1

Onderwerp: versleten kraakbeen

ik hoor steeds meer verhalen over versleten kraakbeen.
wat kan je hier het best tegen doen

groeten Jan

2

Re: versleten kraakbeen

Is deze vraag op jou van toepasing of in zijn algemeenheid?
Het ligt eraan waar de artrose zich bevindt. Helaas kun je artrose niet laten genezen. Je kunt er wel voor zorgen dat het resterende kraakbeen in conditie blijft. Bij sommige mensen heeft het als doel verdere slijtage te vertragen. Kraakbeen is dol op wrijving i.c.m compressie. Dit komt ten goede aan de kwaliteit daarvan. Denk aan wandelen. Zelfs hardlopen is mogelijk. Coordinatieve oefeningen hebben ook een goede uitwerking op atrotische klachten. Je krijgt hiermee meer controle over je gewricht, waardoor je de kans op overbelasting kunt verminderen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

www.optimaalsporten.nl

De oplossing zit vaak in de oorzaak

3

Re: versleten kraakbeen

Tractiemanipulaties willen ook nog wel eens helpen naar het schijnt (vrij naar Egmond & Schuitemaker, extremiteiten).

Langzaam snel! (of snel langzaam?)

4

Re: versleten kraakbeen

mijn vader heeft er ook last van en die slikt er pillen tegen. althans, om het resterende kraakbeen dus idd soepel te houden. Nu kan ik er uiteraard even niet opkomen welke pillen dat dan precies zijn.. iemand?

5 Laatst bewerkt door OptimaalSporten (24-08-10 19:19:03)

Re: versleten kraakbeen

oh nee he. Je bedoelt toch niet glucosamine! Onlangs is er een onderzoek verschenen waarin werd aangetoond dat de werkzame stof in heel veel van die potjes helemaal niet aanwezig is. Pure oplichterij! En zelfs als die stof er wel in zit is het effect daarvan in veel gevallen te verwaarlozen.

Er zijn ontzettend veel mensen die het slikken. En mochten de pijnen zijn afgenomen dan is dan natuurlijk geheel toe te schrijven aan de glucosamine en totaal niet doordat ze zijn afgevallen waardoor de druk op gewrichten afneemt, of door het vele wandelen wat goed voor het kraakbeen is. Het is net placebo. Als je denkt dat het helpt, dan helpt het ook.

Mijn dank dat ik even mijn hart kon luchten over dit spultje.

www.optimaalsporten.nl

De oplossing zit vaak in de oorzaak

6

Re: versleten kraakbeen

dan mag ik ook weer even reageren:)

mijn vader heeft zeker geen overwicht, en dat kleine dat die heeft is er nog steeds. Sporten kan hij niet meer, ivm een hielblessure. Wandelen gaat ook niet van harte, dus dat heeft ook niet geholpen. Dat placebo-effect zou dan natuurlijk nog tussen de oren kunnen zitten. Iets wat altijd kan helpen volgens mij, als je er in gelooft.

Ik weet alleen dat hij het van harte gebruikt.

verder heb ik geen idee en lijkt het me erg vervelend als je er last van hebt.