1

Onderwerp: Marathon, enkel fietservaring

Hallo,

Ik zit regelmatig op de fiets en me conditie is wel ok (voor een "obj. indicatie": hf rust=40bmp voor zover dat wat zegt).
Heb wat nieuwe uitdagingen nodig, wil graag triathlons doen. Maar voor ik deze stap neem wil ik eerst de onderdelen opzich trainen/oefenen.

Om te beginnen met een marathon begin volgend jaar.
Ik heb wel wat ervaring met hardlopen maar niet heel veel. Loop 10km in ca 40-45min.

Met fietsen gebruik ik zelden trainingsschemas en fiets ik intuitief. Menig trainingsboekjes gelezen, dus intuitie zal zich wel ok hebben gevormd.

Voor lopen heb ik wel een schema nodig ter motivatie en gebrek aan intuitie. Op internet speurend zijn alle schemas gericht op ervaren lopers of op beginners. Omdat me conditie al ok is, weet ik niet zeker wat ik moet gaan volgen. Lijkt me dat ik vooral loopbenen moet gaan 'kweken'? Daarom meer richten op intervallen dan op duurlopen??

Heeft iemand ervaring e/o tips??

Groeten,

2

Re: Marathon, enkel fietservaring

Met je conditie zal het prima zijn, maar lopen is iets totaal anders dan fietsen. Je gebruikt gedeeltelijk dezelfde spieren, maar op een andere manier. Verder draag je tijdens het lopen zelf je gewicht, terwijl dat op de fiets grotendeels door je fiets gedragen wordt. Als ik jou was, zou ik voor de veiligheid met een beginnersschema beginnen, en als het goed gaat kun je dan altijd nog zien wat je verder doet.
Verder misschien aansluiten bij een loopgroep of atletiekvereniging, daar krijg je een stuk begeleiding. Voorkomt blessures, ook omdat je waar nodig bijgestuurd/afgeremd wordt.
Succes tongue

3

Re: Marathon, enkel fietservaring

Denk trouwens als je voor een marathon gaat dat je eer op duurlopen dan op interval zult moeten trainen want op een afstand van 42km heb je niet zo veel aan sprintjes.

4

Re: Marathon, enkel fietservaring

ronnyke schreef:

Denk trouwens als je voor een marathon gaat dat je eer op duurlopen dan op interval zult moeten trainen want op een afstand van 42km heb je niet zo veel aan sprintjes.

4x 2000 meter, 6x 1500 meter, 3x 3000 meter zijn intervallen maar hebben volgens mij weinig met sprinten te maken.

De laatste tip van Paul is overigens een goede tip. Praat eens met een looptrainer en laat deze een trainingsschema voor je maken aan de hand van je eigen wensen, doelen en momenten waarop je kan trainen. De plaatselijke atletiekclub is daarvoor uiteraard geschikt.

5 Laatst bewerkt door Hans van Vlijmen (16-08-10 21:08:08)

Re: Marathon, enkel fietservaring

@mail
Een tijd van 40 tot 45 minuten op de 10 km is best wel goed maar om een marathon te kunnen volbrengen daar komen andere zaken aan de orde.
Een daarvan is heel blijven en aangezien je niet veel ervaring hebt is het beste om dit even uit te stellen
De conditie om lang te lopen gaat sneller vooruit dan de aanpassing van het lichaam waar een marathon om vraagt.
Vele sporters beginnen veel te snel aan marathon met als gevolg talloze blessures en verloren voor de loopsport.
Laat je lichaam langzaam wennen aan de langere ( heel rustige ) duurlopen en probeer als je een jaar verder bent je te wagen aan een marathon.