1

Onderwerp: Goede triathlons en duathlons voor beginner...

Hallo, ik ben nieuw op dit forum en heb gelijk een vraag. Eigenlijk is het andersom, ik ben nieuw hier omdat ik een vraag heb!

Welke triathlons en duathlons zijn leuk en geschikt voor een beginner?! Mijn voorkeur gaat natuurlijk uit naar de wat kortere afstanden (vooral het zwemmen nog niet te lang) en offroad/x-terra evenementen.

Enige tijd geleden heb ik het idee opgevat om me wat meer te gaan richten op triathlon en duathlon, omdat ik weer toe was aan een nieuwe uitdaging. Ik rijd al een aantal jaar wedstrijden op de mountainbike en veldritfiets bij de Amateurs en heb zowel meegedaan aan (extreme)mountainbikemarathons als meerdaagsen in het buitenland. Ook wel eens meegedaan aan een loopevenement als de Batavierenrace, waar ik iets van 35 minuten liep over 7,5km door Berg en Dal met een klein beetje training. Ik train zowel op racefiets als mountainbike en ben afgelopen winter actief begonnen met zwemmen (ook bij vereniging) en heb het hardlopen onlangs ook weer opgepakt.

Alvast bedankt voor de adviezen!

2

Re: Goede triathlons en duathlons voor beginner...

Hallo

Allereerst welkom op het forum!

Voor wedstrijden kun je kijken op www.triathlonweb.nl of www.ntbinschrijvingen.nl
hierop staan alle wedstrijden die worden georganiseerd onder toezicht van de triathlonbond.

Je kan kiezen om te beginnen met een sprint-triathlon. Als dit bevalt kan je altijd uitbreiden naar een kwart, halve, lange etc.

Succes met kiezen en de training!

Gelukkig hebben we de foto's nog.......

3

Re: Goede triathlons en duathlons voor beginner...

Ok, thanks, ik ga er eens rondneuzen!

Ik was eigenlijk ook benieuwd naar echte aanraders!

4

Re: Goede triathlons en duathlons voor beginner...

Nou, mijn eerste duathlon gedaan in Waalwijk op de korte afstand! Misschien dan wel geen triathlon, maar toch wel een leuke opwarmer. Voorheen deed ik hier altijd al mee aan de MTB wedstrijd over 25km. Op het loopgedeelte verloor ik (te) veel, hoewel ik dat met het mountainbiken bijna geheel kon goedmaken.

Het hardlopen behoeft dus nog wel verbetering, want wat ging ik daarop dood! Vooral de 2e keer lopen na het fietsen was de eerste kilometer echt heel zwaar (bijna kramp in de kuit en steken). Nu heb ik nog weinig looptraining gedaan en zeker de overgangen niet getraind, dus kan ik daarop nog veel verbeteren. Behalve mijn looptechniek is het denk ik vooral een kwestie van meer doen (gewenning).

Het weer was in ieder geval goed en het is allemaal goed bevallen, op de spierpijn na afloop na dan... Op naar de volgende!