1

Onderwerp: Hand paddles waar te koop??

Weet iemand van jullie waar ze een behoorlijk assortiment hand paddles hebben?
Ik zoek eigenlijk een zwem accessoireswinkel in het midden van het land waar ik even kan passen etc.
In de bekende online stores (Sanden etc.) vind ik de keus nogal beperkt én de exacte afmetingen staan er niet bij.

><> swim-bike-run <><

2 Laatst bewerkt door Scighera (23-09-06 15:48:48)

Re: Hand paddles waar te koop??

De intersport Megastore hebben ze wel. Ikzelf ga binnekort  een soort van paddles (handschoenvorm) van Aqua Sphere (maken ook fantastische zwembrillen: de Aqua Sphere Kaiman, kost 20.-- per stuk maar dan heb je ook wat), deze hebben ze bij Rose Versand. Ik zit nu op mijn werk, maar zal vanavond even de link geven


edit:
damn, de 100 posts al gepasseerd, ben hier teveel big_smile

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

3 Laatst bewerkt door Jacob (23-09-06 16:55:39)

Re: Hand paddles waar te koop??

Klopt.

wink

Verkopen ze Aqua Sphere bij Rose? Goed dat ik het weet, ben al een tijdje op zoek naar die Kaiman.

Thanks.

-edit- Ik zeg Kaiman maar ik bedoel Seal of Seal XP. En die hebben ze . big_smile

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website

4

Re: Hand paddles waar te koop??

@ Scighera
Bij ons heeft iemand ook die kikkerhandschoenen (die bedoel je toch ??)
Ik weet niet of die nou zo goed zijn.. je gaat er veel minder mooi van zwemmen.
Hij kronkelt dan meer door het water als een slang.. handpeddels geven naar mijn id toch meer weerstand dan die handschoenen.

5

Re: Hand paddles waar te koop??

@Jacob
yep smile zowel wetsuits als accesoires. en moet zeggen dat hun zwembrillen perfect zijn. heb de kaiman in clear als ook smoke (ideaal buiten). veel zicht, dichten goed af zonder dat ze veel druk hoeven uit te oefenen op de oogkassen. zelfs na 70 minuten zwemmen voel ik ze nog niet zitten,
Seal XP nog niet getest, wel veel positiefs over gehoord.

@Daniël
goed dat je het zegt; zal me dus nog eerst even goed orienteren:)

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

6

Re: Hand paddles waar te koop??

te koop voor een paar eurie bij de kruitvat,

grn sieger

7

Re: Hand paddles waar te koop??

De handpaddles die triathleten zoeken zijn te vinden op  http://www.cardioshop.be/contents/nl/d695.html

Veel triathleten zwemmen al op kracht en hebben nog onvoldoende techniek.
De Hongaarse benadering wil dat men met een minimale grip zo snel mogelijk probeert te zwemmen. Minder belasting schoudergordel, minder kwetsuren, maximale efficientie benaderen.
Als je later zonder paddles zwemt heb je gevoel dat je op het watre ligt en je handen als het ware paddles wezen.

http://www.cardioshop.be/contents/nl/d695.html

8

Re: Hand paddles waar te koop??

Vandaag toevallig voor 5 euro een setje Zoomers (korte zwemvliezen) gekocht bij het Kruidvat. Misschien wel een tip. Weetnie of ze overal op voorraad zijn, zag ze toevallig liggen bij de opruiming.
Zijn wel nuttige zwemgadgets vooral voor het aanleren van de beenslag en trainen van een goede ligging in het water.

9

Re: Hand paddles waar te koop??

ik heb vorige week bij de kruidvat handpeddels gekocht, 50 cent smile haha ideaal! (was met 75% kassakorting)

10

Re: Hand paddles waar te koop??

Importeur voor Zoggs (zwem-accessoires / briletjes / paddles / pulbuoys etc) Stroke Star (hongaarse handpaddle) & aquaman wetsuits is Enduro SportZ. Zitten in Uithoorn.
ook hoge kwailiteit/gunstige prijs zwemkleding te verkirjgen, en altijd wel aanbiedingen.

11

Re: Hand paddles waar te koop??

De Noor schreef:

Stroke Star (hongaarse handpaddle)

Iemand hier ervaring met de Stroke Star paddles?

12

Re: Hand paddles waar te koop??

le Coq schreef:
De Noor schreef:

Stroke Star (hongaarse handpaddle)

Iemand hier ervaring met de Stroke Star paddles?

Ja, ik denk dat ik één van de weinige ben die er mee zwemt. In de zwemclub kende niemand ze big_smile

Mijn ervaring:

+
kan bij sommige zwemmers leiden tot efficiënter zwemmen als je ze veel gebruikt
Watergevoel


-
Vrij zwaar: belastend voor de zwemmers met gevoelige schouders
Weinig nut voor reeds efficiënte zwemmers
Duur, goedkoper is met je vuisten zwemmen



Dus eigenlijk meer nadelen dan voordelen. En watergevoel kan je makkelijk bereiken met wrikken. Als je écht wil vooruitgaan met je vrije slag, probeer dan de freestylers van finis. Die heb ik ook en zijn STUKKEN beter. Ik gebruik ze zelfs meer dan mijn standaardpaddles.

13

Re: Hand paddles waar te koop??

De Freestylers gebruik ik al in m'n trainingen big_smile
Jij ziet de hongaarse paddles dus niet als een aanvulling. Hoezo zijn ze belastend voor de schouders? Niet door de hoge weerstand, maar door een hoge slagfreq?
Zelf gebruik ik de Freestylers (afwisselend de kleine en grote) voor korte sets. Voor langere duursets pak ik meestal m'n grote platen, maar dat is voor de meesten niet aan te raden.

14

Re: Hand paddles waar te koop??

Ik zwem ongeveer gemiddeld 11 km per week verdeeld over 3 zwemtrainingen
Gedurende elke zwemtraining ben ik bezig om zo efficient en zo ontspannen mogelijk te zwemmen
Een goede oefening voor watergevoel is slepen met je vingertoppen over het water en dan bewust je hand goed insteken in het water, het mes snijdt daarbij aan 2 kanten nl je zwemt met hoge ellebogen tevens haal je ontspannen over en ten derde de insteek is bijna altijd juist
Wat Sibet over wrikken zegt is juist daarbij zijn diverse variaties zowel op de buik als op de rug mogelijk

15

Re: Hand paddles waar te koop??

le_Coq schreef:

De Freestylers gebruik ik al in m'n trainingen big_smile
Jij ziet de hongaarse paddles dus niet als een aanvulling. Hoezo zijn ze belastend voor de schouders? Niet door de hoge weerstand, maar door een hoge slagfreq?
Zelf gebruik ik de Freestylers (afwisselend de kleine en grote) voor korte sets. Voor langere duursets pak ik meestal m'n grote platen, maar dat is voor de meesten niet aan te raden.

Belastend voor de schouders omdat ze heel zwaar zijn en bij de overhaalfase veel druk op de schouders leggen. Vergelijk het met zwemmen met een baksteen aan je hand. In het water werkt deze wel mee door de wet van archimedes (ben geen fysicus, maar ik denk dat het zoiets is), maar van zodra de liftkracht van het water wegvalt, is het een ander verhaal.

Ik zou zeggen train door met die freestylers en voor meer watergevoel zwemmen met de vuisten en wrikken. Mocht je niet weten wat wrikken is, vraag het eens aan je zwemtrainer of andere (ex-) competitiezwemmer die je kent. Het is namelijk nogal moeilijk uit te leggen.

16

Re: Hand paddles waar te koop??

lol

Le coq; kom er maar in. tongue

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website

17 Laatst bewerkt door le Coq (09-04-07 00:15:18)

Re: Hand paddles waar te koop??

Ik wist niet dat die dingen zo zwaar waren. Dat is inderdaad onzinnig.

Wat dat wrikken betreft, zal ik mezelf eens vragen wat het is wink
Ik snap dat je het moeilijk vindt om uit te leggen, want ipv het toepassen van Newton zoals bij de doorhaal pas je met wrikken Bernoulli toe.
Een eenvoudige uitleg is dat je met een platte hand achtjes maakt waarmee je een soort scheepvaartschroef simuleert waarbij je speelt met de drukverschillen die ontstaan. Met wrikken zijn tientallen variaties te verzinnen en is inderdaad goed voor je watergevoel.

Maar het gaat mij hier niet echt om wrikken of overhalen met de vingertoppen. Ondanks dat het beide topoefeningen zijn die ik m'n zwemmers ook geregeld laat doen, gaat het hier om het materiaal: de gadgets. Misschien ook eens een topic openen over dragsuits?

18 Laatst bewerkt door Sibet (09-04-07 09:46:00)

Re: Hand paddles waar te koop??

le Coq schreef:

Ik wist niet dat die dingen zo zwaar waren. Dat is inderdaad onzinnig.

Wat dat wrikken betreft, zal ik mezelf eens vragen wat het is wink
Ik snap dat je het moeilijk vindt om uit te leggen, want ipv het toepassen van Newton zoals bij de doorhaal pas je met wrikken Bernoulli toe.
Een eenvoudige uitleg is dat je met een platte hand achtjes maakt waarmee je een soort scheepvaartschroef simuleert waarbij je speelt met de drukverschillen die ontstaan. Met wrikken zijn tientallen variaties te verzinnen en is inderdaad goed voor je watergevoel.

Maar het gaat mij hier niet echt om wrikken of overhalen met de vingertoppen. Ondanks dat het beide topoefeningen zijn die ik m'n zwemmers ook geregeld laat doen, gaat het hier om het materiaal: de gadgets.

Oeps sorry. tongue

Ik vind het trouwens ook vrij moeilijk om gewoon te raken aan die hongaarse paddles en ik kan moeilijk in mijn ritme komen ermee. Stelt zich ook de vraag in hoeverre die paddles gewoon geen marketingtruck zijn van een paar slimme hongaren. roll Ik train regelmatig met de "top" van het Belgische zwemmen (toch deze van Gent en omstreken) in 1 zwembad, maar heb ze nog nooit of te nimmer gezien.

19

Re: Hand paddles waar te koop??

Daarom stelde ik de vraag dus ook. Bij NZE wordt ook veel met paddles getraind, maar niet met Freestylers en Hongaarse. Afgelopen week had ik het met MW over gebruik van paddles bij verschillende trainingsvormen en verschillende types zwemmers. Daarnaast hadden we het ook over de verschillende types paddles en zodoende was ik op zoek naar ervaringen met de hongaarse paddles.
'Normale' paddles zijn vaak ook al te belastend voor de meeste zwemmers, maar voor de beter getrainde zwemmers zijn paddles in combinatie met een dragsuit de meest specifieke (en effectieve) vorm van krachttraining.

20 Laatst bewerkt door Sibet (09-04-07 15:22:31)

Re: Hand paddles waar te koop??

le Coq schreef:

Daarom stelde ik de vraag dus ook. Bij NZE wordt ook veel met paddles getraind, maar niet met Freestylers en Hongaarse. Afgelopen week had ik het met MW over gebruik van paddles bij verschillende trainingsvormen en verschillende types zwemmers. Daarnaast hadden we het ook over de verschillende types paddles en zodoende was ik op zoek naar ervaringen met de hongaarse paddles.
'Normale' paddles zijn vaak ook al te belastend voor de meeste zwemmers, maar voor de beter getrainde zwemmers zijn paddles in combinatie met een dragsuit de meest specifieke (en effectieve) vorm van krachttraining.

Dragsuit, bedoel je daar gewone drag shorts mee?

De strokestars lijken mij niet meteen de meest efficiënte gadget voor triatleten om mee te trainen.

Maar ik train bijvoorbeeld ook met een monofin (Leaderfins wings) en da's enorm goed om rug- en buikspieren mee te trainen en je ligging in het water te verbeteren. Het resultaat voel je meteen. 400m monofin en dan ff spurten vrije slag en je voelt zo de balans goed komen.

http://users.skynet.be/synthesizer11/2.JPG

En de frontsnorkel zal je ook wel kennen. Makkelijk om je te concentreren op je slag én lichte krachttraining want omdat je lichaam niet bovenkomt om te ademen heb je een constante, hogere, weerstand.

http://www.leaderfins.com/img/nhid132pic1.jpg

21

Re: Hand paddles waar te koop??

Dragshort/-suits idd voor een verhoogde weerstand tijdens het trainen.

Heb de monofin van Keizer weleens geleend en dat gaat inderdaad zo rap dat je brilletje begint te klapperen. Hij deed 1 baan in een 50m bad in 14"  cool

Door de frontsnorkel zorg je voor een betere continuiteit in je slag, omdat hij niet wordt onderbroken door je ademhaling. Doordat je stiller ligt en bij de meesten de schouder zonder ademhaling minder diep het water indraait, is je stroomlijning juist beter. Als je de snorkel ziet als krachttraining heeft dat waarschijnlijk met continue stuwing te maken door het ontbreken van de ademhaling ipv de diepe ligging. Dus misschien wat minder met die snorkel trainen en je ademhalingstechniek verbeteren wink

22

Re: Hand paddles waar te koop??

le Coq schreef:

Dragshort/-suits idd voor een verhoogde weerstand tijdens het trainen.

Enig idee wat de weerstand precies oplevert in seconden verschil per 50 meter bij een zelfde prestatie met gewone zwembroek?

Ik train namelijk altijd met dragshort en de anderen met gewone zwembroek. Dan kan ik eindelijk eens zeggen, "ja, maar ik ben eigenlijk x seconden nóg sneller". big_smile

23

Re: Hand paddles waar te koop??

Sibet schreef:
le Coq schreef:

Dragshort/-suits idd voor een verhoogde weerstand tijdens het trainen.

Enig idee wat de weerstand precies oplevert in seconden verschil per 50 meter bij een zelfde prestatie met gewone zwembroek?

Ik train namelijk altijd met dragshort en de anderen met gewone zwembroek. Dan kan ik eindelijk eens zeggen, "ja, maar ik ben eigenlijk x seconden nóg sneller". big_smile

Misschien voor de verandering eens een keer met gewone zwembroek trainen, dan weet je het?

Langzaam snel! (of snel langzaam?)

24

Re: Hand paddles waar te koop??

Cesar schreef:
Sibet schreef:
le Coq schreef:

Dragshort/-suits idd voor een verhoogde weerstand tijdens het trainen.

Enig idee wat de weerstand precies oplevert in seconden verschil per 50 meter bij een zelfde prestatie met gewone zwembroek?

Ik train namelijk altijd met dragshort en de anderen met gewone zwembroek. Dan kan ik eindelijk eens zeggen, "ja, maar ik ben eigenlijk x seconden nóg sneller". big_smile

Misschien voor de verandering eens een keer met gewone zwembroek trainen, dan weet je het?

Raar, maar waar: mijn broer zit al enkele maanden met mijn speedo te trainen in Maleisië. roll En het ziet er niet naar uit dat ik ze snel terug zal hebben.

Maar je hebt wel gelijk, misschien ga ik morgen wel eens om een nieuwe. wink