1 Laatst bewerkt door sanger (21-03-19 18:22:44)

Onderwerp: Beginners wetsuit

Als nieuweling ben ik nu op zoek naar een wetsuit om mijn eerste 1/8e triahtlon te doen, en ik hoop dat er daarna nog meerdere zullen volgen.

Nu is een wetsuit meestal verplicht begreep ik, dus ben ik aan het Googlen gegaan. Ik kwam oa uit bij deze:

https://www.wiggle.nl/orca-trn-thermo-w … ij-wiggle/

https://www.wiggle.nl/dhb-hydron-wetsuit/

Is dat iets of kun je voor dat geld beter voor een tweedehands gaan kijken?

2

Re: Beginners wetsuit

Een paar jaar geleden die TRN gekocht en die bevalt tot nu toe prima.

3

Re: Beginners wetsuit

Ik ben begonnen met die dhb en dat was voor de eerste 2 jaar ook prima.

4

Re: Beginners wetsuit

Ik ben ook benieuwd! Mooie prijs ook, dat heb ik er, op dit moment, wel voor over.

5

Re: Beginners wetsuit

Weet iemand of die DHB ook ergens in Nederland (bij voorkeur ih zuiden) te vinden / krijgen / passen is ?

6

Re: Beginners wetsuit

DHB is het eigen huis/budget merk van Wiggle, volgens mij nergens anders te verkrijgen

7

Re: Beginners wetsuit

Ah thanks. Dat wordt t op de maattabel vertrouwen!

8 Laatst bewerkt door Sandra86 (23-03-19 17:30:16)

Re: Beginners wetsuit

Ik weet niet of er iemand ervaring mee heeft, maar een tijdje terug was ik bij de Decathlon en zag ik dat ze daar ook zwem/tri wetsuits hadden, zoals deze: https://www.decathlon.nl/p/neopreen-wet … gI4z_D_BwE

Die kun je in ieder geval wel passen, en hij is niet duur (voor een wetsuit dan...)

Edit: Ik wil hier wel graag nog even aan toevoegen dat je eigenlijk pas weet of een wetsuit je goed past als je ermee gezwommen hebt, dus als je ooit een duurdere gaat kopen zou ik zeker naar een wetsuit testdag of een winkel met een zwembad gaan. Maar voor een goedkope lijkt me passen beter dan niet passen... (of goede retour service als je 'm online bestelt)

9

Re: Beginners wetsuit

Er zijn toch pashokjes in de decathlon? In iedergeval heb ik de mijne online gekocht. En daarbij de maattabel gevolgd. Past nog steeds goed. En je hebt de link van het herenmodel gepost. Aan je naam te zien wel de goeie bestellen.

Je moet sneller dan de klos zijn.

10

Re: Beginners wetsuit

mcguyver schreef:

En je hebt de link van het herenmodel gepost. Aan je naam te zien wel de goeie bestellen.

Hahaha ik zeg toch nergens dat ik zelf naar een wetsuit op zoek ben wink

11

Re: Beginners wetsuit

Toch even dubbel checken.... Alleen een tri suit is niet voldoende? Daar moet nog een wetsuit overheen?

12

Re: Beginners wetsuit

Ja, vaak moet daar moet een wetsuit overheen.

Wetsuit is verplicht onder de 16 graden op de kortere afstanden, tussen 16 en 22 eigen keuze en boven de 22 mag het niet.

Een goede wetsuit helpt je drijfvermogen en dus gaat het allemaal wat makkelijker. Ik heb overigens die Decathlon wetsuit (vorige model) 3 jaar geleden gekocht. Best ok, maar heb al wel gemerkt dat ik veel beter méér techniek kan trainen omdat wanneer je schoolslag in een wetsuit zwemt het eerder lastiger dan makkelijker gaat.

Heb nu btw de DHB hydron besteld, eens kijken hoe die bevalt.

13

Re: Beginners wetsuit

Mijn advies: doe geen overhaaste aankoop, dat is zonde.

Over die verplichting: in de praktijk is dat niet 'meestal', zelfs helemaal niet zo vaak - veel minder vaak dan een verbod. In een beetje normale zomer is het zwemwater in Nederland meestal echt wel boven de 16 graden. Je wil die Ironman-triathlon in Hoorn gaan doen toch, midden juli? Nou, als er dan een wetsuitverplichtig is, hebben we wel een erg tragische zomer. Vergelijk:  in 11 jaar Vrouwentriathlon (1-3 edities per jaar) is er nog nooit een verplichting geweest (daar is overigens het beleid dat het dan een run-bike-run wordt, om de deelneemsters niet op plotselinge kosten te jagen.)

Daar staat tegenover: water net boven de 16 graden is ook nog akelig koud, hoor! Al is dat heel individueel, en is de kou op een 1/8e snel voorbij. Je zwemt inderdaad makkelijker met een wetsuit, al is dat voordeel op een 1/8e relatief, want het kost ook tijd om het pak uit te trekken. Bovendien moet het dan wel echt goed zitten, want als het bijvoorbeeld iets te ruim is, heb je er weinig voordeel van.

Dus: je zou ook nog even kunnen afwachten en als je het leuk vindt, triathlonnen, voor volgend seizoen in je achterhoofd houden om naar een pasdag te gaan. Mét zwemmen, want je kunt het inderdaad eigenlijk alleen goed uitproberen in het water.

Louise

14

Re: Beginners wetsuit

Ik heb een 2XU V:3 maat M te koop staan. Zwem liever in mijn zone3 en ga er zo nog eentje bij kopen.

15

Re: Beginners wetsuit

Ik heb vorig jaar een sprint in mei en een kwart in september gedaan. Allebei zonder wetsuit en allebei overleefd. Zodra je eenmaal gas aan het geven bent, merk je er al een stuk minder van. Ik zou pas een wetsuit kopen na een paar keer in open water zonder wetsuit gezwommen te hebben.

16

Re: Beginners wetsuit

Persoonlijk heb ik gemerkt dat een wetsuit alleen tijd scheelt als je de borstcrawl beheerst. Beheers je die niet, dan hoef je geen wetsuit aan te schaffen voor de tijdswinst.
Een wetsuit is wel lekker tegen het koude water en zeker ook voor wat extra drijfvermogen. Hierdoor zwem je wel lekkerder en kan je beter aan het fietsen beginnen. Maar voor een 1/8 koos ik er vorig jaar nog voor om zonder wetsuit te zwemmen. Warm water en ik was zonder sneller dan met door de wissel.

17

Re: Beginners wetsuit

Ik heb dus de gemiddelde temperaturen opgezocht van het Ijsselmeer over de laatste jaren en die kwam gemiddeld dus maar uit op 15-17 graden. Uiteraard met uitschieters naar zowel boven als beneden, maar goed.

Het is overigens de bedoeling om borstcrawl te zwemmen, misschien tussendoor een paar slagen schoolslag.

Tip is dus om even af te wachten?

18

Re: Beginners wetsuit

Welke 1/8 triathlon ga je mee doen en wanneer?
15-17 graden voor het "IJsselmeer" is wel heel breed :-)

19

Re: Beginners wetsuit

Dit jaar met de Frysman hebben ze er toch enkele met onderkoeling uit het water moeten halen en dan was het eind Juni.

20 Laatst bewerkt door HansH (27-03-19 17:37:01)

Re: Beginners wetsuit

sanger schreef:

Ik heb dus de gemiddelde temperaturen opgezocht van het Ijsselmeer over de laatste jaren en die kwam gemiddeld dus maar uit op 15-17 graden. Uiteraard met uitschieters naar zowel boven als beneden, maar goed.

Het is overigens de bedoeling om borstcrawl te zwemmen, misschien tussendoor een paar slagen schoolslag.

Tip is dus om even af te wachten?

Ik woon aan de Gouwzee, een stukje IJsselmeer dat iets warmer is, en ik zwem daar meestal tot juni nog liefst in wetsuit hoor. Ik zou gewoon lekker een wetsuit van 100 Euro kopen. smile Val je je geen buil aan.

Je kunt ook naar pasdag gaan, maar ik vermoed zomaar dat de laagste prijs daar een stuk hoger ligt en dat je dan toch weggaat met iets van 400 euro... Ik kan niet in je portemonnee kijken, maar zowel die DHB als die ORCA TRN krijgen op Wiggle goede reviews. Mijn ervaring met maattabellen is ook gewoon goed. Dus ik zou het gewoon doen, ook omdat je moet wennen aan buitenwater zwemmen (je stopt je hoofd in een bruine soep en ziet niets), aan in koud water zwemmen (je krijgt in het begin geen lucht), aan een wetsuit, en aan het aan- en uittrekken. Het water bij Hoorn is beslist kouder dan bij mij in Monnickendam... Ik heb zelf maar 2 keer meegemaakt dat een wetsuit verboden was, in de 12 jaar dat ik triatlons doe, en voor bijna iedere beginnende zwemmer die kan crawlen is een wetsuit een stuk sneller.... Het grootste voordeel van op tijd een wetsuit kopen is dat je veel buitenwater kunt oefenen. Zeker voor een beginner is dat een enorm verschil met een zwembad, en dat gaat je zeker helpen bij een wedstrijd.... Daarnaast voel je je in de wasmachine van de start met een wetsuit een stuk veiliger door het drijfvermogen. Je hoeft niet meteen bang te zijn dat je verzuipt als je een klap of duw krijgt.

triathlon is 3x leuker!

21 Laatst bewerkt door HansH (27-03-19 17:41:32)

Re: Beginners wetsuit

sanger schreef:

Als nieuweling ben ik nu op zoek naar een wetsuit om mijn eerste 1/8e triahtlon te doen, en ik hoop dat er daarna nog meerdere zullen volgen.

Nu is een wetsuit meestal verplicht begreep ik, dus ben ik aan het Googlen gegaan. Ik kwam oa uit bij deze:

https://www.wiggle.nl/orca-trn-thermo-w … ij-wiggle/

https://www.wiggle.nl/dhb-hydron-wetsuit/

Is dat iets of kun je voor dat geld beter voor een tweedehands gaan kijken?

Ik zou alleen een tweedehands overwegen als ie maximaal 3 jaar oud is. Ik heb 10 jaar met mijn Sailfish gedaan, en die toen ingeruild voor een nieuwe, dat scheelde dramatisch (!) in snelheid. Oude wetsuits kunnen wel heel zijn, maar nemen veel water op waardoor ze langzamer worden. Sailfish zelf gaf aan dat ze eigenlijk na 5 jaar vervangen moeten worden om die reden. Als je een tweedehands kan krijgen voor 50€ die ouder is dan 3 jaar zou je het natuurlijk kunnen overwegen....

triathlon is 3x leuker!

22

Re: Beginners wetsuit

Arnoutdv schreef:

Welke 1/8 triathlon ga je mee doen en wanneer?
15-17 graden voor het "IJsselmeer" is wel heel breed :-)

De Ironman West-Friesland. Als ik het goed begrepen heb dan ga je bij de Hoornse Stadschouwburg het Ijsselmeer in.

23

Re: Beginners wetsuit

HansH schreef:
sanger schreef:

Als nieuweling ben ik nu op zoek naar een wetsuit om mijn eerste 1/8e triahtlon te doen, en ik hoop dat er daarna nog meerdere zullen volgen.

Nu is een wetsuit meestal verplicht begreep ik, dus ben ik aan het Googlen gegaan. Ik kwam oa uit bij deze:

https://www.wiggle.nl/orca-trn-thermo-w … ij-wiggle/

https://www.wiggle.nl/dhb-hydron-wetsuit/

Is dat iets of kun je voor dat geld beter voor een tweedehands gaan kijken?

Ik zou alleen een tweedehands overwegen als ie maximaal 3 jaar oud is. Ik heb 10 jaar met mijn Sailfish gedaan, en die toen ingeruild voor een nieuwe, dat scheelde dramatisch (!) in snelheid. Oude wetsuits kunnen wel heel zijn, maar nemen veel water op waardoor ze langzamer worden. Sailfish zelf gaf aan dat ze eigenlijk na 5 jaar vervangen moeten worden om die reden. Als je een tweedehands kan krijgen voor 50€ die ouder is dan 3 jaar zou je het natuurlijk kunnen overwegen....

En hoe zit dat dan met een oud wetsuit ten opzicht van geen wetsuit?
Ik heb nu van iemand een wetsuit geleend, maar dat is inderdaad al meer dan 10 jaar oud...

24

Re: Beginners wetsuit

Met de zomer die we vorig jaar had, heb je echt geen wetsuit nodig. Het was mijn eerste triathlonseizoen en heb 3 1/8e gedaan en 1 sprint. Alleen bij de sprint was het water wat aan de koude kant (18 graden) en was het even schrikken, maar ook dan red je je prima zonder wetsuit.

Ik heb voor dit seizoen wel een wetsuit aangeschaft om al eerder in open water te kunnen trainen en voor de OD die ik ga doen (hopelijk is het water dan niet te warm en mag ik 'm dragen). Ik heb deze: https://www.wiggle.nl/dhb-aeron-wetsuit-voor-dames/ voor een zacht prijsje aangeschaft toen 'ie in de aanbieding was. Heb er nu 1x in het zwembad mee gezwommen. Eerste bevindingen:

- goed drijfvermogen, ik ben er op 1 baan sprint van 20 meter 2 à 3 seconden sneller mee!
- pasvorm is niet optimaal, maar dat komt eerder door mijn rare figuur (smalle taille, stevige billen en benen)
- Over het vermogen tot warm houden kan ik nog weinig zeggen aangezien ik er nog niet mee buiten heb gezwommen.

25 Laatst bewerkt door HansH (28-03-19 11:35:32)

Re: Beginners wetsuit

ferrarimanddw schreef:

En hoe zit dat dan met een oud wetsuit ten opzicht van geen wetsuit?
Ik heb nu van iemand een wetsuit geleend, maar dat is inderdaad al meer dan 10 jaar oud...

Een oud wetsuit helpt wel om je benen omhoog te brengen en is daardoor (bij mij...) nog steeds sneller dan geen wetsuit.... Maar als je een goede zwemmer bent met een goede ligging verwacht ik dat een oud wetsuit wel tegen de kou helpt, maar geen extra snelheid oplevert.

triathlon is 3x leuker!