1

Onderwerp: koppeltraining

Uit een onderzoek bij diverse regionale triathlon verenigingen en onder de atleten is gebleken dat er te weining
aandacht wordt gesconken aan de koppeltraining.

Een koppeltraining maakt een belangrijk onderdeel uit van de training. Deze trainingsvom dient vooral in de wedstrijdperiode en voorberedingsperiode (periodisering) periode warbij omvang omlaag gaat en intensiteit om, hoog gaat worden toegepast. De training staat het dichtst bij de wedstrijd en zorgt dan ook voor fysiologische aanpassing van je spieren en energiehuishouding. Veel atleten hebben kramp of lopen tegen de kramp aan na de wissels. (lees artikel onder categorie , artikelen/tios op duathlonsport.web-log.nl)

Zijn er nog tips over koppeltraining?

Succes mensen met de trainingen en wedstrijden.

2

Re: koppeltraining

Ik ben erg benieuwd naar dat onderzoek. Kan ik daar ergens een artikel van vinden, of kun je het me toe sturen?
Mzzls
HJ

Ik las, bedacht, las nog een keer, checkte m'n bronnen, bedacht me nog een keer,
en postte toen pas...
Mocht het resultaat de admin toch niet bekoren, dan hoop ik dat dit product van consciëntieuze overdenking niet IN STILTE wordt gemodereerd.

3 Laatst bewerkt door Hans van Vlijmen (17-05-09 18:29:11)

Re: koppeltraining

@ Stefan 4180
Ik ben een triatleet die de koppeltrainingen zeker niet overslaat en heb ook totaal geen problemen met de overgang van fietsen naar lopen
Een leuke koppeltraining waarbij je alle trainingszones kunt doen is het volgende
30 min fietsen Z2 dan 10 minuten lopen Z3
30 min fietsen Z1 dan 10 minuten lopen Z2
30 min fietsen Z3 dan 10 minuten lopen Z4
en dan 30 minuten uitfietsen
Alle wissels dienen wel snel uitgevoerd te worden net zoals je dit in een wedstrijd
Ik doe deze training wel eens en dan zet ik mijn fiets in de keuken waar de loopschoenen staan en ben dan binnen 15 sec weer weg en ook andersom
Het leuke van deze training is dat voordat je weet het al weer voorbij is
Even iets over kramp wil niet altijd zeggen dat het altijd ligt aan het gebrek van koppeltrainingen
Vaak is de oorzaak van het niet goed op de fiets zitten en te weinig drinken,verder is de flexibilteit ( te korte hamstrings ) bij vele mensen ook niet optimaal

4

Re: koppeltraining

Ik zal eens kijken of ik nog aan dat artikel kan komen. Het is een onderzoek welke in Amerika is uitgevoerd.Ik
kreeg van en collega student nog weleens een triathlon magazine onder mijn ogen `Inside Triathlon`. Dat is een Amerikaans blad waarin regelmatig onderzoeken onder de lopen werden genomen. Ik heb zo nu en dan nog weleens contact met hem. Ik zal eens een balletje opgooien of hij voor mij nog wat artikelen heeft liggen omtrent onderzoeken.Is natuurlijk erg interresant. Er werden uiteenlopende onderoek omschreven welke gerelateerd waren aan de triathlon sport. In Amerika leeft het natuurlijk ontzettend....

5

Re: koppeltraining

@hans van Vlijmen, ik lees jou manier van koppeltrainen, maar in mijn optiek train je hier maar 1x de wissel mee, als je het tweede blok aangaat, komt je lichaam fysiologisch in de knoop. Als het voor jou werkt, perfect natuurlijk, maar een traitlon is z-f-l, niet f-l-f-l-f-l, ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.
@ Stefan, Ik zou eerder een uur DT1 rijden en dan 45 min Dt2 lopen en hier kan je ook afwisslen. Probeer er naar te streven het lopen ook in DT te starten dit geeft je spieren de mogelijkheid op te rekken zonder extreme arbeid te moeten verrichten. Een andere training is om na een lange duurtraining toch even de loopschoenen aan te trekken en 15 of 30' te lopen. na een fiets training kan je ook de T (wissel) trainen, kijk hoelang je er over doet om te kleden ;-) dit kan in de winter. Je hoeft dan niet te gaan lopen, maar alleen zorgen dat je er klaar voor bent.
Train ook lekke banden.. vandaag ook weer iemand die 30 minuten bezig was, jammer van je training als je hier kostbare tijd verliest.
Wil je meer weten, kan je mij altijd mailen, als trainer voorzie ik je graag van advies

6

Re: koppeltraining

Voor een duathleet werkt zo'n koppeltraining van f-l-f-l-f-l enz... natuurlijk wel.
Die doen eigenlijk niet anders dan lopen en fietsen en weer lopen.

Voor een triathleet ligt dit even iets anders

O ja kane wie was dat ook weer die meer dan 30 minuten nodig had om een bandje te wisselen......... almeerse gewoonte?

7

Re: koppeltraining

kane schreef:

@hans van Vlijmen, ik lees jou manier van koppeltrainen, maar in mijn optiek train je hier maar 1x de wissel mee, als je het tweede blok aangaat, komt je lichaam fysiologisch in de knoop. Als het voor jou werkt, perfect natuurlijk, maar een traitlon is z-f-l, niet f-l-f-l-f-l, ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.
@ Stefan, Ik zou eerder een uur DT1 rijden en dan 45 min Dt2 lopen en hier kan je ook afwisslen. Probeer er naar te streven het lopen ook in DT te starten dit geeft je spieren de mogelijkheid op te rekken zonder extreme arbeid te moeten verrichten. Een andere training is om na een lange duurtraining toch even de loopschoenen aan te trekken en 15 of 30' te lopen. na een fiets training kan je ook de T (wissel) trainen, kijk hoelang je er over doet om te kleden ;-) dit kan in de winter. Je hoeft dan niet te gaan lopen, maar alleen zorgen dat je er klaar voor bent.
Train ook lekke banden.. vandaag ook weer iemand die 30 minuten bezig was, jammer van je training als je hier kostbare tijd verliest.
Wil je meer weten, kan je mij altijd mailen, als trainer voorzie ik je graag van advies

Als je begint over fysiologie ben ik wel benieuwd naar je bronnen, of op zijn minst een toelichting over welke systemen het dan gaat. Ik snap persoonlijk niet wat het bezwaar is tegen een training zoals Hans omschrijft?!

Langzaam snel! (of snel langzaam?)

8

Re: koppeltraining

Ik zie het probleem niet van de training van Hans. Welk fysiologisch probleem kom je dan tegen? Zou het bezwaarlijk zijn voor het trainen van de wissel/overgang dat je al eerder die training gelopen hebt?
Ik doe dezelfde training ook. Neem wel wat extra rust na het lopen om de "wisselzone" weer klaar te zetten.

9

Re: koppeltraining

@Kane
Een koppeltraining kun je ook met 1 x wisselen doen bv 2 uur fietsen en een half uur lopen
Met deze manier van de koppeltraining train je in 2 uur alle trainingszones die je maar wensen kunt,plus het feit
dat zo een training voorbij vliegt en het is  nooit saai
Voor mij is het een uitdaging om de wissels zo snel mogelijk te doen want in de triathlon / duathlon is niets mooier dan met tweeën in het parc-fermee in gaan en dan als eerste weer eruit te komen
Dit wisselen geld alleen voor de kortere afstanden tot OD voor de halve en de hele triathlon neem ik iets meer tijd
Ik kom fysiologisch nooit in de knoop met deze training want hoe langer het duurt hoe beter het gaat

10

Re: koppeltraining

Hoi

Ik denk dat Kane bedoelt dat je met de koppeltraining van Hans niet de "koppel" van zwemmen naar fietsen traint. Right? Welnu, als men over koppeltrainingen praat, dan gaat het in 99 van de 100 gevallen over de koppel van fietsen naar lopen. Bijna niemand heeft echt moeite met fietsen na zwemmen.

Overigens heb ik wel eens zwemtrainingen met de club gedaan waarbij we na elke 25 meter het bad uit moesten en er meteen weer in moesten duiken. Daarmee train je, vooral als je het op het einde van de zwemtraining doet, het gevoel in je benen van het water uitklimmen.

overigens ben ik groot voorstander van Hans zijn koppels. Heel lang geleden, toen er nog niet over Z1, 2 en 3 werd gesproken, moest ik al 10km fietsen en 5 km lopen en dat 6 keer achter elkaar. Een andere trainer van mij zei in mijn voorbereiding op (alweer) Almere, dat ik ALTIJD na een fietstraining MOEST lopen, ongeacht hoe lang de fietstraining was. Het heeft me geen windeieren gelegd :-)

Koppel ze

A+
Arthur