1

Onderwerp: Angst tijdens zwemmen in open water

Ik doe al heeeel lang triatlon maar sinds enkele jaren ben ik bang in het water. En niet zomaar een beetje bang. Als er bootjes in mijn buurt zijn of als het ondiep is of dichtbij de kant, dan gaat het goed. Zie ik geen bootje meer dan slaat de angst me om het hart. Ik  doe mijn bril af en kijk waar de bootjes of de kant is  en begin er heen te zwemmen. Soms roep ik om hulp en als de boot naar me toe komt dan zwem ik door. In Stein bijvoorbeeld was het erg ondiep en dichtbij de kant,maar dan moesten we ineens 200m dieper en ja hoor ik kreeg het weer!!!!! Als ik dan toch uit het water kom dan baal ik vreselijk van mijn zwemtijd want die had veel sneller kunnen zijn als ik niet zo bang was. Ik scheld mezelf dan ook uit voor aansteller (ook in het water) Maar ik kan er niets aan doen! In Hawai ben ik uit willen stappen omdat ik zo bang was. Zonder wetsuit en maar heel weinig bootjes. Terwijl ik aan het hyperen was, vroeg een Engelse atleet wat er was. Kort vertelde ik over mijn angst en hij vertelde dat meer mensen dat hebben. Ik mocht achter hem aan zwemmen en elke 10 slagen moest ik een tikje op zijn voeten geven, deed ik dat niet an zou hij stoppen om me te helpen. Ik voelde me veilig en ben door John in Hawai kunnen finishen. Dat is 3 jaar geleden en nog heb ik die angst. Therapie  helpt niet, omdat ik niet bang ben alleen in  een bos of op de fiets maar alleen in het water. Pillen helpen niet en je wordt er suf van, wat niet handig is als je nog moet fietsen en lopen. Wie heeft er ook last van deze angst of beter nog wie heeft er enig idee hoe ik hier vanaf kan komen?

2

Re: Angst tijdens zwemmen in open water

Hoi Bieke,