1

Onderwerp: Ademhaling

Nog maar eens een vraag over het zwemmen: ik vroeg mij af of er meer mensen zijn die het niet lukt om aan twee kanten adem te halen tijdens het zwemmen. Wanneer ik links ademhaal gaat mijn zwemslag redelijk. Wanneer ik probeer om om de 3 slagen adem te halen gaat alles mis. Ik 'zak' als het ware helemaal weg met één arm en kan ook geen slag meer maken waardoor ik over moet op schoolslag. Mijn vraag is of dit een bekend fenomeen is dat veroorzaakt wordt door een standaard fout van een beginnende zwemmer? En heeft iemand ervaring met oefeningen om dit af te leren? Ik hoop het!!

Groet

2

Re: Ademhaling

hmm. geen idee. ben 4mnd terug  begonnen met zwemmen en kon eerst niet ademhalen , toen alleen 1:2 op links. nu 4 maanden late rzwem ik 1:3, 1:5 als ook 1:4 op links of rechts. heb het vooral onder de knie gekregen ton ik 3 van de 5 zwemtraingen buiten deed me twetsuit aan en meer drijfvermogen waardoro ik er makkelijk aan kon wennen. nu zwem ik ook zonder wetsuit 1:3 of 1:5

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

3

Re: Ademhaling

Gewoon oefenen ik doe het al een tijdje nu. Maar tijdens wedstrijden in het zwembad haal ik 1:2 adem

Kijk niet terug op successen maar kijk uit naar nieuwe uitdagingen

4

Re: Ademhaling

volgens mij is het ook gewoon veel oefenen, tijdens de training doen wij vaak series van 50 meter waarbij je bij elke 50 meter steeds minder mag ademen dus:

1e 50m  1:2
2e 50m  1:3
3e 50m  1:4
4e 50m  1:5
5e 50m  1:6
6e 50m  1:7
7e 50m  1:8

Door dit te trainen leer je rustig te ademen en is het niet meer paniekerig of geforceerd... je zult zien dat als je blijft trainen op beide kanten ademen dat het steeds beter zal gaan.

SUCCES!

5 Laatst bewerkt door Duursporter (20-09-06 09:11:54)

Re: Ademhaling

Bedankt voor de snelle reacties! Ik ga inderdaad gewoon maar oefenen. Ik denk niet dat ik toe ben aan de serie van willem smile Maar wie weet volgend jaar. Ik denk dat ik vooral nog watergevoel moet gaan ontwikkelen. In zee zwemmen gaat heel goed bij mij door de verhoogte opwaartse druk. Dan lijk ik net hoog genoeg te liggen voor een goede ademhaling. Ik ga gewoon door met oefenen en volgend jaar zwem ik een strakke 15 minuten op de km (dream on)

6

Re: Ademhaling

haha, da tken ik, ik zwem het liefst ook in wetsuit; scheelt mij een hoop energie omdat ik ontspannender in het water lig smile

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

7

Re: Ademhaling

Ik heb van mijn trainer geleerd te ademen met 1-3 zodat je elke keer aan een andere kant adem haalt. Doordat je dus aan 2 kanten adem haalt blijft je slag met beide armen hetzelfde. Je ziet wel vaak bij mensen die aan 1 kant adem halen dat ze de ene arm langzamer / sneller / hoger / lager of anders bewegen dan de ander. Dit is niet goed voor je techniek.

Als ademhalings oefeningen kan je de volgende oefening doen:
per 50 meter:

1-3
1-5
1-7
1-1 (elke slag adem halen dus)
1-9

Dit 2 keer of meer herhalen. Door een soort van hyperventilatie bij de 1-1 is de 1-9 goed te doen. Zelf zwem ik weleens 1-11 maar dat gaat niet makkelijk ofzo...  roll

8

Re: Ademhaling

vaak is het een kwestie van iets meer naar voren of naar achteren "kijken" kan vanaf hier natuurlijk niet zien welke kant je op moet maar probeer het eens. Dan is word oefenen wat gerichter. succes

9

Re: Ademhaling

Wat ook kán helpen om het zwemmen langer vol te houden is het op een andere manier uitademen.
Ga eens uitademen door je mond ipv je neus.. door je mond kun je sneller en van grotere hoeveelheden gebruikte lucht af als door je neus en de weg is korter.

Bij mij werkt het wel smile
adembeperking oefeningen zijn leuk !!

10

Re: Ademhaling

Ok bedankt! weer tips erbij!! Ik heb ze in Word geplakt en geprint!  Motiveert enorm om nog meer te gaan oefenen!

11

Re: Ademhaling

meestal is het naar achteren kijken, zodat je een geultje creeerd om te ademen smile

Ik dacht trouwens dat het standaard was om door de mond uit te ademen bij het zwemmen???

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

12

Re: Ademhaling

Wat dacht je van door je neus én mond uit te ademen wink
Nog grotere opening big_smile

><> swim-bike-run <><

13

Re: Ademhaling

Volgens mij is het volgende ook van belang:
1. Hoofd niet optillen tijdens ademhaling.  Daardoor zakken je benen en ga je spartelen om alles te corrigeren. Truc daarbij is om altijd met 1 oog (onderste) zijwaarts onder water te blijven kijken.
2. Nadat je je schouderr naar achteren heb getrokken, ontstaat daar een "kuiltje" in het water, wat je moet benutten voor je ademhaling.
3. Je moet niet te vroeg uitademen.  Pas vlak voordat je gaat ademhalen, moet je uitademen. Dus je houdt enige tijd je adem 'stil'.
4. Je moet niet te vroeg naaradem gaan happen. Pas als je voorste hand insteekt, moet je gaan kantelen naar de lucht.

Ik hoop dat dit helpt. Zelf heb ik ook moeite met ademhalen aan 2 kanten, maar dat komt enerzijds omdat ik  nooit zin heb om dat te oefenen en anderzijds omdat die kant van mijn rug/nek minder beweeglijk is.

14

Re: Ademhaling

ben nu nog maar een tijdje bezig met zwemmen en heb het moeilijk met de ademhaling, en altijd met uitademen moet dat nu eigenlijk in het water gebeuren of wat?????

15

Re: Ademhaling

heb het antwoord gevonden in een filmpje er staat genoeg op hoe dat je moet trainen voor borstcrawl

http://www.youtube.com/watch?v=m_rRWoiu … re=channel

http://www.youtube.com/profile?user=exp … query=swim

16

Re: Ademhaling

@ Duursporter
Door veel te zwemmen, (minstens 2x per week) gaat dit vanzelf veel vlotter hoor.. en er is niemand die zegt dat je om de 3 slagen MOET ademen.. smile

17

Re: Ademhaling

Zelf heb ik ook moeite met ademhalen. Zeker als mijn hartslag omhoog gaat. Van een vriend de tip gekregen om met een snorkelsetje te trainen. Hierdoor kan je lang en snel zwemmen zonder op je ademhaling te letten.
Kan nu beter op mijn techniek letten en aan mijn snelheid werken.
In open water zwemmen is mij dit wel bevallen.

18

Re: Ademhaling

Dennis V schreef:

Zelf heb ik ook moeite met ademhalen. Zeker als mijn hartslag omhoog gaat. Van een vriend de tip gekregen om met een snorkelsetje te trainen. Hierdoor kan je lang en snel zwemmen zonder op je ademhaling te letten.
Kan nu beter op mijn techniek letten en aan mijn snelheid werken.
In open water zwemmen is mij dit wel bevallen.

zat laatst al eens te denken of ik dat misschien ook eens kon proberen, twijfelde wel of het zoveel verschil maakte. Maar nu ik het van meer mensen hoor, ga ik het binnenkort ook maar eens proberen...

19 Laatst bewerkt door Bleek (16-11-09 20:25:12)

Re: Ademhaling

Dennis V schreef:

Zelf heb ik ook moeite met ademhalen. Zeker als mijn hartslag omhoog gaat. Van een vriend de tip gekregen om met een snorkelsetje te trainen. Hierdoor kan je lang en snel zwemmen zonder op je ademhaling te letten.
Kan nu beter op mijn techniek letten en aan mijn snelheid werken.
In open water zwemmen is mij dit wel bevallen.

Kan je de gewonnen techniek en snelheid dan ook terugkoppelen naar zwemmen zonder snorkel? Want daar draait 't toch om. Lijkt me, om eerlijk te zijn, sterk - aangezien je nu de techniek oefent zonder adem te halen, terwijl dat een deel van je techniek is.

20

Re: Ademhaling

ik denk dat zolang je er niet vast aan blijft zitten, het geen kwaad kan. Denk dat het voor mensen die moeite hebben met het ademhalen (bij mij geen gigantisch probleem, maar optimaal is het niet) dit nog wel eens kan werken, omdat ze anders minder aandacht kunnen geven om de volledige kracht er in te stoppen. Maar inderdaad, uiteindelijk zal het ook zonder moeten...

21

Re: Ademhaling

Ik merk aan mezelf dat als ik in het water lig vooral bezig ben met mijn ademhaling, door een snorkelsetje zou ik dat uit kunnen schakelen en me volledig op de techniek kunnen richten

22

Re: Ademhaling

Snorkels worden wel vaker ingezet om techniek te verbeteren, echter zwemmen ze meestal niet heel handig. Bij het mono vinzwemmen gebruiken dan vaak ook een speciale snorkel die voor het hoofd langs gaat.

http://www.bodyinshapesports.nl/images/id132pic1.jpg

link: 1e de beste hit op google die ze verkoopt


Al ben ik erg sceptisch over deze methodes. Zelf geloof ik meer in de rust in de slag brengen. Dus bij met vinnen zwemmen en 'ritsen'. Hiermee behoud je wel snelheid, maar kun je rustig met je armen bewegen en vooral op hoge elleboog en ademhaling letten.

'Ritsen': Rustig met je hand langs je lichaam glijden vanaf je heup omhoog naar je oksel en weer terug. Deze oefening doe je op je zij met 1 glas van je zwembril onder en 1 boven water.

23

Re: Ademhaling

Zwemmen met een freestyle-snorkel is voor veel zwemmers een nuttige trainingsvorm. Van beginners tot toppers. Zoals met alle oefeningen/gadgets die je met zwemmen gebruikt is het wel belangrijk dat je het terugkoppelt naar je slag en het niet als een los trucje traint.
Wat je trouwens ook vaak ziet is dat zwemmers technisch beter zwemmen als ze aan hun niet-voorkeurskant ademen. Dit voelt dan andes en dan denken ze meestal dat dit slechter is, maar ze zijn het gewoon niet gewend (en veel zwemmers voelen niet wat goed is, maar wel wat anders is).

24

Re: Ademhaling

ik had laatst ook een zwemtraining bij de vereniging waar ik alleen maar rechts mocht ademen (terwijl ik normaal links doe). Verschrikkelijk was dat, verdronk bijna...

25

Re: Ademhaling

Zet een knijper op je neus bij gebruik van een snorkel .
Adem gewoon aan de kant die voor jou het pretigst is.
Kan je dit probleemloos een kmtje.
Ga je dan is bezighouden met links en rechts ademen .
En wat een ander doet links rechts 1op 2 1op 3-4-5-6-7-8-9-10 ??? lekker belangrijk.,.,.,
Tel je slagen 19 tot 25 op 25mtr lijkt me redelijk voor een iets mindere zwemmer
probeer door het water te glijden goed doorhalen eleboog hoog houden hand naar de bodem haakse
eleboog vingers ter hoogte van de navel en schouders insteken kracht van uit de schouders
zetten en door halen ,hand langs je zwembroek als een peddel eruit krachtig en snel ! Rustig naar voren
schouderbreedte of iets erbuiten  goed insteken bla bla.,.,
en de rest is voor je zwemtrainer of een van je club maatjes die de zwemtechtniek goed
machtig zijn .
Vraag is aan een van die jongens of die je een paar x een half uurtje willen leren zwemmen
geeft meer resultaat dan rond vragen op het droge.
Zorg dat je relaxd uit het water komt [dus ontspannen zwemmen] en je naar het
carbonnen ros kunt sprinten ,om die gasten ef terug te halen die voor het water uit waren grr.gr...,.
Zo maar ef een tip van
Rapido .

triathlon is 3 x beter