1

Onderwerp: Buiten adem in Swinsuit

Is er iemand die weet waarom ik de eerste driehonderd meter zwemmend in open water en in een swimsuit helemaal buiten adem raak en pas na deze driehonderd meter in een ritme kom waarbij ik wel voldoende adem heb om fatsoenlijk te kunnen borstcrawlen? Als ik namelijk train in het zwembad (driemaal in de week een kilometer) heb ik nergens last van en zit ik eigenlijk direct in dat ritme. In het buitenwater is dit buiten adem zijn zelfs zo erg dat ik af en toe heel even schoolslag moet zwemmen om weer een beetje op adem te komen

2

Re: Buiten adem in Swinsuit

Het kan zijn dat je je orientatie kwijt bent en daardoor niet ontspannen zwemt. Om dit te voorkomen/verminderen is het aan te raden om het zwemmen in buitenwater te oefenen.
Ook met het zwemmen in een wetsuit is je balans vaak anders. Je benen liggen hoger door het drijfvermogen van het pak. Hierdoor zwemt het toch wel anders. Ook het zwemmen met veel anderen om je heen, af en toe een voet tegen je hoofd, bellensporen van je voorgangers, golfslag etc. Dit is de eerste keer best intimiderend.

Mijn advies: probeer voor jezelf een paar keer voor een volgende wedstrijd in buitenwater te trainen. Oefen dan ook op het kijken, zodat je niet teveel onnodige meters zwemt. Succes!!!!

Gelukkig hebben we de foto's nog.......

3

Re: Buiten adem in Swinsuit

Ik had dat vorig jaar ook, precies hetzelfde. Leek wel alsof ik geen lucht kreeg. Dit jaar geen problemen meer mee doordat:
- ik altijd eerst even inzwem, en dan wat water in mijn wetsuit laat lopen; daardoor "zet" het zich wat beter, zit er geen spanning meer om mijn borst
- ik heel erg rustig begin, met een laag ritme, aan de buitenkant, en pas vanaf de helft iets sneller ga. Vanaf 3-400 meter ga ik langzaam inhalen (zijn allemaal snelle starters, denk ik)
Ik kom daardoor niet sneller uit het water dan vorig jaar, maar wel veel relaxter..... (en win dan in de wissel en met het fietsen vergeleken met vorig jaar)

Succes, Hans

triathlon is 3x leuker!

4

Re: Buiten adem in Swinsuit

Hans en Akky,

Volgens mij hebben jullie beiden gelijk. In een zwembad weet je precies waar je bent en hoever je nog moet, terwijl je in open water vanaf de kant naar een grote te overbruggen afstand kijkt die je zo snel mogelijk wilt overbruggen. Gisteren mijn tweede achtste gedaan in Didam. Het gebruik van een wetsuit was verboden. Het resultaat was dat ik ook nu weer in het begin buiten adem was als gevolg van ongemerkt veel te snel van start gaan. bedankt voor jullie tips, het is dus inderdaad een kwestie van oefening.

Groeten,
Ronald.