niet meer in stayer wedstrijden bij Agegroupers.

14

Re: Tripakje met mouwen, reglementair OK?

ronnyke schreef:

In Belgie mag een opzet stuurtje zelfs niet meer in stayer wedstrijden bij Agegroupers.

Dat mocht in Ned al niet en dat snap ik ook wel. Levensgevaarlijk bij een valpartij.
Ik denk trouwens dat dit in geen enkel land mag hoor.

Het enige wat wel mag zijn die korte stuurtjes met een verbindingsstuk aan het uiteinde. Die steken niet uit en fungeren dus ook niet als appelboor bij een evt val.

15

Re: Tripakje met mouwen, reglementair OK?

Ook deze mogen bij ons dus niet meer. Die kleintjes die niet voorbij de remhendels mogen komen mogen sinds 2017 in Belgie dus ook niet meer bij AG de profs mogen er nog wel mee rijden.

16

Re: Tripakje met mouwen, reglementair OK?

ronnyke schreef:

Ook deze mogen bij ons dus niet meer. Die kleintjes die niet voorbij de remhendels mogen komen mogen sinds 2017 in Belgie dus ook niet meer bij AG de profs mogen er nog wel mee rijden.

Aha, eigenlijk best wel raar dat t per land kan verschillen.
Ik weet dat de NTB de ITU regels hanteerd, in Belgie blijkbaar niet.

En Iron Man is sowieso altijd een uitzondering, die heeft zn eigen reglement.

17

Re: Tripakje met mouwen, reglementair OK?

Idd is hetzelfde met die tri suits bij ons zijn mouwtjes toegelaten en in Nederland nog niet overal. Toch hanteren beide landen de regelgeving van het ITU.

18 Laatst bewerkt door denniss (05-03-19 01:13:25)

Re: Tripakje met mouwen, reglementair OK?

Hedcandy schreef:
ronnyke schreef:

Ook deze mogen bij ons dus niet meer. Die kleintjes die niet voorbij de remhendels mogen komen mogen sinds 2017 in Belgie dus ook niet meer bij AG de profs mogen er nog wel mee rijden.

Aha, eigenlijk best wel raar dat t per land kan verschillen.
Ik weet dat de NTB de ITU regels hanteerd, in Belgie blijkbaar niet.

En Iron Man is sowieso altijd een uitzondering, die heeft zn eigen reglement.


ITU regels zeggen dat bij stayerwedstrijden de agegroupers geen opzetstuur mogen hebben. Alleen bij de elite..
Bij de divisie wedstrijden 2-3-4de divisie mag bij een stayerwedstrijd geen opzetstuur.
ere en eerste divisie worden als Elite gezien dus daar mag het wel..

19

Re: Tripakje met mouwen, reglementair OK?

Ga je een stayer wedstrijd doen dan

De meeste 1/8 zullen wel drafting toegelaten zijn? En of een 1/4 deze zomer al gaat lukken om binnen een redelijke tijd te finishen betwijfel ik.
Tuurlijk liever non drafting. ( zoals vroeger in de goeie ouwe tijd, ) Ik voel me ook nooit echt gerust wanneer ik in goep rij.
Niks moet ...

20

Re: Tripakje met mouwen, reglementair OK?

Recreatieve drafting wedstrijd? In Nederland komt dat naar mijn weten niet vaak voor, ook niet op de korte afstand.

21

Re: Tripakje met mouwen, reglementair OK?

Ja... daar heb je wel een punt.
Als ik de belgische site raadpleeg voor stayeren: comp en recrea 2019 samen..
1/8     3 niet toegelaten,  8 toegelaten
1/4.    16 niet toegelaten,  3 toegelaten.

Toch maar naar 1/4 uitkijken.

22

Re: Tripakje met mouwen, reglementair OK?

Buus schreef:

Recreatieve drafting wedstrijd? In Nederland komt dat naar mijn weten niet vaak voor, ook niet op de korte afstand.

Dat lijkt me haast ook niet te doen, je hebt in ieder geval hier afgesloten wegen voor nodig. Qua vergunningen een nachtmerrie. Het zou wel mooi zijn als dat wat meer voor zou komen!

23

Re: Tripakje met mouwen, reglementair OK?

Cootje schreef:
Buus schreef:

Recreatieve drafting wedstrijd? In Nederland komt dat naar mijn weten niet vaak voor, ook niet op de korte afstand.

Dat lijkt me haast ook niet te doen, je hebt in ieder geval hier afgesloten wegen voor nodig. Qua vergunningen een nachtmerrie. Het zou wel mooi zijn als dat wat meer voor zou komen!

Alleen voor de slechte fietsers is dat mooi, haha

Meeste parcoursen zijn sowieso al afgesloten is mijn ervaring, dus stayer/non-stayer maakt geen verschil vwb vergunnningen etc zou ik denken

24

Re: Tripakje met mouwen, reglementair OK?

daveke schreef:
Cootje schreef:
Buus schreef:

Recreatieve drafting wedstrijd? In Nederland komt dat naar mijn weten niet vaak voor, ook niet op de korte afstand.

Dat lijkt me haast ook niet te doen, je hebt in ieder geval hier afgesloten wegen voor nodig. Qua vergunningen een nachtmerrie. Het zou wel mooi zijn als dat wat meer voor zou komen!

Alleen voor de slechte fietsers is dat mooi, haha

Meeste parcoursen zijn sowieso al afgesloten is mijn ervaring, dus stayer/non-stayer maakt geen verschil vwb vergunnningen etc zou ik denken

Vaak gaan de geheel afgesloten parcoursen over (smalle) fietspaden en dergelijke, weet niet of dat verstandig is als je daar hele groepen overheen gaat sturen.
Lijkt me sowieso niet erg veilig om als (beginnend) recreant in groep te racen, we kunnen doorgaans nog geen fatsoenlijke bocht nemen.

25

Re: Tripakje met mouwen, reglementair OK?

Buus schreef:

we kunnen doorgaans nog geen fatsoenlijke bocht nemen.

Haha, ik zit regelmatig in mezelf te grinniken omdat ik weer eens een belachelijk slechte bocht heb gereden. Sturen een zwak punt noemen is bij mij zelfs nog optimistisch...