2,426

Re: prestaties van de dag

Gister meegedaan aan de Natuurzwemtocht in de Loosdrechtse plassen, 2,5 kilometer. Erg leuk, gezellig kleinschalig evenementje, georganiseerd door een scholier die er haar schooljaar op zee mee wil financieren - indrukwekkend doortastende dame! Start bij het zwembad in de Loosdrechtse plassen bij Breukelen, en dan een kruip-door-sluip-door door de trekgaten, ik raakte m'n gevoel voor richting totaal kwijt, maar dat was wel leuk. Af en toe hannesen met de waterlelies, die lijken wel van rubber als je erdoorheen zwemt! Ik deed er 54' over - redelijk. Ik zwom voor het eerst in twee maanden weer in wetsuit, het water was 19 graden. Wat was even wennen, maar ook wel weer eens lekker en het water was verder helemaal prima.

Louise

2,427

Re: prestaties van de dag

Klinkt leuk Louise!

2,428

Re: prestaties van de dag

Gister voor het eerst een koppeltraining gedaan.
40km fietsen en 10km lopen.
Vooral lopen ging beter dan verwacht. Met wissel was ik 2.13 bezig, dus de kwart in Nuenen zou onder de 2.45 moeten kunnen big_smile

2,429

Re: prestaties van de dag

ferrarimanddw schreef:

Gister voor het eerst een koppeltraining gedaan.
40km fietsen en 10km lopen.
Vooral lopen ging beter dan verwacht. Met wissel was ik 2.13 bezig, dus de kwart in Nuenen zou onder de 2.45 moeten kunnen big_smile

Kwart in Nuenen? 2019 dan?

Louise mooie tijd!

2,430

Re: prestaties van de dag

Doubtless schreef:

Louise mooie tijd!

Dank je wel - het viel mij eerlijk gezegd een klein beetje tegen, had op dichter bij de 50' gehoopt, maar ik weet niet wat de afstand precies was en ik denk dat de waterlelies en het navigeren ook wel tijd hebben gekost. Nouja, vooral belangrijk dat het leuk was!

Louise

2,431

Re: prestaties van de dag

Doubtless schreef:
ferrarimanddw schreef:

Gister voor het eerst een koppeltraining gedaan.
40km fietsen en 10km lopen.
Vooral lopen ging beter dan verwacht. Met wissel was ik 2.13 bezig, dus de kwart in Nuenen zou onder de 2.45 moeten kunnen big_smile

Kwart in Nuenen? 2019 dan?

Louise mooie tijd!

Nja, de High Tech triathlon. 2 september.

2,432

Re: prestaties van de dag

Gisteren stond er weer een mooie koppeltraining op de planning. Beginnen met 75min fietsen met 5x6min op 105% FTP intervallen en daarna een klein rondje van zo'n 20 minuten lopen. Heb ik al vaker gedaan en ging altijd lekker. Behalve gisteren dus. Met moeite de eerste 2 intervallen tot 5 minuten volgehouden en halverwege de 3e toch maar besloten af te stappen. Ik kon weining/geen power in mijn benen vinden. Om de avond toch positief af te sluiten wilde ik nog wel even gaan lopen, zo'n klein rondje kan altijd toch? Ook niet waar dus. Na de eerste kilometer maar omgedraaid en op m'n gemakje terug gelopen naar huis. Een hopeloze trainingsdag dus :-)

Vanochtend in het zwembad ging het gelukkig een stuk beter, 2600m in 50 minuten gezwommen. Met een aantal goede intervallen erin. En ik kwam met een heerlijk gevoel het bad uit. Dat had ik wel even nodig na gisteren :-)

2,433

Re: prestaties van de dag

Zo had ik zondag behoefte aan een andersom dag. Bij mijn bricks hou ik vaak de volgorde aan zoals ik die tijdens wedstrijden doe maar ik bedacht me zaterdagavond dat afwisseling ook fijn is. Ik ben dus zondagochtend 22 km gaan lopen op 5:35 en daarna als een malle gaan fietsen. Na 60 km (op gem. 29 km/h) fietsen kreeg ik honger en ben dus maar weer naar huis gereden. De ervaring van fietsen naar lopen en andersom vind ik niet op elkaar lijken. Bij de conventionele wissel voelt het nergens zwaar of moeilijk maar van lopen naar fietsen voelde ik het eerste uur mijn bovenbenen flink branden. Misschien als ik dit vaker doe dat het dan ook weer went. Ik vond het een aanrader in ieder geval en ga het vaker doen. Hebben jullie nog leuke combinaties?

Je moet sneller dan de klos zijn.

2,434 Laatst bewerkt door ronnyke (22-08-18 13:12:00)

Re: prestaties van de dag

Ik doe zelf vaak lopen- fietsen ook voor de recuperatie, heb het gevoel dat deze beter verloopt als ik eindig met fietsen dan met lopen.

2,435

Re: prestaties van de dag

@ferrarimanddw: daar ben ik ook, maar dan als toeschouwer smile

2,436

Re: prestaties van de dag

Vanavond een rondje van 44km gefietst. Tempo omhoog wil maar niet lukken. Vandaag stukken van 25 km/uur gereden, maar veel sneller wil het gewoon niet.

2,437

Re: prestaties van de dag

@marcell soms zitten er inderdaad off dagen tussen. Gelukkig was het er maar eentje!

@mcguyver met moeie benen fietsen is een stuk minder blessure gevoelig dan met moeie benen lopen. Daarom doe ik meestal een lange run op zaterdag en een lange fietstocht op zondag. Maar dat kan natuurlijk net zo goed werken binnen een lange trainingsdag. Alleen heb je dan niet echt het fiets-loop gevoel van de eerste kms in de benen.

Gister een interval training met de tri club op de atletiekbaan gedaan. 400m intervals gebaseerd op een recente race 5k tijd. Die had ik niet, dus maar de 5k tijd van de park run van afgelopen zaterdag afgegaan (24 min). Toen liep ik km 2-4 vlak, en km 5 een stuk sneller (4:10). Liep de intervallen tijdens de training ook sneller dan de tijd volgens de VDOT tijd gebaseerd op dei 24 min. Vandaag ook nergens last van, dus lijk de IM vermoeidheid redelijk achter mij te hebben. Heb even zitten kijken en ik denk dat ik onder de 21 min moet kunnen komen met mijn 5K tijd. Dus daar maar eens op focussen komende weken, kijken of dat lukt 20 min lijkt me nog een stapje te ver, maar dat is misschien wel een aardig doel voor dit jaar nog.

2,438

Re: prestaties van de dag

Doubtless schreef:

Vanavond een rondje van 44km gefietst. Tempo omhoog wil maar niet lukken. Vandaag stukken van 25 km/uur gereden, maar veel sneller wil het gewoon niet.


En probeer je dan op kracht te fietsen (zware versnelling) of juist op cadans (lichte versnelling) ik merk zelf dat als je een tandje erbij doet

2,439

Re: prestaties van de dag

Doubtless schreef:

Vanavond een rondje van 44km gefietst. Tempo omhoog wil maar niet lukken. Vandaag stukken van 25 km/uur gereden, maar veel sneller wil het gewoon niet.


En probeer je dan op kracht te fietsen (zware versnelling) of juist op cadans (lichte versnelling) ik merk zelf dat als je een tandje erbij doet, dus meer candans (sneller trappen) dat je makkelijker snelheid maakt.
Als je dat een beetje onder controle hebt komt de kracht en dus de zwaardere versnellingen vanzelf.

Dit is in iedergeval mijn theorie. Daar zullen de betere fietsers vast ook een mening over hebben.

2,440

Re: prestaties van de dag

Tri-John schreef:
Doubtless schreef:

Vanavond een rondje van 44km gefietst. Tempo omhoog wil maar niet lukken. Vandaag stukken van 25 km/uur gereden, maar veel sneller wil het gewoon niet.


En probeer je dan op kracht te fietsen (zware versnelling) of juist op cadans (lichte versnelling) ik merk zelf dat als je een tandje erbij doet, dus meer candans (sneller trappen) dat je makkelijker snelheid maakt.
Als je dat een beetje onder controle hebt komt de kracht en dus de zwaardere versnellingen vanzelf.

Dit is in iedergeval mijn theorie. Daar zullen de betere fietsers vast ook een mening over hebben.

Ik trap zelf ook gemakkelijker een hogere snelheid op een hogere trapfrequentie. Afgelopen kwart triathlon in Deil trapte ik een gemiddelde de cadans van 91.

Heb je al klikpedalen op je fiets? Dan zou je meee/beter moeten gaan trainen op het rond maken van het trappen. Dus be focussen op naar vore /achteren duwen en omhoog trekken van je voet en pedaal. Naast alleen maar naar beneden trappen. Daardoor kun je in een veel groter gebied van het traprondje kracht zetten en ga je ook een stuk sneller fietsen.


Nog even een heerlijke prestatie van mijzelf gisteren tijdens mijn looptraining: een nieuw PR op de halve marathon! Geen "officiële" wedstrijd, maar toch. Planning was om 1,5 uur te lopen, maar als het zo lekker gaat en je dit tempo zonder moeite vast kunt houden dan moet je toch even door gaan. Zelfs voorbij ons huis gelopen om de laatste honderd meters nog te halen.

Na de warm-up eerst 6x 20sec sprint intervalletjes  rond de 3:30, met 1min herstel rond de 5:10. Gevolgd door 4x 8min intervallen rond de 4:40 met  2min herstel op 5:30. Wat in de praktijk rond de 5:10 werd. Daarna uitlopen op een rustiger en comfortabel tempo. Alleen rustiger werd het niet. Ik bleef heerlijk rond de 4:50 lopen. Rond de 17 kilometer besloten om een extra omweg te nemen zodat ik de 21 kilometer zou redden. Laatste meters gingen wat moeizamer maar toch gelukt om met 4:59 te eindigen. Wat 0:10 per kilometer sneller is dan mijn enige halve marathon van 18 maart bij de Drunense Duinen!

2,441

Re: prestaties van de dag

Zoals al vaker aangegeven, kijk niet naar je snelheid tijdens trainingen (en ook wedstrijden).
Focus op wattage en/of hartslag zones, zomaar hard fietsen om het hard fietsen is geen trainen.

2,442

Re: prestaties van de dag

Arnoutdv schreef:

Zoals al vaker aangegeven, kijk niet naar je snelheid tijdens trainingen (en ook wedstrijden).
Focus op wattage en/of hartslag zones, zomaar hard fietsen om het hard fietsen is geen trainen.

Oneens. Hard fietsen om het hard fietsen is trainen. Je moet het alleen niet altijd doen. Heb nog steeds spierpijn van het  hard fietsen. En spierpijn betekend o.a. dat mijn spieren aan groeien zijn. En sterker worden. En dat is dus trainen. Zodra mijn trainingen niet meer leuk zijn (hard fietsen om het hard fietsen) stop ik er mee.

Je moet sneller dan de klos zijn.

2,443 Laatst bewerkt door Lennart73 (23-08-18 14:00:13)

Re: prestaties van de dag

mcguyver schreef:
Arnoutdv schreef:

Zoals al vaker aangegeven, kijk niet naar je snelheid tijdens trainingen (en ook wedstrijden).
Focus op wattage en/of hartslag zones, zomaar hard fietsen om het hard fietsen is geen trainen.

Oneens. Hard fietsen om het hard fietsen is trainen. Je moet het alleen niet altijd doen. Heb nog steeds spierpijn van het  hard fietsen. En spierpijn betekend o.a. dat mijn spieren aan groeien zijn. En sterker worden. En dat is dus trainen. Zodra mijn trainingen niet meer leuk zijn (hard fietsen om het hard fietsen) stop ik er mee.

Oneens, mcguyver. Snelheid is het resultaat van de juiste wattage/hartslagzone + uitrusting + techniek. Als je snelheid als leidraad gaat houden, dan train je zwaarder bij veel wind als bij windstil. Genoeg in de juiste zones trainen resulteert uiteindelijk in meer snelheid.

2,444

Re: prestaties van de dag

Volledig eens met Lennart73 van gewoon hard fietsen ga je op termijn weinig winst halen.

2,445

Re: prestaties van de dag

Hier ook +1, enne:

marcell schreef:

Heb je al klikpedalen op je fiets? Dan zou je meee/beter moeten gaan trainen op het rond maken van het trappen. Dus be focussen op naar vore /achteren duwen en omhoog trekken van je voet en pedaal. Naast alleen maar naar beneden trappen. Daardoor kun je in een veel groter gebied van het traprondje kracht zetten en ga je ook een stuk sneller fietsen.

Dat is achterhaald: duwen is veel efficiënter dan trekken en van veel focus op ook trekken gaat je techniek juist achteruit. Zie bijvoorbeeld https://robic.nl/traptechniek-de-benen- … het-hoofd/

Louise

2,446

Re: prestaties van de dag

Hier ook +1 met Lennart en Ronnyke.

Nog wat anders:

marcell schreef:

Heb je al klikpedalen op je fiets? Dan zou je meee/beter moeten gaan trainen op het rond maken van het trappen. Dus be focussen op naar vore /achteren duwen en omhoog trekken van je voet en pedaal. Naast alleen maar naar beneden trappen. Daardoor kun je in een veel groter gebied van het traprondje kracht zetten en ga je ook een stuk sneller fietsen.

Dat is achterhaald: duwen is veel efficiënter dan trekken en van veel focus op ook trekken gaat je techniek juist achteruit. Zie bijvoorbeeld https://robic.nl/traptechniek-de-benen- … het-hoofd/

marcell schreef:

Gisteren stond er weer een mooie koppeltraining op de planning. Beginnen met 75min fietsen met 5x6min op 105% FTP intervallen en daarna een klein rondje van zo'n 20 minuten lopen. Heb ik al vaker gedaan en ging altijd lekker. Behalve gisteren dus. Met moeite de eerste 2 intervallen tot 5 minuten volgehouden en halverwege de 3e toch maar besloten af te stappen. Ik kon weining/geen power in mijn benen vinden. Om de avond toch positief af te sluiten wilde ik nog wel even gaan lopen, zo'n klein rondje kan altijd toch? Ook niet waar dus. Na de eerste kilometer maar omgedraaid en op m'n gemakje terug gelopen naar huis. Een hopeloze trainingsdag dus :-)

Voor dat soort dagen heb ik in mijn logboek de code 'nvtb': niet vooruit te branden wink

Louise

2,447

Re: prestaties van de dag

ronnyke schreef:

Volledig eens met Lennart73 van gewoon hard fietsen ga je op termijn weinig winst halen.

Klopt, daarom typte ik ook "Je moet het alleen niet altijd doen"

Je moet sneller dan de klos zijn.

2,448

Re: prestaties van de dag

Ik train normaal idd in hartslagzone, maar wilde graag een kort rondje flink doortrappen gisteren. Is dus niet de standaard. Hoe meet je wattage?

Klikpedalen zijn overigens aanwezig.

Ik focus op cadans ipv weerstand.

2,449

Re: prestaties van de dag

Doubtless schreef:

Ik train normaal idd in hartslagzone, maar wilde graag een kort rondje flink doortrappen gisteren. Is dus niet de standaard. Hoe meet je wattage?

Klikpedalen zijn overigens aanwezig.

Ik focus op cadans ipv weerstand.

Wattage meet je met een powermeter, maar die zijn best wel duur (700  tot 1000+ euro). Met een hartslagmeter kan je ook heel goed trainen.

Op die snelheid moet je niet al teveel focussen, maar op het juist uitvoeren van je trainingsschema. De snelheid komt dan vanzelf.

Weet je eigenlijk je cadans? Veel triatleten zit tussen 80-95 omwentelingen per minuut. Kan het lastig beoordelen van afstand, maar misschien dat je cadans te hoog is.

2,450

Re: prestaties van de dag

Bestaat dat dan een te hoge cadans?