1 Laatst bewerkt door Suzan (13-09-06 22:37:33)

Onderwerp: trainen met wetsuit

hoi forum,

ik zag dit forum en ik zag dat er super fanatieke atleten hier schrijven dus ik denk dat jullie wel antwoord hebben op mijn vraag. Ik heb een aantal jaren aan wedstrijdzwemmen gedaan en ben dit jaar voor het eerst aan triatlon gaan doen. Dat betekend dat ik voor het eerst met een wetsuit heb gezwommen. Ik heb daar onwijs veel moeite mee gehad omdat ik automatisch een hele korte slag kreeg. Mijn vraag is eigenlijk heel simpel: is het nodig om veel met een wetsuit aan te trainen om er goed aan te wennen of gaat daardoor de techniek achteruit. Trainen jullie dan ook 's winters wel eens in het zwembad met een wetsuit aan of is dat te warm? Volgend jaar wil ik meer wedstrijden doen en wil het serieus gaan aanpakken vandaar nu al deze vraag

2

Re: trainen met wetsuit

hangt er vanaf; ik zwem 50/50; hoewel het in de winter allemaal zonder wordt.

Ik heb iig geen last van een korte slag. Is gewoon even wennen denk ik. Voor mij is het een voordeel ivm een slechte beenslag

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

3

Re: trainen met wetsuit

Zoals je hier zegt dat je automatisch met een hele korte slag zwemt vraag ik me gelijk af of je wetsuit niet misschien te klein is..
Dat beperkt je enorm in je bewegingsvrijheid.
Zelf heb ik ook 1 keer in een te klein wetsuit gezwommen en ik dacht dat alles goed ging, totdat ik van iemand anders een iets groter wetsuit kreeg en dat was een wereld van verschil !!

Ik heb ook een aantal jaren wedstrijden gezwommen en ik heb geen last van een te korte slag..
Maar als je er van overtuigd bent dat je pak de juiste maat is zal het, net als Scighera zegt, even wennen zijn en moet je gewoon even op je slag letten.
Een wetsuit moet helpen, niet tegenwerken

4

Re: trainen met wetsuit

Misschien is het gewoon wennen maar wat daniel zegt zou wel eens kunnen kloppen. Het suit zit wel heel erg strak en ik voel me duidelijk beperkt in mijn bewegingen. Ik ga toch af en toe eens binnen zwemmen met het pak en kijk dan of ik er aan kan wennen. Anders moet ik volgend jaar een groter pak proberen vrees ik sad

5

Re: trainen met wetsuit

hmm:P hoe is de watertemperatuur dan bij jullie binnen big_smile ; hier in twentebad respectievelijk 27 en 30 graden in de 25m baden, en daar zwem ik niet graag in wetsuit in denk ik smile.

heb je het wetsuit nieuw gekocht en toen ook gepast? wat je ook kan proberen is om het wetsuit bij de armen verder op te schuiven zodat je meer ruimte creeert bij de schouders . iK heb zelf een Orca P-Flex, en daar heb ik 10cm van zowel de onderbenen als van de onderamen vrij, en dat is iig bij de P-Flex normaal. ik weet niet waar mee je zwemt?

Een wetsuit goed aantrekken is nog steeds het ebalngrijkste (heb je ook bij een wedstrijd ruim de tijd voor), even testen of je je tenen kan raken, of je helemaal lang kan maken, of je een volledig cirkel kan maken qua armbeweging etc. zoniet, iets  schuiven met het neopreen en weer testen. kwestie van proberen

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

6

Re: trainen met wetsuit

voor wedstrijd zwemmers is het drijfvermogen van het pak soms ook een probleem. Had ik in het begin wel last van. oplossing.... mee trainen maar zou inderdaad voorzichtig zijn met het zwembad want je zal het erg warm krijgen. maar wat ook helpt om iets meer naar voren te kijken, daardoor zakken je benen iets en krijg je wat meer de ligging die je zonder pak ook hebt. maat en manier van aantrekken is natuurlijk een goed begin

7

Re: trainen met wetsuit

Hallo!

Ik zie dit forum nu voor het eerst, maar ik zie ook dat er wel hele goeie tips en adviesen op staan! FF kijken of jullie ook antwoord kunnen geven op mijn vraag: Hoe kan het dat ik met wedsuit aan langzamer zwem in buitenwater dan zonder wedsuit?!!
Ik snap er namelijk niks van. Zwem al zo'n drie seizoenen met dat pak en ondanks dat ik wel sneller ga zwemmen, zwem ik met pak aan gewoon standaard zo'n minuut langzamer dan zonder pak.... Het pak is niet te klein en zit ook niet vervelend ofzo. Ik hoop dus altijd maar dat de watertemperatuur hoog genoeg is, want dan ben ik in mijn voordeel maar dat is helaas niet altijd zo.....

8 Laatst bewerkt door Duursporter (23-10-06 15:39:41)

Re: trainen met wetsuit

Welkom Sportbeest! Misschien vind je het leuk om je voor te stellen ( moet ik zelf ook nog doen maar goed.... smile ?? Dat kan bij het onderwerp 'wie is wie'

Ik heb het een keer eerder gehoord van iemand dat die minder hard zwom met dan zonder wetsuit. Dat kwam in dat geval door de ligging in het water. De benen kwamen zo hoog te liggen dat daar geen stuwing meer vanaf kon komen omdat ze bijna in het luchtledige trapte. Ik ben zelf geen zwemkenner maar wie weet ligt het daaraan. Ik weet dat sommige wetsuits bij de benen iets dikker zijn. Dit zou voor de meeste mensen goed werken, helaas niet voor iedereen dus omdat je bijna in handstand door het water gaat... smile
Hoe heb je het verschil in tijd gemeten dat je zonder sneller bent dan met? En over welke afstand? Als dat in een binnenbad gedaan is kan ik me nog voorstellen dat je last krijgt van de warmte waardoor je blokkeert.

9

Re: trainen met wetsuit

Duursporter,

Daar zou je best wel eens gelijk in kunnen hebben! Ik train mezelf een beetje, heb lang gewerkt aan mijn techniek en daar is uiteindelijk wel een redelijke techniek uit komen rollen waarbij ik idd vrij hoog met mijn benen in het water lig. Dat heeft zijn voordelen (i.v.m minder weerstand enzo), maar nu dus blijkbaar ook zijn nadelen. Ik zal eens ff kijken of daar wat op te verzinnen is....

Het verschil in tijd meet ik trouwens gewoon in buitenwater. Zelfde dag, zelfde afstand (2x500m), eerst met wetsuit en vervolgens zonder. Daar zou dus weinig verschil in moeten zitten. In het binnenbad kan ik idd niet zwemmen met dat pak, dat is echt veeeeeel te warm!

In ieder geval bedankt voor je reaktie!!