1

Onderwerp: 5km-tijd verbeteren

Hallo,

Eerst, zoals in voorgaande berichten meermaals gevraagd werd, wat persoonlijke info over mezelf ! wink
-Ik ben 17 jaar
-Ik ben nu ongeveer één jaar bezig met lopen en iets minder lang met duatlon.
-Ik loop 3 keer per week maar heb een knie die nogal blessuregevoelig is ! 
- Naast 2x per week te fietsen probeer ik soms nog te zwemmen, om de weinige looptrainingen aan te vullen.
- tijd op 5 km is   18min 30

1. Maar ik zou dit jaar toch zeker 4 looptrainingen per week willen doen . Kan iemand mij wat uitleg geven hoe ik die vierde training er kan bijvoegen zodat dit niet tot blessures gaat leiden ?

2. Hoeveel zou de duur van mijn duurtrainingen ongeveer moeten zijn. Ik train nu ongeveer tussen de 45 en 50 min bij mijn duurtrainingen.

3. Zijn er nog andere factoren of trainingen waardoor ik mijn 5km-tijd kan verbeteren ?

Al vast bedankt voor de moeite !

2

Re: 5km-tijd verbeteren

interval!!! zo saai maar het helpt wel

Kijk niet terug op successen maar kijk uit naar nieuwe uitdagingen

3

Re: 5km-tijd verbeteren

Ha Sam,

Als je blessure gevoelig bent, kun je volgens mij twee dingen doen.

1. Niet meer dan nu gaan trainen, gewoon wachten tot je uitgegroeid bent en dan opvoeren.

2. Bij een club met begeleiding gaan trainen waar ze een uitgebalanceerd programma kunnen maken voor je.

En Jeroen's suggestie is inderdaad een goede mogelijkheid om je snelheid te verbeteren. Maar dan wel als vervanging van een andere training als je veel blessures hebt. Niet als extra!!!

Succes!

4

Re: 5km-tijd verbeteren

Het lijkt me handig eerst in kaart te brengen waarom je een zo "blessuregevoelige knie" lijkt te hebben. Daarmee kan een goeie sportarts/fysio je wellicht helpen. Vanzella suggereert dat het een groeiprobleem is, dat kan maar hoeft niet altijd.

Over de invulling van training; ik zou zelf eerst eens kijken hoe ver je met die 3 keer lopen kunt komen. 18'30 is helemaal niet slecht voor een 17 jarige. Ik weet dat er talenten rondlopen die met 2 keer per week lopen, na een te lange vakantie zo even een 15'50 op de 5000 eruit schudden, zonder spikes wink. Met andere woorden; het is zo individueel waar je goed op presteert, belangrijk is ook dat je je prettig voelt bij je manier van trainen.

Ciao

Langzaam snel! (of snel langzaam?)

5

Re: 5km-tijd verbeteren

Haha, je hebt ook van die figuren die op een veel te kleine geleende fiets bijna nederlands kampioen worden wink

Oh ja, on-topic. Zorg eerst dat je de oorzaak van die knieblessure weet, zorg dan dat je blessurevrij wordt en bouw daarna de belastbaarheid op en ga dan pas nadenken over extra trainingen (meer hoeft niet altijd beter te zijn).

6

Re: 5km-tijd verbeteren

Wat een mafkees, 15.50 op 5000 na vakantie, zonder trainen en bijna NK duathlon op een te kleine, geleende fiets... wink

7

Re: 5km-tijd verbeteren

En hoeveel is het minimum van de duur voor zo'n duurtraining als je traint voor de 5km?

8

Re: 5km-tijd verbeteren

Volgens mij is het wel goed met trainen een km of drie te lopen om een goede snelheid te ontwikkelen.
Daarnaast kun je dan interval doen.
Af en toe een 10km is ook goed voor een goede inhoud.
En veel wedstrijden proberen te lopen want daar ga je vaak toch net iets dieper als op een training.
Succes met trainen

9

Re: 5km-tijd verbeteren

En als je 18 min 30 loopt op 5 km, zou dan een 35 min als duurtraining volstaan ?

10

Re: 5km-tijd verbeteren

Nee absoluut niet ook voor de kortere afstanden moet je goed duurvermogen hebben
Zelf ben ik een middenafstandsatleet geweest en mijn langste duurloop was 75 minuten

11

Re: 5km-tijd verbeteren

het lijkt mij ook dat eerst de oorzaak van de knie blessure gevonden moet worden. Dus naar een sportarts lijkt me dan. Een bezoek aan het SMA word ook nog vergoed.
Daarna kan je eens kijken hoe je verder moet.
Hoeveel duur en interval je moet doen is erg persoonlijk, maar 35' is wel erg weinig!! Maar probeer ook in je duur trainingen wat tempo wisselingen in te brengen. Leuk voor de afwisseling en het helpt voorkomen dat je inzakt tijdens langere trainingen. voorbeeld: 60' duurtempo met 5 x 1' vlot.
Succes

12

Re: 5km-tijd verbeteren

Ik ben ondertussen wel in handen van goede mensen, en loop ik al zeker 2 of 3 maanden zonder pijn.
Maar het duurde wel even vooraleer ik de juiste mensen gevonden had. Maar vandaag 35 minuten gelopen zonder pijn gelopen; wat eerst nog geen eens te denken was.
Maar die 35 minuten bedoel ik om mijn conditie te onderhouden, want ik begin binnen een paar dagen met de examens en dan kan ik niet zoveel tijd vrijmaken voor het lopen.
Maar wat is dan de minimum duur van een duurtraining voor 5 km. ?

13

Re: 5km-tijd verbeteren

Één seconde? 5 km moet je als triathleet zelfs zonder specifieke training aankunnen. Maak je niet te druk, loop desnoods een weekje alleen als je tijd hebt. Dat kan 20 minuten zijn, en misschien wel 40. Komt na je examens wel weer, ik ga er van uit dat die geen maanden duren? Ik heb nog nooit iemand horen klagen over een conditieterugval na een paar weken weinig getraind te hebben. Wat ik zelf nog wel eens deed als ik weinig tijd had, is gewoon voor het ontbijt een half uurtje relaxed lopen. Wekker half uurtje eerder, bakje koffie en gaan. Kan je daarna ontbijten en fris beginnen aan je examens.

Theoretisch gezien, van wat ik gehoord heb (niet EBP dus);
- 2 maal de duur van de wedstrijd (dus 35 minuten)
- 1.5 maal de afstand van de wedstrijd (dus 7,5 km)

Ciao

Langzaam snel! (of snel langzaam?)

14

Re: 5km-tijd verbeteren

Wat bedoel je me die 35 minuten en die 7.5 km ?

Toch al bedankt voor de snelle reacties allemaal !

15

Re: 5km-tijd verbeteren

Loop de duurlopen niet met een tehoge snelheid het gaat om de duur niet om de afstand die je behaald in die tijd

Interval is prima voor je snelheid. Doe niet te lange intervals doe intervals tot een tijd van 1 tot 1 1/2 minuut. Maar dan flink wat herhalingen. Eens per 4 weken zou je wel een intervaltraining kunnen doen over een iets langere afstand. En test je zelf regelmatig in een wedstrijdje. Ga daarin experimenteren met verschillende manieren van starten langzaam en dan versnellen of eerste deel echt snel en dan rustig uitlopen.

Succes