1

Onderwerp: Triathlon haalbaar?

Ik ben nieuw op dit forum, en in de sport.

Ik vindt het leuk nieuwe uitdagingen aan te gaan en heb afgelopen jaar de halve marathon gelopen. Ben nog steeds 2 keer per week aan het lopen en mountainbike regelmatig.

Nu denk ik aan een nieuwe uitdaging, de triathlon in Nuenen begin juni.
Is dit haalbaar wanneer ik nu begin te trainen? Heb nog een aantal hardloopwedstrijden tussendoor, dus standaard conditie is goed.

Tweede vraag, de afstand.

Ik zie dat er een afstand is met 500m, 20 km, 5 km. En ik zie de kwart wat dubbel zo ver is.
Mij lijkt de kwart een grote uitdaging, en de 1/8 iets gemakkelijker. Hoe is dit in de praktijk? Onderschat ik dit?

Ik heb bijna geen zwemervaring.
Zijn er mensen die het fietsgedeelte met een mountainbike doen?

Graag jullie tips/advies.

2

Re: Triathlon haalbaar?

Ik zou eerst maar eens naar een zwembad gaan en ervaren wat het is om 500 meter te crowlen. Niet dat dat verplicht is maar wel het snelst. Natuurlijk kan je op een mtb meedoen maar je bent dan wel in het nadeel. Maar als het je alleen om het meedoen gaat kan het allemaal. Ik weet niet of  er in Nuenen een sluitingstijd is wink Het is natuurlijk niet echt motiverend om als je gefinnishd bent te ontdekken dat het Parc Ferme al is afgebroken. Succes met trainen

Kijk niet terug op successen maar kijk uit naar nieuwe uitdagingen

3

Re: Triathlon haalbaar?

Ten eerste is het zeker haalbaar!

Als je halve marathon kunt lopen dan zal dit zeker lukken!


Voor een beginner is 20 weken een mooie tijd om op te bouwen naar een triatlon. Precies op tijd dus. Maar je bent reeds al aan het trainen dus zoals Jeroen schrijft is het belangrijk om aan je zwemmen te werken.

Nu weet ik niet hoe je ervaring en conditie is, maar het lijkt me verstandig om eerst een 1/8 te proberen, wellicht kun je in juli/augustus nog eens een 1/4 proberen of over een jaar.

Met een mtb is prima een triatlon te doen, wellicht met racefiets is beter, tjah met tijdritfiets nog weer iets beter. Je moet het doen met de materialen die je voorhanden hebt. En als beginner voldoet de mtb best. De sluitingstijden zullen ook wel wat mee vallen.


Advies van de week

Neem eens een kijkje bij triathlon of zwemvereniging in de buurt, vertel wat je doel is. Zij kunnen je vast verder helpen. Weet je niet waar je moet zoeken? Vertel waar je vandaan komt, vast iemand op het forum die je verder kan helpen.

Succes en hou ons op de hoogte!

4

Re: Triathlon haalbaar?

Ik kom zelf uit Geldrop. Ben vorig jaar lid geworden van Logo, dat is een loopgroep.
Doel is finishen en het een keer meemaken. Als dat bevalt kan ik ervoor kiezen materiaal aan te schaffen en aan snelheid te gaan werken. Het is puur voor de lol, zag het gisteren op MTV.

Kan redelijk zwemmen, alleen duurvermogen is nog niet goed genoeg. Ik zal eens het water induiken. Desnoods doe ik alles in schoolslag :-)  Meedoen is belangrijker als winnen. De 1/8 lijkt me daarom goed om te beginnen. Ikzelf wil graag een uitdaging, daarom leek de 1/4 me mooi. Maar dat is wel een flinke kluif en het plezier moet wel voorop blijven staan.

5 Laatst bewerkt door Concorde (11-02-09 10:26:50)

Re: Triathlon haalbaar?

Gezien je ervaring, en de basisconditie die je redelijkerwijs zou moeten hebben, plus het feit dat je een uitdaging zoekt, zou ik zeggen: ga voor de kwart.
Het gevaar is echter dat je jezelf er helemaal op stukbijt, en de lol voorbij gaat. Dan is een 1/8e leuker; die kun je dan ook nog's in een competitieve tijd uitlopen, en is dit meteen een leuke kennismaking met de sport.
Wat zwemmen betreft kun je natuurlijk ook gewoon schoolslag zwemmen, dit deed ik ook met m'n eerste 2/3 tri's. Als het virus je dan te pakken heeft (en dat gebeurt...) kun je altijd nog meer op de Borstcrawl gaan trainen. Vergeet niet dat dit een technische slag is; goede training is dan welkom.
Je kunt natuurlijk met een ATB fietsen, maar ik zou voor een paar tientjes een oudere racefiets van marktplaats pikken. Bevalt het je dan, kun je altijd nog iets beters aanschaffen en die oude weer verkopen. Kost je dan niets.
Helaas woon je niet in mijn buurt, maar ik heb nog een leuke Concorde (59cm.) staan, die voor €60,- weg mag.
Met enkele triathlons ervaring ;-)
Maar ik heb in Veenendaal een man van ca. 70 jaar gezien, die fietste met een gewone fiets! En liep 'm uit! Dat zijn ze....

Succes!

Gr, Concorde

6

Re: Triathlon haalbaar?

Hoe lang doet een gemiddelde deelnemer over 1/8 en 1/4 triathlon?

7

Re: Triathlon haalbaar?

dat is afhankelijk van het parcours. De hele goeie doen over een 1/8ste 50 a 55 min. Maar een gem recreant 1 uur 20. en bij een 1/4 doet de top het binnen de 2uur en de rest langer. Mijn pr op 1/8ste is 1 uur

Kijk niet terug op successen maar kijk uit naar nieuwe uitdagingen

8

Re: Triathlon haalbaar?

Ik heb besloten te gaan trainen, èèn keer per week zwemmen, èen keer per week fietsen,  en èèn keer per week lopen. Ik loop al gemakkelijk 10 km, dus dat moet ik alleen onderhouden. Loop nu gemakkelijk 1,5 uur achter elkaar, dus doorvermogen is ook redelijk.
Afhankelijk van de resultaten van de training kan ik meer gaan zwemmen en fietsen.

Dan kijk ik in mei wel of ik 1/4 of 1/8 ga doen, waarbij mijn gevoel zegt dat 1/4 een stuk mooier is. Aangezien ik niet voor de tijd ga, en genoeg duurvermogen heb moet dit haalbaar zijn.

9 Laatst bewerkt door Paul851 (11-02-09 22:08:17)

Re: Triathlon haalbaar?

Kijk eens op de site van de organiserende vereniging, daar wordt de mogelijkheid geboden om naar de triathlon Nuenen toe te trainen, met gebruik van alle faciliteiten van de vereniging. www.triotters.nl

En dan onder: evenementen-->triatlon Nuenen-->inschrijven-->clinics

Succes.