1

Onderwerp: Krampen in de kuiten

Afgelopen weekend m'n eerste 1/8 TT afgewerkt in Beerse.

De wissel fietsen/lopen was voor mij de hardste beproeving. De eerste 5 minuten last van erge krampen in de kuiten. Zelfs even moeten stoppen om te strekken. Gelukkig verdwenen de krampen na enige tijd.
Zelfs vandaag (2 dagen na datum) zijn m'n kuiten nog steeds gevoelig op de plaats waar de krampen zich hebben voorgedaan.

Heeft er iemand tips om dit in de toekomst te vermijden?

Ik denk ten eerste aan het inlassen van meer koppeltrainingen fietsen/lopen. Zijn er nog andere tips?

2

Re: Krampen in de kuiten

Wanneer je op de fiets zit moet je er voor zorgen dat je fietse in een relatief lichte versnelling. Hierdoor bouw je minder spanning op. Dit zorgt ervoor dat de overgang fietsen/lopen al een stuk beter zal gaan.
Daarnaast kun je de tocht op de fiets ook goed gebruiken om te drinken, zeker met warm weer is dit erg belangrijk....

De koppeltrainingen laten je wennen aan de overgang dit is natuurlijk de beste tip, maar deze had je zelf ook al door ;-)

succes!

3

Re: Krampen in de kuiten

Ik stretch mijn kuiten al wat in de laatste kilometers van het fietsen, door af en toe recht te staan en de onderste hiel naar onder te strekken.

Door een aangepaste positie op de fiets (zadel hoger en meer voorwaarts) kan je er ook voor zorgen dat je andere spiergroepen meer aanspreekt bij het fietsen dan bij het lopen (bv. quadriceps).  Onder andere daarom hebben triatlonfietsen een steilere zadelbuishoek.  Als je een bike fitting laat uitvoeren, vermeld dan zeker dat je triatlon doet, dan wordt hier rekening mee gehouden.

Koppeltraining ("brick training") helpt natuurlijk ook.  Ga onmiddellijk na een fietstocht (binnen het half uur) even lopen.  Hoeft niet ver te zijn, al na enkele kilometers zou je een "normaal" loopgevoel moeten hebben.

4

Re: Krampen in de kuiten

Goede fietspositie is idd al heel belangrijk en ook voldoende drinken op je fiets dat je niet uitgedroogd aan je loopproef begint. Laatste stuk van het fietsen een iets zwaarder verzet trappen met iets minder omwentelingen is voor sommige mensen ook beter. En vooral veel trainen :-)

5

Re: Krampen in de kuiten

Ik doe het eigenlijk altijd andersom.Dus juist een kleiner verzet fietsen met dus meer herhalingen.

Dit zou het melkzuur een beetje uit de benen moeten halen zodat de overgang naar het lopen wat makkelijker te verteren

Gr ramon

6

Re: Krampen in de kuiten

Dagelijks veel drinken en magnesium bij supplementeren is ook algemeen bekend. Heeft bij mij als bevrijdend geholpen! Ik had naast trainingen ook vaak kramp tijdens slaap, compleet weg nu. Iedereen is anders natuurlijk, but its worth trying.. + Veel stretchen en zoals eerder gezegd natuurlijk die bricktrainingen doen..

"To live is the rarest thing in the world. Most people exist, thats all..."

http://twitter.com/FrankRoozendaa1

7

Re: Krampen in de kuiten

Iedereen komt met oplossingen maar wat is nu eigenlijk precies de oorzaak?

Langzaam snel! (of snel langzaam?)

8

Re: Krampen in de kuiten

Cesar schreef:

Iedereen komt met oplossingen maar wat is nu eigenlijk precies de oorzaak?

misschien is de spiersamenstelling van onze vriend pabbeele heel complex...

9

Re: Krampen in de kuiten

Goed antwoord! Concreet, objectief.

Langzaam snel! (of snel langzaam?)

10

Re: Krampen in de kuiten

Volgens mij is de oorzaak gewoon te weinig koolhydraten in je lichaam. Voor de wedstrijd een sportdrank drinken. De info hierover heb ik grotendeels van internet gehaald. ook wordt hierover iets gezegd op youtube: http://www.youtube.com/watch?v=B9BkqJQzgck (dit is de eerste presentatie, hierachter zitten alle andere presentaties, ook over voeding)