1

Onderwerp: Angst tijdens zwemmen in open water

Ik doe al heeeel lang triatlon maar sinds enkele jaren ben ik bang in het water. En niet zomaar een beetje bang. Als er bootjes in mijn buurt zijn of als het ondiep is of dichtbij de kant, dan gaat het goed. Zie ik geen bootje meer dan slaat de angst me om het hart. Ik  doe mijn bril af en kijk waar de bootjes of de kant is  en begin er heen te zwemmen. Soms roep ik om hulp en als de boot naar me toe komt dan zwem ik door. In Stein bijvoorbeeld was het erg ondiep en dichtbij de kant,maar dan moesten we ineens 200m dieper en ja hoor ik kreeg het weer!!!!! Als ik dan toch uit het water kom dan baal ik vreselijk van mijn zwemtijd want die had veel sneller kunnen zijn als ik niet zo bang was. Ik scheld mezelf dan ook uit voor aansteller (ook in het water) Maar ik kan er niets aan doen! In Hawai ben ik uit willen stappen omdat ik zo bang was. Zonder wetsuit en maar heel weinig bootjes. Terwijl ik aan het hyperen was, vroeg een Engelse atleet wat er was. Kort vertelde ik over mijn angst en hij vertelde dat meer mensen dat hebben. Ik mocht achter hem aan zwemmen en elke 10 slagen moest ik een tikje op zijn voeten geven, deed ik dat niet an zou hij stoppen om me te helpen. Ik voelde me veilig en ben door John in Hawai kunnen finishen. Dat is 3 jaar geleden en nog heb ik die angst. Therapie  helpt niet, omdat ik niet bang ben alleen in  een bos of op de fiets maar alleen in het water. Pillen helpen niet en je wordt er suf van, wat niet handig is als je nog moet fietsen en lopen. Wie heeft er ook last van deze angst of beter nog wie heeft er enig idee hoe ik hier vanaf kan komen?

2

Re: Angst tijdens zwemmen in open water

Hoi Bieke,

Ik herken je probleem. Ik heb het in lichte mate. 'gelukkig' zwem ik alleen in een zwembad, maar ik ga binnenkort wel weer open water tri's doen. Veenendaal, Deventer. Ik ben nog niet toegekomen aan open watertrainingen, maar ik zie er wel een beetje tegenop. Ik heb het vooral met wier / waterplanten. Vroeger met Windsurfen op zee en Ijsselmeer had ik 't ook.....
Ik heb geen remedie, maar misschien lees ik hier wel goede tips!

Gr, Concorde.

3

Re: Angst tijdens zwemmen in open water

Hoi,

Zelf heb ik het probleem dat je beschrijft niet maar kan me er misschien wel wat bij voorstellen, wat misschien wel kan helpen is voor de wedstrijd even rust nemen, het parcours dat je moet zwemmen even goed bekijken en als je niet in de 1e startserie zit kijken hoe de bootjes meevaren tijdens de wedstrijd. Verder moet je denk ik maar denken (en zorgen) dat je een opvallende badmuts ophebt zodat je van een afstand goed zichtbaar bent.

Als je in open water gaat trainen kun je iemand meenemen die je vanaf de kant of uit het water in de gaten houd, zorg hierbij dan ook dat je een gele of oranje badmuts op hebt, zo ben je lekker zichtbaar..

En probeer jezelf niet gek te maken, rustig blijven en een beetje aan de rand van de chaos zwemmen helpt denk ik ook wel.

Succes ermee in ieder geval!!

4

Re: Angst tijdens zwemmen in open water

Wow, ik denk dat het feit dat je nog wedstrijden doet, wel iets zegt over je doorzettingsvermogen; daar is waarschijnlijk niets mis mee...

Ik denk dat alle praktische adviezen zeker zullen helpen, maar daardoor ben je niet ineens niet meer bang...
Kijk eens of een (sport)psycholoog je van je 'irreele' angst af kan helpen. Ik denk dat heel veel triatleten wel eens een momentje in een wedstrijd hebben waarbij ze zichzelf bijna 'verliezen', maar het is de kunst om dan de boel op een rijtje te houden en de juiste beslissingen te nemen. Dat je af en toe dus bang bent is vrij normaal, je bevindt je immers tijdens een wedstrijd in een stress-situatie, maar in de mate waarin jij het beschrijft staat het een goede prestatie volledig in de weg.
Doe er dus iets aan. Die lui zijn er niet voor niets, en ik denk dat je er tot een bepaalde hoogte wel van af kunt komen.
Zet hem op!
HJ

Ik las, bedacht, las nog een keer, checkte m'n bronnen, bedacht me nog een keer,
en postte toen pas...
Mocht het resultaat de admin toch niet bekoren, dan hoop ik dat dit product van consciëntieuze overdenking niet IN STILTE wordt gemodereerd.

5

Re: Angst tijdens zwemmen in open water

Bedankt voor jullie lieve reactie´s. Ik start idd altijd achteraan en ik heb ook een nieuw wetsuit gekocht, al vind ik die dingen toch altijd lastig zitten. Maar zonder start ik niet meer ... dan meten ze me op de bodem gaan zoeken als er iets gebeurd (denk ik dan) Een sportpsycholoog lijkt me ook een zeer goed iets, maar waar vind ik zo iemand? Ik heb al gegoogled maar dan kom ik in Groningen uit. Is  er iemand die een sportpsycholoog in Noord Brabant of net over de grens in Belgie weet? Ik sta er ook van te kijken dat ik nog steeds elke wedstrijd finish, doorzetten is mijn probleem niet. Maar nu heb ik zondag een wedstrijd en ik zit me daar al flink druk over te maken. Waar zwemmen we, is dat dicht bij de kant, hoeveel bootjes zullen er zijn ... Ik weet dat ik me rustig moet houden, maar het lukt me niet.Ik doe zo graag triatlon, maar dit gaat nog eens verkeerd aflopen. Wie er een goeie sportpsycholoog weet, die mag het me laten weten. Alvast 1000x dank!

6

Re: Angst tijdens zwemmen in open water

www.larsvandereerden.nl

7

Re: Angst tijdens zwemmen in open water

Weet nog iemand een goede sportpsycholoog? Lars woont bijna 200km van mij vandaan sad Noord Brabant, Zeeland of Belgie (Antwerpen)

8

Re: Angst tijdens zwemmen in open water

Afgelopen Zaterdag in Veenendaal gezwommen in open water. Zicht was ongeveer 50cm.
Ik moet zeggen dat 't me 100% is meegevallen!
Ik heb zo lopen stampen, dat ik totaal niet bezig was met het feit dat 't diep was of wat dan ook.....
De oriëntatie was lastig, maar ik heb me vooral gericht op de gele badmutsen voor me.

Concorde

9

Re: Angst tijdens zwemmen in open water

Gisteren delaatste wedstrijd gedaan, zwemmen was koud maar ging goed. Natuurlijk! Het was in een vaartje van 5 meter breed!!!!! :0
Ik heb me voor genomen om in de winter van mijn angst af te komen, maar ik heb geen idee hoe. Mijn psychotherapeut kanme niet helpen, omdat ik alleen in het water bang ben. Het wordt ook eger, want in de middelste baan van een 50 meter bad voel ik me ook al niet happy meer. Ik scheld mezelf al uit voor bange tut, maar dat helpt niet. Ik kan moeilijk tijdens de wedstrijden eenbootje gaan huren die bij mij blijft. En helemaal achteraan zwemmen, dan vaart er ltijd een bootje mee, vind ik ook geen optie. Is er echt niemand die deze bange tuttebol kan helpen?:/

10

Re: Angst tijdens zwemmen in open water

http://www.vspn.nl/

Mzzls
HJ

Ik las, bedacht, las nog een keer, checkte m'n bronnen, bedacht me nog een keer,
en postte toen pas...
Mocht het resultaat de admin toch niet bekoren, dan hoop ik dat dit product van consciëntieuze overdenking niet IN STILTE wordt gemodereerd.

11

Re: Angst tijdens zwemmen in open water

http://www.robin-stevens.com/coaching/

Kijk niet terug op successen maar kijk uit naar nieuwe uitdagingen